17 грудня 2020 року на фізико-математичному факультеті розпочав свою роботу ще один музей – на цей раз Музей історії шкільного підручника математики.

Ідея відкриття музею на кафедрі математики визрівала вже давно. Ще 4 роки тому на одному із засідань кафедри з ініціативи декана факультету професора Р.Я. Ріжняка була створена ініціативна група щодо розробки концепції систематизації історії розвитку українського шкільного підручника математики. Тоді активну участь у розробці самої концепції разом з деканом взяли тодішні викладачі кафедри – доценти В.В. Вдовенко та Л.В. Ізюмченко. Головними підсумками роботи ініціативної групи були такі: а) Музею бути; б) про наміри започаткування слід заявити публічно.

001

Рішення спрацювали – за короткий період в ініціативної групи з’явилися помічники. Перш за все найбільш вагому та невтомну допомогу надавала Любов Афанасіївна Ткаченко – методист кабінету математики Інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського. Саме дякуючи їй більшість вчителів математики Кіровоградської області були проінформовані про наші наміри щодо створення Музею. Саме Любов Афанасіївна організовувала на фізматівській базі зустрічі з авторами сучасних підручників з математики. Засновники Музею щиро вдячні Любов Афанасіївні за допомогу у створенні експозиції.

Вчителі математики м. Кропивницького та області активно відгукнулися на нашу ініціативу. У фонди Музею подаровано цінні екземпляри підручників з математики різних років видання.

Частина музейного фонду була поповнена за рахунок особистих колекцій декана факультету та викладачів кафедри математики.

002

Відкриття Музею відвідали виконувач обов’язки ректора університету професор О.А. Семенюк, проректор з наукової роботи професор С.П. Михида, завідувач кафедри теорії та методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності професор М.І. Садовий, відповідальний секретар приймальної комісії доцент В.В. Вдовенко, методист кабінету фізики Інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського А.А. Дробін, методисти кафедр математики (доценти В.В. Нічишина та Н.М. Войналович), прикладної математики, статистики та економіки (професор Н.О. Пасічник), фізики та методики її викладання (професори І.В. Сальник та В.П. Вовкотруб), інформатики та інформаційних технологій (доцент О.В. Рєзіна), теорії та методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності (доценти С.І. РябецьН.М. Трифонова, Т.В. Куценко та О.В. Пуляк).

003

Після офіційної процедури відкриття Музею, на якій засновників привітали професор О.А. Семенюк, професор С.П. Михида та А.А. Дробін, декан факультету професор Р.Я. Ріжняк провів для присутніх першу екскурсію.

004

Арифметика Магніцького, перші підручники з математики авторства Е. Безу та Л. Ейлера… То були початкові ростки серйозних видань. 1765 року виходить перший підручник геометрії Курганова, побудований за аксіоматичною основою. Далі – 1845 рік – підручник Буссе. Нарешті, 1893 року, розпочинається епоха підручників Андрія Петровича Кісельова, ідеями якого користуються і сьогоднішні автори. А до 1972 року в українських школах ще використовувався підручник геометрії для старших класів цього автора.

Розвиток української математичної освіти у 20-х роках ХХ століття. Математичний геній та методист-майстер Костянтин Феофанович Лебединцев був лідером української математичної освіти. До речі, учень Василя Петровича Єрмакова – першого завідувача кафедри математики КПІ та одного з чотирьох вчених країни, для сімей яких тодішня влада призначила пожиттєве забезпечення.

005

Модернізація змісту математичної освіти у результаті реформи 1969 року авторства Олексія Івановича Маркушевича та Андрія Миколайовича Колмогорова… З 1978 року – контрреформа під керівництвом Льва Семеновича Понтрягіна… Нарешті – епоха українських авторів підручників математики – Олексій Васильович Погорєлов, Олена Степанівна Дубінчук, Микола Іванович Шкіль, Григорій Петрович Бевз, Заніїда Іванівна Слєпкань.

006

Все це ретельно відображено на полицях Музею та висвітлено було у виступі екскурсовода.

Під час обговорення присутні були одностайні – експонати Музею будуть хорошим засобом навчання майбутніх вчителів математики, дадуть можливість прослідковувати зародження та розвиток ідей щодо побудови та структури шкільного курсу математики.

І ще одне. Всі без виключення присутні на якусь мить повернулися у дитинство, упізнавши в експонатах Музею такі рідні шкільні підручники. Тут же згадалися вчителі, шкільне навчання… Так що кожен в Музеї знайшов щось і для себе.

007

Тепер будемо розвивати експозицію Музею та, дочекавшись закінчення карантинних обмежень, запрошувати вчителів та всіх бажаючих на екскурсії. До нових зустрічей!