Завершилася перевірка бланків Б та В робіт зовнішнього незалежного оцінювання з математики, яка проходила з 03 по 10 червня 2021 року в Комунальному закладі «Навчально-виховне об'єднання «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 24 – центр дитячої та юнацької творчості «Оберіг» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області», м. Кропивницький. Результати зовнішнього оцінювання будуть використані для визначення конкурсного бала вступників для участі у вступній кампанії, а також, за бажанням випускників, як оцінки державної підсумкової атестації. У цьому році вперше випускники закладів освіти, які здобували повну загальну середню освіту, повинні були обов’язково складати державну підсумкову атестацію у формі ЗНО з математики. Але через складну епідеміологічну ситуацію в країні МОН України вирішило дозволити у 2021 році зараховувати ДПА за підсумковим оцінюванням навчання у школі, чим і скористалися деякі учні.

001

У зв’язку зі збільшенням кількості робіт ЗНО з математики у цьому році для перевірки бланків Б і В було створено 5 груп, до яких входили 47 вчителів/викладачів математики та 5 старших екзаменаторів, серед яких наполегливо й відповідально працювали й викладачі фізико-математичного факультету Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка доценти кафедри математики д.пед.н. Ботузова Ю.В., к.фіз-мат н. Ключник І.Г., ст.викладач кафедри математики, к.фіз-мат н. Гаєвський М.В., доценти кафедри прикладної математики, статистики та економіки, к.фіз-мат н. Макарчук О.П. та к.пед.н. Яременко Л.І. Протягом восьми днів напруженої роботи було перевірено загалом майже 21 тисячу робіт з математики.

002

Координувала дії груп Голодюк Лариса Степанівна, д.пед.н., заступник директора комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» з науково-методичної діяльності.

002 a

Цього року тест ЗНО з математики був поділений на два рівні – стандарт і профільний. Тести двох рівнів відрізнялись кількістю завдань і часом на їхнє виконання. Учасники тестування, які планують вступати до закладів вищої освіти, складали тест профільного рівня. Також цей тест складали учні, які вивчали математику на профільному рівні. Максимальна кількість тестових балів, яку можна набрати, правильно виконавши всі завдання тесту профільного рівня, дорівнює 67 балам. Максимальна кількість тестових балів за виконання тесту рівня стандарту дорівнює 50 балам.

003

30 завдання бланку Б передбачало визначення координат точок перетину графіка функції y=x3-3x із віссю х та визначення нулів похідної вказаної функції, тобто її критичних точок. Можливо незвичне формулювання спричинило плутанину, тому більшість учасників ЗНО з математики ототожнювали ці два різні завдання й робили ідентичні записи. Багато було й обчислювальних помилок під час знаходження значень функції (заповнення таблиці) та при розв’язуванні квадратних рівнянь x2=3 і x2=1. Учні втрачали від’ємний корінь і, відповідно, не розуміли, як правильно побудувати ескіз графіка функції y=x3-3x. Під час виконання 5 пункту забували знайти екстремуми функції ymin = –2 та ymax = 2, міняли їх місцями або прирівнювали до нуля.

004

У 31 завданні багато учнів  не змогли правильно встановити метричні співвідношення у прямокутному трикутнику та обрати відповідну тригонометричну функцію кута.

На жаль, деякі учасники ЗНО з математики допустили механічні помилки при виконанні тотожних перетворень виразів, й отримали неправильну відповідь.

005

Завдання 32-34 на бланку В виконувало набагато менше учнів, так як це завдання більш високого поглибленого рівня.

У 32 завданні більшість учнів неправильно вказали заданий кут, а частина учнів не обґрунтували його положення або допустили прикрі помилки при його визначенні.

Критерії оцінювання 33 завдання передбачали шість різних варіантів доведення тотожності8 .

Деякі учні запропонували своє сьоме оригінальне доведення тотожності , показавши, що відношення лівої та правої частин рівності дорівнює одиниці. На жаль, більшість із них забули, що при цьому звужується ОДЗ змінної а, тому необхідно розглянути окремо випадок при а=1/2.

Великі труднощі викликало в учнів, як завжди, і розв’язування задачі з параметром. Частина учнів змогли правильно відшукати розв’язок системи рівнянь, якщо а=0: (–3; 0,25), але більшість з них не показали, що ця пара чисел є розв’язком системи при будь-якому значенні параметра а.

Приємно, що кращі випускники шкіл пам’ятають про ОДЗ змінної, яка стоїть у виразі під знаком логарифму. Але, розв’язуючи рівняння
9 , що до квадрату можна підносити тільки невід’ємні вирази, а для цього повинно виконуватися:10

Тому правильною буде така відповідь:

006

Ми вітаємо всіх, хто успішно склав ЗНО, й запрошуємо на навчання на фізико-математичному факультеті Центральноукраїнського державного педагогічного  університету імені Володимира Винниченка.

007

Новину підготувала доцент кафедри ПМСЕ Яременко Л.І.