У березні 2020 року пандемія коронавірусної інфекції COVID-19 внесла несподівані корективи в роботу ЦДПУ ім. В. Винниченка і змусила опановувати цифрові інструменти й нові підходи до провадження освітньо-наукової діяльності. Вимушене дистанційне навчання стало викликом для всіх учасників освітнього-наукового процесу: викладачів і студентів. Проте, не зважаючи на всі труднощі, навчання в університеті не припинилося, а лише змінило свою форму на дистанційну або змішану.

Зараз заняття на фізико-математичному факультеті проводяться дистанційно відповідно до розкладу занять в реальному часі. Викладачі використовують у своїй роботі доступні інструменти, месенджери, платформи для організації навчального процесу такі, як: Viber, Telegram,ZOOM, GoogleClass та GoolgeMeet. Але всі, без винятку, забезпечують якісну подачу навчального матеріалу з усіх дисциплін.

фото2

Серйозним викликом для викладачів кафедри ПМСЕ стало забезпечення якісного викладання математичних дисциплін таких як математичний аналіз, алгебра і геометрія та ін., оскільки при викладанні математичних дисциплін важливо показати саме процес виведення аналітичних виразів, а зробити це за допомогою слайдів не завжди просто і доступно для розуміння студентів. Та для того, щоб подолати проблемудопомагають новітні технології та пристрої. Одним із таких пристроїв є графічний планшет – інструмент для введення інформації, створеної від руки з використанням стилуса. Він зручний для малювання та вирішення інших завдань у графічних редакторах. До планшету додається перо, що чутливе до натискання. Використання графічних планшетів – чудовий засіб онлайн навчання, який на високому рівні забезпечує ефективність дистанційної освіти. Викладачі кафедри ПМСЕ успішно використовують графічні планшети для виведення математичних виразів при викладанні навчального матеріалу.

фото3

Свої позитивним досвідом використання графічного планшету поділився доцент Гуртовий Юрій Валерійович:

«Планшет дозволяє подавати інформацію поступово, частинами і тому вона легше сприймається студентами. Одночасне подання деякої інформації на слух і візуально є більш сприятливим для засвоєння матеріалу. Графічний планшет набагато краще відображає різні графічні об’єкти ніж звичайна демонстраційна дошка, яка є в ZOOM.»

Викладачі кафедри ПМСЕ поділились своїми враженнями від роботи в дистанційному режимі.

Доцент Корецька Вікторія Олександрівна говорить:

«–В перший тиждень ІІ навчального семестру згідно наказу № 1-ун від 04.01.2021 «Про продовження дії режиму карантину» у Центральноукраїнському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка студенти фізико-математичного факультету отримують знання, згідно навчального плану дистанційно.

Використовуючи інформаційну платформу GoogleMeet проведено лекційні заняття для студентів спеціальностей СТ18Б, ПО18Б, КТ18Б з навчальних дисциплін «Бухгалтерський та фінансовий облік» і «Економіка підприємства». Вперше було організовано навчання студентів першого курсу за вибірковою дисципліною «Автоматизація бухгалтерського обліку засобами комп’ютерних технологій» з теми «Організаційно-правові засади господарської діяльності», для підвищення інтересу до предмету проведено Тест для визначення готовності до підприємницької діяльності. Така взаємодія між викладачем і студентами дає можливість не припиняти навчальний процес за будь-яких умов, опановувати новий досвід, отримувати знання.»

фото4

Доцент Нарадовий Володимир Володимирович повідомив, що:

«Розпочато дистанційне викладання курсів «Теорія систем та математичне моделювання», «Методи обчислень», «Практикум з символьних обчислень». Під час дистанційного викладання використовую наступні інструменти: Zoom або Meet для відеозв’язку, короткий конспект лекції або практичного заняття(створюємо в режимі онлайн зі студентами) у Word + MathType (дає можливість набирати формули прямо у Word у форматі вводу Tex, що нічим не поступається по швидкості запису на дошці). Для складних аналітичних викладок та практичної демонстрації результатів використовуємо Maple (який має формат вводу, що відповідає звичайній математичній нотації, а також, дає можливість конвертувати формули в формат вводу Tex). При необхідності графічні малюнки створюємо у Paint. Графічним планшетом не користуюсь, оскільки маю дуже поганий почерк, а з використанням планшету виходить ще гірше.

фото5

Заняття з курсу «Практикум з символьних обчислень», на якому студенти знайомляться з можливостями системи Maple, роботи з довідкою та основними командами пакету Statistics».

Можемо констатувати, що кафедрою ПМСЕ доведенона практиці, що дистанційне навчання має багато переваг як для студентів так і викладачів, а саме:

  • можливість здобуття освіти без відриву від основної роботи;
  • розбиття матеріалу на окремі функціональнозавершені теми, які вивчаються у міру засвоєння;
  • можливість одночасного використання навчальноїінформації великою кількістю студентів;
  • полегшення здійснення контролю якості навчання, черезпроведення дискусій, чатів, використання самоконтролю, відсутністьпсихологічних бар’єрів;
  • відсутність географічних кордонів для здобуття освіти.

Карантинні обмеження підняли багато важливих проблем у вищій освіті. Однією із яких є організація онлайн занять студентів. Такий формат вимагає від усіх учасників високого рівня самоорганізації, самодисципліни та мотивації, оскільки активна та тривала робота за комп’ютером виснажує.Перевагидистанційної форми варто було б врахувати на майбутнє, оскільки навіть коли пандемія закінчиться набутий досвід можна успішно використати приорганізації дистанційного або змішаного навчання для окремих груп споживачів освітніх, наприклад студентів заочної форми навчання або людей з інвалідністю.

Підготувала матеріал старший лаборант кафедри ПМСЕ
Луньова Марія Валентинівна