09 лютого 2019 року відбувся ІІІ етап Всеукраїнської олімпіади з трудового навчання (технологій). Базою для проведення олімпіади став  комунальний заклад «Навчально-виховне об’єднання І-ІІІ ступенів «Науковий ліцей» Міської ради міста Кропивницького Кіровоградської області».

Загальна кількість учасників учнівської олімпіади з трудового навчання становила 59 учнів, зокрема:

9 клас (обслуговуючі види праці) - 17 учнів;

11 клас (обслуговуючі види праці) - 16 учнів;

9 клас (технічні види праці) - 12 учнів;

11 клас(технічні види праці) - 14 учнів;

Згідно з поданими заявками в олімпіаді повинні були брати участь 66 учнів (квота 78), але із-за складних погодних умов частина учнів із віддалених районів не змогли приїхати, тому учасників всього було 59. Не в повному складі брали участь команди таких районів та ОТГ області: Благовіщенський – 1, Новоукраїнський – 1, Олександрівський – 1, Новгородківський – 1. Подавали заявку та не брали участі учні Устинівського району.

Обласний етап Всеукраїнської олімпіади з трудового навчання відбувся на належному організаційному рівні. До складу журі були залучені викладачі кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, досвідчені вчителі трудового навчання міста Кіровограда та області. Зокрема, фізико-математичний факультет представляли: голова журі – доцент Чистякова Л.О., члени журі – доцент Кононенко С.О. та ст. викладач Куценко Т.В.

Розпочалася робота олімпіади з офіційного відкриття, на якому виступили заступник директора з навчально-організаційної діяльності КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського» Нудний В.М. та методист науково-методичної лабораторії інформаційно-технологічної освіти Татаренко О.В. Привітав присутніх заступник директора ліцею Гарбузенко В.Д.

З вітальним словом і щирими побажаннями плідної та творчої праці звернулася до учасників голова журі Чистякова Л.О. З профорієнтаційною промовою виступив завідувач кафедри ТМТПОПБЖ професор Садовий М.І., який розповів про особливості вступу та навчання на факультеті, запросив усіх учасників до навчання.

Зазначимо, що переважна більшість присутніх керівників команд – вчителів, які готували учнів до олімпіади, є випускники фізико-математичного факультету спеціальності «Технологічна освіта» та «Трудове навчання».

Найвищий рівень досягнень виявили учні міст Кіровограда, Олександрії та Кіровоградського, Маловисківського районів. Всього дипломів – 29, з них І ступеня – 4; ІІ ступеня – 9; ІІІ ступеня – 16.

Дипломом І ступеня ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового навчання (технологій) відзначено:

- Левченко Ірина – учениця 11 класу (обслуговуючі види праці) КЗ «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 ДЮЦ «Сузір’я» м.Кропивницький

- Андріященко Катерина – учениця 9 класу (обслуговуючі види праці) ЗШ І-ІІІ ст. № 30м.Кропивницький

- Сідаш Олександр  - учень 10 класу (технічні види праці) КЗ «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 ДЮЦ «Сузір’я» м.Кропивницький;

- Федотов Іван – учень 9 класу (технічні види праці) КЗ «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 ДЮЦ «Сузір’я» м.Кропивницький.

ІІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового навчання (технологій) проходив для учнів 9-х та 11-х класів і складався з 3-х турів: теоретичного туру, комплексної роботи (практичного туру) та захисту проекту (домашнього завдання).

Теоретичний тур. Учасникам протягом 1 години  було запропоновано підготувати рішення заданої проблеми, презентувати та захистити його перед членами журі. Оцінювалося як доцільність самого вирішення проблеми, так і вміння сформулювати та відстояти свою позицію.

Під час виконання завдання учасникам була надана можливість користуватися мережею Інтернет.

Максимальна кількість балів за теоретичний тур – 30.

Завдання теоретичного туру втілювалися у комплексній роботі за такими темами:

- 9 клас (технічні види праці). Виготовити підставку для смартфо́ну (планшету, нетбуку);

- 11 клас (технічні види праці). Виготовити настільну гру;

- 9 клас (обслуговуючі види праці). Виготовити чохол на табурет 40*40 см;

-11 клас (обслуговуючі види праці). Виготовити сумку для покупок (еко-сумка) 40*50 см. 

Теоретичний тур

Завдання:

Організаційно-підготовчий етап

  1. Сформулюй мету проекту та очікувані результати. Напиши вимоги до виробу, призначення виробу.
  2. Вибери моделі-аналоги та опиши їх характерні особливості.

Конструкторський етап

  1. Створи клаузуру (ескіз) виробу та опиши конструкцію майбутнього виробу.
  2. Виконай конструювання виробу. Виконай (чи вклей) необхідні для роботи: викрійки, шаблони, схеми тощо.
  3. Підбери матеріали для виготовлення.
  4. Склади перелік відповідних інструментів, пристосувань і обладнання  для роботи.

Технологічний етап

7.Визнач оптимальні технології  виготовлення проектного виробу та склади їх технологічну карту.

Заключний

  1. Здійсни економічні розрахунки собівартості виробу.

Проаналізуй власну діяльність на кожному з етапів проектування та зроби відповідні висновки.

 

Комплексна робота. Учасники олімпіади виготовляли виріб протягом 5-ти годин. Робота оцінювалася в 60 балів.

Після завершення виготовлення учасники презентували свій виріб членам журі.

Критерії оцінювання комплексної роботи:

  • – функціональність виробу та зручність у користуванні;
  • – привабливість (естетична цінність) виробу;
  • – володіння техніками обробки матеріалів;
  • – оригінальність роботи та новизна у підході до вирішення завдань.

Комплексна робота

  1. Виготовити виріб (45 балів).
  2. Зробити оздоблення за власним бажанням (7 балів);
  3. Дотримання безпеки праці, організація робочого місця (5 балів);
  4. Презентація виробу (3 балів).

Захист проекту. Для учасників ІІІ етапу пропонувалися такі теми для виконання домашніх проектів.

Теми проектів для хлопців за напрямом «Народні художні промисли»:

9 клас – «Підставка під чашку»;

 - кількість – 2 штуки, об’єднані сюжетною лінією;

 - виготовляється у будь-якій техніці;

 - виріб відповідного розміру, для практичного вжитку.

11 клас – «Креативна настільна лампа»;

 - кількість – 1 штука;

 - виготовляється у будь-якій техніці;

 - виріб відповідного розміру, не громісткий;

 - предмет для практичного вжитку.

Членам журі презентували вироби та паспорт до них.

Тема проектів для дівчат за напрямом «Кулінарія».

9 клас – «Зефір».

-кількість – 6 штук (250 грам);

з натуральних інгредієнтів;

11 класу – «Рулет (завиванець) моєї родини».

-кількість – 2 штуки;

- з натуральних інгредієнтів;

- основа рулету з тіста, начинка на власний вибір (солодка, солена, гостра).

Учні спілкувалися з близькими, знайомими, дослідили вітчизняний та зарубіжний досвід виготовлення зефіру, рулету, приготували вдома з рідними чи у школі з учителем.

На світлинах учасниці презентували приготування зефіру та правила подачі.

Членам журі презентували фото, відео з процесом виготовлення та паспорт виготовлення зефіру.

Завершальним етапом виконання творчого проекту було випробування виробу в реальних умовах.

Під час захисту проекту (3-5 хв.) учні демонстрували світлини, оформлені у вигляді презентації PowerPoint (5-10 фотографій), які ілюстрували процес виконання виробу від задуму до випробувань, та висвітлюють питання: Яку проблему чи завдання може розв’язати цей проект (принципова дія запропонованого механізму)? Які недоліки виявлено під час випробувань? Як вони були виправлені? Які особливості виготовлення виробу? Які застереження варто враховувати у процесі виготовлення виробу?

Учасники з обслуговуючих видів, окрім презентації, надали членам журі відеозвіт (аматорська зйомка на камеру, телефон тощо)процесу приготування на  флешці.

Також учасники олімпіади надавали відповіді на запитання членів журі щодо процесу виготовлення, особливостей конструкції, підбору конструкційних матеріалів тощо та презентували паспорт проекту

Усі презентації містили цікаві ідеї, рецепти та креативні втілення самого проекту. Учні вміло довели свої технічні та кулінарні здібності.

Змістовно-аналітичний аналіз проведений доцентом кафедри ТМТПОПБЖ Л.О. Чистяковою.