Бабій В., Акбаш К.С.


Анотація. В статті розглядається застосування створених комп’ютерних ландшафтів у сучасних сферах діяльності. Також висвітлюються основні проблеми створення динамічного ландшафту в комп’ютерній графіці. Основною метою статті є висвітлення теоретичних положень симплексного шуму при створенні програмного забезпечення для автоматизації створення рельєфних ландшафтів. Окрім того, стаття містить детальний опис батьківського алгоритму, створення процедурних текстур, шум Перлина. Їх спорідненість та можливість використання в створенні ландшафту.
Ключові слова: генерація ландшафту, карта висот, симплекс шум, шум перлина, комп’ютерна графіка.


GRAPHICAL IMPLEMENTATION OF SIMPLEX NOISE IN THE CREATION OF THE LANDSCAPE


Abstract. The article deals with the application of created computer landscapes in modern spheres of activity. The main problems of creating a dynamic landscape in computer graphics are also covered. The main purpose of the article is to highlight the theoretical positions of simplex noise when creating software for the creation of relief landscapes. In addition, the article contains a detailed description of the parent algorithm, the creation of procedural textures, the pearl noise. Their kinship and the ability to use in the creation of the landscape.
Keywords: landscape generation, map of heights, simplex noise, pearl noise, computer graphics.

Глімбоцький Владислав
Науковий керівник: канд. ф.-м. наук, доцент Паращук С.Д.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна


В статті розглядається питання розробки алгоритмів розпізнання мови за допомогою нейронних мереж. Проаналізовано основні теоретичні положення алгоритми, способи розпізнання мови та розбиття мови на окремі частини, тобто речення, слова, букви . Окрім того, стаття містить детальний опис алгоритму розбиття слів на окремі частини та аналіз отриманого звуку. На його основі можна розробляти алгоритми для інших практичних завдань.
Ключові слова: машинне навчання, розпізнання мови, розпізнання звуків дискретизація.


Recognition of speech using neural networks
V. Hlimbotskyi
Scientific supervisor: Candidate of Physics and Mathematics Sciences, Docent Parashchuk S.D.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine


The article deals with the development of speech recognition algorithms using neural networks. The basic theoretical positions of algorithms, methods of speech recognition and language splitting into separate parts, that is, sentences, words, letters, are analyzed. In addition, the article contains a detailed description of the algorithm for splitting words into separate parts and analysis of the received sound. On its basis, it is possible to develop algorithms for other practical tasks.
Keywords: machine learning, speech recognition, disc sampling sounds recognition.

 

Данов Артем
Науковий керівник: канд. пед. наук Ганжела С.І.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна


В статті висвітлюються основні проблеми захисту інформації та розглядаються асиметричні криптографічні системи. В ході дослідження проаналізовано асиметричні криптографічні системи як один з найбільш перспективних напрямків розвитку електронних систем захисту даних. Докладно розглянуто алгоритм RSA як типовий представник сімейства асиметричних шифрів. З цією метою алгоритм реалізовано засобами C++.
Ключові слова: асиметричні алгоритми, криптографія, захист інформації, криптографічний алогоритм.


ASYMMETRIC ENCRYPTION
A. Danov
Scientific supervisor: Candidate of Pedagogical Sciences Ganzhela S.I.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine


In this article showing the main problems of information protection and examined asymmetric encryption. In the process of explore has been analyzed asymmetric encryption as one of the most promising areas for the development of electronic data protection systems. In detail examined the RSA algorithm as a typical representative of the family of asymmetric ciphers. And because of it the algorithm implemented by programing language C ++.
Key words: asymmetric algorithms, cryptography, protection of information, cryptographic algorithm.

 

Туртуріка Віктор
Науковий керівник: канд. ф.-м. наук, доцент Паращук С.Д.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна

 

В статті розглядається застосування сучасної техніки представлення текстової інформації у векторному просторі – word embeddings, для розв’язання задач інтелектуального аналізу тексту. Окрім того, стаття містить детальний опис однієї із реалізацій word embeddings – групи алгоритмів word2vec. До опису роботи word2vec також додається детальний огляд відповідної архітектури штучних нейронних мереж. Також у статті подається порівняння техніки word embeddings із іншими принципами представлення тексту, що застосовуються у галузі інтелектуального аналізу тексту (text mining).
Ключові слова: інтелектуальний аналіз тексту, машинне навчання, нейронні мережі, word embeddings, word2vec, Continuous Bag of Words, Skip-gram model.

 

The usage of Word embeddings algorithm group for presentation of the text information
V. Turturika
Scientific supervisor: Candidate of Physics and Mathematics Sciences, Docent Parashchuk S.D.

 

The article deals with the application of modern presentation technique of text information in vector space, that called word embeddings and used for solving problems of text mining. Also, the article contains a detailed description of one of the implementations of word embeddings – word2vec group of algorithms. A description of the work of word2vec also includes a detailed overview of the corresponding architecture of artificial neural networks. Also, the article compares the technology of word embeddings with other principles of presentation of text used in the field of text mining.
Key words: text mining, machine learning, artificial neural networks, word embeddings, word2vec, Continuous Bag of Words, Skip-gram model.

 

 

Танін Антон
Науковий керівник: канд. техн. наук, старший викладач кафедри прикладної математики, статистики та економіки, Нарадовий В.В.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна


В статті проілюстровано підхід до вирішення проблеми очікування вільних місць у закладах різного типу, таких як кафе, ресторани, готелі, тощо. Проаналізовані основні можливості системи бронювання, яка допомагає зберегти час в очікувані вільних місць або номерів. Також описано можливості фреймворку Yii2 як основного засобу розробки системи бронювання. Додатково наведено опис серверу черг RabbitMQ та пошукової системи Sphinx, які використовувались для задоволення поставлених завдань та повноцінної роботи системи. В статті наведено основні поняття фреймворку та приклади роботи інструментів RabbitMQ і Sphinx.
Ключові слова: Yii2, бронювання, універсальність, черги, пошукова система, RabbitMQ.


Building the universal reservation system by PHP-framework YII2 and server of queues RABBITMQ
A. Tanin
Scientific supervisor: Candidate of Engineering Sciences, Professor of the Department of Applied Mathematics, Statistics and Economics, Naradovy V. V.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine


The article illustrates the approach to solving the problem of waiting for vacancies in various types of institutions, such as cafes, restaurants, hotels, etc. The main features of the booking system are analyzed, which helps to save time in the expected vacancies or numbers. It also describes the capabilities of the Yii2 framework as the main tool for developing a reservation system. In addition, a description of the server of the RabbitMQ queues and the Sphinx search engine, which was used to meet the tasks and the full operation of the system, is described. The article outlines the basic concepts of the framework and examples of RabbitMQ and Sphinx tools.
Key words: Yii2, reservation, versatility, queues, search engine, RabbitMQ.

 

 

Гринько A.Р., Луньова М.В., Авраменко О.В.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна


Дослідження енергії хвильових процесів у гідродинамічних системах різного типу до сьогодні залишається однією із актуальних проблем гідродинаміки. У даній статті вивчаються енергетичні характеристики поширення хвиль вздовж поверхонь контакту у гідродинамічній системі «рідкий півпростір – шар – шар з твердою кришкою». Було отримано рівняння енергії хвильового руру трьох шарів, а також сумарної енергії системи. Використовуючи засоби математичного пакету MAPLE розроблено маплет для побудови графіків залежності енергії від фізичних та геометричних параметрів системи.
Ключові слова: енергія хвильового руху, гідродинамічна система, сладконелінійна система.


Using maple mathematical package for wave energy analysis in third-hydrodynamic system
A. Grin'ko, M. Lunyova, O. Avramenko
Central Ukrainian Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University,
Kropyvnytsky, Ukraine


Investigation of the energy of wave processes in hydrodynamic systems of various types up to now remains one of the urgent problems of hydrodynamics. In this paper, the energy characteristics of the propagation of waves along the contact surfaces in the hydrodynamic system "liquid half-space - layer - layer with a rigid lid" are studied. It was obtained the energy equation of the waveguide of the three layers, as well as the total energy of the system. Using the mathematical package MAPLE, a chart has been developed for plotting energy dependencies from the physical and geometric parameters of the system.
Key words: energy of wave motion, energy dependence, hydrodynamic system.

 

 Носко Юлія

Науковий керівник: канд. тех. наук, доцент Баранюк О.Ф.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна

 

В статті розглядаються компілятори мови JavaScript, та на основі істотних характеристик проводиться їх порівняння. Для різних класів задач досліджують різні види компіляторів та аналізується ефективність ї застосування. Також у статті подається інформація про схеми роботи компіляторів, їх застосування в сучасному світі та еволюція, аналізується складність мови JavaScript та вплив цього на складність компіляторів. Проаналізована інформація дає підстави для висновків про те, чому схеми роботи компіляторів не є стандартними та чому існує велика кількість реалізацій компіляторів для мови JavaSrcript.
Ключові слова: js, компілятори, інтерпретатор, браузер, V8, Rhino, web, engine.

 

Research of usage JS compilers on different task classes
J. Nosko
Scientific supervisor: Candidate of Technical Sciences, Docent Baranyuk A.F.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine

 

 The article shows the information about JavaScript compilers, their comparison, on the basis of their essential characteristics. Different types of compilers are investigated for different task classes and their efficiency is analyzed. Also, the article provides information about the schemes of compilers, their usage in the modern world and evolution, analyzes the complexity of the JavaScript language and the impact of it on compilers complexity. The analyzed information gives conclusions about why the compilers work patterns are not standard and why there are a large number of implementations of compilers for the JavaSrcript language.

Key words: js, compiler, interpreter, browser, V8, Rhino, web, engine .

 

Мохонько Аліна
Науковий керівник: канд.ф.-м. наук, доцент Гуртовий Ю.В.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна


В статті проаналізовано використання новітніх інформаційних технологій на заняттях з англійської мови. Зазначено, що використання Інтернет-ресурсів та електронних бібліотек значно підвищує ефективність педагогічного процесу. Розглядаються переваги інформаційно-комп‘ютерних, в т.ч. мультимедійних технологій в навчанні учнів молодшого віку іноземному (англійської) мови. Розглянуто аспекти застосування мультимедійних технологій як розвиваючого, навчального середовища та джерела інформації. Показано можливості застосування Інтернет-ресурсів при побудові навчального процесу у вивченні англійської мови.
Ключові слова: електронний освітній ресурс, новітні технології, навчальний процес.


The definition of indicators of the allocation of the characteristic features in gender groups
A. Mokhonko
Scientific supervisor: Candidate of Physics and Mathematics Sciences, Assistant Professor Gurtovy Yu. V.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine


The use of new information technologies at English lessons are analyzed in the article. It is emphasized that the use of Internet resources and digital libraries is effective at the educational process. The advantages of information and computer, including multimedia technologies in teaching younger students foreign (English) language. The aspects of the use of multimedia technologies as a developing, learning environment and information source are considered. The possibilities of using Internet resources during the construction of the educational process in the study of the English language are shown.
Key words: Digital learning objects, new information technologies, educational process.

 

 

 

Міхав Володимир
Науковий керівник: канд. ф.-м. наук, доцент Паращук С. Д.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна


Ефективне представлення розріджених орієнтованих графів у пам’яті комп’ютера дає можливість будувати моделі складних мереж із великою кількістю об’єктів, у тому числі – соціальних мереж. У статті описується спосіб представлення розріджених орієнтованих графів за допомогою асоціативного масиву на основі бінарних діаграм рішень, який дає можливість ефективно зберігати графи великої розмірності, але вимагає значної кількості обчислень для внесення змін. Для оптимізації використання обчислювальних ресурсів використовується додаткове сховище, у якому будуть накопичуватися зміни. Також у статті запропоновано алгоритм управління пам’яттю при роботі з бінарними діаграмами рішень.
Ключові слова: орієнтований граф, асоціативний масив, бінарна діаграма рішень.


Development of an associative array for storage of sparse oriented graphs based on zero suppressed binary decision diagrams
V. Mikhav
Scientific supervisor: Candidate of Physics and Mathematics Sciences, Docent Paraschuk S. D.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine


Efficient representation of sparse oriented graphs in computer memory makes it possible to build models of complex networks with a large number of objects, including social networks. In the article, we describe the way to represent sparse oriented graphs using associative arrays based on binary decision diagrams. This way allow you to effectively store large dimensional graphs, but requires a large amount of computations to make changes. In order to optimize using of computing resources, we propose the using of an additional repository that will accumulate changes. In addition, we offer a memory management algorithm for working with binary decision diagrams.
Key words: oriented graphs, associative array, binary decision diagram, BDD, ZDD.

 

 

 

 

Марусенко Роман
Науковий керівник: канд. техн. наук, старший викладач кафедри прикладної математики, статистики та економіки Нарадовий В.В.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна

 

В статті досліджено підходи до визначення поняття проектування. Проаналізовані основні фактори, що впливають на шаблони поведінки користувача та оцінений ступінь їх важливості, яка допомагає зрозуміти предметну область, контекст, обмеження продукту та потреби користувача, що в результаті відтворюється у створенні якісного продукту. Висвітлено основні методи дослідження користувацької поведінки, а також інформацію, яку можна отримати, застосувавши той чи інший метод. Аналіз цих методів показав, що для створення якісного продукту необхідний комплексний аналіз цільової аудиторії, предметної області, а також подібних та конкуруючих продуктів.
Ключові слова: проектування інтерфейсу, поведінка користувача, методи дослідження, продукт, юзабіліті, предметна область, інтерв’ювання.

 

Methods for research of user experience in design of user interface
R. Marusenko
Scientific Supervisor: Candidate of Engineering Sciences, Senior Lecturer of the Department of Applied Mathematics, Statistics and Economics Naradovy V.V.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine

In the article investigated approaches to the definition of design. Analyzed the main factors influencing users’ behavior patterns and valued level of importance, which helps to understand the subject area, context, product constrains and user needs, which in the end is reproduced in creating a quality product. Described the main methods of research of user experience, and also information, that can be obtained by using one or another method. Analysis of these methods has shown that in order to create a quality product required comprehensive analysis of the target audience, the subject area, and competing products.
Keywords: interface design, user experience, research methods, product, usability, subject area, interviewing.

 

Луцко Андрій
Науковий керівник: доктор ф.-м. наук, професор Авраменко О.В.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна


В статті розглядаються види логічних відеоігор для мобільних додатків та особливості мови програмування Objective-C і платформи iOS. На прикладі мультимедійної логічної гри розглянуто особливості заповнення ігрового поля елементами. Описано процес створення локалізації ігрового додатку та передбачено публікацію результатів в. соціальних мережах. Дослідження може бути корисним для студентів та викладачів фізико-математичних факультетів та осіб, які цікавляться розробкою ігрових додатків для мобільних платформ.
Ключові слова: види відеогри, Objective-C, платформа iOS.


Development of game logical application by Objective-C
A. Lutsko
Scientific Supervisor: Doctor of Physical and Mathematical Sciences, Professor Avramenko O.V.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine


The article examines the types of logical video games for mobile applications and the features of the Objective-C programming language and the iOS platform. On the example of the multimedia logic game the features of filling the game field with elements are considered. Describes the process of creating the localization of the game application and provides publication of results in. social networks. The research may be useful for students and faculty of physics and mathematics faculties and those interested in the development of gaming applications for mobile platforms.
Keywords: video game types, Objective-C, iOS platform.