Викладачі кафедри технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, Оксана Віталіївна Абрамова та Наталя Василівна Мироненко стали учасницями Всеукраїнського науково-методичного семінару-тренінгу з трудового навчання.

13-14 червня 2019 року Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти та Тернопільське вище професійне училище (ТВПУ) сфери послуг та туризму гостинно приймали більше 60 учасників із усієї України: науковців, експертів, вчителів-практиків, обласних методистів інститутів післядипломної освіти.

001002

Із вітальним словом виступила координаторка Міністерства освіти і науки України Оксана Миколаївна Дятленко, яка окреслила програму проведення семінару на тему «Трудове навчання в освітній реформі, покликаній підвищити роль місцевого самоврядування».

У пленарному засіданні експерт із питань освіти програми U-lead з Європою Сергій Миколайович Дятленко доповідав на тему «Реформа освіти в умовах децентралізації». Під час свого виступу він наголосив, що «децентралізація - змінює підхід і відповідальність до освіти», а трудове навчання, як навчальна дисципліна в школі, повинна стати незамінною ланкою, яка сформує успішного учня. Із презентації доповідача присутні дізналися про важливі навички, які необхідні для формування успішного випускника ХХІ століття та сучасні вимоги до конкурентоздатного вчителя Нової української школи.

Із доповіддю на тему «Нові освітні стандарти, які зміни нас чекають» виступив Андрій Іванович Терещук, професор, доктор педагогічних наук, завідувач кафедри технологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Також торкнулися актуальних питань формування у школярів ключових компетентностей, або «життєвих необхідностей», які мають бути наскрізними для молодшої, середньої та старшої школи та можливостей трудового навчання розвивати гнучкі навички, математичне, критичне, екологічне мислення, підприємливість, як рису характеру тощо.

Далі, під час панельної дискусії спікери обговорювали тему «Чому органи місцевого самоврядування мають розвивати технологічну освіту» (модератор Дятленко С.М., експерт із питань освіти програми U-lead з Європою; спікери: Терещук А.І., професор, доктор педагогічних наук, завідувач кафедри технологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини; Савицький І.І., виконавчий директор Львівської майстерні «Зробив тато»; Гащак В.М., методист трудового навчання Івано-Франківського ІППО; Абрамова О.В., доцент, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності). Під час обговорення питання, було зазначено, що сучасна школа, зокрема, навчальна дисципліна Трудове навчання, повинна мати постійний тісний зв'язок із потребами громад, мати орієнтацію та адаптуватися до реальних потреб, які необхідно постійно вивчати. Напрямків розвитку технологічної освіти та її ролі для розвитку громади може бути декілька. Одним із напрямків співпраці з громадами є сільський (зелений) туризм, для якого потрібні не тільки привабливість місцевості, рекреаційні умови, але й, наприклад, знайомство туристів із особливостями культурної спадщини регіону, знайомство із народними ремеслами, проведення ярмарок, фестивалів, майстер-класів, тощо. На національному рівні технологічна освіта дозволяє зберігати культуру й традиції регіонів, і тут вчителі трудового навчання можуть здійснювати вагомий внесок у розвиток даного напрямку. Економічним аспектом розвитку громад є поєднання технологічної освіти з новими технологіями, досягненнями науки і техніки, діджитал тощо. Позитивним можна назвати здійснені зміни в трудовому навчанні, коли оновлена програма для 5-9 класів (2017 р.) та профільне навчання у старшій школі, дозволяє дітям самим обирати об’єкти праці та технології, адже це дає можливість школі підлаштовуватися під потреб громади, й вчити дітей практично значимим речам.

003004

14 червня учасники семінару зібралися у стінах ТВПУ сфери послуг та туризму. Присутнім було запропоновано взяти участь у тренінгу «Компетентнісний підхід в освіті» (тренінгові сесії проводили: Мироненко Н.В., кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності; Медвідь О.Ю., учитель трудового навчання опорного закладу «Кролевецький ліцей № 3» Кролевецької міської ради Сумської області; Луп’як Д.М., учитель трудового навчання комунального закладу «НВК: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – гімназія № 23 Вінницької міської ради» та інші.

Далі директорка ТВПУ сфери послуг та туризму Грушко Г.Є. ознайомила учасників семінару з освітнім середовищем закладу й запросила до перегляду демонстрації сучасних моделей одягу, виготовлених ученицями та учнями училища, що у різні роки завоювали призові місця на професійних конкурсах та фестивалях. Глядачі отримали позитивні враження від концертної програми та захоплено аплодували феєричному дефіле швейних виробів.

У другій половині дня учасників семінару залучили до методичних майстер-класів із виготовлення квіткової декорації (Пташник Н.Б., майстер виробничого навчання ТВПУ), реалізації навчального модуля «Основи автоматики та робототехніки» в шкільному курсі трудового навчання (Чубатий А.В., керівник гуртка робототехніки КЗ ТМР «Станція юних техніків») та ін.

005006007

В цілому, участь у науково-методичних семінарах дає можливості науковцям, методистам, педагогам-практикам ознайомитися із методичним досвідом своїх колег, отримати неоціненний досвід, можливість долучитися до обговорень важливих питань перспектив розвитку, реформування освіти, задати питання фахівцям та взяти участь у дискусіях. Такі заходи стають поштовхом для реалізації нових ідей та професійних прагнень.

008

Фото Василь Гайда

Статтю підготувала Оксана Абрамова