Хомутенко Максим

Науковий керівник: док. пед. наук, професор Величко С.П.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація. Стаття розкриває перспективи застосування хмаро орієнтованого навчального середовища в особистісно орієнтованому навчанні фізики учнів загальноосвітніх навчальних закладів.

Ключові слова: особистісно орієнтоване навчання, навчальна діяльність,  хмаро орієнтоване навчальне середовище, суб’єкти навчання.

Постановка проблеми. На сьогоднішньому етапі розвитку України в усіх галузях державі потрібні енергійні, творчі, умілі, духовно багаті, високоосвічені, і в першу чергу компетентні, спеціалісти. У сучасних умовах формуються нові цілі та пріоритети оновлення навчання та виховання, новітні парадигми у підходах до навчання від початкової школи до вищих навчальних закладів. Тому актуально постає питання розвитку навиків та вмінь у особистостей починаючи з навчання в загальноосвітніх закладах, що в свою чергу веде до впровадження в освітній простір особистісно орієнтованого навчання як однієї з педагогічних технологій. В умовах особистісно орієнтованого навчання вчитель повинен бути вмілим організатором самостійної активної пізнавальної діяльності суб’єктів навчання. Тому в сучасному освітньому середовищі формуються нові тенденції та цілі оновлення навчання та виховання з широким застосуванням новітніх інформаційно-комунікаційних технологій в тому числі і хмаро орієнтованого навчального середовища, що дає змогу глибше виявити особливості, якості, можливості, здібності, ціннісні орієнтації суб’єктів навчання.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблемі розвитку особистості приділялася увага ще з часів Арістотеля, Платона та Демокріта, які в своїх працях згадували індивідуальні можливості та навики учнів.  В подальшому тему розвитку здібностей у своїх працях аналізували К.Д. Ушинський, Ж.Ж.Руссо, І.В. Арнольд, Н.К. Гончаров, О.І. Бугайов, М.І. Бурда, Ю.З. Гільбух, А.С. Макаренко, В.О. Сухомлинський та інші. На сьогоднішньому етапі розвитку педагогічної науки питаннями особистісно орієнтованого навчання займаються П.С. Атаманчук, Г.О. Балл, І.Д. Бех, Л.Ю.Благодаренко, О.В. Бондаревська, С.П.Величко, В.І. Нечет, С.І. Подмазін, В.В. Рибалка, В.А. Петровський О.Я. Савченко, В.П. Сергієнко, В.В. Сєріков, М.І. Шут, І.С. Якиманська.Ми розділяємо думки вище зазначених науковців щодо  психолого-педагогічної концепції індивідуалізації та диференціації процесу навчання основам фізики  та здійснення на цій основі особистісно-суб´єктного підходу у навчанні фізики; концепції розвитку пізнавальних інтересів учнів, мотивація учіння,  розвиток  їх пізнавальної самостійності[1]. Разом з тим вивчаючи передові розробки у сфері хмарних технологій в освіті В.Ю. Бикова, В.В. Лапінського, С.Г. Литвинової, Н.В. Морзе ми прийшли до висновку щодо забезпечення доцільності застосування хмаро орієнтованого середовища в особистісно орієнтованому навчанні.

Мета статті полягає розкриття можливостей застосування хмарних технологій в організації особистісно орієнтованого навчання  фізики.

Виклад основного матеріалу. За І.С. Якиманською «Особистісно орієнтоване навчання – це визнання учня головною дійовою особою всього навчально-виховного процесу» [7]. Кожен учень – це індивідуальність, що має різні можливості, здібності та інтереси. З урахуванням всього вчитель  повинен допомогти кожному учню реалізувати свій потенціал та визнати за ним право на самовизначення і самореалізацію в навчально-пізнавальній діяльності через оволодіння її способами. Це вимагає кардинальної зміни мети й ціннісних орієнтацій навчального процесу, оновлення змістового компонента і його гуманітаризації, перебудови технології та її гуманізації й демократизації, зміни методики діяльності педагога та розширення в ній технології співробітництва, коригування характеру навчально-пізнавальної діяльності учня як суб'єкта навчального процесу [5]. 

Згідно С.І. Подмазіна [4] основними положеннями особистісно орієнтованого навчання є те, що особистісно орієнтоване навчання повинно забезпечувати розвиток і саморозвиток особистості учня, виходячи з виявлення його індивідуальних особливостей як суб'єкта пізнання і предметної діяльності; освітній процес особистісно орієнтованого навчання надає кожному учню, спираючись на його здібності, схильності, інтереси, ціннісні орієнтації і суб'єктний досвід, можливість реалізувати себе в пізнанні навчальної діяльності, поведінці; зміст освіти, її засоби і методи відбирають та організуються так, щоб учень міг проявити вибірковість до предметного матеріалу, його виду і форм; критеріальна база особистісно орієнтованого навчання враховує не тільки рівень досягнутих знань, умінь, навичок, але і сформованість певного інтелекту (його властивості, якості, характер проявів); освіченість як сукупність знань, умінь, індивідуальних здібностей є найважливішим засобом становлення духовних та інтелектуальних якостей учня, що виступає основною метою сучасної освіти; навченість і освіченість не тотожні за своєю природою та результатами; у даному контексті традиційне навчання не може бути провідним у цілісному освітньому процесі. Значущими стають ті складові, котрі розвивають індивідуальність учня, створюють усі необхідні умови для його саморозвитку, самовираження; особистісно орієнтоване навчання будується на принципі варіативності, тобто визнанні розмаїтості змісту і форм навчального процесу, вибір яких повинен здійснюватися вчителем, вихователем з урахуванням мети розвитку кожної дитини, його педагогічної підтримки в пізнавальному процесі, скрутних життєвих обставинах [4].

Вихідні положенняособистісно орієнтованого навчання визначає С. Якиманська [6]:

1) особистісно орієнтоване навчання повинно забезпечувати розвиток і саморозвиток особистості учня як суб'єкта пізнавальної та предметної діяльності;
2) має забезпечувати кожному учневі (спираючись на його здібності, нахили, інтереси, ціннісні орієнтації та суб'єктивний досвід) можливість реалізувати себе в різних видах діяльності;

3) зміст освіти, її засоби й методи організовуються так, щоб учень міг вибирати предметний матеріал, його вид та форму;
4) освіченість як сукупність знань, умінь, індивідуальних здібностей є найважливішим засобом становлення духовних та інтелектуальних якостей учня і має бути основною метою сучасної освіти;

5) освіченість формує індивідуальне сприйняття світу, можливості його творчого вдосконалення, широке використання суб'єктного досвіду в інтерпретації та оцінці фактів, явищ, подій навколишньої дійсності на основі особистісно значущих цінностей і внутрішніх настанов;

6) найважливішими чинниками особистісно орієнтованого навчального процесу є ті, що розвивають індивідуальність учня, створюють умови для його саморозвитку та самовираження;

7) особистісно орієнтоване навчання будується на принципі варіативності [6].

Ми розділяємо думку провідних науковців та стверджуємо, що метою особистісного орієнтованого навчання є процес психолого-педагогічної допомоги дитині в ставленні її суб’єктивності, культурної ідентифікації, соціалізації, життєвому самовизначенні. А основним завданням є розвиток здібностей суб’єкта навчання.

Одним із принципів особистісно орієнтованого навчання є  індивідуалізація навчання, що дає змогу кожному учню в індивідуальному темпі засвоювати матеріал та розвивати свої сильні здібності, що значно допоможе в подальшому у роботі в команді.

У час науково-технічного прогресу та стрімкого розвитку новітніх технологій одним із завдань особистісно орієнтованої освіти постає реалізація різних інноваційних технологій, що дають змогу впроваджувати самостійну діяльність учнів, отримувати ними різнорівневі знання, можливість вибору процесу навчання, творчий підхід.

Зважаючи на те, що головна мета навчання фiзики в середнiй школi полягає в розвитку особистостi учнiв засобами фiзики як навчального предмета, зокрема завдяки формуванню в них фізичних знань, наукового свiтогляду i вiдповiдного стилю мислення, екологiчної культури, розвитку в них експериментальних умiнь i дослiдницьких навикiв, творчих здiбностей i схильностi до креативного мислення [3] ми пропонуємо забезпечити особистісно орієнтоване навчання фізики в хмарному освітньому просторі.

Під хмаро орієнтованим навчальним середовищем (ХОНС) ми розуміємо штучно побудовану систему,  що за допомогою хмарних  сервісів забезпечує навчальну мобільність, групову співпрацю педагогів та учнів для ефективного, безпечного досягнення дидактичних цілей [2].

Мета і завдання особистісно орієнтованої освіти в хмарному середовищі полягає в реалізації технології, яка спонукає до самостійної діяльності суб’єкта навчання, а також забезпечує організацію й оцінку навчання з індивідуальним підходом до кожного учня;застосування отриманих ними різнорівневих завдань із можливістю виборув процесі навчання, з погляду творчого підходу із застосуваннямособистісно значимих способів їх виконання.

За проектом «Один учень ― один комп’ютер», який має на меті створення новітнього навчального середовища, в якому кожен учень може використовувати нетбук (планшет, смартфон) для навчально-виховного процесу. Учні виконують завдання та працюють самостійно, беруть участь в навчально-дослідницьких проектах, що в свою чергу забезпечує організацію хмаро орієнтованого навчального середовища.

В хмаро орієнтованому навчальному середовищі урок розбивається на модулі: теоретичний, практичний, тест (перевірка знань), фізичний диктант. Метою цього розбиття є створення умов для засвоєння учнем навчальних програм в індивідуальному темпі, оскільки забезпечує вибір суб’єктом навчання індивідуальних шляхів пізнання, регулювання ними своєї навчальної діяльності в процесі опрацювання модуля.

Робота учнів над проектами з фізики в хмаро орієнтованому навчальному середовищі забезпечує цілеспрямоване оволодіння ними прийомами, формами і змістом роботи. Вчитель має змогу контролювати хід виконання проекту та спрямовувати учня для роботи в потрібному руслі, працюючи з проектом одночасно та залишаючи коментарі для учня.

Висновки. Актуальність застосування хмаро орієнтованого навчального середовища в особистісно орієнтованому навчанні, особливо при вивченні фізики, зумовлюється необхідністю кардинальних змін, в першу чергу, в технології освітнього процесу, що включає в себе навчальну пізнавальну діяльність суб’єктів навчання виокремлену в індивідуальну значущу діяльність окремого учня, що сприяє розвитку фізичного мисленням та зацікавленості у вивченні фізики, усвідомлені необхідності знання суті фізичних явищ та процесів для життєдіяльності.

Використання хмаро орієнтованого навчального середовища в процесі вивчення фізики вирішує питання удосконалення якості викладання фізики як у середній так і у вищій школі, сам процес навчання переводиться на більш якісний та сучасний етап, адаптований до вимог сьогодення. 

Список літератури:

1. Вагіс О.В. Проблеми організації і відбору змісту навчання фізики в середній школі в умовах семестрово-залікової системи // Дидактичні проблеми фізичної освіти в Україні: Матеріали науково-практичної конференції. – Чернігів: Чернігівський державний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка, 1998. – С. 24 –26

2.Литвинова С.Г. Поняття та основні характеристики хмаро орієнтованого навчального середовища середньої школи. Режим доступу: http://virt-ikt.blogspot.com/2014/07/blog-post_3971.html#more

3.Навчальна програма з фізики  «Фізика. Астрономія, 7 – 12 кл.» Режим доступу: http://mon.gov.ua/content/Освіта/fizyka.pdf

4.Подмазин С.И. Семестрово-зачётная форма организации учебного процесса в школе. – Запорожье: Просвіта, 1994. – 69 с.

5.Ягупов В.В.Педагогіка: Навч. посібник. – К.: Либідь, 2002. – 560 с.

6. Якиманская И.С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе / И. С. Якиманская. – М. : Наука, 1996. – 95 с.

 

Коментарі  

+1 #2 Гарба Наталія 29.03.2016, 10:05
На мою думку, стаття є дуже актуальною!!!Хмарно орієнтоване навчальне середовище дає можливість учням вивчати предмет, зокрема фізику, за індивідуальним графіком, ритмом, тобто враховувати індивідуальні особливості кожного учня.
Цитата
+2 #1 Galina Kurnat 26.03.2016, 01:42
Доцільно застосовувати хмаро орієнтоване навчальне середовище при вивченні фізики. Значно зростає зацікавленість учнів!
Цитата

Додати коментар