Олійник Іван

Науковий керівник: докт. пед. наук, професор Садовий М.І.

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

Анотація: В статті розглядається питання формування екологічної компетентності у майбутніх учителів фізики при вивченні курсу «Концепції сучасної наукової картини світу» на перших курсах навчання в педагогічних вищих навчальних закладах.

Ключові слова: екологічна компетентність, підготовка вчителів фізики, концепції сучасної наукової картини світу.

Постановка проблеми. Закон України «Про вищу освіту» (2014 р.) визначає вищу освіту як сукупність систематизованих знань, умінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, інших компетентностей, здобутих у вищому навчальному закладі (науковій установі) у відповідній галузі знань за певною кваліфікацією на рівнях вищої освіти, що за складністю є вищими, ніж рівень повної загальної середньої освіти.

Фізика, яка є фундаментальною наукою і вивчає загальні закономірності перебігу природних явищ, закладає основи світорозуміння на різних рівнях пізнання природи й надає загальне обґрунтування природничо-наукової картини світу. Сучасна фізика, крім наукового, має важливе соціокультурне значення. Вона стала невід’ємною складовою загальної культури високотехнологічного інформаційного суспільства [3].

Окреслені тенденції визначають підвищення вимог до рівня підготовки майбутнього вчителя фізики [6], який крім ґрунтовного знання свого предмету має володіти рядом ключових компетентностей, серед яких одне з провідних місць займає екологічна. При цьому. на нашу думку, розв’язання цієї проблеми не повинно обмежуватися лише викладання фахових предметів (загальна фізики, методика навчання фізики та ін.), варто починати процес формування екологічної компетентності майбутнього вчителя фізики з моменту вступу в університет.

Мета статті полягає у розроці елементів методики формування екологічної компетентності у майбутніх учителів фізики починаючи з перших курсів навчання у педагогічних вищих навчальних закладах (ВНЗ).

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблемою удосконалення методики фомування екологічної компетентності займалися О.В. Брайон, О.О. Колонькова, Н.В. Куриленко, М.М. Мусієнко, О.Л. Пруцакова, Н.А. Пустовіт, Л.Д. Руденко, М.І. Садовий, В.В. Серебряков, В.Д. Шарко, С.В. Шмалєй та ін. Але при цьому належної уваги процесу формування екологічної компетентності у майбутніх учителів фізики на перших курсах педагогічних ВНЗ приділено не було.

Виклад основного матеріалу. В найважливіших міжнародних документах останнього десятиріччя, присвячених проблемам навколишнього середовища і гармонійного розвитку людства велика увага приділяється екологічній культурі і свідомості, інформованості людей про екологічну ситуацію в світі, регіоні, на місці проживання, їх обізнаності з можливими шляхами вирішення різних екологічних проблем, з концептуальними підходами до збереження біосфери і цивілізації. Шлях до високої екологічної культури лежить через ефективну екологічну освіту [2].

В педагогічному ВНЗ ми пропонуємо реалізовувати систему екологічного підготовки майбутніх учителів фізики на кожному етапі становлення фахівця, не залишаючи осторонь і перший рік навчання, коли відповідно до навчальних планів лише розпочинається викладання загальної фізики, а інші фахові дисципліни взагалі студентами ще не вивчаються.

Навчальним планом напряму підготовки: «6.040203 Фізика*» (галузь знань: 0402 Фізико-математичні науки) ще в І семестрі першого курсу передбачено опанування дисципліною «Концепція сучасної наукової картини світу», яка відноситься до циклу професійної та практичної підготовки.

Пропонований курс «Концепція сучасної наукової картини світу» спрямований на розкриття інтегративної єдності процесів наукової діяльності людства з наголосом на результати досягнень провідних наукових шкіл рубежу двадцятого та двадцять першого століття, що визначають основні тенденції формування та становлення сучасної наукової картини світу.

Курс «Концепція сучасної наукової картини світу» має важливе значення для формування наукового світогляду та загальної культури студентів (майбутніх учителів та фахівців з вищою освітою), окремим елементом якої є екологічна компетентність. У зв’язку з цим у структурі курсу, див. табл. 1, передбачено пронизання кожного змістового модуля питаннями екології та виділено окрему тему «Природничо-наукові основи сучасних технологій, енергетики й екології».

Таблиця 1

Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем Кількість годин
денна форма
усього у тому числі
л п лаб конс інд с.р.
1 2 3 4 5 6 7 8
Змістовний модуль І. Будова матеріального світу
Тема 1. Характеристика наукового пізнання 6 2 4
Тема 2. Будова матеріального світу 8 2 2 4
Тема 3. Природничо-наукові основи сучасних технологій, енергетики й екології 6 2 4
Разом за змістовим модулем 1 20 4 2 2 12
Змістовний модуль ІІ. Основні концепції світобудови
Тема 4. Наукова картина світу як цінність техногенної культури. Функції наукової картини світу в дослідницькому процесі 6 2 4
Тема 5. Основні етапи становлення сучасної наукової картини світу 8 2 2 4
Тема 6. Основні поняття концепції наукової картини світу 6 2 4
Разом за змістовим модулем 2 20 2 4 2 12
Змістовний модуль ІІІ. Наукова картина як основа наукового світогляду
Тема 7. Лінійність та нелінійність у теорії пізнання світу 6 2 4
Тема 8. Теорія будови Всесвіту та перспективи розвитку науки 6 2 4
Разом за змістовим модулем 3 12 2 2 8
Контрольна робота 7 2 5
Індивідуальне завдання та його захист 16 2 10 4
Усього годин 75 8 8 8 10 41

При вивченні теми «Природничо-наукові основи сучасних технологій, енергетики й екології» передбачено опанування студентами наступними компонентами знань [1; 4; 5], що розкривають перед майбутніми вчителями фізики питання інтегрованого розвитку людства і природи:

  1. Природничо-наукові аспекти технологій (Розвиток засобів інформаційних технологій. Сучасні засоби накопичення інформації. Мультимедійні системи і віртуальний світ. Мікро- і наноелектронні технології. Лазерні технології. Сучасна біотехнологія. Генні технології. Проблема клонування).
  2. Природничо-наукові проблеми сучасної енергетики (Енергія – джерело добробуту. Перетворення енергії. Ефективність виробництва і споживання енергії. Теплові електростанції. Підвищення ефективності енергосистем. Гідроджерела і геотермальні джерела енергії. Геліоенергетика. Енергія вітру. Атомна енергетика. Особливості вітчизняної енергетики).
  3. Природничо-наукові аспекти екології (Глобальні катастрофи й еволюція життя. Запобігання екологічній катастрофі. Природні катастрофи та клімат. Парниковий ефект і кислотні опади. Збереження озонового шару. Водні ресурси України та їх збереження. Радіоактивна дія на біосферу. Природничо-наукові проблеми захисту довкілля).
  4. Гармонія природи та людини (Людина і природа. Збереження природних ресурсів. Оновлення енергосистем. Ефективне споживання енергії. Перспективні технології і довкілля. Глобалізація біосферних процесів).

Висновки. Отже, процес формування екологічної компетентності майбутніх учителів фізики має бути неперервним процесом на всіх етапах становлення компетентного фахівця з вищою освітою починаючи з моменту вступу до педагогічного ВНЗ. Курс «Концепція сучасної наукової картини світу» сприяє актуалізації різноманітних проблем сучасного наукового суспільства, зокрема, і проблем екологізації, що є складовою частиною оновлення світогляду суспільства, відображає і формує його свідомість, нове мислення та ставлення до науково-технічного прогресу, Всесвіту та людини в ньому.

Перспективи подальших пошуків у зазначеному напрямку пов’язані з розробкою та удосконаленням методики формування екологічних компетентностей у майбутніх учителів фізики при вивченні інших дисциплін в педагогічному ВНЗ.

Список літератури:

  1. КарпенковС.Х. Концепции современного естествознания: [учеб. для вузов] / С.Х.Карпенков. – [6-е изд., перераб. и доп.] – М.: Высш. шк., 2003. – 488 с.
  2. Концепція екологічної освіти України // Екологія і ресурси: зб. наук. праць. – 2002. – № 4. – С. 5-25.
  3. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Фізика. 7-9 класи. 7-9 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 32 с.
  4. Садовий М.І. Нетрадиційна енергетика та навколишнє середовище / М.І. Садовий, О.М. Трифонова. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. – 52 с.
  5. Садовий М.І. Сучасна фізична картина світу: [навч. посібн. для студ. пед. вищ. навч. закл.] / М.І. Садовий, О.М. Трифонова. – Кіровоград: ПП «Центр оперативної поліграфії «Авангард», 2016. – 180 с.

Коментарі  

0 #1 Galina Kurnat 26.03.2016, 01:43
Актуальне питання сьогодення. Дякую.
Цитата

Додати коментар