Костенко Володимир
Науковий керівник: доктор пед. наук, професор Атаманчук П.С.
Кам’янець - Подільський національний університет імені Івана Огієнка
Анотація. У даній статті розглядаються основні правила оформлення мультимедійної презентації для кращого сприймання учнями навчального матеріалу.
Ключові слова: мультимедійна презентація, правила, дизайн.
Останнім часом наука і техніка досить швидко розвиваються і дана тенденція лише зростає. Тому в враховуючи цей факт, слід сказати, що необхідно, щоб особистість володіла певними базовими знаннями із фізики для безпечного використання приладів і розуміння навколишнього світу. А також суспільству необхідні люди, які будуть сприяти розвитку, це є науковці та інженери. Тому сьогодні надзвичайно важливим питанням є вивчення фізики в школі, адже саме там закладаються основи. Інформацію до учнів можна доносити різними способами і методами. Це можна робити, використовуючи лише дошку і крейду, або свій голос. Але чи буде це ефективно? Враховуючи сучасні можливості техніки, можна легко використати мультимедійні презентації. В певній мірі даний спосіб буде полегшувати життя вчителеві (йому не прийдеться креслити складні рисунки на дошці). Але для більш ефективного використання даного способу слід дотримуватися певних правил.
Конкретні рекомендації:
• Текст має складатися з коротких слів та простих речень.
• Один слайд — одна думка.
• Рекомендована кількість рядків на слайді 6-8.
• Місткість рядка має складати від 6 до 8 слів.
• Матеріал буде гірше сприйматися, якщо розмір слайда перевищує 50 слів.
• На слайді кількість блоків інформації має не перевищувати 3-4.
• Пояснення ілюстрації слід подавати нижче.
• Вся презентація має бути зроблена в одному стилі.
• Заголовки мають привертати увагу аудиторії та узагальнювати основні положення слайду.
• Заголовки повинні складатися як із великих так і малих літер.
• Не потрібно навантажувати презентацію зайвими прикрасами, вони лише будуть відволікати.
• Інформація краще буде сприйматися, коли дієслова використовуються в одній часовій формі.
Загальні правила використання шрифтів
1. Використання більше трьох шрифтів на 1 слайді знижує рівень засвоєння матеріалу.
2. Різні варіанти шрифтів використовуються так:
• напівжирний шрифт – назва основних заголовків,
• курсив – використовуються для логічного наголосу;
• «прямий» звичайний – основний масив інформації.
3. Формули подаються шрифтом (Times New Roman), всі змінні – курсивом, решта — дужки, знаки математичних дій, назви функцій (sin, cos тощо) – звичайним шрифтом.
4. Під подання інструкцій правил безпеки, ознайомлення з різними нормативними актами, а також олімпіадними завданнями слід використовувати шрифти із спрощеними алгоритмом розпізнавання, наприклад Arial.
Основні правила оформлення мультимедійних презентацій:
• Не потрібно використовувати терміни незнайомі аудиторії.
• В презентації має бути наявна чітка структура.
• Текст має доносити максимум інформації.
• Найважливішу інформацію на слайді слід подавати жирним шрифтом, великими літерами.
• Для кращого подання інформації використовуються марковані списки.
• Всі заголовки повинні бути максимально короткі та інформативні.
• Інформацію, яка не є важливою рекомендується розміщувати внизу слайду.
• Кожній новій ідеї або положенню слід виділяти окремий абзац.
• Основна ідея має займати перший абзац.
• Суттєву інформацію слід подавати у верхньому лівому кутку, оскільки там вона сприймається найкраще.
• Якщо в презентації містяться завдання, то слід їх формулювати лаконічно та однозначно.
• Використовуйте багатство української мови.
• Намагайтеся не допускати помилок різного роду, перевіряйте набраний текст декілька разів.
• Рекомендується там де це можливо використовувати звуковий супровід до презентації, оскільки таким чином матеріал краще запам'ятається.
• Рекомендується використовувати різні методи для наочного подавання інформації (таблиці, діаграми, малюнки).
• Використовуючи ілюстрації, слід їх пояснити при цьому потрібно, щоб відповідні пояснення були як найближче до відповідної ілюстрації.
Вимоги до врахування фізіологічних особливостей сприйняття кольорів і форм
1. Стимулюючі (теплі) кольори — збуджують і впливають як подразники:
- червоний — вольовий, життєстверджуючий;
- кармін — владний, вимагаючий;
- оранжевий — теплий, затишний;
- жовтий — контактуючий, променистий.
2. Дезінтегруючі (холодні) кольори — тамують роздратування:
- фіолетовий — глибокий, важкий;
- синій — підкреслює дистанцію;
- світло-синій — вводить у простір, направляючий;
- синьо-зелений — підкреслює рух, мінливість.
3. Пастельні кольори — приглушують чисті кольори:
- трояндовий — ніжний, створює враження загадковості;
- бузковий — замкнутий, ізольований;
- пастельно-зелений — лагідний, м'який;
- сіро-голубуватий — стриманий.
4. Статичні кольори — здатні врівноважити, заспокоїти, відвернути від інших збуджуючих кольорів:
- чистий зелений — вимогливий, освіжаючий;
- оливковий — заспокійливий, пом'якшуючий;
- жовто-зелений — поновлюючий, розкріпачуючий;
- пурпуровий — вишуканий, претензійний.
5. Кольори глухих тонів:
- сірий — не викликає подразнення;
- білий — вгамовує подразнення;
- чорний — допомагає зосередитись.
6. Теплі темні тони — стабілізують подразнення, діють в'яло, інертно:
- охра — пом'якшує роздратованість;
- коричневий, землянистий — стабілізуючий;
- темно-коричневий — пом'якшує збудливість.
7. Холодні темні кольори — ізолюють і пригнічують роздратування: темно-сірі, чорносині, темно-зеленосині [4, c. 41].
• Поєднання двох кольорів — кольору знака й кольору фону – суттєво впливає на зоровий комфорт, причому деякі пари кольорів не тільки стомлюють зір, а й можуть спричинити стрес (наприклад: зелені символи на червоному фоні).
• Одне із кращих поєднання кольорів для тексту на фоні: білий на темно-синьому, чорний на білому, жовтий на синьому.
• Будь-який малюнок фону підвищує стомлюваність очей і знижує ефективність сприйняття інформації.
• Поєднання має бути однакове для всіх слайдів.
• Слайд шоу, яке показується в супроводі лишніх звуків швидко викликає втому.
• Будь-який другорядний об'єкт, що рухається (анімований), знижує якість сприйняття матеріалу, відвертає увагу, порушує її динаміку.
• Чіткі, яскраві малюнки, які швидко змінюються, миготять, легко «вхоплює» підсвідомість, і вони краще запам'ятовуються.
Список літератури:
- Атаманчук П.С. Інноваційні технології управління навчанням фізики / П.С.Атаманчук. – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський державний педагогічний університет, інформаційно-видавничий відділ, 1999. – 174 с.
- Основні вимоги до мультимедійних презентацій [Електронний ресурс]. – 2011. – Режим доступу до ресурсу: http://www.ukrdeti.com/metodrabota/mr4_1.html.
- ВИМОГИ ЩОДО СТРУКТУРИ, ЗМІСТУ Й ОФОРМЛЕННЯ ПРЕЗЕНТАЦІЇ [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://disted.edu.vn.ua/courses/learn/4143.
- Фрилинг Г. Человек – цвет – пространство / Г. Фрилинг, К. Ауэр. – Москва: Сдтройиздат, 1973. – 141 с.
Коментарі