Костенко Володимир

Науковий керівник: доктор пед. наук, професор Атаманчук П.С.

Кам’янець - Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Анотація. У даній статті розглядаються основні правила оформлення мультимедійної презентації для кращого сприймання учнями навчального матеріалу.

Ключові слова: мультимедійна презентація, правила, дизайн.

Останнім часом наука і техніка досить швидко розвиваються і дана тенденція лише зростає. Тому в враховуючи цей факт, слід сказати, що необхідно, щоб особистість володіла певними базовими знаннями із фізики для безпечного використання приладів і розуміння навколишнього світу. А також суспільству необхідні люди, які будуть сприяти розвитку, це є науковці та інженери. Тому сьогодні надзвичайно важливим питанням є вивчення фізики в школі, адже саме там закладаються основи. Інформацію до учнів можна доносити різними способами і методами. Це можна робити, використовуючи лише дошку і крейду, або свій голос. Але чи буде це ефективно? Враховуючи сучасні можливості техніки, можна легко використати мультимедійні презентації. В певній мірі даний спосіб буде полегшувати життя вчителеві (йому не прийдеться креслити складні рисунки на дошці). Але для більш ефективного використання даного способу слід дотримуватися певних правил.

Конкретні рекомендації:

• Текст має складатися з коротких слів та простих речень.

• Один слайд — одна думка.

• Рекомендована кількість рядків на слайді 6-8.

• Місткість рядка має складати від 6 до 8 слів.

• Матеріал буде гірше сприйматися, якщо розмір слайда перевищує 50 слів.

• На слайді кількість блоків інформації має не перевищувати 3-4.

• Пояснення ілюстрації слід подавати нижче.

• Вся презентація має бути зроблена в одному стилі.

• Заголовки мають привертати увагу аудиторії та узагальнювати основні положення слайду.

• Заголовки повинні складатися як із великих так і малих літер.

• Не потрібно навантажувати презентацію зайвими прикрасами, вони лише будуть відволікати.

• Інформація краще буде сприйматися, коли дієслова використовуються в одній часовій формі.

 Загальні правила використання шрифтів

1. Використання більше трьох шрифтів на 1 слайді знижує рівень засвоєння матеріалу.

2. Різні варіанти шрифтів використовуються так:

• напівжирний шрифт – назва основних заголовків,

• курсив – використовуються для логічного наголосу;

• «прямий» звичайний – основний масив інформації.

3. Формули подаються шрифтом (Times New Roman), всі змінні – курсивом, решта — дужки, знаки математичних дій, назви функцій (sin, cos тощо) – звичайним шрифтом.

4. Під подання інструкцій правил безпеки, ознайомлення з різними нормативними актами, а також олімпіадними завданнями слід використовувати шрифти із спрощеними алгоритмом розпізнавання, наприклад Arial.

Основні правила оформлення мультимедійних презентацій:

• Не потрібно використовувати терміни незнайомі аудиторії.

• В презентації має бути наявна чітка структура.

• Текст має доносити максимум інформації.

• Найважливішу інформацію на слайді слід подавати жирним шрифтом, великими літерами.

•  Для кращого подання інформації використовуються марковані списки.

• Всі заголовки повинні бути максимально короткі та інформативні.

• Інформацію, яка не є важливою рекомендується розміщувати внизу слайду.

• Кожній новій ідеї або положенню слід виділяти окремий абзац.

• Основна ідея має займати перший абзац.

•  Суттєву інформацію слід подавати у верхньому лівому кутку, оскільки там вона сприймається найкраще.

• Якщо в презентації містяться завдання, то слід їх формулювати лаконічно та однозначно.

• Використовуйте багатство української мови.

• Намагайтеся не допускати помилок різного роду, перевіряйте набраний текст декілька разів.

• Рекомендується там де це можливо використовувати звуковий супровід до презентації, оскільки таким чином матеріал краще запам'ятається.

• Рекомендується використовувати різні методи для наочного подавання інформації (таблиці, діаграми, малюнки).

• Використовуючи ілюстрації, слід їх пояснити при цьому потрібно, щоб відповідні пояснення були як найближче до відповідної ілюстрації.

Вимоги до врахування фізіологічних особливостей сприйняття кольорів і форм

1. Стимулюючі (теплі) кольори — збуджують і впливають як подразники:

  • червоний — вольовий, життєстверджуючий;
  • кармін — владний, вимагаючий;
  • оранжевий — теплий, затишний;
  • жовтий — контактуючий, променистий.

2. Дезінтегруючі (холодні) кольори — тамують роздратування:

  • фіолетовий — глибокий, важкий;
  • синій — підкреслює дистанцію;
  • світло-синій — вводить у простір, направляючий;
  • синьо-зелений — підкреслює рух, мінливість.

3. Пастельні кольори — приглушують чисті кольори:

  • трояндовий — ніжний, створює враження загадковості;
  • бузковий — замкнутий, ізольований;
  • пастельно-зелений — лагідний, м'який;
  • сіро-голубуватий — стриманий.

4. Статичні кольори — здатні врівноважити, заспокоїти, відвернути від інших збуджуючих кольорів:

  • чистий зелений — вимогливий, освіжаючий;
  • оливковий — заспокійливий, пом'якшуючий;
  • жовто-зелений — поновлюючий, розкріпачуючий;
  • пурпуровий — вишуканий, претензійний.

5. Кольори глухих тонів:

  • сірий — не викликає подразнення;
  • білий — вгамовує подразнення;
  • чорний — допомагає зосередитись.

6. Теплі темні тони — стабілізують подразнення, діють в'яло, інертно:

  • охра — пом'якшує роздратованість;
  • коричневий, землянистий — стабілізуючий;
  • темно-коричневий — пом'якшує збудливість.

7. Холодні темні кольори — ізолюють і пригнічують роздратування: темно-сірі, чорносині, темно-зеленосині [4, c. 41].

• Поєднання двох кольорів — кольору знака й кольору фону – суттєво впливає на зоровий комфорт, причому деякі пари кольорів не тільки стомлюють зір, а й можуть спричинити стрес (наприклад: зелені символи на червоному фоні).

• Одне із кращих поєднання кольорів для тексту на фоні: білий  на   темно-синьому, чорний на білому, жовтий на синьому.

• Будь-який малюнок фону підвищує стомлюваність очей і знижує ефективність сприйняття інформації.

• Поєднання має бути однакове для всіх слайдів.

• Слайд шоу, яке показується в супроводі лишніх звуків швидко викликає втому.

• Будь-який другорядний об'єкт, що рухається (анімований), знижує якість сприйняття матеріалу, відвертає увагу, порушує її динаміку.

• Чіткі, яскраві малюнки, які швидко змінюються, миготять, легко «вхоплює» підсвідомість, і вони краще запам'ятовуються.

Список літератури:

  1. Атаманчук П.С. Інноваційні технології управління навчанням фізики / П.С.Атаманчук. – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський державний педагогічний університет, інформаційно-видавничий відділ, 1999. – 174 с.
  2. Основні вимоги до мультимедійних презентацій [Електронний ресурс]. – 2011. – Режим доступу до ресурсу: http://www.ukrdeti.com/metodrabota/mr4_1.html.
  3. ВИМОГИ ЩОДО СТРУКТУРИ, ЗМІСТУ Й ОФОРМЛЕННЯ ПРЕЗЕНТАЦІЇ [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://disted.edu.vn.ua/courses/learn/4143.
  4. Фрилинг Г. Человек – цвет – пространство / Г. Фрилинг, К. Ауэр. – Москва: Сдтройиздат, 1973. – 141 с.

 

Коментарі  

0 #1 Гарба Наталія 29.03.2016, 10:20
Я згодна з авторами статті. Мультимедійні презентації є дуже актуальними засобами навчання, але при використанні презентацій необхідно враховувати всі рекомендації авторів даної статті.
Цитата

Додати коментар