Єкименкова Ольга
Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Трифонова О.М.
Кіровоградський державний педагогічний університет
імені Володимира Винниченка
Анотація: В статті розглядається доцільність використання ігрових технологій при вивченні фізики в 7 класі. Їх використання як компоненти активного навчання відкриє нові перспективи для побудови якісного навчального процесу, зменшення неуспішності.
Ключові слова: гра, активні методи навчання, навчальний процес, методика навчання фізики.
Актуальність проблеми. В 5-6 класах учні вивчають курс «Природознавство», головною метою якого є формувати в них уявлення про цілісність природи та місце людини в ній, засвоювати знання, що складають основу для подальшого вивчення систематичних курсів, зокрема, фізики. Місце фізики в системі загальноосвітніх предметів визначається особливостями фізики як науки серед інших наук. Сучасна фізика є найважливішим джерелом знань про навколишній світ, основою науково-технічного прогресу і разом з тим одним з найважливіших компонентів людської культури. Головною метою навчання фізики в середній школі є розвиток особистості учнів засобами фізики як навчального предмета. Один із шляхів забезпечення цього ми вбачаємо у використанні активних методів навчання, зокрема на нашу думку, доцільною у 7 класі є ігрова модель організації навчального процесу.
Аналіз останніх досліджень та публікацій. Дослідженням використання гри при вивченні шкільного курсу фізики займались Є.В. Коршак [4], О.В. Пішенко [3], Г.В. Войтків [2] та ін. Проте належної уваги, використанню ігрової моделі, як методу активного навчання фізики учнів 7 класу, приділено не було.
Тому, метою статті є показати способи використання гри на уроках фізики в 7 класі як методу активного навчання.
Завдання, що ставились у ході дослідження:
- Виявити психолого-педагогічні умови використання дидактичних ігор під час вивчення фізики в 7 класі.
- Запропонувати методи використання ігор для організації навчально-пізнавальної діяльності учнів.
- Розробити методичні рекомендації щодо проведення ігор на уроках фізики в 7 класі.
Виклад основного матеріалу. Пріоритетною ознакою підліткового періоду є самоствердження. Формування останньої обумовлює потяг до самовираження. Звідси підліткове прагнення до всього, що вражає. Етапом самоствердження є самореалізація, яка означає повне застосування можливостей особистості підлітка. Використання ігор на уроках фізики веде до синхронізації потреб учня і дидактичних завдань навчального процесу. Це доповнюється активним розвитком уяви, уваги, творчості школярів. Традиційне навчання не може задовольнити підлітка в його потребі до спілкування з однолітками, «почуття дорослості», колективних форм діяльності, ствердженні себе як особистості. Залучення до ігрових методик активного навчання забезпечить соціальну орієнтацію учня, надаючи можливість зайняти позицію в класі.
Учні 7 класу легко погоджуються на ігрову діяльність, щоб показати вміння, позиціонувати себе в колективі. На першому плані в грі стає набуття життєвого досвіду. Ігрові методи, перетворюють уявну дію в реальну поведінку, доповнює інтелектуальні знання емоційними переживаннями. Гра може виступати як зовнішній стимул процесу засвоєння знань. Тому, загалом, на уроках фізики в 7 класі доцільно застосовувати ігрові технології.
Аналіз методичної літератури [6] показує структурний характер ігор, їх класифікацію (рис.1). На різних типах уроків варто використовувати доцільні ігрові технології, що не суперечать дидактичним цілям навчального процесу.
Під час вивчення нового матеріалу важливим буде традуктивний, організаційний характер ігор – рух від знань певного ступеня узагальнення до нових знань того ж ступеня узагальнення. На цьому етапі ігри повинні спонукати до систематизації нового матеріалу з вивченим, формуванню асоціацій та аналогій між явищами.
Рис.1. Класифікація ігор за Т.А. Шукуровим, Є.В. Коршаком [6]
Індуктивні, конструктивні, безперервні ігри повинні бути присутні на уроці формування вмінь та навичок із застосуванням їх на практиці. Вони повинні розвивати логічне мислення та пізнавальний інтерес, створювати ситуацію «успіху» для кожного учня, для його самоствердження.
На уроці узагальнення і повторення вивченого матеріалу доцільним буде використання творчо продуктивних ігор, щоб привести у певну систему знання і спонукати учнів до самостійної роботи з додатковою літературою.
Для моніторингу рівня знань слід залучати школярів до дедуктивних, конструктивних, дискретних ігор, щоб поспостерігати засвоєння проблемних питань, перевірити розуміння понять. На підсумковому уроці методики повинні спрямовуватись на корекцію, оцінку, контроль знань. Це можливо реалізувати за допомогою тестування з ігровою складовою, типу кросвордів, ребусів, головоломок тощо.
При використанні ігрових технологій слід дотримуватись ряду методичних рекомендацій:
- гра повинна бути логічним продовженням і завершенням конкретної теоретичної теми навчальної дисципліни, практичним доповненням вивчення дисципліни в цілому;
- максимальна наближеність до реальних професійних умов;
- створення атмосфери пошуку й невимушеності;
- ретельна підготовка навчально-методичної документації;
- чітко сформульовані завдання; умови й правила гри;
- виявлення можливих варіантів розв’язання зазначеної проблеми;
- наявність необхідного устаткування.
Звичайно, використання таких інтерактивних методик для вчителя є трудомістким. Він повинен бути уважним і доброзичливим до учнів, перебувати у безперервному творчому пошуку, володіти акторськими даними. Якість знань в ігровій формі, великою мірою, залежить від авторитету викладача. Глибокий і стабільний контакт в колективі, гласність, здорова конкуренція – запоруки успішної дидактичної гри.
Потрібно пам’ятати про те, що в 7 класі учні вперше знайомляться з вчителем фізики тому, використовувати ігрові методики на перших уроках не є доцільним. Для їх застосування повинні бути налагоджені дружні відносини в колективі, встановлений доброзичливий контакт з вчителем, щоб учні не соромились показати себе та самоствердитись у грі.
Висновки. Встановлено, що гра є одним з ефективних засобів активізації пізнавальної діяльності та розвитку інтересу до фізики учнів 7 класу. Використання активних методів навчання (зокрема, ігрових методів) в навчальному процесі сприяє розвитку всіх психічних процесів, поповнення знань, формуванню предметних компетентностей. Доцільне використання ігрових технологій як компоненти активного навчання відкриє нові перспективи для побудови якісного навчального процесу, зменшення неуспішності.
Перспективи подальших досліджень. Подальші дослідження спрямовані на розробку методичних матеріалів з різних розділів фізики у формі ігрових карток, для використання їх в навчальному процесі.
Список літератури:
- Вергун І.В. Активне навчання як засіб реформування фізичної освіти / І.В. Вергун, О.В. Єкименкова, О.М. Трифонова // Сучасні тенденції навчання фізики у загальноосвітній та вищій школі: [зб. матер. ІІ Міжнародн. наук.-практ. Інтернет-конф. присвяченої 120-річчю від дня народження І.Є. Тамма, 15-16 жовтня 2015 р., м. Кіровоград] – Кіровоград, 2015. – С. 13-14.
- Войтків Г.В. Використання ігрової моделі навчання на уроках фізики / Г.В. Войтків // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: КДПУ, 2011. – Вип. 98. – С. 19-21. – (КДПУ ім. В. Винниченка).
- Пішенко О.В. Дидактичні ігри як засіб активізації навчання фізики в основній школі: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / О.В. Пішенко; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. – К., 2009. – 20 с.
- Шукуров Т.А. Творческие игры на уроках и во внеклассной работе на первой ступени обучения физике в средней школе: Теорет.основы: Учебное пособие для учителей / Т.А. Шукуров, Е.В. Коршак. – Куляб: Мин. Нар. Обр. Тадж. ССР ХЗИУУ, 1989. – 64с.
Коментарі
творчого мислення, умінь і навиків самостійної розумової праці!