Щербань Євгенія

Науковий керівник – О.М. Царенко

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

 

Анотація. Характеризується технологія групової навчальної діяльності у процесі навчання фізики. Розглядається варіант уроку з фізики під час вивчення тертя з використанням даної технології, аналізуються результати такого уроку, що побудований на запроваджені декількох прикладів побудови групової навчальної діяльності восьмикласників.

Ключові слова: сучасні педагогічні технології,технологія групової навчальної діяльності, процес навчання фізики, урок з фізики.

 

Актуальність проблеми. Об’єктивне прискорення науково-технічного і соціального прогресу, кризові економічні, екологічні, демографічні, політичні та інші явища, що виникли у сучасному світі, неминуче позначаються на системі освіти, загострюють суперечності й труднощі формування молодого покоління. Традиційні педагогічні засоби виховання, змісту й організації навчально-виховного процесу все частіше не спрацьовують.

Тому у сучасному вимогливому та швидкозмінному соціально-економічному середовищі рівень освіти, її вплив на особистісний розвиток дитини значною мірою визначається і результативністю запровадження інноваційних технологій навчання, що ґрунтуються на нових методологічних засадах, сучасних дидактичних принципах та психолого-педагогічних теоріях.

Аналіз останніх досліджень свідчить про значну увагу з боку науковців до теоретичного та практичного аспектів використання різних технологій навчання, зокрема до проблеми групової навчальної діяльності суб’єктів навчального процесу.

Групова форма навчальної діяльності виникла як альтернатива існуючим традиційним формам навчання. В їх основу покладено ідеї Ж.-Ж.Руссо, Й.Г.Песталоцці, Дж.Дьюї про вільний розвиток і виховання дитини. Й.Г.Песталоцці стверджував, що вміле поєднання індивідуальної і групової навчальної діяльності допомагає успішному навчанню дітей, а їх активність і самодіяльність підвищують ефективність уроку. З цим пов’язана ідея взаємного навчання, висловлена Я.А.Коменським, Й.Песталоцці [4, с. 58].

Поглиблений інтерес до групових форм навчальної діяльності спостерігається за останні два десятиріччя. Значний внесок у розробку загальних принципів організації групової навчальної діяльності дали дослідження Т.Гори [2], О.Комар [3], О.Ярошенко [5] та ін.

Мета дослідження. Проаналізувати сутність технології групової навчальної діяльності та на конкретному прикладі показати застосування цієї технології у процесі вивчення фізики.

Виклад основного матеріалу. Групова навчальна діяльність – це форма організації навчання в малих групах учнів, об'єднаних загальною навчальною метою за опосередкованого керівництва з боку вчителя і в співпраці з учнями.

Мета технології  групової діяльності – розвиток дитини як суб'єкта навчальної діяльності.

Основні вимоги до використання технології групової навчальної діяльності у навчально-виховному процесі середньої школи зводяться до потреби:

  • методично обґрунтовано обирати вид групової навчальної роботи на конкретному уроці, що визначається метою уроку, особливостями матеріалу, який вивчається;
  • правильно формувати групи;
  •  ретельно продумувати структуру уроку з використанням групових форм навчальної діяльності;
  • розробляти інструкції, пам’ятки, які спрямовують групову навчальну діяльність;
  • регулювати міру вчительської допомоги групам у процесі їх роботи;
  • вчити школярів співпраці під час виконання групових завдань [3,с.7].

До завдань групової форми навчання слід віднести такі з них:

  • стимулювати моральні переживання взаємного навчання, зацікавленості в успіхові товариша;
  • формувати комунікативні вміння учнів;
  • формувати рефлексивні компоненти навчальної діяльності(цілеспрямованість, планування, контроль, оцінку);
  • поєднувати фронтальну, індивідуальну та групову форми навчальної діяльності.

Для детального з’ясування сутності проблеми розглянемо технологію групового навчання на конкретному уроці з фізики в основній школі, де передбачається можливість запровадження завдань, що виконуються на основі групової навчальної діяльності.

Тема уроку: Явище тертя, сила тертя. Види тертя. Підшипники (8 клас). На етапі вивчення нового матеріалу учням пропонується груповий експеримент. Клас ділиться на три групи, кожна з яких проводить своє дослідження.

Експеримент І. Порівняння сил тертя спокою, ковзання і кочення. Прилади: динамометр лабораторний, дерев'яний брусок, 2 тягарці, 2 скляні короткі трубочки (або круглі олівці).

Порядок роботи

1.Виміряти і записати в зошит вагу бруска з тягарцями.

2.Виміряти максимальну силу тертя спокою. Для цього потрібно покласти брусок на стіл, а на нього два тягарці; плавно потягнути динамометр і записати його покази перед початком руху бруска.

3.Виміряти силу тертя ковзання бруска з тягарцями при його рівномірному русі по столі. Для цього потрібно переміщувати брусок рівномірно за допомогою динамометра. Записати результати вимірювань.

4.Виміряти силу тертя ковзання бруска з тягарцями при його рівномірному русі по столі. Для цього потрібно переміщувати брусок рівномірно за допомогою динамометра. Записати результати вимірювань.

5.Виміряти силу тертя кочення. Для цього потрібно покласти брусок з тягарцем на дві скляні трубочки (круглі олівці) і переміщати його рівномірно за допомогою динамометра. Записати результат.

6. Дати відповіді на питання. Яка сила більша:

  • максимальна сила тертя спокою чи сила тертя ковзання?
  • сила тертя ковзання чи сила тертя кочення?
  • максимальна сила тертя спокою чи вага тіла?

Експеримент №2. Вивчення залежності сили тертя ковзання від роду поверхонь, що дотикаються.

Прилади і матеріали: динамометр, лінійка, брусок з тягарцями, листок перу, шліфувальний папір.

Порядок роботи

1.Виміряти силу тертя ковзання при рівномірному переміщенні бруска з тягарцями по: лінійці;  листку паперу; шліфувальному папері.      

2.Порівняти одержані значення сил тертя у трьох випадках і зробити висновок про залежність сили тертя від роду поверхонь тіл, що дотикаються.

Експеримент №3. Вивчення залежності сили тертя ковзання від сили тиску і від площі поверхонь тіл, що труться.

Прилади: динамометр, лінійка, брусок з двома тягарцями.

Порядок роботи

1.Покласти на лінійку брусок більшою гранню, на нього — один тягарець і ним міряти силу тертя ковзання.

2.Покласти на брусок два тягарці і виміряти силу тертя ковзання.

3.Покласти брусок з двома тягарцями меншою гранню на лінійку і виміряти силу тертя ковзання.

4.Дати відповіді на запитання: Чи залежить сила тертя ковзання від:

 а) сили тиску; б) площі поверхонь тіл, що труться, при незмінній силі тиску?

Після виконання експериментальних завдань представники груп роблять висновки відповідно до завдань.

На цьому ж уроці групова технологія навчання може бути використана і для опрацювання теоретичного матеріалу. Учні самостійно опрацьовують §14 (с.73) підручник Божинова Ф.Я. На виконання цього завдання дається 5 хвилини.

Після опрацювання учнями матеріалу підручника здійснюється поділ класу на малі групи. У групах учні обговорюють та відповідають на запитання, написані на картках двох видів.

Запитання першої картки

1. Наведіть приклади, які свідчать, що тертя може бути корисним.

2. Яке значення тертя в побуті?

3. Які є засоби збільшення і зменшення тертя в побуті?

4. Які підшипники використовуються у машинах?

5. Як побудований підшипник ковзання?

6. Підшипник якого виду зменшує тертя помітніше?

Запитання другої картки

1. Наведіть приклади, які свідчать, що тертя може бути шкідливим.

2. Яку шкоду завдає тертя машинам та верстатам?

3. Якими способами можна зменшити тертя?

4. Як побудований кульковий підшипник?

5. Яка відмінність у будові кулькових і роликових підшипників?

6. Чому потрібно змащувати підшипники кочення?

Представник групи, яка першою виконала завдання, доповідає усьому класові його результати, а учні за потреби доповнюють інформацією представників тих груп, що мали аналогічні картки.

Пізніше виступає представник від груп, що опрацьовували завдання картки другого виду. Його доповнюють представники груп з аналогічними картками. Таким чином на уроці на основі групової діяльності декількох груп робляться висновки про силу тертя, види тертя, залежність сили тертя від різних факторів.

Висновки. Розглянувши технологію групової навчальної діяльності, можна узагальнити, що вона вирішує багато виховних і розвивальних завдань. Зокрема, це успішне, швидке занурення дитини у навчальну діяльність, формування уміння пристосовуватися до темпу роботи групи, формування в учнів позитивного ставлення до навчання, підготовка їх до спілкування. До того ж робота в групі сприяє активності, зорієнтованої на інтереси учня в межах навчальної програми.

Список літератури

  1. Бузько В. Дидактичні матеріали для перевірки знань з фізики. 8 клас:[навчальний посібник для учнів] Вікторія Бузько, Степан Величко. – К.:ТОВ «СІТІПРИНТ», 2013. – 184с.
  2. Гора Т. Організація міжособистісної взаємодії учнів загальноосвітніх шкіл як запорука їх самореалізації /Т. Гора // Рідна школа. – 2006. – № 4. – С. 12–13.
  3. Комар О. А. Інтерактивні технології – технології співпраці / О. А. Комар // Початкова школа. – 2004. – № 9. – С. 5–7.
  4. Комар О. А. Навчання школярів за інтерактивними методами / О. А. Комар // Рідна школа. – 2006. – № 5. – С. 57–60.
  5. Ярошенко О. Г. Повніше використовувати можливості групової навчальної діяльності школярів /О. Г. Ярошенко // Нива знань. – 2001. – № 3. – С. 8–10. 

Коментарі  

+1 #1 Лунгол Ольга 28.03.2015, 11:35
Шановні колеги! Дякую за цікавий матеріал. Я вважаю, що технологія групової навчальної діяльності є актуальною не лише у навчально-виховному процесі середньої школи, а й у сфері професійно-технічного навчання. Планую використати групову навчальну діяльність у навчанні фізики учнів ПТНЗ.
Цитата

Додати коментар