Чебикіна Віра

Науковий керівник - Соколенко О. І.

Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д.Ушинського

 

Анотація. В статті розглядаються питання застосування фізичних знань в медицині, подані методичні поради щодо викладання питань практичного спрямування під час вивчення електричних та магнітних явищ.

Ключові слова: закони фізики, медицина, здоров’я, електричне поле, електричний струм, електролікування.

 

Основні знання, навички та схильності учні здобувають у школі. На долю вчителя лягає нелегка задача: не лише навчити, а й виховати гідних та здорових громадян України.

Розділ «Електричні та магнітні явища» діти вивчають у 9, 10 та 11 класах загальноосвітніх шкіл. Під час вивчення тем необхідно розкрити усі наукові та життєві аспекти підходячи до дітей як до вчених, споживачів та, найголовніше, як до звичайних людей, яким притаманно жити, хворіти та лікуватися.

Процес наукового пізнання являє собою багатоступінчастий цикл переходу емпіричного змісту експериментальних фактів і спостережень у теоретичну площину модельних та логічних конструювань. Він не може бути перенесеним в навчальний процес, але, як свідчить методична література, він є необхідним та доцільним. Навчальний процес інтерпретується як просторово-часова модель наукового пізнання: навчальний процес відрізняється від наукового пізнання відповідних явищ і законів насамперед кількістю затраченого часу, потрібного для досягнення кінцевого результату. У зв’язку з цим процес навчання певною мірою можна вважати моделлю процесу наукового пізнання. Тобто модель навчального процесу виглядає таким чином: факти ® гіпотеза ® наслідки ® експеримент [1].

Вчитель при викладанні матеріалу, зацікавлює учнів додатковою інформацією, презентаціями, відеороликами тощо. Найперше, що зацікавить учнів, це факти, що стосуються їх життя та здоров’я. Викладач фізики зобов’язаний навчити дітей як зберігати своє здоров’я та життя, показати, що матеріал з фізики може знадобитися у повсякденному житті. На кожному уроці потрібно звертати увагу на використанні фізичних явищ та законів, зокрема у медицині. Так при вивченні електромагнітних явищ потрібно підкреслити, що електричний струм для організму людини може бути не тільки шкідливим, але й дуже корисним.

Показати, що існує електролікування – метод фізіотерапії, заснований на використанні дозованого впливу на організм електричних струмів, електричних, магнітних або електромагнітних полів. Електричні явища відіграють велику роль у найважливіших фізіологічних процесах людського організму. Досягнення фізики, біофізики, електроніки дозволяють отримати різні види електричного струму і електромагнітного поля та вивчати їх вплив на людину на різних рівнях.

Розрізняють такі види електролікування:

  1. Гальванізація – метод лікування постійним струмом невеликої сили і напруги. Залежно від методики впливу і дозування гальванізація підвищує або знижує функції тканин, надає болезаспокійливий ефект, покращує периферійний кровообіг, відновлює уражені тканини, в тому числі і нерви.
  2. Дарсонвалізація – це лікувальний вплив змінним синусоїдальним струмом високої напруги на тіло людини через наповнений газом скляний електрод. Завдяки цьому поліпшується кровообіг, активізуються біохімічні обмінні процеси в шкірі і під нею. Посилюється харчування тканин і постачання їх киснем, знижується поріг чутливості больових рецепторів до зовнішніх подразнень, що забезпечує знеболювальний ефект. При регулярному використанні поліпшується діяльність Центральної нервової системи, зокрема сон, працездатність; нормалізується тонус судин, проходять головні болі, втома; підвищується імунітет організму.
  3. Діатермія – один з методів електролікування, що полягає в нагріванні органів і тканин організму струмом високої частоти. Дія такого методу проявляється фізіологічними реакціями – підвищується активність вегетативної нервової системи, що виражається в посиленому лімфо- і кровообігу, посилення обміну речовин, підвищується активність лейкоцитів.
  4. Індуктотермія – нагрівання певних хворих ділянок тіла під впливом змінного, переважно високочастотного електромагнітного поля. Це поле індукує в тканинах організму вихрові електричні струми. Завдяки цьому в окремих областях утворюється більша або менша кількість теплоти, підвищується обмін речовин, посилюється кровообіг, зменшується больова чутливість; швидко розсмоктуються запальні вогнища, лікуються захворювання периферичних нервів.
  5. Франклінізація – застосування постійного електричного поля високої напруженості. При цьому відбувається помірне розширення периферійних кровоносних судин, підвищується газообмін, рефлекторно поліпшується видільна функція нирок, знижується артеріальний тиск.
  6. УВЧ – терапія – метод, який заснований на впливі на організм хворого переважно ультрависокочастотного електромагнітного поля. Такий метод надає протизапальну дію за рахунок крово- та лімфообігу, дегідратації тканин і зменшення ексудації, активує функції сполучної тканини, надає антисептичну дію на гладку мускулатуру шлунка, кишківника, жовчного міхура, прискорює регенерацію нервового волокна.
  7. Електропунктура – метод впливу на біологічно активні точки організму певними видами струмів низької т високої частоти. Вимірюється опір слабкої дії електричного струму в точках акупунктури. Збільшення або зменшення провідності окремих органів вказує на характер хвороби, таким чином, лікар досить простим методом отримує цілісну картину стану здоров’я. І найголовніше, визначає хворобу на ранній стадії її розвитку, ще до того, як вона проявила себе. [2, 3, 4]

Наведемо декілька конкретних прикладів застосування питань медицини на уроках фізики при вивченні «Електромагнітних явищ».

Отже, застосування фізики є дуже широким. Такі підходи до навчання сприятимуть розвитку пізнавальних інтересів учнів, стимулюватимуть їх розумову активність і формуватимуть свідоме ставлення до медицини на основі розуміння фізичних явищ, які лежать в їх основі. Учні уважніше ставитимуться до свого здоров’я та здоров’я близьких. А здорова нації – це міцна та успішна країна.

Список літератури

  1. Банацький О. Реалізація творчого навчально – виховного циклу під час вивчення законів постійного струму. // Фізика. Нові технології навчання – Збірник наукових праць студентів і молодих науковців – Випуск 12. – Кіровоград: Ексклюзив – Систем, 2014 р. -
  2. Аникін М.М. Основи фізіотерапії - 2 вид./ М.М. Аникін, Г.С.Варшавер, - М., 1950 р.
  3. Скидів О.М. Фізіотерапевтична техніка / О.М. Скидів, І.І. Коваршик - М.,1945 р.
  4. Пасинков Є.І. Загальна фізіотерапія - 2 вид. / Є.І. Пасинков,    А.Н.Обросова – М.,1969 р.

Коментарі  

0 #1 Олена Бігдай 29.03.2015, 21:28
Шановні колеги! Дякую за цікавий матеріал. Думаю, що в дійсності, це важливо. Мені сподобалась модель навчального процесу, на мою думку, вона буде цікаво виглядати на практиці. Як правильно було підмічено – усім цікаві факти та експерименти. Цих два фактори і містить дана модель.
Також мені подобається ставлення до дітей, цитую: «розкрити усі наукові та життєві аспекти підходячи до дітей як до вчених».
Стаття чудова. Дякую!
Цитата

Додати коментар