Приблуда Євген

Науковий керівник – Трифонова О.М.

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

 

Анотація: У даній статті представлені елементи методики навчання фізики в сучасній загальноосвітній школі. Окрема увага при цьому приділена виховному аспекту: формуванню якостей патріотизму в учнів та обґрунтована доцільність використання історичного матеріалу, що висвітлює життя та діяльність вітчизняних Нобелівських лауреатів з фізики.

Ключові слова: патріотичне виховання, методика навчання фізики, Нобелівські лауреати з фізики, історичний матеріал.

 

Актуальність проблеми. На сучасному етапі розвитку української держави вектор суспільних запитів освітньої галузі спрямований в бік підвищення ролі гуманітарного та патріотичного виховання.

Як відомо з педагогіки, виховання – цілеспрямований та організований процес формування особистості. Щоб досягти бажаних результатів потрібна кропітка і щоденна спільна робота вчителів, вихователів, родини, суспільства. Тому в навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи важливо організувати атмосферу цілісного впливу на особистість школяра всього педагогічного колективу, а не окремо взятих вчителів з історії, української мови та літератури. На нашу думку, важливо показати можливість патріотично виховувати молодь на уроках з дисциплін природничо-математичного напрямку, зокрема фізики.

Згідно навчальної програми з фізики [2], за якою учні будуть навчатися з 2015 року, одним із дієвих способів формування ціннісного ставлення учнів до фізичного знання є розкриття здобутків вітчизняної фізичної науки та висвітлення внеску вітчизняних учених-фізиків у розвиток природничих наук. Конкретні приклади досягнень українських учених, особливо світового рівня, мають вирішальне значення в національному вихованні учнів, формуванні в них почуття гордості за свою Батьківщину й український народ.

У процесі навчання фізики в школі варто, на прикладі історико-біографічного матеріалу, тобто на прикладі життя й діяльності вчених-фізиків показати, що і як вони робили, щоб досягнути успіху в певній науковій галузі знання.

Автори програми пропонують на уроках фізики розповісти про першого президента Української академії наук В.І. Вернадського й нинішнього президента Національної академії наук України Б.Є. Патона, лауреатів Нобелівської премії в галузі фізики, які народилися або жили й працювали в Україні(Ж. Шарпак, Л.Д. Ландау), та інших відомих учених (О.І. Ахіезер, А.К. Вальтер, А.Ф. Йоффе, Г.Д. Латишев, О.І. Лейпунський, Л.І. Мандельштам, В.І. Обреїмов, І.П. Пулюй, К.Д. Синельников, Л.В. Шубніков та ін.). Необхідно згадати також про відомих авіаконструкторів І.І. Сікорського, Ф.Ф. Андерса, О.В. Антонова, зупинитися на досягненнях українських дослідників в освоєнні космічного простору (М.І. Кибальчич, Ю.В. Кондратюк, С.П. Корольов, В.Н. Челомей, М.К. Янгель та ін.). Важливо також розкрити розвиток українських наукових шкіл: київської, харківської, одеської, львівської тощо, їхні напрями досліджень та основні досягнення.

Аналізуючи наведені у програмі пропозиції та проведене нами дослідження щодо визнання наших співвітчизників світовим науковим співтовариством в особі Нобелівського комітету, ми прийшли до висновку, що поза увагою залишаються доробки таких видатних науковців, як П.Л. Капиця та І. Є. Тамм.

Тому метою статті є висвітлення під час навчання фізики інформації про наукову та педагогічну діяльність Нобелівських лауреатів з фізики, життя яких було пов’язане з Україною. Формування патріотичних якостей учнів на прикладі наукової та громадської діяльності таких вчених сприятиме вихованню справжніх патріотів держави.

Аналіз досліджень і публікацій. Аналіз останніх досліджень в галузі методики навчання фізики та педагогіки показали, що проблему патріотичного виховання молоді досліджували В.Г. Кузь, Л.І. Осадчук, Ю.Д. Руденко, З.О. Сергійчук, О.М. Трифонова, М.І. Шут, Г.П. Грищенко, Б.А. Сусь та інші.

Вивченню наукового спадку провідних учених-фізиків та втілення його в навчальний процес загальноосвітньої школи займалися М.В. Головко[1], М.І. Садовий [4], Ю.О. Храмов [5].

Високо оцінюючи внесок зазначених дослідників у становлення методичної думки з фізики, варто зазначити, що належної уваги формам та методам навчання фізики елементів патріотичного виховання через висвітлення доробку вітчизняних Нобелівських лауреатів зроблено не було.

Виклад основного матеріалу. За твердженням визнаного педагога В.О. Сухомлинського: «Патріотизм – основа духовного становлення громадянина. … патріотизм – це серцевина людини, основа її активної позиції» [8, с. 106].

На нашу думку, вчитель фізики повинен ставити перед собою мету виховання патріотичних якостей учнів, не перекладаючи ці завдання на вчителів історії, української мови та літератури й класного керівника. Це ключова особа, яка розкриває школярам двері в світ науки, що є визначальною для формування сучасного наукового світогляду.

Один із можливих варіантів реалізації патріотичного виховання у навчально-виховному процесі з фізики ми вбачаємо в ознайомленні школярів з прикладами наукової та громадської діяльності Нобелівських лауреатів з фізики, життєвий шлях яких був пов'язаний з Україною.

Адже важливість діяльності українських учених неодмінно має свій патріотичний вплив на учнів, ненав’язливий, але більш переконливий ніж високі слова про патріотизм. Інформація про життя і діяльність вітчизняних Нобелівських лауреатів з фізики спрямована не лише на інформування про здобутки у фізиці, а й про їх патріотизм.

У вихованні почуття національної гідності на уроках фізики велике значення має правдиве висвітлення історії, культури та освіти народу, повернення до культурних надбань минулого, відкриття невідомих сторінок нашої спадщини. Ми пропонуємо школярам перед вивченням окремої теми підготувати невеликі наукові проекти з проблем наукової та громадської діяльності вчених, див. табл. 1.

Таблиця 1

Орієнтовна тематика проектів щодо наукової та громадської діяльності українських Нобелівських лауреатів

Прізвище ім’я по батькові Нобелівського лауреата Роки життя Причетність до України Сфера наукової діяльності За що і в якому році отримав Нобелівську премію Тема уроку, на який ця інформа-ція повинна бути приготовлена (№ класу)
Капиця Петро Леонідович 1894-1984 Його батько – Леонід Капиця, виходець із Волині Фізика низьких температур, фізика сильних магнітних полів За базові дослідження та відкриття у фізиці низьких температур (1978 р.) Теплові машини, надпровідність (10 клас)

Ландау

Лев Давидович

1908-1968 Працював у м. Харкові ХФТІ, ХДУ Теоретична фізика Теорія конденсора-них середовищ й особливо рідкого гелію, ядерна фізика (1962 р.) Пароутворення і конденсаці, ядерна фізика (10 клас)

Тамм

Ігор Євгенович

1895-1971 Навчався у м. Кіровограді. Його батько працював у м. Кіровограді Квантова фізика, фізика елементарних частинок За відкриття й тлумачення ефекту Черенкова (1958 р.) Оптика, атомна, ядерна фізика (11 клас)
Григорій Харпак (Жорж Шарпак) 1924-2010 Народився в Україні, родом із с.Дубровиці на Рівненщині Ядерна фізика, фізика елементарних частинок Винахід та вдосконалення детекторів частинок, особливо багато-провідної пропорційної камери (1992 р.) Елементарні частинки (11 клас)

Практичним результатом виконання цього або подібного завдання можуть бути підготовлені учнями доповіді, презентації, реферати, плакати, тощо. У виховному плані ці сприятиме, на нашу думку, розвитку почуття патріотизму: формуванню національної свідомості, гідності школяра, вихованню поваги й любові до рідної землі й українських традицій. Крім того, більш глибоке вивчення біографічних даних українських учених з фізики сприяє: виробленню у школярів визначеної власної громадянської позиції; підняттю престижу української фізики та українських учених; формуванню у свідомості учнів переваг здорового способу життя, культу соціально активної, фізично здорової та духовно багатої особистості; розвитку індивідуальних здібностей, таланту та прагненню до самореалізації; плеканню поваги до українських фізиків.

На один із узагальнюючих уроків з фізики ми пропонуємо підготувати спільними зусиллями учнів всього класу плакат, який би відображав вітчизняних Нобелівських лауреатів з фізики та їх основні здобутки, див. рис. 1.

 

Рис. 1. Українські лауреати Нобелівські премії з фізики

Представлений на рис. 1 плакат можна буде і у подальшому використовувати на уроках фізики, узгоджуючи тематику уроку зі сферою наукової діяльності вченого, див. табл. 1.

Для того, щоб зачепити національну свідомість учнів, практично вчителю фізики потрібно дати якомога ширший об’єм інформації, який стосується життя та діяльності українських учених, які отримували Нобелівські премії з фізики. Виклад зазначеного матеріалу ми пропонуємо робити в наступній послідовності:

-       ознайомлення учнів із основним науковим доробком вченого;

-       окреслення основних етапів його біографії, акцентуючи увагу на тому, що він працював або родився на тернах України;

-       дати учням факти роботи вченого на географічній карті країни, розповісти про стежки життя фізика;

-       розповісти дітям про звички, крилаті вирази вченого, це має їх підбадьорити і зробити висновок для себе, що вчені, не якісь недосяжні або уявні особистості, а вони теж звичайні люди;

-      показати або прочитати учням інтерв’ю вітчизняних фізиків, щоб діти мали змогу оцінити ставлення вчених до якихось подій, до своїх здобутків, відношення до людей;

-   за можливості організувати зі школярами екскурсію до музею, тому що це дасть дітям великий шматок інформації про фізика, де кожний учень зможе взяти щось для себе.

Висновки. Отже, формування в учнів патріотичних начал відіграє інформація про вчених-фізиків, які отримали Нобелівські премії у різні часи. Тому висвітлення інформації з фізики патріотичної спрямованості забезпечує виховання та формування патріотичних якостей учнів на прикладі наукової та громадської діяльності Нобелівських лауреатів з фізики, життя чи діяльність яких були пов'язані з Україною. Такий підхід має як патріотичний вплив на учнів, так і мотивує їх до навчання, показує нові сторони в навчанні, відкриває очі на участь українців у світовій науці. Але в даній статті розкритий лише один аспект цієї діяльності, тому наукові пошуки варто продовжувати у напрямку висвітлення цілісного значення наукової діяльності наших співвітчизників для становлення та розвитку світової науки.

Список літератури

  1. Головко М.В.Використання матеріалів з історії вітчизняної науки при вивченні фізики та астрономії. / М.В. Головко – К, 1998. – 93 с.
  2. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Фізика. 7-9 класи. – К.: Вид.дім «Освіта», 2013. – 32 с.
  3. ПриблудаЄ.С. Теорія ядерних сил у працях Х.Юкави, Л.Ландау та І.Тамма // Студентський науковий вісник / Є.С. Приблуда, М.І. Садовий – Кіровоград, 2013. – Вип. 11, Ч. І. – С.311-313.
  4. Садовий М.І. Історія фізики з перших етапів становлення до початку ХХІ століття: навчальний посібник [для студ. ф.-м. фак. вищ. пед. навч. закл.] / М.І. Садовий, О.М. Трифонова – Кіровоград: ПП «Ексклюзив-Систем», 2012. – 415 с.
  5. Храмов Ю.А. Физики: Биографический справочник / Ю.А. Храмов – Киев: Наукова думка, 1977. – 512 с.

Коментарі  

0 #2 Ірина 29.03.2015, 22:09
Дана стаття є актуальною в наш час. Вдалим є висвітлення можливих проектів, які мають підгрунтя для формування патріотичних якостей в учнів.
Цитата
0 #1 Наталя Подопригора 27.03.2015, 10:50
З позицій компетентнісної парадигми розвитку освіти в Україні авторами запропонований підхід, який уможливлює формування ключових мотиваційних і ціннісних компетентностей учнів у процесі навчання фізики :-) .
Цитата

Додати коментар