Анна Гринчишина

Науковий керівник – C.П.Величко

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

 

Анотація. У статті розкрито окремі проблеми впровадження методу проектів у процес навчання фізики. Розглянуто вплив проектної діяльності на навчальну активність учнів та уміння презентувати свої дослідження. Пропонується приклад використання методу проектування з конкретної теми з фізики.

Ключові слова: інноваційні технології, проектна технологія, проектне навчання,презентація проекту.

 

Постановка проблеми. В сучасних умовах розбудови фізичної освіти у загальноосвітній школі вагоме місце посідають інноваційні технології навчання, серед яких виокремлюються проектні технології навчання фізики. Проектна форма навчання використовується на окремих уроках, під час додаткових занять, може запроваджуватися у ході дистанційної освіти. Заняття у проектній формі не відкидають систематичного засвоєння і опанування знаннями, бо така навчальна діяльність учнів включається у зміст самого проекту.

Основна цінність проектної технології навчання полягає в тому, що вона орієнтує учнів на створення певного матеріального або інтелектуального продукту, а не на просте вивчення конкретних питань чи теми. На шляху до мети в опануванні конкретним змістом чи методом пізнання школярі мають актуалізувати свою пошукову діяльність, здобути нові необхідні знання. При цьому вони можуть радитися з учителем і між собою, виконувати індивідуально чи в групах пізнавальну, дослідницьку, конструкторську та інші види роботи.

Аналіз раніше опублікованих праць. Способи організації проектної технології відображені у накових монографічних виданнях Н.П.Наволокової [1] та О.М.Пєхоти [2], де досить чітко і переконливо розкрито сутність та особливості проектної технології.

Разом з тим у зазначених працях доведено, що мета проектного навчання полягає в тому, щоб створити умови, за яких учні:

  • самостійно і охоче здобувають відсутні знання з різних джерел;
  • вчаться користуватися набутими знаннями для вирішення пізнавальних і практичних завдань;
  • набувають комунікативних умінь, працюючи в різних групах;
  • розвивають свої дослідницькі вміння (вміння виявляти проблеми, збору інформації, спостереження, проведення експерименту, аналізу, побудови гіпотез, узагальнення), тощо.

Мета статті – розкрити сутність проектної технології і на прикладі уроку-захисту навчального проекту «Тертя: шкідливе, корисне, цікаве», проілюструвати прояв різних видів навчальної діяльності учнів з фізики у 10 класах з використанням проектної технології.

Основні результати пошукової роботи. У процесі підготовки таорганізації експериментальної перевірки проекту основна ідея і дидактична мета була спрямована на формування і розвиток в учнів низки навичок та умінь: рефлексивних; пошукових (дослідницьких); умінь й навичок співробітництва; менеджерських; комунікативних; презентаційних.

До реалізації проектної технології на уроці ставилася мета: розглянути основні етапи розвитку явища виникнення тертя, охарактеризувати сучасні способи зменшення тертя; розвивати пізнавальні інтереси учнів, формувати вміння самостійно і аргументовано висловлювати свої думки; сприяти розширенню кругозору, вдосконалювати практичні навички роботи з ІКТ; формувати в учнів екологічну свідомість; цінувати і раціонально використовувати природні ресурси.

Планування уроку передбачало визначення його типу, якуроку формування та закріплення нових знань, який проводиться у формі урок-захист навчального проекту із запровадження технології проблемного навчання та проектної діяльності учнів.

Обладнання: мультимедійний проектор, презентаційний матеріал.

Основні поняття і терміни: тертя, сила тертя, коефіцієнт тертя, закон Амонтона-Кулона.

Структура пропонованого уроку передбачає врахування під час різних етапів уроку відповідних прийомів, методів і змісту навчальної діяльності, що представлені таблицею.

Етап уроку Час, хв Прийоми і методи Зміст діяльності
1 Організація початку уроку 2 Практична підготовка до уроку Перевірка готовності учнів до представлення результатів роботи над проектом
2 Мотивація навчальної діяльності 3 Постановка проблемного питання Оголошення теми і мети, підведення до проблемного завдання
3 Підготовка учнів до засвоєння нових знань 4 Фронтальна бесіда Згадуючи факти з життєвого досвіду  підвести учнів до усвідомлення ролі тертя в житті людини
4 Вивчення нового матеріалу 24 Презентація проектів Кожна група представляє свої напрацювання з досліджуваної теми:
  1. Як розвивалися ідеї проприроду тертя;
  2. Тертя ковзання;
  3. Тертя спокою;
  4. Тертя кочення;
  5. Способи зменшення тертя;
  6. Шкідливе і корисне тертя;
  7. Тертя в житті рослин і тварин;
  8. Світ без тертя.
  9. А що якби тертя зникло?
5 Перевірка засвоєних знань 5 Фронтальна бесіда На екрані висвітлені запитання:
  1. Чому з сумками в руках по слизькій дорозі йти легше?;
  2. Від чого залежить сила тертя?;
  3. Наведіть приклади проявів сил тертя в практичних ситуаціях.
  4. Які існують способи зменшення тертя?
6 Підбиття підсумків. Рефлексія 5 Вправа «Мікрофон» Учні по черзі дають відповіді на запитання: «Сьогодні на уроці я довідався…»
7 Інформація про домашнє завдання 2 Оголошення дом. завдання

Підручник Фізика-10. Ф. Я. Божинової §27.

 «Чи можна зменшити силу тертя при використанні летких речовин(оцет, валеріанка)?», «Сухе мило не вислизає з сухих рук, а мокре з мокрих частенько. Чому?»

У ході реалізації проекту на уроці потрібно дотримуватись такої послідовності дій:

  • пояснення сутності поняття «проект» та «проектної діяльності»;
  • обговорення проблем, які необхідно дослідити;
  • поділ класу на групи та обговорення типу діяльності учнів кожної дослідницької групи;
  • обговорення тем для дослідження кожної групи;
  • вибір тем проектів та їх мотивування;
  • створення логічного ланцюжка можливостей дослідження теми;
  • показ учням, як можна дослідити будь-яку тему;
  • обговорення джерел інформації;
  • вибір доповідачів, розробка тез доповіді для майбутньої презентації результатів проекту;
  • презентація проекту.

Ефективність та результативність запропонованого проекту оцінюється за такими критеріями:

1) за змістом: оцінювання результатів знань та умінь для наукового обґрунтування отриманих результатів з досліджуваної теми;

2) співпраця: робота в групі, правильний розподіл обов’язків та внесок кожного у кінцевий результат проекту;

3) презентація проекту: правильна інтеграція тексту, графіків та основного змісту проекту.

У ході використання даної технології необхідно пам’ятати, що важливе значення має чіткий кінцевий продукт роботи учнів. Робота потребує практичної діяльності, наукового підходу до отриманої інформації, але у групі повинна панувати науково-пошукова атмосфера, яка акумулює різні варіанти вирішення даної проблеми. Саме робота над проектом дає змогу учням бути у ролі активного діяча.

Висновки. Метод проектів дозволяє мотивувати учнів щодо вивчення фізики, закріплювати нові теоретичні знання, глибоко пізнавати закони природи та визначати корисну і правдиву інформацію у нашому інформатизованому суспільстві, а за відсутності обладнання – ще й самостійно виготовляти окремі прилади та діючі макети.

Список літератури

  1. Наволокова Н. П. Енциклопедія / Н. П. Наволокова. – Х.: Основа, 2009. — 176 с.
  2. Пєхота О. М.. Освітні технології [Навч.-метод. посіб.] / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; За заг. ред. О. М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001. — 256 с.
  3. Програма Intel «Навчання для майбутнього». – Режимдоступу:http://www.iteach.com.ua/

Коментарі  

0 #1 Сергій Паламарчук 28.03.2015, 20:40
Використання інноваційних технологій на уроках фізики є актуальним питанням на даний час. Кожен вчитель старається зацікавити учнів. А робота над проектом - це складно, серйозно та цікаво. Учні розвивають навички роботи з різними джерелами інформації, а також вчаться поєднувати теоретичні знання з їх практичним застосуванням.
Цитата

Додати коментар