Анна Гринчишина
Науковий керівник – C.П.Величко
Кіровоградський державний педагогічний університет
імені Володимира Винниченка
Анотація. У статті розкрито окремі проблеми впровадження методу проектів у процес навчання фізики. Розглянуто вплив проектної діяльності на навчальну активність учнів та уміння презентувати свої дослідження. Пропонується приклад використання методу проектування з конкретної теми з фізики.
Ключові слова: інноваційні технології, проектна технологія, проектне навчання,презентація проекту.
Постановка проблеми. В сучасних умовах розбудови фізичної освіти у загальноосвітній школі вагоме місце посідають інноваційні технології навчання, серед яких виокремлюються проектні технології навчання фізики. Проектна форма навчання використовується на окремих уроках, під час додаткових занять, може запроваджуватися у ході дистанційної освіти. Заняття у проектній формі не відкидають систематичного засвоєння і опанування знаннями, бо така навчальна діяльність учнів включається у зміст самого проекту.
Основна цінність проектної технології навчання полягає в тому, що вона орієнтує учнів на створення певного матеріального або інтелектуального продукту, а не на просте вивчення конкретних питань чи теми. На шляху до мети в опануванні конкретним змістом чи методом пізнання школярі мають актуалізувати свою пошукову діяльність, здобути нові необхідні знання. При цьому вони можуть радитися з учителем і між собою, виконувати індивідуально чи в групах пізнавальну, дослідницьку, конструкторську та інші види роботи.
Аналіз раніше опублікованих праць. Способи організації проектної технології відображені у накових монографічних виданнях Н.П.Наволокової [1] та О.М.Пєхоти [2], де досить чітко і переконливо розкрито сутність та особливості проектної технології.
Разом з тим у зазначених працях доведено, що мета проектного навчання полягає в тому, щоб створити умови, за яких учні:
- самостійно і охоче здобувають відсутні знання з різних джерел;
- вчаться користуватися набутими знаннями для вирішення пізнавальних і практичних завдань;
- набувають комунікативних умінь, працюючи в різних групах;
- розвивають свої дослідницькі вміння (вміння виявляти проблеми, збору інформації, спостереження, проведення експерименту, аналізу, побудови гіпотез, узагальнення), тощо.
Мета статті – розкрити сутність проектної технології і на прикладі уроку-захисту навчального проекту «Тертя: шкідливе, корисне, цікаве», проілюструвати прояв різних видів навчальної діяльності учнів з фізики у 10 класах з використанням проектної технології.
Основні результати пошукової роботи. У процесі підготовки таорганізації експериментальної перевірки проекту основна ідея і дидактична мета була спрямована на формування і розвиток в учнів низки навичок та умінь: рефлексивних; пошукових (дослідницьких); умінь й навичок співробітництва; менеджерських; комунікативних; презентаційних.
До реалізації проектної технології на уроці ставилася мета: розглянути основні етапи розвитку явища виникнення тертя, охарактеризувати сучасні способи зменшення тертя; розвивати пізнавальні інтереси учнів, формувати вміння самостійно і аргументовано висловлювати свої думки; сприяти розширенню кругозору, вдосконалювати практичні навички роботи з ІКТ; формувати в учнів екологічну свідомість; цінувати і раціонально використовувати природні ресурси.
Планування уроку передбачало визначення його типу, якуроку формування та закріплення нових знань, який проводиться у формі урок-захист навчального проекту із запровадження технології проблемного навчання та проектної діяльності учнів.
Обладнання: мультимедійний проектор, презентаційний матеріал.
Основні поняття і терміни: тертя, сила тертя, коефіцієнт тертя, закон Амонтона-Кулона.
Структура пропонованого уроку передбачає врахування під час різних етапів уроку відповідних прийомів, методів і змісту навчальної діяльності, що представлені таблицею.
№ | Етап уроку | Час, хв | Прийоми і методи | Зміст діяльності |
1 | Організація початку уроку | 2 | Практична підготовка до уроку | Перевірка готовності учнів до представлення результатів роботи над проектом |
2 | Мотивація навчальної діяльності | 3 | Постановка проблемного питання | Оголошення теми і мети, підведення до проблемного завдання |
3 | Підготовка учнів до засвоєння нових знань | 4 | Фронтальна бесіда | Згадуючи факти з життєвого досвіду підвести учнів до усвідомлення ролі тертя в житті людини |
4 | Вивчення нового матеріалу | 24 | Презентація проектів | Кожна група представляє свої напрацювання з досліджуваної теми:
|
5 | Перевірка засвоєних знань | 5 | Фронтальна бесіда | На екрані висвітлені запитання:
|
6 | Підбиття підсумків. Рефлексія | 5 | Вправа «Мікрофон» | Учні по черзі дають відповіді на запитання: «Сьогодні на уроці я довідався…» |
7 | Інформація про домашнє завдання | 2 | Оголошення дом. завдання | Підручник Фізика-10. Ф. Я. Божинової §27. «Чи можна зменшити силу тертя при використанні летких речовин(оцет, валеріанка)?», «Сухе мило не вислизає з сухих рук, а мокре з мокрих частенько. Чому?» |
У ході реалізації проекту на уроці потрібно дотримуватись такої послідовності дій:
- пояснення сутності поняття «проект» та «проектної діяльності»;
- обговорення проблем, які необхідно дослідити;
- поділ класу на групи та обговорення типу діяльності учнів кожної дослідницької групи;
- обговорення тем для дослідження кожної групи;
- вибір тем проектів та їх мотивування;
- створення логічного ланцюжка можливостей дослідження теми;
- показ учням, як можна дослідити будь-яку тему;
- обговорення джерел інформації;
- вибір доповідачів, розробка тез доповіді для майбутньої презентації результатів проекту;
- презентація проекту.
Ефективність та результативність запропонованого проекту оцінюється за такими критеріями:
1) за змістом: оцінювання результатів знань та умінь для наукового обґрунтування отриманих результатів з досліджуваної теми;
2) співпраця: робота в групі, правильний розподіл обов’язків та внесок кожного у кінцевий результат проекту;
3) презентація проекту: правильна інтеграція тексту, графіків та основного змісту проекту.
У ході використання даної технології необхідно пам’ятати, що важливе значення має чіткий кінцевий продукт роботи учнів. Робота потребує практичної діяльності, наукового підходу до отриманої інформації, але у групі повинна панувати науково-пошукова атмосфера, яка акумулює різні варіанти вирішення даної проблеми. Саме робота над проектом дає змогу учням бути у ролі активного діяча.
Висновки. Метод проектів дозволяє мотивувати учнів щодо вивчення фізики, закріплювати нові теоретичні знання, глибоко пізнавати закони природи та визначати корисну і правдиву інформацію у нашому інформатизованому суспільстві, а за відсутності обладнання – ще й самостійно виготовляти окремі прилади та діючі макети.
Список літератури
- Наволокова Н. П. Енциклопедія / Н. П. Наволокова. – Х.: Основа, 2009. — 176 с.
- Пєхота О. М.. Освітні технології [Навч.-метод. посіб.] / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; За заг. ред. О. М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001. — 256 с.
- Програма Intel «Навчання для майбутнього». – Режимдоступу:http://www.iteach.com.ua/
Коментарі