Козлова Світлана
Науковий керівник: доктор педагогічних наук, доцент кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Єжова О.В.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна
У статті розглянуто особливості впровадження інноваційного обладнання у навчальний процес при підготовці майбутніх кваліфікованих кадрів, висвітлено основні аспекти підвищення рівня технологічності швейного обладнання на виробництві та вищому професійному закладі, виокремлено способи співпраці вищих навчальних закладів із швейними підприємства з метою підготовки робітників до роботи із сучасним обладнанням легкої промисловості.
Ключові слова: підготовка фахівців; інноваційне швейне обладнання, інноваційні технології, професійно-технічна освіта.
Innovative sewing equipment in the training of technology specialists
S. Kozlova
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine
The article considers the peculiarities of the introduction of innovative equipment into the educational process in the preparation of future skilled personnel, highlights the main aspects of increasing the technological level of sewing equipment in the industry and a higher professional institution, outlines ways of cooperation between higher education institutions and sewing enterprises in order to prepare workers for work with modern light equipment industry.
Key words: training of qualified specialists; innovative sewing equipment, innovative technologies, training of specialists in sewing and techno-sphere, vocational education.
Качур Валерій
Наукові керівники: канд. пед. наук, доцент Боровик Л.В.
Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького, м. Хмельницький, Україна
канд. техн. наук, доцент Рудик О.Ю.
Хмельницький національний університет, м. Хмельницький, Україна
Розглядається застосування SolidWorks Simulation для розрахунків на статичну міцність та можливу втрату стійкості упора знімача втулок зовнішніх балансирів кареток ходової частини тракторів Т-74, ДТ-75 і Т-150.
Ключові слова: SolidWorks, статична міцність, стійкість, упор, знімач втулок.
Application of computer facilities of design and analysis for professional education
V. Kachur
Scientific supervisors: Candidate of Pedagogical Sciences, associate professor Borovyk L.V.
The Bogdan Khmelnytskyi National academy of Government boundary service of Ukraine, Khmelnytskyi, Ukraine
Candidate of Technical Sciences, associate professor Rudyk О.Y.
Khmelnytskyi National university, Khmelnytskyi, Ukraine
Application is examined SolidWorks Simulation for calculations on static durability and possible loss of firmness of support puller of hobs of external equalizers of carriages of working part of tractors Т-74, DТ-75 і Т-150.
Key words: SolidWorks, static strength, stability, support, puller of tab
Воронін Дмитро
Науковий керівник: канд. пед. наук, ст. викл. кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Щирбул О.М.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна
У статті розглядаються проблеми позакласної роботи з учнями як важливого елементу освітнього процесу.
Зокрема, проаналізовано зміст понять: позакласна, позашкільна, позанавчальна, позаурочна робота, методи і форми організації позакласної роботи.
Виокремлено та описано методичні особливості позакласної роботи, котрі необхідно враховувати вчителю при організації та проведенні занять з учнями основної школи для формування й розвитку творчого потенціалу школярів, виробленню в них важливих умінь і навичок пошукової, дослідницької діяльності, самостійного здобуття необхідних знань.
Ключові слова: позакласна, позашкільна, позанавчальна, позаурочна робота, методичні особливості, творчість.
Methodological peculiarities of organization and conducting of extra-curricular work with pupils of the basic school
D. Voronin
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine
In article problems of out-of-class work with pupils as important element of educational process are considered.
In particular, the maintenance of concepts is analysed: out-of-class, out-of-school, after-hour work, methods and forms of the organization of out-of-class work.
Features of out-of-class work which the teacher needs to consider at the organization and training with pupils of the main school for formation and development of creative potential of school students are analysed.
Key words: out-of-class, out-of-school, after-hour work, methodical features, creativity
Васін Антон
Науковий керівник: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Царенко О.М.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна
У статті висвітлюються методичні особливості використання інноваційних засобів у процесі підготовки майбутніх учителів трудового навчання та технологій за профілем навчання. Наведено рекомендації до самостійної роботи студентів з ментальними картами. Основна увага акцентується на реалізації принципів вільної освіти завдяки використанню безкоштовного програмного забезпечення.
Ключові слова: профільна підготовка студентів, інноваційні засоби, навчально-методичне забезпечення.
Innovative tools in profile training of future teachers of labor education
A. Vasin
Scientific supervisor: candidate of pedagogical Sciences, associate Professor, Department of theory and methodology of technological training, health and safety Tsarenko O.M.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine
The article deals with the methodical features of the use of innovative means in the process of preparing future teachers of labor education and technologies according to the training profile. The principles of independent work of students with mental maps are given. The main focus is on the implementation of the principles of free education through the use of free software.
Key words: profile training of students, innovative means, teaching and methodological support.
Бондаренко Ірина
Науковий керівник: доктор педагогічних наук, професор, доктор філософії з професійної педагогіки, член-кореспондент Аерокосмічної академії України Анісімов М.В.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна
У статті розглянуто важливість застосування графічних редакторів при вивченні дисциплін інженерної та комп’ютерної графіки; з’ясовано, що для ефективного формування професійної компетентності вчителя технологій необхідно використовувати сучасні графічні програми.
Ключові слова: інженерна графіка, комп’ютерна графіка, компетентність, графічна підготовка, графічні дисципліни.
Application of graphic editor at the teaching of «Technological and computer grafhics» disciplines in teachers of technologies
I. Bondarenko
Scientific supervisor: doctor of pedagogical sciences, professor, doctor of philosophy of professional pedagogy, corresponding Member of the Aerospace Academy of Ukraine Anisimov M.V.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine
The article considers the importance of using graphic editors in the study of engineering and computer graphics disciplines; it has been found out that for the effective formation of the professional competence of the technology teacher it is necessary to use modern graphic programs.
Keywords: engineering graphics, computer graphics, graphic disciplines, competence, graphic preparation.
Битюцька Алла
Науковий керівник: кандидат пед. наук, доцент Абрамова О.В.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна
У статті розглянуто технологію проектування власного стилю в одязі на заняттях із трудового навчання у 9 класі. Звернуто увагу на умови формування результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів: ознайомлення із основними стилями одягу, вміння враховувати особливості своєї фігури у доборі видів одягу певного стилю, усвідомлення власного стилю в одязі.
Ознайомлено із можливостями застосування сучасних технологій, комп’ютерних програм для втілення творчих ідей при створенні та розробці власного стилю в одязі під час виконання проекту «Мій стиль».
Ключові слова: стиль, мода, проект, проектування, проектно-технологічна діяльність, сучасні технології, технічні засоби навчання.
Technique of techology of design of own style in clothes with opportunities of use of modern technologies (Labor training, 9th class)
A. Bityutska
Scientific supervisor: Candidate of pedagogical sciences, associate professor Аbramova O.V.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine
In article technology of design of own style in clothes on classes in labor training in the 9th class are considered. The attention to conditions of formation of results of educational cognitive activity of pupils is paid: acquaintance with the main clothes styles, ability to consider features of the figure in selection of types of clothes of a certain style, awareness of own style in clothes.
Article acquaints with opportunities of use of modern technologies, computer programs for the embodiment of the creative ideas during creation and development of own style in clothes during implementation of the My Style project.
Keywords: style, fashion, project, design, design and technological activity, modern technologies, technical means of training.
Батай Олена
Науковий керівник: доктор педагогічних наук, доцент кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Єжова О.В.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна
У статті розглянутий вплив мультимедійних технологій навчання систем автоматизованого проектування на підготовку майбутніх вчителів трудового навчання та технологій. Наведено визначення понять: «інформаційно-комунікаційні технології», «система автоматизованого проектування». Розроблено фрагмент сценарію для навчального відеофільму, на основі САПР «Грація».
Ключові слова: трудове навчання, мультимедіа, САПР, ІКТ.
Multimedia learning technology computer-aided design in the preparation of future teachers of labor training and technology
Е. Batai
Scientific supervisor: doctor of pedagogical Sciences, associate Professor, Department of theory and methodology of technological training, health and safety Ezhova A.V.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine
The article examines the influence of multimedia learning technologies computer-aided design for the preparation of future teachers of labor training and technology. Given the definitions: «ICT», «computer-aided design». Developed by a fragment of a script for a training video, on the basis of CAD system «Grazia».
Key words: teaching, multimedia, CAD, ICT.
Басова Олександра
Науковий керівник: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Царенко О.М.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна
У статті розглядаються мультимедійні технології як один із ефективних засобів здійснення профорієнтаційної роботи вчителя трудового навчання та технологій у закладі загальної середньої освіти; уточнюється понятійний апарат засобів навчання нового покоління, які дають можливість інтенсифікувати процес професійного самовизначення учнів і розв’язувати різні педагогічні завдання.
Ключові слова: мультимедійні технології, мультимедійні засоби, проектувальна діяльність вчителя, професійне самовизначення учнів.
Multimedia Tools in the Professional Orientation Activity of the Teacher of Labor Training and Technologies
O. Basova
Scientific supervisor: candidate of pedagogical Sciences, associate Professor, Department of theory and methodology of technological training, health and safety Tsarenko O.M.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine
In the article multimedia technologies are considered as one of the effective tool of carrying out the vocational guidance work of the teacher of labor training and technologies in the institution of general secondary education; the conceptual apparatus of the new generation of learning means is specified which make it possible to intensify the process of professional self-determination of students. to solve various pedagogical tasks.
Key words: multimedia technologies, multimedia means, teacher's design activity, professional self-determination of students.