Магар Владислав
Науковий керівник: канд.ф-м наук, доцент Волчанський О. В.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна


В статті продемонстровані варіанти та можливості використання ІКТ на уроках астрономії. Зокрема: описано роботу віртуального телескопу WorldWide Telescope та особливості проведення за його допомогою астрономічних спостережень; продемонстровано можливість розглядати 3D моделі космічних тіл та порівнювати їхні розміри; відібранні теми, в процесі вивчення яких використання даного віртуального середовища буде найбільш доцільне; наведено приклад розробки конспекту уроку з використанням даного програмного забезпечення.
Ключові слова: урок астрономії, ІКT, презентація, програмне забезпечення, WorldWide Telescope.


USE OF THE VIRTUAL TELESCOPE “WORLDWIDE TELESCOPE”AT ASTRONOMY LESSONS
Vladyslav Mahar
Scientific supervisor: Candidate of physical and mathematical sciences, Associate professor Volchanskyy O.V.
Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University Kropyvnytsky, Ukraine


The article demonstrates the options and possibilities for using ICT at astronomy lessons. The work of the virtual telescope “WorldWide Telescope” and the main features of astronomical observations using it are described; the possibility to examine 3D models of cosmic bodies and to compare their sizes is demonstrate. Topics, in the study of which the use of this virtual environment will be most expedien, are selected. An example of a lesson development using this software is given.
Key words: astronomy lesson, ICT, presentation, software, WorldWide Telescope.

Лавошнік Вікторія
Науковий керівник: док. пед.наук, доцент Сальник І.В.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна


В статті обґрунтовано, що ефективним напрямом удосконалення процесу навчання фізики є запровадження комп’ютерного моделювання. Використання комп’ютерних моделей дозволяє розширити можливості реального навчального експерименту, унаочнити навчальний процес, вивчати внутрішні властивості явищ та процесів. Проілюстровані особливості віртуальних моделей, які можуть бути використані для розвитку пізнавальних здібностей учнів, їх критичного мислення та творчості. Визначено, що такі засоби, є невід’ємною складовою цифрових навчальних комплектів.
Ключові слова: віртуальність, комп’ютерне моделювання, імітаційні моделі, навчальний фізичний експеримент, цифрові навчальні комплекти.


USING OF COMPUTER SIMULATION IN LEARNING PHYSICS EXPERIMENT
V.Lavoshnik
Scientific supervisor: doctor of pedagogical sciences, docent Salnyk I.V.
Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine


The article proved that the effective direction of improving of the process of learning physics is the introduction of computer simulation. Using of computer models allows you to expand the opportunities of a real learning experiment, to visualize the learning process, to study the internal properties of phenomena and processes. Features of virtual models that can be used to develop cognitive abilities of students, their critical thinking and creativity have been illustrated. Such tools are an integral part of digital educational kits.
Key words: virtuality, computer simulation, simulation models, learning physics experiment, digital educational kits.

Грищенко Владислав
Науковий керівник: канд. ф-м наук, доцент О.В.Волчанський
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка


В статті розглядається проблема підвищення ефективності викладання навчального матеріалу на уроках астрономії. Враховується захоплення сучасних учнів різноманітною комп’ютерною технікою. Наводяться приклади використання комп’ютерної програми WorldWide Telescope при вивчення теми «Зорі» розділу «Астрофізика» шкільного курсу астрономії. Розкриваються переваги використання програми WorldWide Telescope.
Ключові слова. WorldWide Telescope, комп’ютерні засоби, астрономія, астрофізика, шкільний курс астрономії.


FEATURES OF THE USE OF THE PROGRAM WORLDWIDE TELESCOPE IN THE PROCESS OF STUDYING THE SCHOOL COURSE OF ASTRONOMY
Hryshchenko V.
Scientific supervisor: Candidate of physical and mathematical sciences, Associate professor Volchanskyy O.V.
Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University Kropyvnytsky, Ukraine


The article deals with the problem of increasing the effectiveness of teaching in astronomy lessons. Take into account the capture of modern students with a variety of computer equipment. Examples of the use of the WorldWide Telescope computer program during the study of the theme of "Stars" of the section "Astrophysics" of the school course of astronomy are given. Explains the benefits of using the WorldWide Telescope program.
Keywords. WorldWide Telescope, computer programs, astronomy, astrophysics, school astronomy course.

Вергун Ігор
Науковий керівник: канд.ф.-м. наук, доцент Волчанський О.В
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка


У даній статті розглянута проблема активізації пізнавальної діяльності учнів старшої школи за рахунок використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) під час навчання астрономії. Розглянуто функції ІКТ, які можна задіяти у навчальному процесі для активізації пізнавальної діяльності учнів. Наведено приклад використання програмного засобу «Star Chart» для проведення віртуальних спостережень при вивченні теми «Зоряне небо. Небесні координати». Робиться висновок про те, що використання ІКТ може суттєво покращити зацікавленість учнів в вивченні матеріалу з астрономії та підвищити інтенсивність засвоєння нової інформації.
Ключові слова: пізнавальна діяльність, навчально-виховний процес, методика навчання астрономії, інформаційно-комунікаційні технології.


ACTIVATION OF CITIZENSHIP ACTIVITIES OF STUDENTS IN ASTRONOMY TRAINING BY VIRTUAL OBSERVATIONS
I.Verhun
Scientific supervisor: Candidate of Physics and Mathematics Sciences, docent Volchansky O.V.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine


This article deals with the problem of activating cognitive activity of high school students through the use of information and communication technologies (ICT) during the study of astronomy. Special attention is given to the functions of ICT, which can be used in the educational process to activating the cognitive activity of students. The article gives an example of the use of the Star Chart software for conducting virtual observations in the study of the theme "Starry Sky. Celestial coordinates ". The article states that the use of ICT can significantly improve students' interest in studying astronomy material and increase the intensity of assimilation of new information..
Key words: cognitive activity, educational process, methods of teaching astronomy, information and communication technologies.