Вергун Ігор
Науковий керівник: канд.ф.-м. наук, доцент Волчанський О.В
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
У даній статті розглянута проблема активізації пізнавальної діяльності учнів старшої школи за рахунок використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) під час навчання астрономії. Розглянуто функції ІКТ, які можна задіяти у навчальному процесі для активізації пізнавальної діяльності учнів. Наведено приклад використання програмного засобу «Star Chart» для проведення віртуальних спостережень при вивченні теми «Зоряне небо. Небесні координати». Робиться висновок про те, що використання ІКТ може суттєво покращити зацікавленість учнів в вивченні матеріалу з астрономії та підвищити інтенсивність засвоєння нової інформації.
Ключові слова: пізнавальна діяльність, навчально-виховний процес, методика навчання астрономії, інформаційно-комунікаційні технології.
ACTIVATION OF CITIZENSHIP ACTIVITIES OF STUDENTS IN ASTRONOMY TRAINING BY VIRTUAL OBSERVATIONS
I.Verhun
Scientific supervisor: Candidate of Physics and Mathematics Sciences, docent Volchansky O.V.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine
This article deals with the problem of activating cognitive activity of high school students through the use of information and communication technologies (ICT) during the study of astronomy. Special attention is given to the functions of ICT, which can be used in the educational process to activating the cognitive activity of students. The article gives an example of the use of the Star Chart software for conducting virtual observations in the study of the theme "Starry Sky. Celestial coordinates ". The article states that the use of ICT can significantly improve students' interest in studying astronomy material and increase the intensity of assimilation of new information..
Key words: cognitive activity, educational process, methods of teaching astronomy, information and communication technologies.