В Україні зростає популярність неформальної онлайн-освіти, яка стає все більш доступною для викладачів, здобувачів освіти. Наразі, існують безкоштовні онлайн-курси з різноманітною тематикою та напрямками на освітніх платформах, таких як Prometheus, EdEra, ВУМ, та інші. Інститут модернізації змісту освіти також пропонує якісні та актуальні тематики семінарів, курсів та тренінгів.
Із 21 лютого по 2 березня 2023 року Відділ STEM-освіти Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» спільно із Державним закладом вищої освіти «Університет менеджменту освіти» провели навчання за освітньою програмою «STEM-школа – 2023» у дистанційному форматі. Учасники ознайомилися із науково-теоретичними аспектами розвитку STEM-освіти, навичок системного аналізу та інноваційної діяльності, визначення оптимальних шляхів створення сучасного STEM-середовища тощо. Таке навчання є корисним як для викладачів, так і для студентів, які готуються до педагогічної діяльності в умовах сучасної державної освітньої політики, Концепції Нової української школи та стратегії реформування освіти в Україні.
Викладачі кафедри технологічної та професійної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент Абрамова Оксана Віталіївна, кандидат педагогічних наук, доцент Мироненко Наталя Василівна; кандидат педагогічних наук, доцент Пуляк Ольга Василівна та студенти спеціальності «Середня освіта (Трудове навчання та технології)» Берегуленко Єлизавета та Приходько Ірина долучилися до навчання, успішно засвоїли програму курсу, склали підсумковий тест та отримали сертифікати підвищення кваліфікації (стажування) на 30 годин (1 кредит ЄКТС), які засвідчили підвищення методичного та практичного рівнів професійної компетентності слухачів курсу.
В березні цього року Інститутом модернізації змісту освіти було запропоновано підвищення кваліфікації для педагогічних працівників та психологів «Перша психологічна допомога під час та після війни» та практичний тренінг «Перша психологічна допомога та емоційна підтримка здобувачів освітнього процесу та їх батьків/ опікунів під час та після завершення воєнних дій на території України». Кандидат педагогічних наук, доцент Пуляк Ольга Василівна скористалася такою можливістю опанування навичок та техніки першої психологічної допомоги й емоційної підтримки від міжнародних експертів для застосування під час освітнього процесу. Після виконання завдань курсу та участі у практичному тренінгу отримала свідоцтво підвищення кваліфікації на 30 годин (1 кредит ЄКТС).
На засіданні кафедри 16.03.2023 р. викладачі О.В. Абрамова, Н.В. Мироненко, О.В. Пуляк прозвітували про підвищення кваліфікації (стажування), окреслили актуальність вивчення розглянутих питань у технологічній освітній галузі.
Під час обговорення О.В. Абрамова повідомила: «За час стажування було виконано всі поставлені завдання, ознайомилися із концептуальними засадами розвитку STEM-освіти в Україні, станом її впровадження, стратегією та перспективами; вивчали методичні засади організації освітнього процесу з питань STEM-освіти; досліджували ціннісно-компетентністні підходи розвитку професійної діяльності STEM-педагога. За результатами підвищення кваліфікації було підготовлено статтю (у співавторстві) «Перспективи розвитку STEM-освіти: інтеграція в освіті», оновлено зміст лекційних занять із навчальних дисциплін «Сучасні освітні технології у викладанні трудового навчання та технологій» та «Основи інтеграції у проєктній діяльності». Для оновлення курсів лекцій та практичних завдань застосовувалися розглянуті під час стажування теми: сучасні методи та прийоми у проєктній STEM-діяльності; реалізація STEAM-проєктів – важлива складова ефективного навчання в умовах сьогодення; STEM як інтегруюча основа системи навчання; інтеграція – можливість чи загроза; діяльнісний підхід у навчанні STEM тощо. За успішне проходження курсу підвищення кваліфікації студентами спеціальності «Трудове навчання», пропонується зарахувати по 20 балів за опанування теми про STEM-освіту з навчальної дисципліни «Сучасні освітні технології у викладанні трудового навчання та технологій», що передбачено у робочій програмі навчального курсу».
Н.В. Мироненко виклала результати стажування (підвищення кваліфікації): «Курс STEM-освіти, повною мірою розкрив питання практичного застосування наукових знань та технічних рішень в реальному житті з використанням STEM-технологій, застосування яких є поширеним у проєктній діяльності, тому питання, що розглядалися під час стажування (створення STEM-середовища для проєктної діяльності; проєктна діяльність: від теорії до практики; створення навчальних STEM-проєктів) будуть корисними при оновленні навчальної дисципліни «Основи проєктування та моделювання».
О.В. Пуляк, звітуючи про результати підвищення кваліфікації, зауважила: «В умовах сьогодення, формати дистанційних курсів є найбільш оптимальними для ознайомлення із провідним педагогічним досвідом вчителів, професіоналів-практиків, науковців та експертів галузі й відкривають широкі можливості для студентів і викладачів. Під час стажування ми ознайомилися із презентаційними матеріалами досвідчених науковців та педагогів, які розглядали актуальні питання галузі, що допоможуть в оновленні навчальних курсів для студентів, зокрема, лекцій з навчальної дисципліни «Управління персоналом» (інструменти стратегічного управління закладом, шляхи убезпечення від нераціонального використання життєвої енергії в міжособистісному спілкуванні, розвиток необхідних професійних та інженерних компетентностей за допомогою елементів STEM-освіти тощо), навчальної дисципліни «Event заходи в галузі» (формування позитивного іміджу освітнього закладу засобами конкурсних програм; STEM-навчання для розвитку інженерно-технічного мислення та формування творчої особистості; використання ціннісного потенціалу фестивалю «Моя STEM-ідея» тощо). Розглянуті під час стажування питання, зокрема, сучасні цифрові технології в освітньому процесі та розвиток цифрової компетентності педагога, можна в цілому застосовувати у вдосконаленні освітнього процесу ЗВО.
Щодо підвищення кваліфікації з першої психологічної допомоги: наразі дуже важливим є навчити майбутнього педагога визначати прояви стресу у дитини, володіти інструментами психологічної підтримки внутрішньо переміщених учнів; та мати розвинуті навички неформальної взаємодії з учнями. Це стажування сприятиме оновленню навчальної дисципліни «Цивільний захист»».
Завідувач кафедри технологічної та професійної освіти факультету математики, природничих наук та технологій нашого університету, доктор педагогічних наук, професор Садовий Микола Ілліч висловився, що питання STEM-освіти насьогодні є надзвичайно актуальними та повинні розглядатися на різних навчальних дисциплінах у різних аспектах. Він звернувся до членів кафедри із пропозицією затвердити викладачам результати підвищення кваліфікації (стажування) «STEM-ШКОЛА – 2023» і «Перша психологічна допомога під час та після війни».
На засіданні кафедри прийняли рішення поширювати таку практику і надалі, викладачам кафедри систематично інформувати про подібні можливості студентів через вайбер-групи.
Програма підвищення кваліфікації
Інформацію надано кафедрою технологічної та професійної освіти