Луцко Андрій

Науковий керівник: доктор фізико-математичних наук,завідувач кафедри  прикладної математики, статистики та економіки Авраменко О.В.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація: В статті розглядається види відеогри, особливості мови програмування Objective-C і платформи iOS, заповнення ігрового поля елементами.

Ключові слова: види відеогри, Objective-C, платформа iOS.

Актуальність теми. Популярним ігровим жанром у наш час стали логічні ігри. Грати в логічні -ігри люблять усі, незалежно від статі, віку,  соціального статусу. Так само актуальною є iOS - операційна система, яка працює виключно на пристроях iPhone, iPod touch і iPad. Операційну iOS систему розробляє корпорація Apple, що за ринковою долею капіталу сьогодні є найбільшою в світі. iOS має широке розповсюдження, а отже, має популярність серед значної кількості користувачів.

Мета роботи. Продемонструвати принципи практичного застосування мови програмування Objective-C для побудови програм ігрового жанру для відповідної мобільної платформи на прикладі розробки програмного продукту. Для досягнення мети поставлено такі завдання:

1.      Дослідити мобільну операційну систему iOS;

2.      Дослідити мову програмування Objective-C, зокрема, роботу з графічною бібліотеку SpriteKit;

3.      Розробити модель програмного продукту розважального напряму класу логічних ігор «пазл»;

4.      Реалізувати алгоритм заповнення  ігрового поля;

5.      Створити мультимедійний додаток, призначений для виконання під управлінням операційної системи iOS;

«Пазл», або «головоломка» — назва жанру відеоігор, метою яких є вирішення логічних завдань, що вимагають від гравця задіяння логіки, стратегії, інтуіції та іноді ерудиції й уважності[1]. Головоломки можуть включатися до ігор інших жанрів як ключові елементи ігрового процесу або ж для його урізноманітнення як міні-ігри.

Apple — компанія, що проектує та виробляє електроніку, програмне забезпечення та комерційні сервери.

Objective-C — рефлективна, високорівнева об'єктно-орієнтована мова програмування загального призначення, розроблена у вигляді набору розширень стандартної С, використовується для написання додатків для операційних систем  Apple. Розроблена компанією Apple, використовується в основному у Mac OS X та GNUStep — середовищах, розроблених на основі стандарту OpenStep, та Cocoa — бібліотеки компонентів для розробки програм.

Огляд платформи iOS

iOS — це власницька мобільна операційна система від Apple. Розроблена спочатку для iPhone, вона стала операційною системою також для iPod Touch, iPad і Apple TV. Apple не дозволяє роботу ОС на мобільних телефонах інших фірм. iOS є похідною від Mac OS X, отже, є за своєю природою Unix-подібною операційною системою.

Користувацький інтерфейс iOS заснований на концепції прямої маніпуляції з використанням жестів Multi-Touch. Елементи інтерфейсу управління складаються зі слайдерів, перемикачів, кнопок тощо. Він призначений для безпосереднього контакту користувача з екраном пристрою.

Заповнення ігрового поля елементами. Для того, щоб забезпечити гравцеві можливість здійснювати ходи, заповнюємо ігрове поле даними в нашому випадку 3х3, 4х4. На початку гри з’являється дві клітинки  з мінімальним номіналом «2». Після кожного ходу гравця з’являється ще одна клітинка номіналу «2». Місце розташування кожної клітинки на ігровому полі  обирається випадковим чином.

Для кожної клітинки, яка відображається на екрані, створюємо окремий об’єкт класу клітинки. Клас має властивості кольору, порядкового номера на полі, та дій користувача (рух клітинок вправо, вліво, вниз або вгору).
Ініціалізуємо нове поле з вибраною розмірнірністю:
/**

 * Initializes a new grid with the given dimension.

 *

 * @param dimension The desired dimension, i.e. # cells in a row or column.

 */

- (instancetype)initWithDimension:(NSInteger)dimension;

 image002

Рис. 2.1 Головне меню

 Висновки. Було створено засобами мови програмування Objective-С самостійний програмний засіб – мультимедійну логічну гру жанру «три в ряд» , реалізовану для операційної системи iOS. Були розв’язані наступні задачі:

  1. досліджено мобільну операційну систему iOS;
  2. досліджено мову програмування Objective-C, зокрема, графічну бібліотеку SpriteKit;
  3. розроблено модель програмного продукту розважального напряму класу логічних ігор «пазл»;
  4. реалізувано алгоритм заповнення  ігрового поля;
  5. створено мультимедійний додаток, призначений для виконання під управлінням операційної системи iOS;

 

Список літератури:

1.  Відеогра [Електронний ресурс] . - Режим доступу до ресурсу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Відеогра.

2.  Братчиков И. Синтаксис языков программирования.– М. Наука, 1975.–232 с.

3.  Гэлловей М. Сила Objective-C 2.0. Эффективное программирование для iOS и OS X. – СПб.: Питер, 2014. – 304 с.

4.  Далримпл М. Objective-C 2.0 и программирование для Mac. – Вильямс, 2010. – 315 с.

5.  Objective-C [Електронний ресурс] . - Режим доступу до ресурсу: http://www.tryobj.com

 

Відомості про авторів:

Луцко Андрій Сергійович– студент VI курсу фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.