Скороход Володимир

Науковий керівник: канд. ф-м наук, доцент Паращук С.Д.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація: В статті представлені результати аналізу можливостей створення чат-ботів у сучасних месенджерах та визначено засіб для реалізації чат-бота «Помічник абітурієнта».

Ключові слова: месенджер, чат-бот, Microsoft Bot Framework, Facebook Bot Engine, засоби природного спілкування.

Сучасний Інтернет є універсальним середовищем для спілкування, розваг та навчання. Спілкування через Мережу стало частиною життя багатьох людей. В даний час у світі існує досить багато засобів, форм і способів спілкування, і чимала частина з них так чи інакше пов’язана з сучасними технічними можливостями, які, зокрема, представлені використанням глобальної комп’ютерної мережі. Інтернет окрім повноцінного джерела різноманітної корисної для всіх інформації також є основною формою віртуального спілкування. Зв’язок з рідними і близькими людьми, контакти з робочими партнерами, нові знайомства – все це є важливим компонентом повсякденного життя сучасної людини, причому, вибір найбільш зручних способів онлайн-спілкування у сучасного користувача досить великий.

Розглянемо як розвивалися інтернет-сервіси для спілкування – спочатку були популярні чати, потім месенджери, потім соціальні мережі, а тепер перспективними знову вважаються месенджери. Причина повторної хвилі популярності месенджерів – зміни в області мобільного Інтернету: високі швидкості, набагато нижчі ціни, ніж раніше, широке поширення смартфонів [5].

Кріс Мессіна у статті «2016 will be the year of conversational commerce» [3] називає 2016 рік – роком діалогової або розмовної комерції. Розуміючи під цим поняттям чати, месенджери або інші інтерфейси на природній мові (тобто голосом), які забезпечують взаємодію людей з торговими брендами або послугами. Кінцевим результатом він вбачає те, що користувачі будуть спілкуватись з брендами і компаніями через Facebook Messenger, WhatsApp, Telegram Messenger, Slack чи інші месенджери [3]. При цьому, на його думку, неважливим є з ким будуть спілкуватись люди – з співробітником компанії, з ботом чи з їх комбінацією.

У даній статті ми розглянемо тему, яка стосується месенджерів з підтримкою чат-ботів та мають засоби для розробки власних ботів. Актуальність обраної теми пояснюється тим, що віртуальне спілкування набуває все більшої значущості і стає одним з основних видів комунікації людей в сучасному світі. Причому в майбутньому спілкування з чат-ботами не відрізнятиметься від спілкування з людьми, а також через таке спілкування здійснюватиметься сама різноманітна діяльність людини стосовно навчання, покупки товарів, замовлення послуг тощо.

Мета дослідження проаналізувати можливості створення чат-ботів у сучасних месенджерах та визначити фреймворк, АРІ чи бібліотеки, які найкраще підійдуть для реалізації власного чат-бота «Помічник абітурієнта».

Відповідно до мети нами визначено такі завдання дослідження:

-       провести аналіз популярності сучасних месенджерів та обрати месенджер для реалізації чат-бота «Помічник абітурієнта»;

-       визначити фреймворк, АРІ чи бібліотеки, які найкраще підійдуть для реалізації власного чат-бота «Помічник абітурієнта».

Результати дослідження. Чат-бот (англ. chatterbot) – це комп’ютерна програма, яка веде розмову з допомогою слухових або текстових методів. Чат-боти або віртуальні співрозмовники використовуються в діалогових системах для різних практичних цілей, включаючи обслуговування клієнтів або збір інформації. Деякі чат-боти використовують складні системи обробку природної мови, але одночасно існує багато простих систем сканування ключових слів на вході, а потім вибір відповіді, яка співпадає з більшістю ключових слів, або найбільш схожа на шаблон формулювання з бази даних [2].

Термін «Чат-бот» був придуманий Майклом Молдіна (творцем Verbot, Джулія) в 1994 році для опису цих розмовних програм [4].

Вивчивши сучасний стан використання чат-ботів у месенджерах ми прийшли до висновку, що чат-боти є дуже універсальними засобами здатними до вирішення різноманітних задач від спілкування до розваг, від надання медичної консультації до замовлення товарів і послуг, від розпізнавання емоцій до надання консультацій службою підтримки.

Ознайомившись з поняттям чат-бота, як складової сучасних технологій комунікації за допомогою популярних месенджерів ми визначили, що на сучасному етапі можливо створити чат-бота «Помічник абітурієнта». За нашим задумом, такий чат-бот використовуючи природний спосіб спілкування з користувачами буде надавати консультації щодо територіального вибору різних типів навчальних закладів, виводити перелік спеціальностей тощо.

Розуміючи завдання, які повинен розв’язувати наш чат-бот ми на початку дослідження визначили цільову аудиторію – це переважно користувачі віком від 14 до 23 років. Опираючись на дослідження компанії iVOX Ukraine щодо популярності використання месенджерів в розрізі віку та пристроїв , ми визначили, що найпопулярнішими серед потрібної нам вікової категорії користувачів є месенджери Skype, Viber і Facebook Messenger (76 %, 66 % і 29 % користувачів використовують відповідно) [1].

З метою визначення інструментарію, який надають популярні месенджери для створення чат-ботів ми провели детальний аналіз не тільки функціональних можливостей месенджерів, а й розглянули приклади існуючих чат-ботів та звернули увагу, на сучасний стан засобів для їх розробки.

Найбільш функціональним виявився месенджер Skype. В Skype вже існує певна кількість діючих ботів, які ми успішно протестували. Деякий час Skype мав дві платформи для створення ботів Microsoft Bot Framework з відповідними API і Skype Bot API. Логічно, що така ситуація була не дуже зручною і з грудня 2016 року ці засоби об’єднані в один – Microsoft Bot Framework.

Месенджер Viber не дивлячись на велику популярність серед користувачів та достойний функціонал не має відкритих засобів для розробки чат-ботів. Viber Арі доступне лише користувачам, які зареєструють Public Accounts, а це виключно державні установи, бренди чи підприємства, громадські організації або ж публічні особи.

Платформа Facebook Bot Engine теж виглядає привабливою з точки зору розробників чат-ботів для Messenger тим, що надає широкі можливості для взаємодії користувачів з ботами та має детальну документацію.

Таким чином, для створення чат-бота «Помічник абітурієнта» нам підходять два засоби: Microsoft Bot Framework і Facebook Bot Engine. Слід також додати, що обидві системи мають інструменти для забезпечення природного спілкування. У Microsoft Bot Framework це Language Understanding Intelligent Service , що входить до складу Microsoft Cognitive Services, а у Facebook Bot Engine – Wit.ai Bot Engine. Але Microsoft Bot Framework має декілька беззаперечних переваг.

По-перше, це правильний рівень абстракції для реалізації механізмів бесіди і діалогів. Програмувати чат-боти можна не орієнтуючись на якийсь один канал спілкування. А конкретний зв’язок з різними каналами спілкування бере на себе Bot Connector. На сьогоднішній момент підтримуються такі канали: Text/sms, Office 365 mail, Skype (auto-configured), Slack, GroupMe, Telegram, Facebook Messenger, Kik, Web (auto-configured, embeddable), Direct Line (API to host your bot in your app). Такий підхід дозволяє програмісту написати бот один раз, а спілкуватися з ним звідусіль.

По-друге, на відміну від Facebook Bot Engine Microsoft не лише надає засіб для природного спілкування LUIS, а дозволяє використовувати більш глобальний пакет Microsoft Cognitive Services. До складу Microsoft Cognitive Services входять чотири групи самодостатніх хмарних API: Face APIs (виявлення і розпізнавання людських облич), Computer Vision APIs (категоризація зображень, розпізнавання тексту, генерація ескізів), Speech APIs (розпізнавання голосу та озвучування тексту) і власне Language Understanding Intelligent Services (NLP сервіс).

Висновки. Підсумовуючи отримані нами у ході дослідження дані, ми вважаємо, що створювати чат-бот «Помічник абітурієнта» для популярних месенджерів, на сучасному етапі розвитку комунікаційних технологій в Інтернет, найефективніше у Microsoft Bot Framework, а для розширення їх функціональних можливостей необхідно скористатись пакетом Microsoft Cognitive Services.

Подальші дослідження будуть спрямовані на створення власного чат-бота «Помічник абітурієнта» засобами Microsoft Bot Framework.

Список літератури:

  1. 40% українців звертають увагу на рекламу в месенджерах. [Електронний ресурс]. // Блог компании iVOX Ukraine. – Режим доступу:  http://ivox.com.ua/ua/infografika-mesendzheri-reklama/. – Назва з екрану. – Дата публікації: 29.12.2015.
  2. Chatterbot. [Електронний ресурс]. // Wikipedia, the free encyclopedia. – Режим доступу: https://en.wikipedia.org/wiki/Chatterbot. – Назва з екрану. – Дата публікації: 22.12.2015
  3. Chris Messina. 2016 will be the year of conversational commerce. [Електронний ресурс]. //A Medium Corporation. – Режим доступу:  https://medium.com/chris-messina/2016-will-be-the-year-of-conversational-commerce-1586e85e3991#.t8o4698iu. – Назва з екрану. – Дата публікації: 19.01.2016.
  4. Hello, Bot! Чат-боты – следующее поколение приложений? [Електронний ресурс]. // Блог компании Microsoft. – Режим доступу: https://habrahabr.ru/company/microsoft/blog/281459/. – Назва з екрану. – Дата публікації : 12.04.2016.
  5.  Анастасия Жигач. Почему интернет-мессенджеры снова стали популярными. [Електронний ресурс]. / Анастасия Жигач. – Режим доступу: http://www.dp.ru/a/2015/04/07/Tak_v_chem_zhe_messedzh. – Назва з екрану. – Дата публікації: 7.04.2015.

 

Відомості про автора:

Скороход Володимир Петрович – студент 1 курсу 64 групи фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка