Шило Ірина
Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Царенко О.М.
Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Анотація. У статті розглянуто сутність трудового виховання учнів на уроках технологій. Проаналізовано методи, форми і засоби реалізації трудового виховання в умовах загальноосвітньої школи.
Ключові слова: трудове виховання, профорієнтація, професійне самовизначення.
Постановка проблеми. Сьогодні одним з основних аспектів, що сприяють якісному вирішенню проблем професійної орієнтації школярів є трудове виховання. У сучасному тлумаченні – це формування умов для розуміння учнями ролі праці у житті людини, реальних перспектив при ринковій економіці та формування культури праці. Основним завданням реалізації трудового виховання є формування в особистості працелюбності та трудової активності, що неодмінно є умовою її інтелектуальних, моральних і психологічних рис.
На різних етапах навчання трудового виховання має відповідати чітко визначеним вимогам. Зокрема, період трудового навчання триває від початку навчання в освітньому закладі та до його закінчення. Сутність його описує навчальна програма з трудового навчання окремо для кожного класу. Початкові класи є першочерговим етапом для учнів, коли вони набувають елементарних навичок роботи з природними матеріалами і нескладним матеріально-технічним забезпеченням. Учні долучаються до участі у оформленні пришкільної ділянки, доглядають за квітами, чергують тощо. Середні класи забезпечують здобуття знань, опанування вмінь та навичок з матеріалознавчих грамот, таких як: обробка металу, деревини, каміння тощо. Міські школи забезпечують вивчення обслуговуючої та технічної праці, а сільські – технічної, сільськогосподарської та обслуговуючої праці. Трудове навчання у старших класах має на меті професійно орієнтувати учнів. Цьому відповідають уроки трудового навчання (технологій), що фокусуються на досягненні двох взаємозалежних і взаємодоповнюючих цілей: успішність професійної соціалізації учнів і саморозвиток учнів як суб’єктів діяльності.
Аналіз актуальних досліджень. Проблемі трудового виховання як методу формування професійних нахилів учнів завжди приділялась значна увага. Люди з давніх-давен розглядали працю і трудове виховання як фундамент існування людини та нації, в цілому.
Відомі вчені (О. Коберник [4], К. Ушинський [5] та інші) вважали працю величною силою, яка забезпечує прогресивний розвиток. Зокрема, К. Ушинський зазначає: «Якби людина винайшла філософський камінь, то біда була б ще невелика: золото перестало б бути монетою. Але якби вони знайшли казковий мішок, з якого вискакує все, чого душа забажає, або винайшли машину, яка цілком заміняє всяку працю людини, то самий розвиток людства припинився б: розбещеність полонила б суспільство».
Проблемою трудового виховання цікавилися В. Сухомлинський, С. Рубінштейн, Д. Тхоржевський та багато інших корифеїв педагогіки. Не зважаючи на те, що нині доступною є значна кількість методичної, науково-популярної, історичної літератури з питань трудового виховання, ця проблема стає все актуальнішою. Це пов’язано із швидкоплинними змінами, які постійно відбуваються у суспільстві, та з вимогами, які ставляться до учнів в особистому професійному становленні.
Мета статті. Проаналізувати методи трудового виховання учнів на уроках технологій, які сприятимуть їх професійному самовизначенню.
Методи дослідження. У процесі дослідженнями використовували такі методи: аналіз теоретичних джерел з теми дослідження, аналіз передового досвіду вчених-педагогів, узагальнення та систематизація матеріалів дослідження.
Виклад основного матеріалу. Важливу роль в подальшому професійному самовизначенню та профорієнтації учнів відіграє трудове виховання. За останні роки пріоритети в нашому суспільстві зазнали суттєвих змін, зокрема щодо престижності багатьох професій. У процесі виховання часто використовують застарілі методи, тому результат цієї роботи вже не відповідає зростаючим вимогам суспільства.
Загальновідомо, що трудове виховання включає в себе формування нахилів і професійних інтересів учнів. Зміст трудового виховання спрямований на залучення учнів до участі в різних формах позакласної та навчальної роботи, суспільно-корисної та виробничої праці, до активної проби сил. Ця сутність дозволяє на практичному досвіді дізнатися і визначити нахили і здібності учнів. Адже, нахили розвиваються в процесі діяльності і при наявності професійних інтересів учні набувають необхідних знань. Важливо, щоб учень спробував себе в різних видах діяльності. Отже, під трудовим вихованням розуміють процес формування в учнів потреби у праці та професійній діяльності [1].
Метою трудового виховання є особистісний розвиток суб'єкта, формування професійних установок, мотивів, відносин, ціннісних орієнтацій, які забезпечують безперервний розвиток, самоактуалізацію і повноцінну участь у професійному житті [2].
У цілому, існує три основні види трудового виховання: групові, масові, індивідуальні. Водночас, до методів трудового виховання можна віднести такі: стимулювання поведінки і діяльності школярів, організація діяльності і формування досвіду суспільної поведінки, формування свідомості особистості. Разом з цим, ефективними формами роботи з трудового виховання учнів (відповідно і з профорієнтації) можна вважати такі: профорієнтаційні уроки, гуртки, екскурсії, професіографічні дослідження [6].
Сучасна школа все більше залучає учнів до праці. Традиційно популярними є такі види трудової діяльності школярів: учнівські трудові об'єднання (рослинників, овочівників, садівників, тваринників), шкільні лісництва, агрофірми, фермерські господарства, асоціації, виробничі кооперативи, майстерні, будівельні загони, народні ремесла та інші.
Доцільно зазначити, що уроки трудового навчання у майстернях дають змогу ознайомити учнів з багатьма професіями, виховати інтерес до них. Цінність уроків трудового навчання для профорієнтації полягає в тому, що школярі у навчальних майстернях не лише одержують певні знання, але в процесі створення конкретних об'єктів праці, які мають корисну значущість, здобувають спеціальні вміння й навички, пробують свої сили в практичній діяльності, розвивають професійні інтереси й здібності. Тому, перед кожним уроком потрібно ставити завдання профорієнтаційного змісту [3].
Плануючи урок з трудового навчання, доцільно вказувати як навчальну, виховну, розвивальну, так і профорієнтаційну мету; відображати в конспекті конкретний характер профорієнтаційного матеріалу, тісно пов'язувати його з темою заняття та його змістом; лаконічно відображати в плані заняття профорієнтаційний матеріал, акцентуючи увагу на можливих методах і прийомах його реалізації.
Висновки. Трудове виховання на уроках технологій має велике значення щодо профорієнтації учнів, забезпечує їх професійне самовизначення. Проведене нами дослідження дає підстави зробити такі висновки:
1. Передовий педагогічний досвід, результати наукових досліджень показують, що тільки комплексний підхід до вирішення питань трудового самовизначення шкільної молоді сприяє успіху профорієнтаційної діяльності.
2. Найважливіше завдання загальноосвітньої школи на сьогодні –підготувати учнів до трудової діяльності в складних соціально-економічних умовах.
Подальших досліджень потребує вдосконалення методики трудового навчання як визначального чинника ефективності трудового виховання учнівської молоді.
Список літератури:
- Асперова, І. Б. Професійне виховання в школі. / І. Б. Асперова – М., 2004. – 122 с.
- Бабанский, Ю. К. Оптимизация процесса обучения / Ю. К. Бабанский. – М : Педагогика,
- Досвід роботи Вирівської ЗОШ І-ІІІ ст. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/yllasenkovirivska/dosvid-roboti.
- Коберник, О. М. Навчально-виховний процес : сутність, проектування, організація. / О. М. Коберник. – К. : Знання, 1998. – 274 с.
- Ушинський, К.Д. Праця в її психічному і виховному значенні // Вибр. твори: у 2-х т. / К. Д. Ушинський. – К.: Рад школа, 1983. – С. 104 – 121.
- Царенко, О. М. Теорія і методика профорієнтаційної роботи: лекц. матер. для студ. спец. «Технологічна освіта» [Електронний ресурс] / Олександр Царенко. – 2015 // Режим доступу: https: // docs. google.com/viewer.
Відомості про автора:
Шило Ірина Сергіївна – студентка ІІІ курсу фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.