Українцева Ольга

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Царенко О.М.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

 Анотація. У статті висвітлено проблему творчого розвитку дітей на заняттях з трудового навчання. Розглядаються переваги впровадження інноваційних технологій на уроках трудового навчання в загальноосвітній школі.

Ключові слова: інноваційні технології, творче мислення, творчий розвиток,педагогічні умови.

Постановка проблеми. Сьогодні досить актуальним є дослідження проблеми творчого розвитку школярів, особливо під час уроків технологій. Зміни, які на сьогоднішній день відбуваються в суспільстві вимагають внесення корективів та оновлення системи освіти, тому що орієнтири цієї системи змінюються. Вагомою ланкою в дослідженні є розвиток творчої самостійної особистості, тобто особистісно-орієнтовне навчання.

Зараз в педагогічній науці ведеться активний пошук конструктивної організації процесу навчання, що активізувало б в учнів розвиток творчої активності, в цілому, та зокрема творчого мислення. Але на теоретичному і практичному рівнях проблема розвитку творчого мислення учнів на уроках трудового навчання залишається недостатньо вирішеною.

Теорія навчання доводить, що діяльність є основним фактором всебічного розвитку особистості. Під час діяльності відбувається розвиток творчих задатків, нахилів людини, активізуються процеси винахідливості, самостійності, логічного мислення. Оптимальними умовами для творчого розвитку дитини в школі, є діяльність, яка відбувається безпосередньо на уроках трудового навчання.

Загострює цю проблему наявність великої кількості чинників, які визначають прояв якостей творчого мислення учнів та їх природу. Саме взаємодія цих чинників дає можливість розглядати методи для оптимального розвитку творчого мислення та якостей учнів на уроках технологій.

Аналіз останніх досліджень. Проблему розвитку творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання досліджували багато вчених. Зокрема зясовували, що робити, щоб учні проявляли інтерес до трудового навчання. На це питання довгий час шукали відповіді: Виготский Л.С. [1], Столяров Ю.С. [2], Шостак І.В. [4] та багато інших.

Значні можливості в плані розвитку творчого мислення відкривають, на наш погляд, уроки технологій в школі. Трудове навчання, як ніяка інша діяльність, ставить до людини багатосторонні вимоги, надаючи тим самим різносторонній вплив на формування багатьох якостей особистості, а також розвиток її здібностей. У цій діяльності гармонійно поєднуються і процес оволодіння теоретичними знаннями, і придбання певної системи практичних умінь і навичок. Нерідко вважають, що трудове навчання – це діяльність, заснована перш за все на застосуванні репродуктивних методів і вона чітко регламентується вчителем. Однак, як показав аналіз програми з трудового навчання, при вивченні деяких розділів існує реальна можливість для розвитку творчого мислення учнів за допомогою планування і організації системи спеціальних занять.

Мета дослідження полягає у виявленні педагогічних умов, які сприяють розвитку творчих здібностей учнів в процесі вивчення трудового навчання з використанням інноваційних технологій.

Методи дослідження. Відповідно до завдань дослідження нами використовувався такі методи: аналіз науково-педагогічної і методичної літератури щодо досліджуваної проблеми, узагальнення досвіду підготовки фахівців в галузі трудового навчання.

Виклад основного матеріалу. Урок трудового навчання тісно пов’язаний з розвитком творчої активності учнів.Адже за своєю сутністю, це – предмет творчий, тому при його вивченні необхідно змістити акценти від фактично ремісничого навчання до формування і розвитку творчої ініціативи, пошуку, інтелектуального навчання його змісту, створення реальних умов для реалізації індивідуальних можливостей особистості кожного учня [3].

У дослідженні проблеми творчого мислення існує кілька підходів. Більшість досліджень, які проводяться в цьому напрямку орієнтовані в основному, або на формування окремих передумов творчості (мотивації, цілепокладання тощо), або на створення зовнішніх умов перебігу творчого процесу (наявність комфортних умов розумової праці, сприятливого соціально-психологічного клімату, використання інноваційних технологій в ході викладання предмету). Разом з цим, особливу проблему становить і формування механізму творчого мислення як цілісного процесу. Одним з найбільш продуктивних підходів, на наш погляд, є саме використання інноваційних технологій навчання.

Ми погоджуємося зі словами В.О. Сухомлинського у тому, що справжня творча праця в школі – це перш за все, жива допитлива думка, дослідництво. Найдосконаліша, найтонша методика дієва лише тоді, коли в загальне вона вносить щось своє, глибоко продумане. Активізації творчих нахилів учнів сприяють індивідуальні, групові завдання, ігрові форми, художньо-конструкторські задачі, інноваційні технології.

Одним з основних аспектів у розвитку творчих здібностей учнів є інтеграційне навчання технологій з використанням інноваційних технологій, зокрема інформаційних. У зв'язку з цим, завдання вчителя полягає в тому, щоб запропонувати учням варіативність навчально-творчих завдань і вправ. Відповідно, потрібна розробка таких методів і технологій, в яких системно поєднується оволодіння учнями необхідними знаннями, вміннями і навичками з розкриттям і розвитком індивідуальних сторін творчості.

З огляду на це, інноваційний урок повинен включає в себе завдання учням проявити власну творчість (дати визначення досліджуваному об'єкту, явищу; сконструювати свою теорію в творчому вирішенні тощо).

Інноваційні технології – це система прийомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює всю сутність навчання від зазначення мети до фіксування поточних результатів. Ідея щодо «інноваційної технології» передбачає вироблення конкретної сукупності технологій в навчанні, що супроводжують розвиток творчих здібностей, умінь і навичок та інших розумових чинників у школярів.

Метою традиційних уроків, зазвичай, є оволодіння вміннями, знаннями та навичками. Урок з використанням інноватики враховує індивідуальні особливості, нахили, інтереси, можливості кожного учня. Такий урок включає традиційні елементи уроків – сприймання, засвоєння, осмислення, узагальнення нового матеріалу, але вже у оновленій формі.

Запорукою вдалого уроку є участь в навчальному процесі педагога, котрий вільно володіє інноваційними технологіями, спирається на наявний навчальний досвід учнів, враховує індивідуальні особливості дітей, диференційовано розподіляє навчально-творчі завдання і спеціальні вправи в ході проведення уроку з трудового навчання.

Трудове навчання виділяє такі інноваційні підходи в розвитку творчого мислення учнів під час уроку: ігровий підхід, проектні технології, інтерактивний підхід, інформаційно-комунікаційні технології [5].

Разом з інноваціями на уроках трудового навчання використовуються і традиційні методи навчання: фантазування, створення образу ідеального об'єкта, мозковий штурм, фокусування уваги на об'єкті та інші.

Висновок. Зміст поняття «творчий розвиток особистості» ми визначили динамічним процесом розвитку особистості, що має на меті розширення спектру здібностей та особистісних якостей, які проявляються під час залучення до практичної діяльності саме на уроках технологій.

Проведене дослідження дозволяє також відмітити деякі перспективні напрямки у вивченні поставленої проблеми. Об’єктом спеціального вивчення може стати вплив внутрішньої мотивації і емоційних компонентів на розвиток творчого мислення учнів при використанні різних видів інноваційних технологій, що сприятиме оптимізації процесу навчання.

Підсумовуюче вищесказане, ми вважаємо, що на уроках трудового навчання доцільно впроваджувати інноваційні технології, які охоплюють весь процес навчання від визначення мети до фіксування результатів.

Список літератури:

  1. Виготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте. – М: Просвещение, 1991. – 93 с.
  2. Столяров Ю. С. Техническое творчество школьников: педагогіка / Ю. С. Столяров. – М. : Педагогика, 1989. – 217с.
  3. Терещук А. Методи творчої діяльності на уроках трудового навчання / А. Терещук // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2006. – № 1. – С. 19-23.
  4. Шостак І.В. Особистісно-орієнтований підхід до трудового навчання / І.В. Шостак . – Новий колегіум. – № 4, 2005. – С. 52-54.
  5. Царенко О. М. Особистісно орієнтоване навчання учнів // Наукові записки КДПУ. Серія: Пед. науки. – 2007. – №. Випуск 72. – С. 235-240.

Відомості про автора:

Українцева Ольга Анатоліївна – студентка ІІІ курсу фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.