Смутко Марія
Науковий керівник: канд. пед. наук Мироненко Н.В.
Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Анотація. Робота знайомить із новітніми підходами до організації навчання. У статті розглядається роль проектних технологій у підготовці учнів до самостійної творчої діяльності, у сприянні формування в учнів комунікативних навичок, у прищепленні учням уміння користуватися дослідницькими прийомами та застосовувати їх не лише в стандартних, але й у нестандартних ситуаціях.
Ключові слова: трудове навчання, творче мислення, проектна технологія.
Постановка проблеми. Трудове навчання в школі має бути різностороннім, оскільки знання та вміння отримані на уроках праці мають використовуватися у таких сферах як: технічні, економічні, соціальні потреби суспільства, стати помічником школярам у визначенні своїх професійних здібностей і побажань. В умовах ринку праці тільки оволодіння методами творчої діяльності допоможе стати конкурентоспроможним у різних сферах діяльності.
Для розвитку творчого мислення, реалізації унікальних здібностей кожного учня необхідно створити на уроках невимушену атмосферу, де моделюються реальні життєві ситуації, вирішуються реальні проблеми. Вирішенню таких завдань сприяє запровадження на уроках трудового навчання проектних технологій.
На уроці необхідно доступно пояснити й донести до кожного учня поняття про основи сучасного виробництва, техніку, технології управління, ознайомити з різноманіттям професій та основними вимогами професій до людини, залучити школярів до творчо-інтелектуальних і технологічних робіт, а також сформувати потребу у вирішенні певних задач і проблем творчо [6].
Аналіз актуальних досліджень: Проектна технологія – одна з інноваційних технологій навчання і виховання, яка забезпечує формування багатьох необхідних життєвих вмінь в учня. Метод проектів засвідчує повну узгодженість навчання із життям, з інтересами учнів, він ставить учня у становище дорослої людини, активно розвивається мислення з опорою на науку. Проектно-технологічний підхід у навчанні не є принципово новим. Детальний розгляд проблема організації навчання за методом проектів отримала в роботах Д. Дьюї, В. Кілпатрика, Е. Колінгса та інших педагогів, які вважали, що діяльність учня повинна орієнтуватися на розвиток його мислення, в основі якого лежить особистий досвід.
Проблему викладання трудового навчання в школі розглядало багато дослідників. Так, на думку Л. Савченко, проектна технологія передбачає наявність проблеми, що вимагає інтегрованих знань і дослідницького пошуку її вирішення. Результати проектної діяльності повинні мати практичну, теоретичну та пізнавальну значущість, а головною складовою методу є самостійність учня. Проектна діяльність – одна з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції. Самостійне здобування знань, систематизація їх, можливість орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити проблему і приймати рішення відбувається саме через метод проекту. Як зазначав О. Коберник, проектування – це вид діяльності, що синтезує в собі елементи ігрової, пізнавальної, ціннісно-орієнтаційної, перетворюючої, професійно-трудової, комунікативної, навчальної, теоретичної практичної діяльності [6, с. 23].
Основним принципом проектного навчання є особистісно-орієнтований підхід. У свідомості учня це має такий вигляд: «Все, що я пізнаю, я знаю, і для чого це мені треба і де я можу ці знання застосувати» [7].
Результативність цього методу обумовлена певними організаційно-методичними умовами, які базуються на гнучкій організації процесу навчання учнів, де пріоритет належить засобам активного навчання і сучасним педагогічним технологіям. Матеріал для навчання – повсякденний досвід учнів, які самі обирають зміст навчальної роботи. Роль учителя змінюється, він перетворюється з «урокодавця» в організатора творчої, пізнавальної діяльності учнів [1].
Мета статті – виявити педагогічні умови та особливості застосування методів проектної технології на уроках трудового навчання задля підвищення рівня знань та вмінь школярів.
Методи дослідження. У процесі дослідження використовувалися такі методи: спостереження; аналіз навчальної, науково-теоретичної, методичної літератури; бесіди; вивчення передового педагогічного досвіду; аналіз інформаційних джерел та їх узагальнення.
Виклад основного матеріалу. Проектно-технологічна діяльність передбачає виготовлення конструкції, технології і реалізації об'єкта проектування, яка спрямована на формування в учнів неповторної системи творчих, інтелектуальних, перетворювальних знань, умінь і навичок [1].
Проектно-технологічна діяльність – це комплексний процес, який формує в школярів загальнонавчальні вміння, основи технологічної грамоти, культуру праці і спрямований на оволодіння ними способами перетворення матеріалів, енергії, інформації, технологіями їх обробки. Проект – це спеціально організований вчителем і самостійно виконаний учнями комплекс дій, що завершується результатом, створенням творчого продукту. Щоб домогтися такого результату, необхідно навчити дітей самостійно мислити, знаходити і вирішувати проблеми, залучаючи з цією метою знання з різних галузей, уміння прогнозувати результати і можливі наслідки різних варіантів рішення, здатність встановлювати причинно-наслідкові зв’язки [4].
Успішність та ефективність проектування забезпечується за умови правильної та послідовної, організаційно-спланованої роботи вчителя та учня, в основі якої лежить логічна послідовність дотримання етапів виконання проектів: організаційно-підготовчий, конструкторський, технологічний, заключний [2].
На кожному етапі учнями здійснюється відповідна система послідовних дій у виконанні проекту, а вчитель при цьому стає організатором навчально-трудової діяльності [3].
Під час виконання проектів учні приходять до висновку, що кожен виріб можна виконати різними шляхами –варіантів вирішення кожного завдання є безліч. Тому учням потрібно кілька разів намалювати, прочитати і, лише переконавшись у тому, що певний варіант найбільш технологічний, економічний, відповідає вимогам дизайну, найбільш задовольняє вимоги школи, сім’ї або ринку, приступити до його виготовлення [2].
У творчу діяльність учні залучаються поступово. Для цього їм необхідно ознайомитися з додатковою літературою з вибраної теми, знайти варіанти вирішення, розробити план виконання поставленого завдання. Основним принципом навчання за проектною методикою є особистісна орієнтація навчального процесу на інтереси і цілі учнів. Завдання вчителя полягає в тому, щоб допомогти школярам засвоїти інформацію, виразити своє ставлення до світу, подій [7].
У процесі проектно-технологічної діяльності важливо, щоб учні усвідомили, що на всіх її етапах має бути не репродуктивне – строго послідовне дотримання стадій та елементів етапів взагалі, а оволодіння ними алгоритмом організації, формування в них елементів технологічної культури, розвиток здатності до генерації ідей, їхнього аналізу, самостійного ухвалення рішення, формулювання власної думки, позиції, взаємодії і діалогу в процесі розв’язування спільних задач, розробці і виготовленні проектів [2].
Висновки: Цінність технологічного проектування полягає в тому, що саме ця діяльність привчає дітей до творчої, систематичної і самостійної роботи, виховує у них працелюбність, прагнення до створення нового або вдосконалювати вже існуюче, дає змогу побачити практичне застосування набутих знань, мотивує до вибору професії. Задача педагога – забезпечити найбільшу ефективність кожного уроку. Щоб навчати творчості, учитель повинен сам творчо підходити до підбору форм і методів навчання, здійснювати постійний пошук нових шляхів у технологічній методиці навчання, запроваджувати ігрову діяльність, інтерактивну техніку, проблемне навчання. Творчим кредо вчителя повинні стати слова В. Сухомлинського: «Будьте caмi шукачами, дослідниками. Не буде вогника у вас – вам ніколи не запалити його в інших».
Список використаних джерел
1. Антоненко, В.М. Сучасні інформаційні системи і технології. Навчальний посібник / В.М. Антоненко, Ю.В. Ратушна. – К. : КСУМГІ. – 2005. – 131 с.
2. Мироненко, Н.В., Чистякова, Л.О. Основи проектування та моделювання: навч. посіб. / Кіровоград: ЦОП «Авангард», 2016. – 169 с.
3. Вікіпедія : Вільна енциклопедія / [Електронний ресурс]. – Режим доступу до сайту : http://ru.wikipedia.org.
4. Неймерик В. С. Метод проектів на уроках трудового навчання (обслуговуюча праця) : метод. посіб. – Студянка, 2009–2010. – 50 c.
5. Кава Л. Г. Розвиток творчих здібностей на уроках трудового навчання. / Л. Г. Кава, Жидачівська гімназія, 2013. – 35с.
6. Коберник О. Проективна педагогіка і національна школа / О. Коберник // Шлях освіти. ‒ 2000. ‒ №1. ‒ С. 7-9.
7. Палагейченко Л. М. Методи проектів. Історія розвитку / Трудове навчання в школі. – №9, 2012.
Відомості про автора:
Cмутко Марія Вікторівна – студентка ІІІ курсу фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.