Піддубний Євгеній

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Чубар В.В.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

 Анотація. Стаття присвячена пошуку шляхів удосконалення пізнавальної діяльності старшокласників у процесі профільного навчання технологій виробництва. У результаті дослідження автор запропонував під час реалізації навчального процесу враховувати навчальні можливості старшокласників, рівень розвитку їхньої пізнавальної діяльності й методи профільного навчання технологій виробництва.

Ключові слова: пізнавальна діяльність, профільне навчання. технологій виробництва, навчальні можливості учнів, методи навчання.

Постановка проблеми. Динамічні зміни, що відбуваються в нашій державі, ставлять нові вимоги до молодого покоління, яке здатне креативно мислити, легко адаптуватись до швидкої зміни технологічних процесів у виробництві, досягати значних результатів у своїй професійній діяльності. Їхня підготовка зокрема, в умовах профільного технологічного навчання наразі не розв'язується належним чином, виникають труднощі та проблеми як суб'єктивного так і об'єктивного характеру. Тому підготовка старшокласників до трудової діяльності у процесі профільного технологічного навчання вимагає подальшого вдосконалення. Відповідно до цього МОН України розроблено ряд нормативних документів щодо реалізації профільного технологічного навчання учнів старших класів [5].

Аналіз актуальних досліджень. Значний внесок у дослідження пізнавальної діяльності учнів загальноосвітніх навчальних закладів зробили: Н. Волкова, Б. Коротяєв, Ю. Шамова, Г. Щукіна [1; 3; 4; 7; 8]. Розробкою науково-методичних засад профільного технологічного навчання займались О. Коберник, А. Терещук, В. Титаренко та ін. [2; 6]. Не зважаючи на вагомі результати досліджень науковців, педагогів-практиків щодо теоретичного й методичного забезпечення, поза увагою дослідників залишилася важлива проблема вдосконалення пізнавальної діяльності старшокласників у процесі профільного навчання технологій виробництва згідно сучасних вимог.

Метою статті є пошук шляхів удосконалення пізнавальної діяльності старшокласників у процесі профільного навчання технологій виробництва.

Методи дослідження. Для пошуку шляхів удосконалення пізнавальної діяльності старшокласників у процесі профільного навчання технологій виробництва використані взаємодоповнюючі методи: вивчення, аналіз і систематизація психолого-педагогічної й методичної літератури, системний і проблемно-пошуковий методи.

Виклад основного матеріалу. Під активною пізнавальною діяльністю ми розуміємо психічний стан старшокласників, їхні особисті властивості, що характеризують прагнення до навчання, розумову напругу, прояв вольових зусиль у процесі отримання знань. Окрім того, пропонуємо виходити із «…положення: успішність старшокласників із навчальних предметів є зовнішнім проявом їхніх навчальних можливостей, котрі визначаються рядом компонентів, серед яких ми виділяємо наступні: інтерес до навчання, здібності до навчання та працездатність» [6, с. 249]. Рівень кожного компонента може мати різний розвиток «…зокрема: високий, середній, низький. Для кожного рівня характерне своє, належне тільки йому виявлення певних властивостей розумової діяльності учнів…» [6, с. 249].

При пошуку шляхів удосконалення пізнавальної діяльності старшокласників у процесі профільного навчання технологій виробництва скористаємось результатами досліджень психологів, зокрема Т. Шамової, яка виділила три їхні рівні: відтворюючий рівень, при якому відбувається просте засвоєння соціального досвіду; інтерпретуючий рівень, коли необхідно прийняти завдання і відшукати способи його виконання; творчий рівень, при якому завдання ставиться учнем і вирішується новим, способом [7, c. 52].

Для удосконалення пізнавальної діяльності старшокласників пропонуємо обирати методи профільного навчання технологій виробництва залежно від рівня пізнавальної діяльності, який вони мають: пояснювально-ілюстративнй, репродуктивний, проблемний виклад, частково-пошуковий або евристичний, дослідницький [1, с. 181].

Відтворюючий рівень активності пізнавальної діяльності характеризується прагненням старшокласників зрозуміти, запам'ятати і відтворити знання, оволодіти способами їх застосування за зразком. Критеріями оцінки сформованості активності цього рівня пізнавальної діяльності можуть бути прагнення старшокласників врозуміти завдання, уважно слухаючи, задаючи питання у зв'язку з реалізацією проекту, систематично виконуючи домашні завдання. Вольові зусилля цих старшокласників непостійні, інтерес до вирішення поставлених завдань виражений слабко, відсутній інтерес до поглиблення знань. В умовах профільного навчання такі учні намагаються формально виконати отримане завдання, навіть при наявності вільного часу не вносять до нього нічого нового і часто звертаються до вчителя за допомогою. Старшокласники з нерозвиненими емоційними, інтелектуальними і поведінковими навичками, не виявляють зацікавленості навіть у спільній роботі над проектами з технологій виробництва. Таким учням необхідно приділити особливу увагу. Важливо також створити атмосферу, яка знімає у них почуття страху, скутості, які не дозволяють їм проявити себе під час навчання. До таких старшокласників необхідно застосовувати педагогічний такт, добрий спокійний тон, надавати їм додатковий час на виконання завдання, а при необхідності його обмеження, не допускати різкого переривання роботи над завданням. Бажано при обговорення навчальної ситуації не звертатись до таких учнів несподівано з проблемними питаннями, необхідно дочекатись, щоб вони самі захотіли проявити ініціативу.

Пошуково-виконавча активність навчальної пізнавальної діяльності, як активність другого рівня характеризується прагненням старшокласників зрозуміти матеріал, проникнути в сутність явища тощо. Критерієм оцінки сформованості цього рівня активності навчальної діяльності може бути бажання з'ясувати причину виникнення конкретного процесу чи явища. На уроці такі учні задають вчителю уточнюючі питання, можуть самі запропонувати версію, що пояснює даний процес. Вони можуть застосувати знання в нетиповій ситуації, інтерес до вирішення завдань з технологій виробництва достатньо виражений, вольові зусилля стійкі. Як правило, такі учні намагаються повністю виконати навчальне завдання, а у випадку виникнення труднощів намагаються знайти вихід. На цьому рівні активності навчальної діяльності можливе епізодичне прагнення до самостійного пошуку відповіді на запитання, реалізацію проекту з технологій виробництва тощо. Такі учні дуже старанні, при наявності вільного часу намагаються доповнити щось нове у вже виконане завдання. Іноді здається, що їм все дається легко, але ця вдавана легкість ‑ результат більш ранніх умінь.

Виходячи із вище зазначеного, під час навчального процесу необхідно використовувати різні методичні прийоми для формування у таких старшокласників навиків творчої пізнавальної діяльності. Творча пізнавальна діяльність як активність найвищого рівня, характеризується прагненням старшокласників проникнути в суть процесів технологій виробництва, встановити їхній взаємозв'язок, застосувати отримані знання в новій ситуації. Старшокласники цього рівня активності виявляють готовність і здатність до переносу знань і способів навчальної діяльності в невідомих для них умовах. Критеріями оцінки сформованості цього рівня творчої пізнавальної діяльності можуть бути інтерес старшокласників до наукового усвідомлення досліджуваних процесів технологій виробництва, самостійний пошук вирішення проблем. Вони виявляють високі вольові якості, наполегливість у досягненні мети, великі пізнавальні інтереси, їм доступні пошукова та дослідницька діяльність. Якщо навчальне завдання для них занадто легке ‑ такі старшокласники починають нудьгувати. Тому, для активізації їхньої пізнавальної діяльності бажано використовувати проблемні, частково-пошукові та евристичні завдання. Можна також застосовувати метод «мозкового штурму» для створення банку ідей майбутнього проекту, запропонувати провести аналіз висунутих раніше ідей, провести презентацію результатів роботи групи тощо. Всі вище названі дії будуть сприяти подальшому розвитку пізнавальної активності старшокласників у процесі профільного навчання технологій виробництва.

Висновки. Результати дослідження дають підстави стверджувати, що ефективність навчального процесу підвищиться, якщо при його реалізації будуть враховані: навчальні можливості учнів, рівень пізнавальної діяльності старшокласників, а методи профільного навчання технологій виробництва відповідатимуть рівню пізнавальної діяльності.

Ми розглянули тільки окремий аспект пошуку шляхів удосконалення пізнавальної діяльності старшокласників у процесі профільного навчання технологій виробництва. Подальші пошуки слід спрямувати на дослідження її залежності від фахової підготовка вчителя, реалізації внутрішньо предметних та міжпредметних зв'язків тощо.

Список літератури:

1. Дидактика средней школы: некоторые проблемы современной дидактики [Текст] / Под ред. М. Н. Скаткина . – 2-е изд., перераб. и доп. – М. : Просвещение, 1982. – 319 с.

2. Коберник, О.М. Теорія і методика профільного технологічного навчання учнів в старшій школі: навч. посіб. / О.М. Коберник, А.І. Терещук. – Умань: ФОП. Жовтий, 2013. – 365 с.

3. Коротяєв, Б. І. Методи навчально-пізнавальної діяльності учнів : навч. пос. для студ. [Текст] / Б. І. Коротяєв. ‑ К. : Рад. шк., 1989. ‑ 175 с.

4. Коротяєв, Б. І. Учение процесс творческий: Из опита работы [Текст] / Б. І. Коротяєв. ‑ М : Просвещение, 1980. – 120 с.

5. Про затвердження Концепції профільного навчання у старшій школі Наказ МОН України № 1456 від 21 жовтня 2013 року [Електронний ресурс ]. ‑ Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/37784/.

6. Чубар, В. В. Профільне навчання старшокласників технологій в умовах диференційовано-групової організації навчального процесу [Текст] / Василь Чубар // Наукові записки. – Випуск 99. – Серія : Педагогічні науки. – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2011. – С. 246–255.

7. Шамова, Т. И. Активизация учения школьников [Текст] / Т. И. Шамова. ‑ М. : Педагогика, 1982. ‑ 208 с.

8. Щукина, Г. И. Активизация познавательнрй деятельности учащихся в учебном процессе [Текст] / Г. И. Щукина. – М.: Просвещение, 1979. – 160 с.

Відомості про автора:

Піддубний Євгеній Романович – студент lV курсу фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

 

пізнавальнА діяльнІстЬ старшокласників у процесі профільного навчання технологій ВИРОБНИЦТВА