Перерва Анастасія

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Царенко О.М.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація. У статті розглядаються проблеми формування й розвитку творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання (технологій) за допомогою інформаційно-технічних засобів навчання (ІТЗН) нового покоління. Зокрема, проаналізовано поняття «творчість» і виявлено необхідні умови розвитку елементів творчості учнівської молоді.

Ключові слова: творчість, творчі здібності, навчальний процес, інформаційно-технічні засоби.

Постановка проблеми. У Національній доктрині розвитку освіти у XXI столітті основну мету визначено як «створення умов для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина …» [7]. Пріоритетним напрямом генезису вітчизняної освітньої галузі є розвиток і саморозвиток особистості, що пов’язується з формуванням творчого потенціалу учнівської молоді. За сучасних умов цей розвиток повинен забезпечуватися використанням різноманітних форм і методів навчання, які у поєднанні із ІТЗН нового покоління надають можливості для реалізації сучасних педагогічних технологій. Зазначене актуалізує проблему вибору цих технологій і технічних засобів їх реалізації адекватно освітнім цілям і дидактичним можливостям.

Аналіз актуальних досліджень. Проблеми ефективного використання інформаційно-технічних засобів у навчально-виховному процесі досліджували В. Ю. Биков, С. П. Величко, Ю. О. Жук та інші. Продовження досліджень з проблем запровадження ІТЗН нового покоління у навчально-виховний процес, а також їх впливу на формування і розвиток творчих здібностей школярів знаходимо у працях багатьох науковців (В. І. Баштовий [1], О. П. Буйницька [2], П. К. Гороль і Р. С. Гуревич [8] та ін.), які уточнювали психолого-педагогічні основи ІТЗН та конкретизували їх дидактичні можливості. Але, нез’ясованим залишається широкий спектр дидактичних можливостей ІТЗН для розвитку творчих здібностей учнів на уроках технологій у середній школі, а результати досліджень О. М. Коберника, В. К. Сидоренка, Г. В. Терещука та інших відомих учених переконують, що оновлений зміст шкільного предмета («Технології») має ґрунтуватися на гнучкій організації процесу навчання школярів, при якому ІТЗН нового покоління та сучасні педагогічні технології відіграють вирішальну роль [5].

Разом з цим, неодноразові спроби вчених переглянути зміст професійно-педагогічної підготовки студентів у педагогічних вишах не вирішили принципових суперечностей між традиційною системою підготовки майбутніх учителів трудового навчання та необхідністю в індивідуальному творчому характері практичної діяльності педагогів і школярів. Ця діяльність має спрямовуватися на національну школу майбутнього, що зумовлює потребу в технологізації навчального процесу в загальноосвітніх школах і оснащення їх сучасною навчальною технікою [10].

Мета статті – виявити дидактичні можливості ІТЗН нового покоління і з’ясувати їх вплив на формування та розвиток творчих здібностей учнів.

Методи дослідження. У процесі дослідження нами використовувалися такі методи: аналіз науково-педагогічної літератури та інформаційних джерел щодо розвитку ІТЗН і їх педагогічних можливостей; узагальнення результатів з теми дослідження; вивчення передового педагогічного досвіду.

Виклад основного матеріалу. Однією з визначальних ознак творчої людини дослідники вважають наявність здібностей, які в більшості наукових праць розглядаються як індивідуально-психологічні надбання людини, що відповідають вимогам творчої діяльності та є умовою її успішного виконання. Творчі здібності пов’язують із створенням нового продукту, зокрема, на думку С. У. Гончаренка, творчість – це продуктивна людська діяльність, здатна продовжувати якісно нові матеріальні та духовні цінності суспільного значення [3, с. 326].

Як показали результати проведеного нами аналізу наукових і науково-методичних праць з теми дослідження, необхідною умовою ефективного розвитку творчих здібностей школярів є запровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів ІТЗН та інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), які сприяють забезпеченню цілісного розвитку особистості школяра, формування і становлення його творчого потенціалу. Водночас, основними перевагами використання ІТЗН нового покоління є: індивідуалізація навчання; інтенсифікація самостійної роботи учнів; зростання обсягу виконаних за урок завдань; розширення інформаційних потоків при використанні мережаних ресурсів; підвищення мотивації навчання учнів завдяки урізноманітненню форм і методів роботи, можливості включення ігрового компонента у процес формування нового навчального досвіду школярів [9].

У поєднанні з мережаними ресурсами ІТЗН сприяють підвищенню ефективності педагогічних впливів на учнів, зокрема розвитку їх критичного мислення і творчих здібностей. Інтерактивне навчання за допомогою ІТЗН передбачає моделювання різних ситуацій і вирішення проблем на основі їх аналізу. Отже, створюються необхідні умови, коли учень приймає обґрунтовані рішення на основі застосування елементів творчості [4].

Практичний досвід переконує, що в умовах інтерактивного навчання, яке організовується з використанням ІТЗН нового покоління і мережаних ресурсів, у вчителя з’являється можливість використати переваги диференційованого навчання, при якому враховуються умови формування творчих здібностей учнів. Зокрема, використання ІТЗН нового покоління на уроках технологій сприяє підвищенню інтересу й мотивації школярів завдяки новим методам роботи при використанні привабливих форм подання інформації, що і впливає на підвищення ефективності набуття нового навчального досвіду, а відповідно, і на розвиток творчих здібностей учнів [5].

За таких умов, коли окремі складові ІТЗН нового покоління виступають обов’язковим компонентом інноваційних технологій навчання, ефективніше реалізуються міжпредметні зв’язки, що зменшує навантаження на учнів. Тому праця у майстернях стає усвідомленою, а вміння застосовувати знання з інших предметів в процесі роботи свідчать про їх глибоке розуміння.

Численні дослідження переконують, що раціональне використання ІТЗН забезпечує зменшення часу на вивчення учнями програмного матеріалу, унаслідок цього вивільняється час для творчої практичної роботи та усунення прогалин у знаннях. За допомогою ІТЗН створюються додаткові можливості для ґрунтовного ознайомлення школярів з технікою та її використанням у сучасному виробництві. Це сприяє розширенню в учнів кругозору, розвитку обізнаності в різних сферах діяльності людини, бачення проблем сучасного виробництва тощо. Адже творча людина не обмежується якимось одним видом діяльності, вона має бути компетентною в широкому колі питань.

До навчально-інформаційних матеріалів, які є складовою ІТЗН нового покоління, належать електронні підручники, мультимедійні енциклопедії, контент загальноукраїнських сайтів, адже в традиційному такі матеріали на практиці не реалізовуються. Це сприяє вихованню в учнів здатності бачити проблеми, а вміння бачити проблему є однією з ознак творчої особистості.

Отже, навчальний матеріал учням доцільно подавати у вигляді проблемних завдань, завдань для дискусійного обговорення з розкриттям різних підходів тощо. У таких випадках учень не залишається осторонь проблеми, а стає активним учасником її розв’язання, висловлює свою думку і демонструє ставлення до неї. При цьому молодь інтенсивно використовує різні джерела інформації (наприклад, «використання соціальних медіа з навчальною метою»), роздруковує потрібні матеріали тощо.

Отже, завдяки використанню ІТЗН у вчителя з’являється можливість суттєво впливати на розвиток таких рис школярів, як уважність, спостережливість і зосередженість (котрі є необхідними для формування творчої особистості).

Як показує практика, нині існує низка чинників, які обмежують чи ускладнюють використання ІТЗН нового покоління, зокрема: недостатнє матеріально-технічне забезпечення навчальних закладів; негативний досвід вчителя щодо застосування комплексів ІТЗН, включаючи традиційне поєднання «ноутбук – мультимедійний проектор»; недостатнє врахування пізнавальних здібностей учнів; необхідність постійного вдосконалення професійної майстерності вчителя при експлуатуванні сучасних ІТЗН.

Висновки. Таким чином, застосування інноваційних технологій і ІТЗН їх реалізації у навчально-виховному процесі з трудового навчання, які мають значні можливості у формуванні та розвитку творчих здібностей учнів, сприяють як обізнаності школярів, так і розвитку основних компонентів, притаманних творчій людині (технічне мислення, бачення проблеми, просторова уява тощо). Інтенсифікація шкільного процесу відбувається на основі посилення мотивації навчання, розширення та урізноманітнення завдань і вправ для учнів, активізації їх навчально-пізнавальної діяльності, забезпечення самостійності виконання завдань, що в кінцевому результаті дає можливість здійснити якісні позитивні зміни в системі середньої освіти взагалі та в трудовому вихованні учнівської молоді, зокрема.

Подальші наукові пошуки нами вбачаються у таких напрямах: створення мультимедійних презентацій для проведення уроків з трудового навчання, розробка і конкретизація завдань для школярів за допомогою ІТЗН нового покоління, структурування навчального матеріалу з метою його ущільнення і реалізації можливостей дистанційної освіти учнів, удосконалення тестових методик для проведення автоматизованого контролю знань учнів.

Список використаних джерел

  1. Баштовий, В. І. Спецкурс «Сучасні технології навчання і технічні засоби їх реалізації» [Текст] : навч. посіб. для студ. пед. вищ. закл. освіти / В. І. Баштовий, С. П. Величко, О. М. Царенко – К. : РЦ НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2000. – 116 с.
  2. Буйницька, О. П. Інформаційні технології та технічні засоби навчання [Текст] : навч. посіб. / О. П. Буйницька. – К.: ЦУЛ, 2012. – 240 с.
  3. Гончаренко, С. У. Український педагогічний словник [Текст]: / С. У. Гончаренко. – К. : Либідь, –376с.
  4. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій: серія «Золота педагогічна скарбниця» /авт.-укл. Н. П. Наволокова. – Харків, 2009. – 176 с.
  5. Коберник, О. М. Інноваційні педагогічні технології у трудовому навчанні: навч.-метод. посіб. [Текст] / за ред. : О. М. Коберник, Г. В. Терещук]. – Умань : СПД Жовтий, 2008. – 212 с.
  6. Кочетов, О. В. Сучасні технології навчання у підготовці майбутніх учителів [Текст] / О. В. Кочетов, О. М. Царенко // Технологічна та професійна освіта: Всеукр. зб. наук. праць / Кіровогр. держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка /[за заг. ред.: М.І. Садовий, О.М. Царенко]. – Кіровоград: ФО-П Александрова М.В., 2016. – Вип 1. – С. 72–80.
  7. Національна доктрина розвитку освіти України у XXIст. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.edu-law..ua.
  8. Сучасні інформаційні засоби навчання : навч. посіб. / П. К. Гороль, Р. С. Гуревич, Л. Л. Коношевський та ін. – К.: Освіта України, 2007. – 536 с.
  9. Царенко, О. М. Удосконалення змістового наповнення курсу «Інформаційно-технічні засоби навчання» [Текст] / Олександр Миколайович Царенко // Наук. зап. КДПУ ім. В. Винниченка. Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – 2015. – Т. 2. – Вип. 8. – С. 171.
  10. Царенко, О. М. Технологія підготовки майбутніх учителів до викладання автосправи в середній школі [Текст] / О. М. Царенко, Ю. В. Колтко // Зб. наук. пр. УДПУ ім. П. Тичини. – Умань: ПП Жовтий ОО. – 2009. – С. 191.

Відомості про автора:

Перерва Анастасія Олександрівна – студентка IV курсу фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.