Назаренко Дмитро

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Чубар В.В.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація. У статті автори пропонують удосконалити зміст, організаційно-методичні умови та міжпредметні зв’язки у процесі профільного навчання старшокласників технологій агропромисловості.

Ключові слова: старшокласники, агропромислове виробництво, профільне навчання, організаційно-методичні умови, міжпредметні зв’язки.

Постановка проблеми. Удосконалення профільного навчання в старшій загальноосвітній школі передбачає оновлення її змісту й спрямоване на забезпечення освітніх потреб старшокласників, врахування їхніх інтересів, здібностей і можливостей. Перед загальноосвітніми навчальними закладами, зокрема перед освітньою галуззю «Технології» стоять важливі завдання по підготовці старшокласників до трудової діяльності. Відповідно до цього МОН України розробило ряд нормативних документів щодо реалізації профільного технологічного навчання учнів старших класів [2, 4, 5].

Аналіз актуальних досліджень. Важливий внесок у наукове та методичне забезпечення профільного технологічного навчання учнів старшої сільської школи зробили І. Андрощук, Бурда, С. Гончаренко, О. Савченко, В. Сухомлинський, А. Хуторський та ін. Водночас, поза увагою дослідників залишились важливі аспекти проблеми профільного навчання старшокласників технологій агропромислового виробництва.

Метою статті є пошук шляхів удосконалення профільного навчання старшокласників технологій агропромислового виробництва.

Методи дослідження. У процесі дослідження використані такі методи: вивчення, аналіз і систематизація психолого-педагогічної, методичної і агротехнічної літератури, системний і пошуковий методи для визначення шляхів удосконалення профільного навчання старшокласників.

Виклад основного матеріалу. У нашому дослідженні будемо виходити із положення, що профільне навчання старшокласників технологій агропромислового виробництва спрямоване на забезпечення освітніх потреб старшокласників, які мають підвищений інтерес до технологій агропромислового виробництва. Окрім того наш підхід до даної проблем полягає у наступному «…Україна має ряд конкурентних переваг …зокрема лісостепову і степову зони, які мають агрокліматичні умови та земельні ресурси світового значення ….» [6, с. 150].

Отже, профільне навчання учнів технологій агропромислового виробництва повинне готувати їх до оптимального використання зазначеного потенціалу. Такий підхід до профільного навчання старшокласників технологій агропромислового виробництва не лише найповніше реалізує принцип особистісно-орієнтованого навчання, а й дає змогу створити оптимальніші умови для їхнього професійного самовизначення.

У нашому дослідженні будемо виходити із наступних положень, що ефективність профільного навчання старшокласників технологій агропромислового виробництва підвищиться, якщо: зміст профільного навчання технологій буде включати окрім традиційних, також й інноваційні технології; організаційно-методичні умови будуть відповідати змісту навчання, індивідуальним особливостям старшокласників та матеріально-технічному забезпеченню навчального процесу; міжпредметні зв’язки будуть сприяти поглибленню знань з основ агропромислового виробництва.

Профільне навчання старшокласників технологій агропромислового виробництва може передбачати вивчення значної кількості різних технологій, які пов’язані з ними, зокрема зернових і технічних культур, тваринництва тощо. Значна увага при цьому повинна приділятися методам агропромислового дослідництва. Це дасть змогу «…учням ще в школі бачити наші проблеми та шляхи їх розв’язання, а разом з тим і місце, де можна прикласти свій розум і сили на користь України» [5, c. 22]. Такий підхід до профільного навчання старшокласників дасть їм можливість орієнтуватися в системі агропромислового виробництва, розширювати загальний світогляд, формувати базові поняття, розвивати науково-технічне мислення.

У процесі навчання старшокласників варто також застосовувати практичний досвід педагогів-новаторів з організації трудового і профільного навчання, що має наукове і практичне значення. Враховуючи вище зазначене, загальноосвітня школа буде ґрунтовно готувати своїх випускників до отримання в майбутньому відповідної освіти та ефективної діяльності в сфері агропромислового виробництва.

Під організаційно-методичними умовами ми будемо розуміти обставини, які забезпечують здійснення ефективної профільної технологічної підготовки в умовах загальноосвітніх навчальних закладів сільської місцевості по формування базових понять, умінь і навичок з технології агропромислового виробництва їхнього практичного застосування. Процес формування базових понять з технології агропромислового виробництва в старшокласників пропонуємо поділяти на такі етапи: виділення суттєвих ознак на основі спостережень, робота з підручником; уточнення ознак на спеціальних вправах; установлення зв'язків і відношень між поняттями; застосування понять при виконанні агротехнічних завдань. Використання зазначених умов сприятиме вдосконаленню процесу формування базових понять з технологій агропромислового, адже переважна більшість з них виступає предметами або об’єктами матеріальної дійсності. Тому їхнє практичне використання під час навчальної діяльності сприятиме не лише їх запам’ятовуванню, а й створенню відповідних асоціацій у свідомості старшокласників. Таким чином, зазначені організаційно-методичні умови є однаково важливі, взаємозв’язані та взаємозалежні. Їхня комплексна реалізація сприятиме вдосконаленню процесу оволодіння учнями базовими поняттями, знаннями, уміннями з технології агропромислового виробництва та професійно важливими якостями особистості.

Під удосконаленням міжпредметних зв’язків ми розуміємо покращення системи знань старшокласників про наукові основи агропромислового виробництва й набуття ними практичних умінь, шляхом поглибленням їхнього взаємозв’язку із спорідненими шкільними дисциплінами політехнічного циклу. Вважатимемо, що система міжпредметних взаємозв’язків реалізується оптимально, якщо при вивченні тем навчальної програми будуть використовуватись усі види міжпредметних взаємозв’язків: змістовні, операційні, методичні, організаційні, хронологічні, синхронні, локальні, прямі, зворотні тощо. Взаємозв’язок профільного навчання старшокласників технологій агропромислового виробництва з іншими навчальними дисциплінами виступає як необхідність не лише для пізнання наукових основ сучасного агропромислового виробництва, але й для свідомого виконання учнями навчальних завдань, лабораторних, практичних і дослідницьких робіт. Отже, під час навчального процесу необхідно використовувати теоретичні знання з інших предметів, а також результати дослідів, спостережень та екскурсій. Завдяки цьому старшокласники набуватимуть знань, умінь і навичок з агропромислового виробництва.

Висновки. У результаті пошуків шляхів удосконалення профільного навчання старшокласників технологій агропромислового виробництва ми запропонували: деякі напрямки удосконалення його змісту, організаційно-методичних умов та міжпредметних зв’язків. Під час дослідження ми розглянули тільки окремі аспекти проблем удосконалення профільного навчання старшокласників технологій агропромислового виробництва. Окрім того, пропонуємо проводити подальші дослідження щодо вдосконалення профільного навчання старшокласників інноваційних технологій агропромислового виробництва.

Список літератури:

1.Андрощук, І. П. Трудове навчання старшокласників в сільських загальноосвітніх навчальних закладах. [Текст] // Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи: Тези доповідей ІІІ міжнародної науково – практичної конференції. – Хмельницький : ХНУ, 2005. – С. 86 –88.

2.Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. [Текст] [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http//zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п.

3.Коберник, О. М. Теорія і методика профільного технологічного навчання учнів в старшій школі: навчальний посібник. [Текст] / О. М. Коберник, А. І. Терещук. – Умань : ФОП Жовтий, 2013. – 365 с.

4.Концепція профільного навчання в старшій школі. [Текст] // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2013. – № 10. – С. 2 – 10.

5.Чубар, В. В. Авторське бачення шляхів реалізації освітньої галузі «Технологій» [Текст] / В. В. Чубар, В. В. Чубар // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2004. – № 2. – С. 21 – 23.

6.Чубар, В. В. Орієнтація старшокласників на робітничі професії в процесі профільного навчання технологій виробництва [Текст] / В. В. Чубар // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: Зб. наук. пр. – Вип. 19, 2008. – С. 149-153.

 Відомості про автора:

Назаренко Дмитро Вікторович – студент lV курсу фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.