Моцаренко Марія

Науковий керівник: канд. пед. наук Мироненко Н.В.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

 Анотація. У статті розкриваються особливості розвитку дитячої творчості в загальноосвітньому навчальному закладі. Робота знайомить із новітніми підходами до організації навчання, які допоможуть зробити процес навчання більш ефективним і різноманітним, що сприятиме розвитку творчих здібностей учнів.

Ключові слова: трудове навчання, дитяча творчість, активність учнів, форми навчання.

Постановка проблеми. Уроки трудового навчання у нашому житті відіграють досить важливу роль у формуванні трудових, практичних навичок та вмінь дитини. Саме ці уроки готують учнів до самостійної трудової діяльності у майбутньому.

Педагогічна наука трактує, що основою всебічного розвитку особистості є діяльність, у якій особистість розвиває свої нахили та творчі задатки, самостійність, активність. Найкращою для розвитку дитини є така діяльність, яка створюватиме сприятливі умови для розвитку її творчості [4].

Відомий педагог В.О. Сухомлинський стверджував, що творчість дітей – глибоко своєрідна сфера їхнього духовного життя, самовираження і самоутвердження, в якому яскраво виявляється індивідуальна самобутність кожної дитини. Цю самобутність не можливо охопити якимись правилами, єдиними і обов’язковими для всіх [5].

Дитяча творчість – це є праця дитини, у ході якої вона накопичує для себе новий досвід, який має загальне значення для гармонійного і всебічного розвитку особистості [6, с. 23].

Слід зазначити, що аналізу науково-методичної літератури з питань розвитку творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання педагоги приділяють недостатню увагу, зокрема недостатньо розроблені методики, які сприяють реалізації творчих здібностей та інтересів учнів на уроках.

Аналіз актуальних досліджень. Актуальність дослідження зумовлена тим, що творчі здібності є дуже важливим компонентом для всебічного розвитку учнів та допомагають їм у реалізації себе у майбутній професійній діяльності. Саме уроки трудового навчання дозволяють вчителю максимально виявити та розвивати творчі здібності в учнів, але для цього потрібно правильно використовувати методичні матеріали. Це пов’язано з тим, що діти все сприймають по-іншому й виражають у власних роботах. Власне дитяча творчість допомагає виявити, а з часом і розвинути талант дитини.

Мета статті: проаналізувати основні методи розвитку творчих здібностей в учнів на уроках трудового навчання.

Методи дослідження. У процесі дослідження використовувалися такі методи: аналіз науково-методичної літератури, нормативної документації та інформаційних джерел; узагальнення отриманих результатів.

Виклад основного матеріалу. Вивчення дисципліни «Трудове навчання» («Технології») тісно пов’язане із розвитком творчої активності учнів. За призначенням цей предмет є творчий, адже вивчаючи його слід звернути увагу від фактично ремісничого навчання до розвитку творчої ініціативи особистості, створенню сприятливих умов для впровадження власних можливостей учнів, пошуку їх талантів та майстерності [2, с.18]. Навчання для дитини має бути не лише механізмом здобутку знань, а й надихати учня до власного розвитку, відшукуючи щось цікаве, новітнє та отримувати від цього задоволення. Творча діяльність, впливає на всі сторони життя особистості, саме вона допомагає задовольнити потреби у діяльності, самопізнанні, спрямовує до пошуку. Творчі здібності учнів яскраво розвиваються під час продуктивної творчої роботи. Саме тому головною метою в роботі з учнями має бути навчання їх творчо мислити [3, с. 28].

Під дитячою творчістю розуміється створення красивого нового (значущого насамперед для дитини) виробу (малюнок, ліплення, пісенька, казка, танцювальна замальовка); створення образів, які раніше не використовувалися; застосування засвоєних раніше способів зображення, використання проектів. Тут ми погоджуємося зі словами Л.С.Виготського, який писав, що важливо не те, що створять діти, а важливо те, що вони створюють, творять, вправляються в творчій уяві та їїо втіленні. В дитячій постановці все – від завіси й до розв'язки драми – повинне бути зроблене руками й уявою самих дітей, і тоді тільки драматична творчість отримає все своє значення й всю свою силу [1].

Діти постійно мають перебувати в безперервному пошуку, безперервно виявляти для себе щось нове, адже саме у творчості народжуються ідеї, які проявлятися в образотворчій, музичній, художньо-мовній і театрально-ігровій діяльності. Кожен урок має містити в собі елементи проблемності, які учні мають самостійно вирішити, зачіпаючи елементи емоційного фактору. Учитель має викликати інтерес до пізнання, розвитку вмінь та навичок самостійно працювати, творчо ставитися до виконання завдання. Розвитку творчих задатків учнів сприяють індивідуальні та групові завдання, ігри, художньо-конструкторські задачі, інтерактивні форми навчання.

Висновки. Постійна увага й систематична робота з розвитку творчих здібностей на уроках трудового навчання забезпечує збагачення й розширення дитячої душі, робить її багатше й духовно – виразніше, що у свою чергу, сприяє народженню справжньої особистості. Вчитель трудового навчання (технологій) повинен спрямовувати свою роботу на розвиток творчих здібностей учнів, а саме запроваджувати ігрову діяльність, інтерактивну техніку, проблемне навчання, оскільки саме розвиток цих здібностей може бути новітнім для реалізації учнів у майбутній професійній діяльності.

Список літератури:

1. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте: Психологический очерк: Книга для учителя / Л. С. Выготский. – М. : Просвещение, 1991. – 175 с.

2. Кава Л. Г. Розвиток творчих здібностей на уроках трудового навчання. / Л. Г. Кава, Жидачівська гімназія, 2013. – 35 с.

3. Кравченко Т., Коберник, О. Використання інтерактивних методик на уроках трудового навчання // Трудова підготовка в закладах освіти. – № 2, 2003. – С. 28 – 31.

4. Мартиненко С.М., Хоружа Л.Л. – Загальна педагогіка: навч. посіб. / С.М. Мартиненко, Л.Л. Хоружа. – 176 с..

5. Сухомлинський, В. О. Народження громадянина / В.О. Сухомлинський. – вибр. тв. в 5 т. – К. : Рад. шк., 1977. – 390 с.

 Відомості про автора:

Моцаренко Марія Юріївна – студентка ІІІ курсу фізико- математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.