Колісник Роман

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Чубар В.В.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація. Стаття присвячена вдосконаленню професійного спрямування старшокласників у процесі профільного навчання технологій виробництва. Авторами запропоновано шляхи оптимального поєднання вивчення навчальної програми «Технології» з удосконаленням професійного спрямування старшокласників.

Ключові слова: профільне навчання, технології виробництва, професійне спрямування, самореалізація та самовизначення.

Постановка проблеми. Сучасна соціально-економічна ситуація в Україні ставить жорсткі вимоги до професійної діяльності людини, підвищення її конкурентоспроможності як фахівця на ринку праці. Проблема професійного успіху стає все більш важливою для молодих фахівців, які хочуть бути успішними в системі суспільного поділу праці. Отже, в сучасних соціально-економічних умовах підготовка учнів загальноосвітніх навчальних закладів до майбутньої трудової діяльності вимагає вдосконалення [2, 7].

Аналіз актуальних досліджень. Проблемою профільного технологічного навчання займалися О. Коберник, П. Сікорський, А. Терещук, В. Сидоренко, Д. Сметанін, М. Панченко, Б. Федоришин та ін. [1, 3, 4, 5, 6]. У дослідженнях зверталася увага на те, що у підготовку старшокласників «…необхідно закладати новий зміст, методику навчання й виховання, формувати активних, творчих робітників, готових працювати у змінних виробничих умовах» [8, c.158]. Не зважаючи на вагомі результати досліджень проблема вдосконалення професійного спрямування учнів у процесі профільного навчання технологій була недостатньо досліджена.

Отже метою статті є пошук шляхів удосконалення професійного спрямування старшокласників у процесі профільного навчання технологій.

Методи дослідження. У процесі дослідження було використано: вивчення та аналіз психолого-педагогічної, методичної і соціально-економічної літератури, системний і проблемно-пошуковий методи дослідження для пошуку шляхів удосконалення професійного спрямування старшокласників у процесі профільного навчання технологій виробництва.

Виклад основного матеріалу. У нашому дослідженні будемо виходити із положення, що профільне навчання старшокласників технологій виробництва спрямоване на забезпечення індивідуальних потреб старшокласників, які мають підвищений інтерес до конкретних предметів, технологій і практичних дій, а також на підготовку їх до самостійного життя, формування наукової, культурної, та професійної компетентності, що забезпечить їхнє подальше самовдосконалення та самореалізацію як фахівців. Окрім того, наш підхід до цієї проблеми демонструє така цитата: «…професійна орієнтація школярів на оволодіння технологіями виробництва повинна бути зорієнтована на сучасні та майбутні потреби ринку праці, які безпосередньо пов’язані з економічним розвитком України. Серед важливих чинників, які будуть впливати…інтеграція європейську економічну систему» [9, c. 149-150]. Отже, мета сучасного уроку технологій полягає у тому, щоб озброїти старшокласників, зокрема знаннями про технології виробництва та навиками їхнього використання на практиці, сформувати в них компетентності, які допоможуть їм стати успішними у майбутній кар'єрі. Розглянемо окремі шляхи вдосконалення професійного спрямування старшокласників на прикладі вивчення розділу «Проектування професійного успіху» навчальної програми з «Технологій», який включає три теми: «Основи професійного самовизначення»; «Портфоліо в професійній діяльності людини»; «Орієнтований проект «Моя професійна кар’єра»»[7].

Мета першої теми «Основи професійного самовизначення» передбачає оволодіння старшокласниками теоретичними знаннями про основні функції, сфери й галузі професійної діяльності людини, а також основні поняття про культуру праці та професійну кар’єру тощо. Окрім того, під час навчального процесу вчитель не повинен забувати про необхідність профорієнтаційного спрямування старшокласників на вивчення технологій виробництва. Він повинен заохочувати їх до визначення професійного напрямку, максимально інформувати про професії, ознайомлювати із способами вибору професії.

Мета другої теми «Портфоліо в професійній діяльності людини» передбачає вивчення теоретичних відомостей про портфоліо його призначення в професійній діяльності людини, вивчення його основних компонентів тощо. Практична частина роботи над портфоліо полягає в оволодінні учнями практичних навичок, які допоможуть їм правильно його оформити. Робота над портфоліо має сприяти професійному спрямуванню старшокласників й розроблятися згідно обраного напряму майбутньої професійної діяльності. Вони повинні навчитися визначати основні його складові компоненти й формувати його із урахуванням власних вподобань технологій виробництва і життєвих планів на майбутнє.

Мета третьої теми «Орієнтовний проект «Моя професійна кар’єра»» полягає у поглибленні професійного спрямуванні старшокласників, детальнішому ознайомленні їх з обраними технологіями виробництва і професією, а також з її потребам на ринку праці. Реалізація зазначеної теми передбачає розв’язання навчальних завдань, зокрема: вивчення учнями теоретичних основ та ознайомлення з практичними навичками, які необхідні для оволодіння обраною професією; усвідомлення індивідуальних можливостей; формування впевненості в досягненні своєї професійної мети; актуалізації бажання щодо самовдосконалення. У процесі вивчення теми кожний учень повинен розробити творчий проект з обраної ним професії, на основі отриманих теоретичних знань, в якому буде частково або повністю розкрито її значення для суспільства, а також її професійний потенціал.

Під час реалізації варіативної складової навчальної програми пропонуємо для подальшого професійного спрямування старшокласників продовжити їхню роботу по розробці ґрунтовного творчого проекту «Моя професійна кар’єра». Старшокласники можуть продовжити роботу над раніше розробленим творчим проектом або обрати інші технології та професії, які пов’язані з ними. Для творчого проекту необхідно пропонувати їм обирати професії, які широко використовуються в регіоні. При цьому слід враховувати можливості навчальних закладів і підприємств, які оточують школу її матеріально-технічну базу, професійну підготовку вчителя тощо. Зміст проекту «Моя професійна кар’єра» старшокласники можуть обирати і за власними вподобаннями. Під час варіативної складової навчальної програми робота над творчим проектом має виконуватися із використанням проектно-технологічного методу. Увага вчителя в цей час повинна бути зосереджена на формуванні в них умінь працювати з різними інформаційними джерелами, здійснювати дослідницьку роботу тощо. Це дасть можливість учням оволодіти знаннями і навичками, які будуть потрібні в подальшому виборі напрямку професійної діяльності. Окрім того, такий підхід дозволить старшокласникам використовувати проектно-технологічний метод у різних галузях виробництва, а також сприятиме формуванню готовності старшокласників до професійного самовизначення та самореалізації як фахівця у майбутній професійній кар’єрі.

Висновки. Запропонований нами підхід до вдосконалення професійного спрямування старшокласників у процесі профільного технологічного навчання буде сприяти їхній підготовці до майбутньої трудової діяльності. Зокрема, дозволить: оптимально поєднати вивчення розділу «Проектування професійного успіху» навчальної програми з удосконаленням професійного спрямування учнів; формувати навики використання проектно-технологічного підходу у професійній діяльності.

Подальшу роботу в цьому напрямку бажано спрямувати на: розробку методики реалізації професійного спрямування старшокласників на будь-якому етапі профільного технологічного навчання; вдосконалення змісту професійного спрямування учнів, зокрема проведення майстер-класів.

Список літератури:

  1. Коберник О. М. Теорія і методика профільного навчання учнів [Текст] О. М. Коберник, А. І. Терещук. – Умань: ФОП. Жовтий, 2013. – 365 с.
  2. Концепції профільного навчання у старшій школі. Наказ МОН України № 1456 від 21 жовтня 2013 року [Електронний ресурс ].‑ Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/37784/.
  3. Сікорський П. І. Основні завдання і принципи профільного навчання в загальноосвітній школі [Текст] / П. І. Сікорський // Профільне навчання: теорія і практика. – К.: Пед. преса, 2006. – С. 47-52.
  4. Сметанін Д. А. Завдання, зміст і форми профорієнтаційної роботи [Текст] / Д. А. Сметанін, М. Ф.Панченко, Б. О. Федоришин // Система профорієнтаційної роботи в школі. – К. : Радянська школа, 1975. – С. 3-29.
  5. Сучасний урок технологій у старшій школі : навч.-метод. посіб. [Текст] / За заг. ред. О. М. Коберника. – Умань: СПД Жовтий, 2011. – 248 с.
  6. Терещук А. І. Концептуальне бачення профільної технологічної підготовки учнів старшої загальноосвітньої школи / [Текст] А. І. Терещук // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2012. – № 11. – С. 42 – 47.
  7. Технології. 10–11 класи. Навчальна програма. Рівень стандарту, академічний рівень. [Текст]. – Кам.-Поділ.: Аксіома, 2010. – 21 с.
  8. Чубар В. В. Вимоги технологій машинобудівного виробництва до профільного навчання старшокласників [Текст] // Наук. зап. – Вип. 55. – Серія: пед. науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка. – 2004. –356 с.
  9. Чубар В. В. Орієнтація старшокласників на робітничі професії в процесі профільного навчання технологій виробництва [Текст] // Сучасні інформаційні технології та методики навчання у підготовці фахівців. – Зб. наук. праць. – Вип. 19. – Київ-Вінниця, 2008. – С. 149–153.

Відомості про автора:

Колісник Роман Вікторович – студент IV курсу фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.