Віляда Максим

Науковий керівник: канд. пед. наук Щирбул О.М.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація. Стаття присвячена проблемам формування й розвитку творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання. Уточнено тлумачення поняття «технічне мислення»; запропоновано способи розвитку технічного мислення учнів; наведено опис задач на розвиток творчих здібностей учнів.

Ключові слова: технічне мислення, технічна творчість, технічні здібності, творчі задачі.

Постановка проблеми. Загальновідомо, що формування й розвиток творчих здібностей школярів значною мірою залежить від педагогічних умов навчання й виховання на всіх рівнях освіти. Тому для розвитку творчості учнів, зокрема її технічної складової, важливу роль відіграє трудове навчання, яке забезпечує не тільки цілісне уявлення про матеріальне виробництво, технології і техніку, а й формує знання, вміння та практичні навички школярів і готує їх до активної перетворювальної діяльності в сучасних умовах [2].

Отже, проблема формування й розвитку технічної творчості як багатоаспектного явища є актуальною і своєчасною.

Аналіз актуальних досліджень. Результати наших власних досліджень показали, що проблемою розвитку творчих здібностей учнів займалися відомі науковці: психологічні аспекти творчості досліджували А. Антонова, Л. Виготський; формування творчих здібностей – В. Андреєв, О. Матюшкін; психологію творчості – Т. Кудрявцев, В. Моляко. Значна кількість публікацій присвячена проблемам методики організації технічної творчості [7].

Наприклад, у праці Ю. Столярова [4] технічна творчість розглядається як важливий фактор прискорення соціального й науково-технічного прогресу. У праці Є. Рапацевича [3] розглядаються умови, засоби формування й розвитку технічної творчості, визначається структура творчих технічних здібностей.

Мета статті – з’ясувати сутність поняття «технічне мислення» і запропонувати конкретні приклади задач, розв’язання яких дає можливість розвивати технічне мислення учнів.

Методи дослідження. У процесі дослідження нами використовувалися такі методи: аналіз наукової літератури та інформаційних джерел з питань формування технічних здібностей в учнів, узагальнення результатів з теми дослідження, вивчення передового педагогічного досвіду.

Виклад основного матеріалу. У сучасних умовах науково-технічного, інформаційного прогресу підготовка учнів до продуктивної творчої діяльності набуває особливого значення. Саме від розвитку технічних здібностей сьогоднішніх учнів залежить творчий потенціал суспільства. Відповідно, одним із завдань трудового навчання є формування технічних здібностей школярів.

У навчальному посібнику А. Чуса і В. Данченко [6] наводиться детальний перелік тих здібностей людини, які забезпечують їй можливість творчо працювати в будь-якій галузі. До таких властивостей належать: зіркість в пошуках проблем, яка визначається як здатність бачити те, що не вкладається в рамки засвоєного; здатність до перенесення досвіду – вміння людини застосовувати навички, набуті при розв’язанні однієї задачі до розв’язання іншої; гнучкість мислення як властивість швидко і легко переходити від одного класу явищ до іншого; здатність до критичного оцінювання ідей та інші.

У наукових працях технічне мислення визначається як психологічний процес, завдяки якому учень відстежує зв’язки між предметами та явищами. Проявом технічного мислення є розуміння техніки, зокрема: розуміння будови технічного пристрою, принципу його дії, відшукування несправностей [3, с. 13].

Технічне мислення як важливий елемент творчості має певні особливості. Зокрема, Т. Кудрявцев виокремлює три важливі аспекти.

По-перше, технічне мислення має теоретико-практичний характер, тобто будь-яке теоретичне розв’язання технічної задачі повинно знайти втілення в практичну реалізацію. Як свідчить практика, в техніці неможливо створити щось нове, керуючись лише теоретичними розрахунками, оскільки матеріалізація об’єкту творчості потребує практичної перевірки та корекції.

По-друге, важливою особливістю технічного мислення є тісна взаємодія понять і образів, які в процесі мислення людини є рівноправними компонентами. Ця особливість пояснюється тим, що в технічній діяльності людині часто доводиться користуватися схематичними зображеннями об’єкту і кресленнями; на цій основі цього потрібно уявити об’єкт не тільки в статиці, а й в динаміці. Тобто технічне мислення тісно пов’язане з образним.

По-третє, технічне мислення характеризується його оперативністю. Ця властивість пов’язана з умінням орієнтуватися в нестандартних ситуаціях, приймати ефективні рішення, використовуючи набутий досвід [1, с. 182].

Отже, розвиток технічного мислення – це складний багатоаспектний процес, який відбувається при тісному поєднанні теоретичної і практичної діяльності учнів, яка спрямована на розв’язання технічних завдань.

Для прикладу розглянемо метод «проблемного ящика», який описаний в посібнику Ю. Столярова [4]. Сутність методу полягає в наступному: вчитель подає задачу учням у вигляді графічного зображення, на якому представлено технічний пристрій з пропущеними деталями. Від учнів вимагається підібрати такі механізми, котрі забезпечували б виконання функцій заданого пристрою.

Для розвитку технічного мислення учнів ми розробили комплект задач типу «проблемного ящика», які використовуються на уроках трудового навчання у 6 класі при вивченні теми «Механізми передавання і перетворення руху» [5]. Такі завдання можна подавати у вигляді графічних тестів з однією або декількома правильними відповідями. Якщо учні легко справляються з такими задачами, це свідчить про те, що можна переходити до складніших задач, в яких вони мають самостійно знайти розв'язок.

Висновки. Отже, важливу роль у розвитку творчих здібностей учнів, зокрема її технічної складової, відіграє трудове навчання. При цьому, вчитель бере активну участь у підготовці школярів до трудової творчої діяльності.

Творча діяльність учнів неможлива без розвитку їхнього технічного мислення. Ефективним засобом такого розвитку є запровадження у навчальний процес різних завдань і технічних задач, які спонукають учнів до активної розумової діяльності, сприяють виробленню вмінь бачити проблему та можливі способи її вирішення.

 Список літератури:

1. Кудрявцев, Т. В. Психология технического мышления: процесс и способы решения технических задач [Текст] / Т. В. Кудрявцев. – М. : Просвещение, 1975. – 304 с.

2. Про Державну національну програму «Освіта» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/896-93-п.

3. Рапацевич, Е. С. Формирование технических способностей у школьников [Текст] / Е. С. Рапацевич. – Минск : Народная асвета, 1987. – 96 с.

4. Техническое творчество учащихся [Текст] : учебн. пособ. для студ. пединститутов / Ю. С. Столяров [и др.]. – М. : Просвещение, 1989. – 223 с.

5. Топузов, О. М. Трудове навчання та технології. 5-11 класи [Текст] : навч. програми, метод. реком. щодо організації навчально-виховного процесу в 2016 / 2017 навч. році / О. М. Топузов, А. М. Тарара, В. В. Вдовиченко. – Харків : Ранок, 2016. – 96 с.

6. Чус, А. В. Основы технического творчества [Текст] / А. В. Чус, В. А. Данченко. – К. : Донецк: Высшая школа, 1983. – 181 с.

7. Щирбул, О.М. Організація творчої позаурочної діяльності учнів – важливий елемент професійної підготовки майбутніх учителів технологій / Наук. зап. – Сер. : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – Вип. 5. – С. 229-233.

Відомості про автора:

Віляда Максим Юрійович – студент IV курсу фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.