Анкутов Сергій

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Кононенко С.О.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

 Анотація. У статті визначено види мультимедійних засобів, які є ефективними на заняттях з автосправи. На основі аналізу науково-методичної літератури за темою дослідження дається визначення поняття «мультимедійні засоби».

Ключові слова: автосправа, навчальний процес, мультимедійні засоби.

Постановка проблеми. Реформування системи сучасної середньої освіти зумовлює потребу не тільки перегляду змісту загальної освіти згідно нових вимог законодавчих документів і суспільних потреб, але й удосконалення методів організації та активізації навчального процесу. Сучасні мультимедійні засоби надають можливості вчителеві інтенсифікувати навчальний процес, а також стимулюють розвиток мислення та уяви учня. Збільшення обсягу навчального матеріалу, який ефективно засвоюється учнями, спонукає їх до творчого мислення, формує науково-дослідницькі та пошукові вміння школярів, викликає зацікавленість предметом вивчення.

Однією із ключових педагогічних проблем, що залишається сьогодні не до кінця вирішеною, є проблема запровадження у навчально-виховний процес таких методів і використання відповідних їм засобів, які б спонукали учнів до оволодіння міцними знаннями, вміннями і навичками та сприяли б якісному засвоєнню ними змісту навчання. Умови розвитку сучасної освіти зумовлюються зростаючими інтеграційними процесами, домінантними складовими яких є застосування мультимедійних засобів навчання учнів на заняттях з автосправи у профільній школі [5].

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Упровадження сучасних інформаційних технологій на заняттях автосправи стає однією з актуальних проблем методики викладання предмету. У зв’язку з цим, сьогодні вчитель зобов’язаний володіти відповідними педагогічними і технічними вміннями щодо ефективного використання засобів навчання нового покоління з метою забезпечення найголовнішого права дитини – право на якісну освіту [1].

Результати нашого дослідження показали, що необхідним на сучасному етапі є перегляд наукового доробку ряду вчених, які сформували загальну стратегію розв’язання вказаної проблеми (М. Гелетій, О. Осипчук, І. Мкртчян, Д. Тхоржевський та ін.) [1; 2; 3; 4].

Метою статті є теоретичний аналіз мультимедійних засобів навчання, що використовуються на заняттях з автосправи.

Для досягненя поставленої мети були використані такі методи дослідження:

теоретичні –  вивчення та аналіз теоретичних досліджень наукової і методичної літератури з питань теорії і методики навчання автосправи. емпіричні – педагогічне спостереження за навчальною діяльністю учнів, бесіди з вчителями трудового навчання та професійної освіти.

Виклад основного матеріалу. У шкільному віці закладаються досить важливі основи розвитку учнів, такі як ініціативність, самостійність, наполегливість. Здобуваються необхідні знання, вміння й навички, розвиваються здібності. Тому вчителеві необхідно використовувати такі педагогічні засоби, які будуть націленні на збереження і подальший розвиток учня як самостійної особистості. Продуктивність пізнавальної діяльності учнів і формування ґрунтовних знань, в першу чергу, залежить від правильності вибору вчителем необхідних педагогічних методів та засобів. Сучасні тенденції розвитку системи технологічної освіти спонукають вчителів до вирішення питання про кваліфіковану підготовку учнів. Таким чином, модернізація системи освіти пов’язується, насамперед, із введенням в освітнє середовище інноваційних технологій, в основу яких покладені цілісні моделі навчально-виховного процесу, засновані на діалектичній єдності методології та засобів їх здійснення [4].

У процесі занять з автосправи активно використовується інформаційно-комунікаційні технології, цифрові освітні ресурси, оскільки звернення до нових інформаційних технологій та їх ефективне застосування сприяє особистісній орієнтації педагогічного процесу, підвищенню пізнавальної активності учнів та покращує ефективність управління навчальною діяльністю учнів [1].

У загальноосвітніх школах урок з використанням мультимедійних засобів навчання є однією з провідних форм організації навчально-виховного процесу. Використання сучасних педагогічних технологій визначає напрями і шляхи формування необхідних знань, умінь та навичок учнів на уроках з автосправи [5].

Під мультимедійними засобами навчання розуміють сукупність засобів навчання, що базуються на комплексному використанні різних типів інформаційних ресурсів у межах єдиного технічного комплексу. Мультимедійні засоби забезпечують візуалізацію у навчанні учнів автосправі, можливість багаторазово відтворювати і опрацьовувати навчальну інформацію [6].

Розглянемо детальніше види мультимедійних засобів навчання на прикладі занять з автосправи:

Комп’ютерний тренажер – моделює реальність автомобіля, відтворює будь-який його об’єкт і демонструє його поведінку в реальних умовах. Також можливе практичне навчання водінню за допомогою спеціальних програм, тобто забезпечення теоретично-практичного досвіду завдяки відпрацювання операцій, що максимально відповідають реальним.

Навчальний фільм – відтворює ті чи інші процеси роботи автомобіля, або його окремих вузлів, як у вигляді реальних спеціальних зйомок, так і за допомогою тривимірної комп’ютерної графіки.

Мультимедіа презентація – засіб, який при проведенні теоретичних занять можно використовувати як демонстрацію навчального матеріалу на занятті та як мотивацію перед вивченням нової теми шляхом створення проблемної ситуації. Наприклад, під час вивчення теми: «Класифікація двигунів» така презентація є чудовим наочним засобом у разі відсутності в освітній установі необхідних двигунів.

Електронна бібліотека та бази даних є виступають джерелом інформації з різних галузей знань, зокрема з машинобудування (будова та експлуатація автомобілів). Такий мультимедійний засіб має довідковий характер.

Електронний підручник – засіб для самостійної пізнавальної діяльності учнів у процесі вивчення дисциплін автосправи. Самостійна робота учнів є важливим елементом навчально-виховного процесу та забезпечує учнів ґрунтовними знання з необхідних тем, які можна знайти в електронному підручнику.

Висновки. Як показало наше дослідження, інтенсифікація навчально-виховного процесу з автосправи за допомогою мультимедійних засобів є актуальною проблемою. «Мультимедійне» навчання з автосправи має бути спрямоване на формування фундаментальних знань майбутніх фахівців (а нині учнів старшої школи). Відповідно, подальших досліджень і розробок потребує навчально-методичний комплекс з автосправи в загальноосвітній профільній школі. Доцільним також буде створення методичних рекомендацій для вчителів (викладачів міжшкільних навчально-виробничих комбінатів), які викладають відповідні курси з автосправи.

 Список літератури:

  1. ГелетійМ. Інноваційні технології на уроках автосправи [Електронний ресурс] / М.Гелетій // Блог Михайла Гелетія. –2016. –Режим доступу: http://mykhailo->heletiy.blogspot.ru/2016/12/blog-post.htm.
  2. Мкртчян І.В. Новітні технології як засіб підвищення якості освіти [Електронний ресурс] / І.В. Мкртчян // Управління освіти Миколаївської міської ради. – 2012. –Режим доступу: http://-mk..ua/.
  3. Осипчук О.В. Впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчальний процес  [Електронний ресурс] / О.В. Осипчук // Інфоурок, 2010. – Режим доступу: http://infourok.ru/ vprovadzhennya_nnovacynih_pedagogchnih_tehnology _u_navchalniy_proces -162460.htm.
  4. Тхоржевський Д.О. Методика трудового та професійного навчання / Д.О.Тхоржевський. – К.: ДІНІТ. – 2000. – 242 с.
  5. Царенко, О. М. Інноваційні засоби у підготовці майбутніх учителів технологій до викладання автосправи [Текст] // Наукові записки КДПУ ім. В. Винниченка. – Серія : Пед. – 2012. – Т. 1. – Вип. 108. – С. 240-246.
  6. Царенко, О.М. Удосконалення змістового наповнення курсу «Інформаційно-технічні засоби навчання» / Олександр Царенко // Наукові записки КДПУ. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти / ред. кол.: С. П. Величко [та ін.]. – Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. – Вип. 8, ч.

 Відомості про автора:

Анкутов Сергій Олександрович - студент ІІІ курсу фізико-математичного факультету Кіровоградського державного університету імені Володимира Винниченка.