Лазаренко Юрій

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Трифонова О.М.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація. У статті розкрито значення формування уявлень про сучасну наукову картину світу (СНКС) у майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін і технологій. Запропонована методика навчання елементів знань про розвиток сучасної наукової картини світу.

Ключові слова: наукова картина світу, підготовка вчителів природничо-математичних дисциплін і технологій.

Постановка проблеми. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, який визначає вимоги до освіченості учнів основної і старшої школи [3], та Закон України «Про вищу освіту» [4], що створює умови для поєднання освіти з виробництвом з метою підготовки конкурентоспроможного людського капіталу для високотехнологічного й інноваційного розвитку країни, самореалізації особистості, забезпечення потреб суспільства у кваліфікованих фахівцях, визначають орієнтири для підготовки майбутніх учителів у педагогічних вишах, адже саме вони мають готувати молодь до майбутнього життя. Окреслена проблема вдосконалення системи підготовки педагогів особливо гостро стосується становлення вчителів природничо-математичних спеціальностей і технологій. Адже ці фахівці покликані сформувати в учнів наукове розуміння явищ оточуючого світу, науковий світогляд, уявлення про сучасну наукову картину світу.

Аналіз актуальних досліджень. Проблемою фахової підготовки майбутніх учителів займалися ряд науковців, серед яких П.С. Атаманчук, О.М. Коберник, М.Т. Мартинюк, М.І. Садовий, М.І. Шут [12] та ін. Питанню формування у майбутніх педагогів уявлень про сучасну наукову картину світу присвятили свої праці М.І. Садовий [9-11], Н.М. Вознюк [1], В.А. Малахов [5], А.А. Милтс [6], І.Р. Григорків [2]. При цьому ми вважаємо за доцільне приділити увагу проблемі становлення СНКС в професійній підготовці майбутнього вчителя технологій, адже серед пріоритетних завдань навчання технологічного компоненту в школі Державний стандарт визначає: формування цілісного уявлення про розвиток матеріального виробництва, роль техніки і технологій у розвитку суспільства; усвідомлення учнями значущості ролі технологій як практичного втілення наукових знань.

Тому мета даної статті – розкрити елементи методики формування в студентів природничо-математичних спеціальностей і технологій уявлень про сучасну наукову картину світу.

Для досягнення поставленої мети були використані наступні методи дослідження: узагальнення і систематизація інформації з науково-методичної та психолого-педагогічної літератури, аналіз основних наукових здобутків кінця ХХ – початку ХХІ століття.

Виклад основного матеріалу. З метою цілісного формування у майбутніх учителів технологій уявлень про СНКС навчальним планом їх підготовки у педагогічному виші передбачено вивчення курсу «Сучасна наукова картина світу». Метою викладання навчальної дисципліни є розкриття інтегративної єдності процесів наукової діяльності людства з наголосом на результати досягнень провідних наукових шкіл на рубежі ХХ і ХХІ століття, що визначають тенденції формування та становлення СНКС.

На нашу думку, досить важливим є висвітлення питань саме становлення СНКС. Зокрема, нами встановлено [9], що фізика стала основою для формування СНКС на кожному етапі її еволюції. Адже фізика була і залишається найбільш систематизованою природничою наукою, сучасна картина світу значною мірою базується на її досягненнях, а розвиток самої фізики безпосередньо пов'язаний з побудовою фізичних картин світу, що змінюють одна другу. При постійному зростанні кількості дослідних даних про наукову картину світу тривалий час вона залишається незмінною.

З еволюцією фізичної картини світу дискретно наступає новий етап в розвитку фізики з іншою системою початкових уявлень, принципів, гіпотез і стилю мислення, тобто іншою парадигмою. Ключовими у фізичній картині світу є три фундаментальні категорії: уявлення про простір-час; елементарні «цеглини», з яких побудована матерія та взаємодії, що скріплюють ці «цеглини» в єдине ціле. Тому зміна фізичної картини світу завжди пов'язана із переглядом цих фундаментальних категорій. В історії фізики такий перегляд відбувався декілька разів, в результаті були побудовані механістична, електромагнітна та квантово-релятивістська картини світу [7; 8].

Дослідники О.І. Ахієзер, Р.З. Сагдєєв, Ю.О. Храмов [14] та інші виділили чотири етапи розвитку сучасної фізики, як основи СНКС. Перші два етапи відносяться до періоду становлення квантової фізики. Третій етап розпочався у 1955 р., коли фізики досліджувати нуклон, особливістю якого є вивчення явищ нових просторово-часових масштабів (10-15 м). Четвертому етапу вони відвели період з часу відкриття кварків (1969 р.).

На думку вчених, початок ХХІ ст. характеризується тим, що відбувається чергова революція у фізиці, яка веде до побудови нової еволюційно-синергетичної картини світу [7; 8]. Ми вважаємо, що з 2003 року розпочався п’ятий етап, пов’язаний з виходом експериментальної фізики за межі Землі, де у єдності охоплюються всі процеси Природи [11; 12].

У цьому зв’язку нами здійснено аналіз еволюційного переходу від понятійної структури класичної і квантової фізики до загальної теорії поля, теорії вакууму, струн та ін. За цих умов зміна дослідницьких програм відбувалась за схемою: механічна програма → електропольова → релятивістська → квантова → вакууму → струн → Всесвіту.

Досить цікавим, на нашу думку, є висвітлення питання структури форм і трансляції знань учених та їх модернізація з розвитком техніки і технологій. Таким чином, розвиток природничо-наукових, технічних, суспільствознавчих і гуманітарних знань привів до швидкого розвитку наукової інформації. Збільшився об’єм і різноплановість наукових знань, зазнала диференціації дослідницька діяльність. Складалася ситуація, коли енциклопедисти поступово відходили в минуле. Так постала проблема привести способи оволодіння науковою інформацією у відповідність до можливостей її сприймання індивідами і до спеціалізації знання. Дослідник став фахівцем у вузькій галузі знання, почали розвиватися предметні галузі наук.

Накопичений людством на початку ХХІ століття науковий багаж знань змушує фахівців відшукувати все нові і нові техніки та технології для зберігання та передачі інформації. Зокрема, на сьогодні ця проблема частково вирішується за допомогою системи Інтернет.

Висновки. Розкриття питання становлення СНКС у професійній підготовці фахівців напряму підготовки: 6.010103 Технологічна освіта у педагогічному виші забезпечує становлення в їх свідомості чітких уявлень про сучасну наукову картину світу, ролі техніки та технологій у її розвитку, наукового світогляду і прагнення до пізнання оточуючого світу.

Список літератури:

  1. Вознюк Н.М. Гідроекологічна оцінка басейну р. Горинь / Вознюк Н.М. // Вісник Національного університету водного господарства та природокористування (НУВГП). – Рівне, 2014. – Вип. 1(65). – С. 107-112.
  2. Григорків І.Р. Аксіологічні виміри сучасної наукової картини світу: автореф. дис. ... канд. філос. наук: 09.00.09.
  3. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України № 1392 від 23 листопада 2011 року). – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п.
  4. Закон України «Про вищу освіту». – 2014.
  5. Малахов В.А. Етика. Курс лекцій: [навч. посібн.] / Малахов В.А. – [4-те вид.] – К.: Либідь, 2002. – 384 с.
  6. Милтс А.А. Совесть. Мыслители разных эпох о совести / Милтс А.А. // Этическая мысль. – М., 1990.
  7. Опанасюк А.С. Конспект лекцій «Сучасна фізична картина світу» / А.С. Опанасюк, Н.М. Опанасюк. – Суми: Вид-во Сум ДУ, 2002. – Ч. 1. Мегасвіт. – 47 с.
  8. Опанасюк А.С. Конспект лекцій «Сучасна фізична картина світу» / А.С. Опанасюк, Н.М. Опанасюк. – Суми, 2003. – Ч. 2. Мікросвіт. – 61 с.
  9. Садовий М.І. Історія фізики з перших етапів становлення до початку ХХІ століття: [навч. посібн. для студ. ф.-м. фак. вищ. пед. навч. закл.] / М.І. Садовий, О.М. Трифонова. – Кіровоград: ПП «ЦОП «Авангард», 2013. – [2-ге вид. переробл. та доп.] – 436 с.
  10. Садовий М.І. Сучасна фізична картина світу: [навч. посібн. для студ. пед. вищ. навч. закл.] / М.І. Садовий, О.М. Трифонова. – Кіровоград: ПП «ЦОП «Авангард», 2016. – 180 с.
  11. Садовий М.І. Формування сучасної наукової картини світу засобами системи наскрізних понять / М.І. Садовий, О.М. Трифонова, С.М. Стадніченко // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – Вип. 132. – С. 65-70.
  12. Трифонова О.М. Взаємозв’язки принципів науковості та наочності в умовах кредитно-модульної системи навчання квантової фізики студентів вищих навчальних закладів: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Трифонова Олена Михайлівна. – Кіровоград, 2009. – Т. 1. – 216 с.; Т. 2: Додатки. – 301 с.
  13. Трифонова О.М. Дотримання принципу науковості при формуванні у майбутніх викладачів природничих дисциплін сучасної наукової картини світу / О.М. Трифонова // Наукові записки. – Сер.: Пед. науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2007. – Вип. 72, Ч.123-126.
  14. Храмов Ю.А. История физики / Храмов Ю.А. – К.: Феникс, 2006. – 176 с.

Відомості про автора:

Лазаренко Юрій Іванович – студент фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.