Олашина Мар'яна

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Царенко О.М.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація. У статті висвітлюється ефективне використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках трудового навчання з профорієнтаційною метою.

Ключові слова: професійна орієнтація, інформаційно-комунікаційні технології, методичні умови та вимоги. 

Постановка проблеми. Останнім часом педагоги-дослідники все більше звертають увагу на питання, пов’язані з профорієнтацією учнівської молоді, адже неправильний вибір професії негативно впливає на процеси формування особистості фахівця будь-якої галузі. Належний рівень професійної орієнтації, яка проводиться в загальноосвітніх навчальних закладах (ЗНЗ) упродовж усього терміну навчання учнів, забезпечує у майбутньому ефективне використання трудового потенціалу особистості, сприяє підвищенню її соціальної та професійної мобільності, відіграє вирішальну роль у профілактиці вимушеного безробіття. Водночас, профорієнтаційні заходи стимулюють пошук людиною ефективних способів і засобів підвищення свого професійного рівня, розвиток соціально-економічної ініціативи, інтелектуальної та трудової незалежності. При цьому, особлива роль у плануванні та проведенні профорієнтаційної роботи з учнями відводиться вчителю технологій як головному профконсультанту у загальноосвітній школі (ЗОШ), який допомагає учням самовизначитися із майбутнім видом професійної діяльності та перевірити свій вибір під час безпосередньої участі у трудових процесах у навчальних майстернях.

Отже, актуальність теми визначається як суспільно-економічними процесами в нашій державі, так і недостатньою розробкою педагогічною наукою профорієнтаційної проблематики, яка має бути провідною у навчально-методичній і виховній діяльності вчителя технологій. Крім цього, бурхливий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), проникнення їх у всі сфери життєдіяльності людини, зокрема в процеси навчання й виховання, ще більшою мірою загострює проблему профорієнтації молоді. Адже комп’ютерна техніка та мережеві ресурси надають педагогам додаткові дидактичні можливості для проведення ефективної профорієнтаційної роботи в ЗОШ, сприяє індивідуалізації професійного самовизначення учнівської молоді. Це зумовлює потребу в додаткових дослідженнях в цій галузі та у розробці методичних рекомендацій для вчителів і школярів ЗНЗ.

Аналіз актуальних досліджень. Побудова незалежної та конкурентоспроможної держави гостро ставить питання про підвищення ролі кожної людини як у професійній, так і в громадській діяльності. Саме на цьому наголошується в законодавчих і нормативних документах («Про зайнятість населення», «Про освіту», «Концепція державної системи професійної орієнтації населення» та інші) та ставиться завдання зорієнтувати особистість на вибір професії у відповідності зі своїми здібностями, бажаннями та потребами суспільства в кадрах [1].

Проведений нами аналіз науково-методичних праць О. Коберника, В. Сидоренка, Г. Терещука, М. Янцура та багатьох інших науковців, котрі розглядали особистість як активний, самостійний і творчий суб’єкт професійного самовизначення, вказують на те, що саме з цих міркувань повинне відбуватися вдосконалення зовнішніх умов, в яких здійснюється вибір майбутньої професії випускниками ЗНЗ [2; 3; 6; 8].

Як переконують результати досліджень Б. Гершунського, Г. Клєйман, А. Шмельова та інших, комп’ютерна техніка та мережеві ресурси підвищують ефективність будь-якої праці, зокрема навчальної та виховної діяльності вчителя. На нашу думку, практично всі компоненти системи професійної орієнтації молоді (професійне виховання, професіографія, професійна діагностика, професійна консультація та інші) можуть ефективно реалізовуватися засобами ІКТ.

Метою статті є аналіз дидактичних можливостей інформаційно-комунікаційних технологій в процесі професійного самовизначення учнів на уроках трудового навчання.

Методи дослідження. У процесі дослідження нами використовувалися теоретичні методи дослідження, зокрема: аналіз науково-педагогічної літератури та електронних інформаційних джерел з теорії та методики проведення профорієнтаційної роботи з учнівською молоддю, узагальнення результатів за темою дослідження, вивчення передового педагогічного досвіду.

Виклад основного матеріалу. Професiйне самовизначення молодi ми розуміємо як вибiр з доступних учневi професiй i спецiальностей такої, що найбiльше вiдповiдає iндивiдуальним рисам людини. Але не будь-яке особисте бажання, особиста орiєнтацiя, навiть повнiстю обгрунтована, може здiйснитися. Кожна молода людина повинна враховувати потреби суспiльства в кадрах тих або iнших професiй і спецiальностей. Тому досить важливою є мета профорiєнтацiйної роботи – досягнення оптимальної вiдповiдностi мiж здiбностями й iнтересами кожної людини, з одного боку, i можливостями здiйснення її професiйних намiрiв залежно вiд попиту народного господарства в кадрах, з іншого. Водночас, виховна робота з профорiєнтацiї не обмежує свободи вибору професії, а приводить її в реальну вiдповiднiсть з можливостями, які існують на цей час. Отже, виявлення покликання не є особистою справою молодої людини, а є важливим соцiальним завданням суспільства.

На нашу думку, професiйну орієнтацію слід розуміти як систему загальнодержавних заходiв, метою яких є спрямування молоді на своєчасний вибiр професiй, особливо потрiбних державi, що найбiльше вiдповiдають iндивiдуальним особливостям конкретної людини [7, с. 5].

Під час професійного самовизначення характерними є такі процеси: вплив соціального середовища на формування особистості, усвідомлення необхідності праці, перетворення праці за законами розвитку дійсності. Успішність професійного самовизначення учнівської молоді залежить від сформованості ціннісних орієнтирів і життєвих ідеалів у професійній сфері [8].

Практика показує, що в профорієнтаційній роботі педагога комп'ютер може виступати як основне та допоміжне джерело інформації (ілюстрація та демонстрація інформації про професії), як ефективний засіб контролю засвоєння учнями інформації. Сьогодні одним із головних завдань шкільної освіти є підготовка учнів до сприйняття та опрацювання великих обсягів інформації, озброєння їх сучасними засобами і технологіями роботи, формування в них інформаційної культури, життєвих компетентностей, зокрема інформативної.

Також доцільно відмітити, що використання ІКТ внесло зміни в життя школи. У першу чергу змінилася роль учнів, адже вони стали активними учасниками освітнього процесу.

Висновки. Отже, у процесі проведення профорієнтаційної роботи на заняттях з трудового навчання доцільно використовувати ІКТ, адже вони зацікавлюють учнів способом подання інформації. ІКТ мають значний вплив на навчальну діяльність учнів, на формування навчальних навичок через збільшену мотивацію, стійку концентрацію і розвиток навичок мислення.

Список літератури:

  1. Державний стандарт – запорука якісної освіти. Державний стандарт базової і повної середньої освіти. Освітня галузь «Технологія» // Трудова підготовка в сучасній школі, 2012. − № 2–3. – С. 2-9.
  2. Інноваційні педагогічні технології у трудовому навчанні : [навч.-мет. пос. / за ред. О. М. Коберника, Г. В. Терещука]. – Умань: Жовтий, 2008. – 212 с.
  3. Конопат, Н. С. Особливості профорієнтації учнів 10-11 класів на уроках технологій[Текст] / Наталія Конопат, Олександр Царенко // Технологічна та професійна освіта: всеукр. збір. наук. праць студ., аспір. і мол. наук. / за заг. ред.: М. І. Садовий, О. М. Царенко. – Кіровоград: ФО-П Александрова М. В., 2016. – Вип С. 35-42 с.
  4. Концепція державної системи профорієнтації населення України. – № 842 // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2008. – № 5-6. – С. 3-6.
  5. ПРООН запустила електронний портал профорієнтації молоді[Електронний ресурс] / Програма розвитку ООН в Україні, – Режим доступу: http://www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home/presscenter/pressreleases/ 2015/10/09/-0.html, доступно всім (дата звернення: 16.11.2016). – Назва з екрана.
  6. Сидоренко, В. К. Системний підхід до визначення компонентів профорієнтаційної роботи з молоддю / В. К. Сидоренко, В. Б. Харламенко // Наук. вісн. НАУ. – К.: НПУ, 2000. – Вип. 30. – С. 230–238.
  7. Царенко, О. М. Теорія і методика профорієнтаційної роботи: лекц. матер. для студ. спец. «Технологічна освіта» [Електронний ресурс] / Олександр Царенко. – 2015 // Режим доступу: https: // docs. google.com/viewer.
  8. Янцур, М. С. Професійна орієнтація і методика профорієнтаційної роботи. Курс лекцій: навч. посібник / Янцур М. С. – К.: Слово, 2012. – 464 с.
  9. Яшанов, С. М. Система інформативної підготовки майбутніх учителів трудового навчання : монографія / С. М. Яшанов ; за наук. ред. акад. М. І. Жалдака. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. – 486 с.

Відомості про автора:

Олашина Мар'яна Анатоліївна - студентка ІІІ курсу фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.