Токаренко Маким

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Царенко О.М.

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

 

Анотація. У статті висвітлюються дидактичні можливості сервісів Google у професійній підготовці майбутніх учителів технологій (трудового навчання). Акцентується увага на безкоштовному програмному забезпеченні в умовах відкритої освіти.

Ключові слова: технологічна освіта, підготовка майбутніх учителів, сервіси Google, активізація пізнавальної діяльності.

Постановка проблеми. Сучасні перспективи розвитку суспільства спонукають до визначення нових напрямів удосконалення вітчизняної системи підготовки фахівців за напрямом «Технологічна освіта» за освітньо-професійним рівнем «бакалавр». Сучасні технології з’являються у навчальних кабінетах разом з учнями – у смартфонах, планшетах, електронних книгах та інших гаджетах. Поступово оновлюється матеріально-технічна база навчальних закладів (смартдошки, нові електронні навчальні програми тощо). Сьогодні неможливо уявити освітній простір без сучасних інформаційних технологій і засобів телекомунікації, що відкриває нові можливості освіти та спілкування, проте загострює проблему оволодіння майбутніми вчителями цими ефективними технологіями.

Аналіз актуальних досліджень. Проблема навчання майбутніх вчителів основам інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) особливу зацікавленість викликала у В. Бикова [1], М. Жалдака [2], О. Маркової [3], Н. Морзе [4], С. Литвинової [5] та багатьох інших вчених.

Нові можливості представлення динамічних електронних додатків для систем освіти, що ґрунтуються на Інтернет-технологіях, нині сприяють інтенсивному розвитку хмарних технологій як ефективних засобів оволодіння навчальними курсами та набуття знань [6; 7].

Метою написання статті є визначення можливостей сервісів Google у підвищенні ефективності та мобільності навчально-виховного процесу педагогічного вищого навчального закладу (ВНЗ).

Методи дослідження. У процесі дослідження нами використовувалися такі методи: аналіз науково-методичної літератури з питань використання Google-сервісів у підготовці майбутніх учителів, спостереження за навчальним процесом у педагогічному ВНЗ, вивчення передового педагогічного досвіду.

Виклад основного матеріалу. Інтенсивний розвиток інформаційних технологій і мережевих ресурсів унеможливлює відокремленість освіти від інформатизації. Успішне застосування сервісів Google у системі вищої професійної освіти можливе лише за умови, коли оволодіння й поглиблення навичок роботи з новітніми інформаційними технологіями у педагогів має відбуватись у поєднанні з їх безпосереднім використанням у навчальному процесі. Такий спосіб сприяє підвищенню мотивації студентів щодо пошуку методів застосування здобутих знань у майбутній професійній діяльності.

Доцільно зазначити, що на особливу увагу нині заслуговують віртуальні спільноти для вивчення професійно-орієнтованих дисциплін, віртуальні методичні кабінети, віртуальний документообіг, контентні сховища та інші.

Науково-теоретична й методична підготовка педагогічних кадрів є довготривалим, складним, багатогранним і динамічним процесом. Він вимагає створення ефективної системи підготовки і перепідготовки вчительських кадрів. Разом з цим, специфіка спеціальності «Технологічна освіта» зумовлює потребу в тому, щоб крім суто теоретичного (в основному текстового) матеріалу, студенти мали можливість переглядати відеоматеріали, ознайомлюватися з передовим педагогічним досвідом і новітніми методичними розробками. У такому випадку використання інформаційно-комунікаційних технологій і мережевих ресурсів є частиною навчальної роботи як викладача, так і студента.

Зокрема, сучасні сервісів Google мають значні можливості для візуалізації навчального матеріалу, створення різних навчальних ситуацій, в яких студенти можуть освоювати і відпрацьовувати навички XXI століття, зокрема:

-   інформаційну грамотність, тобто вміння відшукувати інформацію, аналізувати і порівнювати її, розпізнавати та відбирати найнеобхідніше;

-   мультимедійну грамотність – здатність розпізнавати і використовувати різні типи медіаресурсів як у роботі так, і в навчанні;

-   організаційну грамотність – здатність планувати свій час таким чином, щоб встигнути виконати заплановане;

-   комунікативну грамотність – навички ефективного спілкування та співробітництва [6].

Наприклад, сервіси Google Apps надають можливості створювати і редагувати документи, презентації, таблиці; завантажувати необхідні матеріали і різноманітну професійну інформацію; створювати колективні та особисті блокноти, коментувати їх; додавати події до власного онлайн календаря; створювати авторські альбоми медіа інформації [6].

Диск Google (від англ. Google Drive) – хмарне сховище даних, яке належить компанії Google Inc, що дає можливість користувачам зберігати свої дані на серверах в хмарі і ділитися ними з іншими користувачами в Інтернеті. У середовищі диску можна створювати та редагувати текстові документи, таблиці, презентації, малюнки, форми опитувань, а також спільно працювати над файлом у режимі реального часу та відстежувати зміни.

Google Документи – це текстовий редактор. З його допомогою можна безпосередньо в Інтернеті створювати, редагувати і форматувати документи разом з іншими користувачами в режимі реального часу.

Google Таблиці – це редактор, що дозволяє створювати і форматувати  таблиці, а також надає можливість імпортувати файли Excel, CSV, TXT або ОРВ і перетворювати їх в електронні таблиці Google.

Gmail – безкоштовний поштовий аккаунт, який надає доступ до всіх сервісів платформи Google. Об’єм диску для одного користувача становить 30 ГБ. Для освітян наявна можливість створення корпоративної пошти, на основі сервісу та додаткові функції для модераторів.

Google Презентації – це редактор для створення, оформлення та редагування презентацій, дає можливість завантажувати презентації в форматі PDF, PPT, SVG, JPG або у вигляді текстового файлу.

Висновки. Результати проведеного дослідження показали, що на сучасному етапі розвитку системи вищої освіти нашої держави актуальним і своєчасним є створення відкритого освітньо-інформаційного простору, що передбачає подальший розвиток ІКТ-компетентності усіх суб’єктів навчально-виховного процесу. Використання новітніх засобів для навчання надає додаткові дидактичні можливості. Таке навчання допомагає зробити сам процес навчання відритим і доступним як для викладачів, так і для студентів. Подальші дослідження доцільно спрямувати на розробку за допомогою сервісів Google навчально-методичного забезпечення професійно-орієнтованих дисциплін за принципами відкритої освіти.

 

Список використаних джерел

1. Биков В.Ю. Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище інтернет-користувача: особливості модельного подання та освітнього застосування / В.Ю. Биков // Інформаційні технології в освіті. – 2013. – Вип. 17. – С. 9-37. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_17_3.

2. Жалдак М.І.Проблеми інформатизації навчального процесу в середніх і вищих навчальних закладах / М.І. Жалдак // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2013. – № 3. – С. 8-15.

3. Маркова О.М. Хмарні технології навчання: витоки / О.М. Маркова, С.О. Семеріков, А.М. Стрюк // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2015. – Т. 46; № 2. – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/ itlt/article/download/1234/916.

4. Морзе Н.В. Методика навчання інформатики: [метод. посібн. у 3 ч.] / Н.В. Морзе. – К.: Навчальна книга, 2004. – Ч. 3. – 196 с.

5. Литвинова С.Г. Проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу: [моногр.] / С.Г. Литвинова. – К.: Компринт, 2016. – 354 c.

6. Царенко О. М. Хмарні технології навчання у професійній підготовці майбутніх учителів // Наукові записки КДПУ ім. В. Винничека. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – 2014. – Т. 2. – Випуск 5. – С. 58-62.

7. Царенко О. М. Інноваційні засоби у підготовці майбутніх учителів технологій до викладання автосправи / /Наукові записки КДПУ ім. В. Винниченка. – Серія: Педагогічні науки. – 2012. – Т. 1. – Випуск 108. – С. 240-246.