Лілія Фетько

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Гур’янова О.В.

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

Анотація. У статті запропоновано методику організації та проведення лабораторно-практичного заняття з технології приготування страв, на якому застосовано інновації та елементи креативної кухні як одного із сучасних напрямків кулінарії.

Ключові слова: технологія приготування страв, креативна кухня, мультимедійні засоби.

Постановка проблеми. Упровадження інновацій у освітній процес, нових методів навчання, технологій відбувається стрімкими темпами. Освіта з пасивного стану перетікає в активний, а сучасний викладач повинен уміти розв’язувати складні задачі та практичні проблеми галузі, що передбачає знання та широке застосування інновацій у освітній процес, комп’ютерних технологій тощо. В сучасних умовах важливою вимогою суспільства до особистості вже виступає не енциклопедичність знань, а набуття певних вмінь та навичок, що сприяють розвитку та самореалізації особистості [1].

Аналіз актуальних досліджень. Елементи інноваційного навчання використовувалися ще у першій половині ХХ ст.: у теорії розвивального навчання Г. Альтшуллера, працях В. Сухомлинського, творчості вчителів-новаторів Ш. Амонашвілі, В. Шаталова, Є. Ільїна, С. Лисенкової та інших. Нині у напрямку дослідження та вдосконалення інноватики активно працюють такі сучасні вчені як, І. Бех, І. Дичківська, О. Коберник, О. Пєхота, О. Пометун, С. Сисоєва та інші [3, с. 8-9].

Метою статті є вивчення інновацій, використання інноваційної діяльності на прикладі викладання дисципліни професійної підготовки «Технології приготування страв» для майбутніх вчителів технологій.

У статті нами використовувалися такі методи дослідження: аналіз наукової літератури та інформаційних джерел; вивчення передового педагогічного досвіду; спостереження за діяльністю студентів; аналіз результатів анкетування студентів після проведеного заняття.

Виклад основного матеріалу. До появи терміну «інновація», у мові вітчизняної педагогічної теорії і практики використовувались інші терміни. До їх числа можна віднести: «впровадження досягнень педагогічної науки в практику», «використання педагогічного відкриття в практику», «оновлення педагогічної діяльності», «перебудова традиційних систем освіти», «педагогічна майстерність», «творчість учителя» тощо [5].

Застосування інновацій на заняттях із технологій забезпечують науковість навчання, розвиток пізнавальних інтересів і здібностей студентів. Уводячи у навчальний процес інноваційну складову слід дотримуватися певних правил, адже навчальний процес не має містити досить складного матеріалу чи безліч професійних вузькопрофільних термінів, а завдання обирати багаторівневі. Оскільки інновації це, безперечно, сучасні елементи в освіті, то і матеріально-технічна база випускаючої кафедри має відповідати вимогам сьогодення. Обладнання та інструменти мають бути сучасними і безпечними, а матеріали – невисокої вартості.

У програмі із трудового навчання для учнів 5-6 класів у переліку варіативних модулів присутній розділ «Технологія приготування страв», 7-8 класів – «Технологія приготування страв. Традиції української національної кухні» [7, с. 7]. У загальноосвітніх навчальних закладах у 10-11 класах, залежно від матеріально-технічного та кадрового забезпечення навчального процесу, бажання учнів, регіональних традицій, може бути обрано технологічний профіль навчання, спеціалізація «Кулінарія», де для проведення лабораторно-практичних занять програмою для профільного навчання пропонується «широко використовувати сучасні форми організації навчально-виховного процесу, а також сучасні засоби навчання» [8]. Отже, при підготовці майбутніх фахівців, відповідно до навчального плану передбачено вивчення курсу «Технологія приготування страв» з використанням інноваційних методик [3].

Професійна готовність майбутніх професіоналів залежить від рівня підготовки викладача – його майстерності, яка визначається власною методикою. Це творчі особистості, які знаходяться в постійному пошуку, спрямованому на оновлення змісту і форм організації навчання, впроваджують інноваційні технології навчання [9, с. 152-155].

Перед майбутніми вчителями технологій постає багато завдань: студенти повинні ознайомитися з новітніми технологіями і принципами роботи інструментів й обладнання, правилами експлуатації та техніки безпеки при роботі з ними; розвивати логічне мислення, творчі здібності. Таких глибоких результатів можна досягти саме при залученні інноваційних методів і засобів навчання [2, с. 3-5].

Мультимедійні технології допомагають вирішити проблему візуалізації навчального матеріалу. Зокрема, ефективною є пізнавальна програма «Віртуальна лабораторія», яка надає можливість «відвідати» майстер-класи на підприємствах харчування (кондитерські фабрики, цехи із виготовлення тортів, розпис імбирних пряників; «погортати» сторінки книг і журналів.

Залежно від технологічних параметрів інновації підрозділяють на продуктові і процесні. Продуктові інновації включають застосування нових матеріалів, нового виду сировини та напівфабрикатів, нових продуктів. Процесні інновації включають нові технології та організаційні форми виробничої діяльності [4, с.49-50].

Саме на вивчення таких інновацій спрямована молекулярна кухня, яка є науковою дисципліною, пов’язаною з вивченням фізико-хімічних процесів, що відбуваються під час приготування їжі. Вона пояснює безліч механізмів і процесів, які відбуваються з продуктами під час їх обробки, що досягається незвичайними фізичними властивостями та комбінаціями компонентів із використанням різноманітних технічних засобів, інструментів, продуктів. Ефективними і доступними прийомами креативної кулінарії є сферифікація, емульсифікація, желатінізація, вакуумізація та згущування. Таку кухню слід сприймати як нову філософію нового підходу до створення та оформлення страв, поєднання незвичайних смаків і форм тощо [6].

Доречним у цьому напрямі буде проведення нестандартних уроків. Наприклад, на заняттях із «Технології приготування страв» під час вивчення теми «Солодкі страви» можна ознайомити студентів із принципами молекулярної кухні. Студентам на занятті пропонується експериментально приготувати «ікру молекулярну червону та чорну». На занятті використовується мінімальний набір сировини (сік або кава, желатин, олія, вода), посуду та інструментів (мірна склянка, ложка, дозатор), а протікання процесу можна продемонструвати за допомогою засобів мультимедіа. Після вивчення теоретичних відомостей, слід підготувати сировину і провести сам дослід із виготовлення «ікри», попередньо повторивши зі студентами технологічний процес за допомогою схем і технологічних карток.

У кінці заняття необхідно провести рефлексію, а для більш детального аналізу проведеного заняття – анкетування. Таке лабораторне заняття було проведено і авторами статті. За результатами опитування, проведене лабораторне заняття зацікавило студентів: на запитання «чи знадобиться у майбутньому отримана інформація?» – 100 % відповіли «так»; також жодна студентка «не втомилася на занятті» [6].

Висновки. Використання інновацій на заняттях сприяють: розвитку творчих здібностей студентів, саморозвитку в конкретній галузі, формуванню естетичного смаку, вихованню свідомого і творчого ставлення до праці. На нашу думку, використання інновацій на заняттях підвищує конкурентоспроможність фахівця на ринку праці.

Список літератури:

  1. Гирич О.О. Використання інноваційних технологій на уроках трудового навчання / Олена Гирич // Обл. наук.-прак. Інтернет-конф.[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://timso.koippo.kr.ua/hmura10/ vykorystannya-innovatsijnyh-tehnolohij-na-urokah-trudovoho-navchannya/.
  2. Гур’янова О.В. Актуальність вивчення інноваційних ресторанних технологій для майбутніх фахівців харчових технологій / Оксана Гур’янова // Наукові записки. – Вип. 9. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – Ч. 3. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. – С. 3-5.
  3. Гур’янова О.В. Педагогічні інновації в технологічній освіті / Оксана Гур’янова.  – Кіровоград: ПП ЦОП «Авангард», 2014. – 60 с.
  4. Ивасенко А.Г. Инновационный менеджмент: учеб. пособие / [А.Г. Ивасенко, Я.И. Никонова, А.О. Сизова]. – М.: КноРус, 2009. 418 с.
  5. Інноваційні педагогічні технології у трудовому навчанні/ [Заг. ред. О.М. Коберника, Г.В. Терещука]. – Умань: СПД Жовтий, 2008. – 212 с.
  6. Магістри упроваджують інновації у навчання. / Сайт КДПУ. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://phm.kspu.kr.ua/facultet/novini/ 975-mahistry-uprovadzhuiut-innovatsii-u-navchannia.html /.
  7. Навчальна програма з трудового навчання для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_ programs/1349869088/.
  8. Навчальні програми. Технологія 10-11 клас. Програма для профільного навчання учнів ЗНЗ. Технологічний напрям. Технологічний профіль «Кулінарія» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://old.mon. gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869088/.
  9. Царенко І.Л. Проектування лабораторно-практичних робіт з курсу «Технологія приготування страв» / Ірина Царенко // Наукові записки. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти: [зб. наук. праць] / Кіровоградський держ. пед. ун-т ім. В.Винниченка. – Вип.7. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім.В.Винниченка, 2015. – Ч.1 – С.152-155.