Катерина Сова

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Кононенко С.О.

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

Анотація. У статті запропоновано дослідження прийомів інтерактивного навчання при впроваджені їх в навчальний процес при проведені уроків з трудового навчання. Спираючись на сучасні особливості використання вказаних прийомів враховано певні особливості їх використання в навчальному процесі.

Ключові слова: прийоми, інтерактивні методи, методи, навчання , трудове навчання.

Постановка проблеми. Зміни яких зазнала шкільна програма з трудового навчання, а відповідно до неї і професійні програми підготовки вчителів технологій, потребують адекватного ставлення до самого процесу навчання.

Як зазначає О.М. Коберник [2, с.7] в останні десятиріччя в центрі уваги психолого-педагогічної науки знаходиться вивчення особливостей і можливостей людини, умов цілеспрямованої дії на розвиток її творчого потенціалу, створення повноцінного навчаючого й розвиваючого середовища. Саме на це спрямована освітня галузь „Технологія". Вона допомагає сформувати в учнів життєво важливі основи технологічних знань і вмінь, залучити їх до різних видів практичної діяльності з урахуванням економічної, екологічної і підприємницької доцільності, соціального досвіду; прагнення до самовизначення, самореалізації; забезпечити оволодіння політехнічними і загально-трудовими знаннями і вміннями в галузі технології, економіки, організації й екології сучасного підприємства, формування уявлень про перспективи його розвитку; виховувати морально-трудові якості, загально-цінні мотиви вибору професії і працелюбність.

Найбільш ефективно ці завдання можуть бути вирішені шляхом використання в навчанні сучасних педагогічних і технологічних систем, які забезпечують цілісний розвиток особистості, становлення її творчого потенціалу. До таких необхідно віднести проектно-технологічну систему, що забезпечує одночасний розвиток, навчання і виховання учнів шляхом залучення їх в активну творчу діяльність, результатом якої є розвиток її творчого потенціалу.

Аналіз останніх досліджень і публікацій.  [1, 2, 5] вказує на те, що для вивчення питання про інтерактивні методи навчання є недостатнім і крім того дидактичні розробки потребують певної кореляції. Тому виникає потреба у розробці методичного забезпечення цієї дисципліни і саме питань .

Метою статті є теоретичний аналіз інтерактивних методів навчання, що використовуються на заняттях з трудового навчання.

Для досягненя поставленої мети були використані такі методи дослідження:

теоретичні –  вивчення та аналіз теоретичних досліджень наукової і методичної літератури з питань теорії і методики трудового навчання. емпіричні – педагогічне спостереження за навчальною діяльністю учнів, бесіди з вчителями трудового навчання.

Виклад основного матеріалу. Проводячи аналіз  прийомів інтерактивного навчання слід зазначити що до них належать ті що можна використати при проведенні уроків трудового навчання.

«Акваріум». Учасники об’єднуються у групи по 4-6 осіб та ознайомлюються із завданням. Одна з груп займає місце в центрі аудиторії, отримує інструкцію щодо проведення групової дискусії: «Прочитайте завдання вголос; обговоріть його в групі, за 3-5 хвилин дійдіть спільного рішення або підсумуйте дискусію». Після завершення відведеного часу група повертається на місце. Коротке обговорення того, що почули всім класом: чи погоджуєтеся ви з думкою групи? Чи була ця думка достатньо аргументованою? Потім інша група займає місце в центрі кола. Наступна група може обговорювати інше питання або іншу проблему.

«Коло ідей» Метою прийому є залучення всіх до обговорення проблеми. Порядок проведення: учитель ставить дискусійне питання та пропонує обговорити його в групах; після того, як вичерпався час обговорення, кожна група представляє лише один аспект проблеми, що обговорювалася; групи висловлюються по черзі, поки не буде вичерпано всі варіанти відповідей; під час обговорення теми на дошці складається список зазначених ідей; узагальнюються висловлені думки, робляться підсумки.

«Мозковий штурм». Метод розв’язування проблеми за обмежений час. Послідовність дій може бути такою. Крок 1. Вступ. Формулювання проблеми. Постановка завдань, визначення терміну обдумування пропозицій. Крок 2. Висловлення суджень, ідей. Реєстрація ідей на дошці. Крок 3. Обґрунтування своєї ідеї тими, хто її висловив. Загальна дискусія навколо представлених ідей (правильність, доцільність, оригінальність). Вибір найкращої ідеї. Крок 4. Обґрунтування остаточного вибору. Підбиття підсумків заняття.

«Метод «прес». Використовується у випадках, коли виникають суперечливі питання та необхідно чітко аргументувати позицію з проблеми, переконати інших у правоті. Алгоритм виступу доповідача має бути чітким і включати: Позицію — «Я вважаю, що...» (висловлення думки, пояснення точки зору). Обґрунтування: «...тому, що...» (наводиться причина появи цієї думки, докази на підтримку пропозиції). Приклад: фраза продовжується «... наприклад...» і наводяться факти, що підтверджують думку, позицію. Висновки: «Отже, я вважаю, що...» (висновок з того, про що йшла мова).

«Мікрофон». Дає змогу кожному висловити свою думку з приводу чогось. Правила проведення такі: говорити має тільки той, у кого «символічний мікрофон», висловлені думки не оцінюються і не коментуються, під час виступу ніхто не має права перебивати, перепитувати.

«Навчаючи – учусь». Прийом, що дозволяє передавати свої знання іншим. Учням роздаються аркуші з конкретною інформацією. Вони повинні ознайомитися з її змістом і передати одному з учнів класу, при цьому отримати також інформацію від іншого учня. Після спілкування учнів у парах представник від кожної групи повідомляє класу те, про що дізналися учні під час спілкування.

«Ажурна пилка». Прийом, що заохочує до навчання один одного, дає змогу засвоїти значну кількість інформації за обмежений час. Учні повинні підготуватися до роботи в різних групах: домашній, члені якої отримують завдання, удома добирають інформацію, засвоюють та обговорюють її у групі; експертній, утвореній у класі вчителем із учнів – представників із кожної домашньої групи, що розробляла певну тему. Завдання полягає в тому, що кожному представнику «домашньої групи» треба повідомити присутнім про свою тему, з членом групи обговорити всі доповіді, узагальнити їх і зробити висновок.

«Ток-шоу». Застосовується для залучення учнів до діяльності з набуття вмінь публічно виступати. Планом передбачається: Оголошення теми дискусії. Пропозиція висловити думку окремим учням, які готувалися до дискусії із запропонованої теми. Пропозиція глядачам поставити запитання до цих учнів (ті, які запитують і відповідають, повинні роботи це в стислій, лаконічній формі).

«Дискусія». Колективне обговорення спірного питання, обмін думками, ідеями між кілько­ма учасниками. Правила ведення дискусії: Сперечатися по суті. Не допускати образливих реплік, не давати виступам оцінку. Не нав’язувати свою думку. Поважати погляди опонентів. Перш ніж критикувати, намагатися зрозуміти точку зору опонента. Чітко формулювати свої думки, стримувати емоції. Намагатися встановити істину, а не демонструвати красномовство. Уміти усвідомити свою неправоту та дійти спільної думки.

Висновки. Запропонований аналіз відібраних методів інтерактивного навчання на уроках трудового навчання знайомить учнів з сучасними засобами та способами навчання та досягнення відмінних результатів.

Список літератури:

1. Шарко В.Д. Сучасний урок фізики. – К. , 2005. – 220с.

2. Коберник О.М. та ін.. Методика навчання учнів 5-9 класів проектуванню в процесі вивчення технології обробки деревини і металу: навч.-метод. посіб. – Умань :  УДПУ, 2005. – 114 с.