Конопат Наталія
Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Царенко О.М.
Кіровоградський державний педагогічний університет
імені Володимира Винниченка
Анотація. У статті розглядаються особливості профорієнтації учнів старшої школи на уроках технологій. Запропоновано узагальнений зміст професіограми, який допоможе вчителеві технологій ефективно повідомляти учням відомості про різні види діяльності з метою їх професійного самовизначення.
Ключові слова: старша школа, професійна орієнтація, професіограма, активізація профорієнтаційної діяльності.
Постановка проблеми. Сучасне конкурентне середовище характеризується якісними змінами в галузі праці, тому виникає необхідність у підготовці фахівців з нових спеціальностей, адже світ професій набуває надзвичайної динамічності. Слід зазначити, що в умовах жорсткого ринку не всі працівники будуть мати можливість постійно працювати на одному місті протягом свого трудового життя. Це передбачає зміну виду професійної діяльності. Тому, кожному фахівцю необхідно не лише постійно підвищувати свій професійний рівень, а й бути готовим до зміни професії. Наявні соціальні проблеми створюють ситуації невідповідності між вимогами роботодавців до кваліфікації працівника і неготовністю молоді до вибору професії і виконання професійних обов’язків у нових економічних умовах.
Зазначене актуалізує проблему проведення профорієнтаційної роботи з старшокласниками, яка у середній школі обмежується вузькими цілями формування знань, умінь і навичок у той час, коли вибір професії та професійне становлення учнівської молоді має важливе теоретичне і методологічне значення для вирішення завдань суспільної практики.
Аналіз актуальних досліджень. На сучасному етапі науково-технічної революції праця характеризується, з одного боку, використанням сучасної техніки i автоматики у виробництві, а з іншого – існуванням у багатьох галузях народного господарства важкої фiзичної працi, яку ще не можливо механiзувати. Тому учнів необхідно готувати до різних видів роботи, що передбачено шкільною програмою з трудового навчання. У сучасних умовах створення ринкових відносин вітчизняні науковці (О. Коберник, В. Сидоренко, М. Янцур та ін.) розглядали особистість як активний і творчий суб’єкт професійного самовизначення. Тому мають вдосконалюватися умов, в яких здійснюється вибір майбутньої професії [1; 2; 4].
На важливості проблеми формування активності, ініціативності, відповідальності, творчості та інших необхідних ринку праці особистісних характеристик учнівської молоді в сучасних соціокультурних умовах наголошується у працях Г. Терещука, М. Янцура та інших дослідників. Як зазначає М. Янцур, особливістю профорiєнтацiйної роботи на заняттях з учнями у майстернях є орiєнтацiя їх на масовi робiтничi професiї. Ефективнiсть такої роботи залежить вiд стану технології та виховання у конкретнiй школi, тобто вiд органiзаторських здiбностей вчителя технологій, залучення до профорiєнтацiйної роботи педагогiчного колективу тощо [4].
Мета статті – розробити узагальнений зміст професіограми для проведення профорієнтаційної роботи з учнями старшої школи.
Методи дослідження. У процесі дослідження використовувалися такі методи: аналіз наукової літератури, шкільної нормативної документації та інформаційних джерел, узагальнення результатів з теми дослідження.
Виклад основного матеріалу. Професійна орієнтація, яка здійснюється в соціальних інститутах усіх рівнів, передбачає формування і становлення майбутнього фахівця і тим самим стає гарантом соціальної захищеності особистості. У Законі України «Про освіту» наголошується на тому, що завданням середньої школи є професійне самовизначення учнiв. У зв’язку з цим, в Україні створюється вiдповiдна система профорiєнтацiї як невiд’ємна ланка системи поповнення трудових ресурсів [4].
Особливостями проведення вчителем технологій профорієнтаційної роботи, зокрема для формування мотивів вибору професії засобами навчально-виховного впливу, є повідомлення відомостей про професії під час вивчення теоретичного матеріалу, у процесі проведення тематичних планових екскурсій, а також навчальних занять в шкільних майстернях. На особливу увагу заслуговує профорієнтація учнів у позакласній роботі (факультативи, гуртки, диспути тощо). Пiд час планування цієї роботи вчитель повинен скласти перспективний план відповідно до кожного розділу i теми, а також визначити методи і прийоми проведення цієї роботи [2].
Отже, на уроках технологій у 10-11 класах профорiєнтацiйну роботу доцільно здійснювати за такими напрямками: визначення професiй i спецiальностей, з якими необхiдно ознайомлювати учнiв на заняттях у шкiльних майстернях пiд час вивчення вiдповiдних тем навчальної програми; порiвняння технологiї роботи у майстернях i технологiчних процесiв на пiдприємствах; проведення екскурсiй на пiдприємства для ознайомлення учнiв з технiкою, органiзацiєю працi на виробництвi, зi змiстом i умовами працi масових робiтничих професiй; ознайомлення учнiв з вимогами професiї до людини; спостереження за учнями з метою визначення їх iндивiдуальних особливостей, iнтересiв i ставлення до виконання трудових обов’язків; здiйснення на цiй основi професiйної консультацiї та орiєнтацiї на вiдповiдну професiю, формування стiйкого професiйного iнтересу [3].
Навчальний матерiал щодо професій і спеціальностей доцiльно систематизувати у вигляді професiограм i оформити як каталог професiй, в якому доцільно розмiстити фото сучасних виробництв та умов праці на них, а також робочого мiсця працівника на такому виробництві. Навчальними програмами передбачається, що повнiстю ознайомлювати учнiв з професіограмами необхідно у 10-11 класах, зокрема повідомляти: якi навчальнi заклади готують фахiвцiв відповідних спецiальностей, умови вступу, особливості працевлаштування, умови та оплата працi тощо [4].
У процесі опрацювання науково-методичних праць та узагальнення профорієнтаційного досвіду нами розроблено зміст професіограми, який допоможе вчителеві технологій ефективно повідомляти учням відомості про різні професії та охарактеризувати основні вимоги до них:
1. Загальні відомості про професію, спеціальність (найменування професії, потреби народного господарства і конкретної галузі у фахівцях, форми професійної підготовки, робочі місця, на які можна влаштуватися).
2. Зміст та умови роботи (матеріали, інструменти, процес праці і її результати, рівень механізації, необхідні знання, вміння, навички).
3. Людина в процесі роботи (привабливі сторони та недоліки, ступінь відповідальності та елементи творчості, психофізіологічні якості і медичні протипоказання, позитивний і негативний вплив праці).
4. Соціально-економічні особливості професії (оплата праці і соціальне забезпечення, перспективи професійного зростання, географія професії).
Профорiєнтацiйна робота в 10-11 класах на уроках технологій за своїм змістом може бути розподілена на два етапи. На першому етапі передбачається: формування цiннiсних орiєнтацiй; систематичне ознайомлення з поширеними професiями; формування вмiнь самооцiнки; консультування вiдносно вибору профiлю подальшої освiти і трудової дiяльностi; створення умов для професійної проби; формування трудових i виробничих умiнь. Результатом такої роботи має бути вибiр напряму (профiлю) продовження освiти в старших класах і напрямку самореалiзацiї.
На другому етапi передбачається: вивчення наукових основ вибору професiї (класифiкацiйних ознак професiй, правил вибору професiї); оволодiння методиками самооцiнки, розвитку професiйно важливих якостей; формування вмiнь порівнювати вимоги професiї і власних можливостей; створення умов для професiйної проби; професійна консультація; формування психологiчної готовностi до стану професiйно незайнятого. У результатi цього має бути сформована стiйка професiйна спрямованiсть і психологiчна готовнiсть до стану незайнятого та, відповідно, готовність до змiни професiйної діяльності [3].
Висновки. Отже, профорієнтаційна робота повинна слугувати одній загальній меті – активізувати учня, сформувати у нього прагнення до самостійного вибору професії з урахуванням своїх здібностей і перспектив їх розвитку. Дослідження проблеми виявлення особливостей профорієнтації учнів старшої школи на уроках технологій показало, що першочергово необхідно забезпечити дієздатність механізмів цієї роботи у середній школі.
Подальші дослідження доцільно спрямувати на вдосконалення методик проведення профорієнтації з старшокласниками на уроках технологій, що допоможе вчителеві у практичній діяльності, а учням – свідомо вибрати майбутню професію.
Список літератури:
- Інноваційні педагогічні технології у трудовому навчанні: [навч.-метод. посіб. / за ред. О.М. Коберника, Г.В. Терещука]. – Умань: СПД Жовтий, 2008. – 212 с.
- Сидоренко В.К. Системний підхід до визначення компонентів профорієнтаційної роботи з молоддю / В.К. Сидоренко, В.Б. Харламенко // Науковий вісник НАУ. – К.: НПУ, 2000. – Вип. 30. – С. 230-238.
- Царенко О.М. Теорія і методика профорієнтаційної роботи: лекц. матер. для студ. спец.«Технологічна освіта» [Електронний ресурс] / Олександр Царенко.– 2015 // Режим доступу: https: // docs. google. com/viewer.
- Янцур М.С. Професійна орієнтація і методика профорієнтаційної роботи. Курс лекцій: навч. посібник / Янцур М.С. – К.: Слово, 2012. – 464с.