Зайченко Оксана

Науковий керівник: канд. пед. наук Чистякова Л.О.

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

Анотація. У статті зроблена спроба осмислення підготовки нової генерації педагогічних кадрів для загальноосвітніх шкіл, а саме майбутніх фахівців «Технологічної освіти». Одним з напрямків підготовки такого вчителя, є активізація пізнавальної діяльності студентів шляхом застосування пояснювально-ілюстрованого методу навчання, що сприяє забезпеченню розуміння сутності навчального матеріалу. Цей шлях істотно змінює характер взаємодії між викладачем і студентом, орієнтуючи останнього на активне засвоєння знань.

Ключові слова: позаурочна робота, гурткова робота, навчально-пізнавальна діяльність, пояснювально-ілюстративний метод.

Постановка проблеми. Позаурочна діяльність з трудового навчання є важливим виховним та освітнім засобом. У сучасних умовах в системі освітньої підготовки майбутніх фахівців «Технологічної освіти» позаурочна діяльність є досить актуальною темою. Спонукає такий стрімкий зріст актуальності низка проблем, зокрема: зменшення зацікавленості студентів до навчального процесу, зниження показників успішності, безініціативне виконання навчальних завдань. Саме позаурочна робота, особливо гурткова, виноситься за межі навчальної програми, що дає змогу зацікавити сучасну молодь, покращити їх професійну підготовку. Крім цього, позаурочна гурткова діяльність вирішує проблеми самореалізації.

Актуальність позаурочної діяльності вимагає і відповідної підготовки майбутніх фахівців з напряму «Технологічна освіта» до впровадження такої форми навчальної діяльності у роботу з учнями.

Як зауважує Н. Салань у статті «Сучасний стан підготовки майбутнього вчителя фізико-математичних дисциплін до гурткової роботи у закладах освіти», при підготовці майбутніх фахівців варто враховувати, що окремі знання і вміння, необхідні для ефективної організації позаурочної діяльності, не можуть бути сформованими на лекційних і практичних заняттях з дисциплін професійно-практичного циклу. Тому виникає потреба залучення студентів – майбутніх фахівців з технологічної освіти до позаурочної діяльності [4].

Аналіз актуальних досліджень. Результати наших власних досліджень показали, що ефективність в позаурочній діяльності, пояснювально-ілюстрованого методу навчання, висвітлюється в роботах багатьох науковців (І. Зайченко, В. Чайка, А. Москаленко, Г. Мешко, В. Микрюков, Н. Мойсеюк).

У навчальному посібнику Малафіїк І.В [3], досить влучно зазначено, що визначною особливістю даного методу є забезпечення засвоєння змісту навчання на рівні розуміння, в його основі лежить психологічна закономірність засвоєння, суть якої в сприйманні навчальної інформації та створенні на цій основі асоціацій.

Мета статті. Метою нашої статті є визначення ефективності застосування пояснювально-ілюстративного методу навчання в позаурочній роботі як засобу активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів.

Виклад основного матеріалу. Підготовка фахівців в галузі «Технологічна освіта» повинна бути за своєю основою гнучкою та пристосованою до технічних, економічних і соціальних потреб суспільства. Учитель повинен підготувати випускників шкіл до професійного самовизначення, підготувати до дорослого життя шляхом оволодіння відповідних професій, важливих на даний момент для стану ринкової економіки. Для цього він сам має бути висококваліфікованим спеціалістом [1].

Питання вдосконалення методичної підготовки майбутніх учителів трудового навчання досліджували науковці Ю.Кирильчук, О.Коберник, Г.Левченко, В.Сидоренко, Г.Терещук, Д.Тхоржевський та ін.

Активне впровадження сучасних методів навчання, особливо дослідницьких, потребує, щоб вчитель сучасної школи був творчою особистістю, втілював у собі риси кваліфікованого фахівця і досвідченого педагога, здатного творити і діяти у сучасному інформаційному суспільстві.

Серед методів навчально-пізнавальної діяльності в процесі позаурочної роботи у формі гурткового заняття ефективним виступає пояснювально-ілюстративний метод навчання, за якого пізнавальна діяльність має репродуктивний характер: учитель передає учням "готові" знання, використовуючи пояснення, доведення із застосуванням різного роду ілюстрацій, що забезпечують їх наочний характер сприймання, свідоме запам'ятовування, репродуктивне відтворення, застосування на практиці за зразком, інструкцією. Виклад навчального матеріалу може здійснюватися у процесі розповіді, бесіди, вправи.

Для підтвердження ефективності пояснювально-ілюстративного методу, нами було проведено експеримент, у вигляді проведеного групового заняття, з застосуванням різних методів навчання. У ролі учнів виступили студенти 31 групи фізико-математичного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, а викладачами – студенти-магістри 71 групи  спеціальності «Трудове навчання та технології» Оксана Зайченко та Лілія Фетько .

Групове заняття було проведено на тему «Інноваційні впровадження в кулінарії», при цьому студентам було наочно проведено майстер-клас з приготування незвичайних страв. При цьому використовувались наочний пояснювально-ілюстративний метод і метод демонстрування, словесні методи: розповідь, бесіди, дискусії, де кожен мав змогу висловити свою думку.

На наступному занятті студенти змогли попрацювати в групах і відтворити те, що було показане викладачами. При цьому виявили високий рівень засвоєння знань, уміння співпрацювати, допомагати один одному, що є яскравим показником ефективності даного методу.

Висновки. Сучасний освітній процес підготовки майбутніх вчителів трудового навчання потребує педагогічних розробок, які формували б у них розвиток творчих здібностей і підвищення рівня таких якостей, як увага, сприймання, пам'ять і репродуктивне мислення.

Результати проведеного нами дослідження вказують на доцільність використання пояснювально-ілюстрованого методу навчання в позаурочній роботі для активізації пізнавальної діяльності студентів, адже її ефективність проявляться у підвищенні якості засвоєного ними навчального матеріалу.

Список літератури:

  1. Бойчук В. М. Дидактичні аспекти в підготовці майбутнього вчителя технологій [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
  2. Малафіїк І. В. Дидактика [Текст] : навч. посіб.  /І.Ф.Малафіїк.- К. : Кондор, 2005. – 397 с.
  3. Салань Н.В.Інноваційні інформаційно-комунікативні технології у підготовці майбутнього педагога // Вісник Інституту розвитку дитини //.– К.: Видавництво НПУ імені М.П.Драгоманова, 2013. – С. 53 – 58.
  4. Магістри упроваджують інновації у навчання. / Сайт КДПУ. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://phm.kspu.kr.ua/facultet/novini/ 975-mahistry-uprovadzhuiut-innovatsii-u-navchannia.html /.
  5. Фіцула М.М .Педагогіка [Текст] : навч. посіб. для студ. вищ. пед. навч. закл. / М. М. Фіцула. - К. : Видавничий центр "Академія", 2000. – 542 с.