Битюцька Алла

Науковий керівник: канд. пед. наук Мироненко Н.В.

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

Анотація. У статті розглянуто значення проектно-технологічної діяльності для розвитку творчих здібностей учнів; розкрито значення творчих завдань на уроках трудового навчання.

Ключові слова: творчість, здібності, креативність.

Постановка проблеми: Формування творчої особистості, реалізація її природних нахилів і здібностей  в освітньому процесі є стратегічним завданням педагогів. На уроках трудового навчання учитель за допомогою засобів декоративно-прикладного мистецтва повинен створювати такі умови, щоб учні не тільки усвідомили суспільно-корисне значення своєї роботи, але й змогли б розвинути творчі здібності та реалізувати їх у конкретних трудових справах.

Аналіз актуальних досліджень: Численні дослідження провідних вітчизняних вчених (Г.Костюк, Д.Тхоржевський, А.Виготський, О.Коберник, [1; 4]) розглядали питання розвитку творчих здібностей. Їх дослідження вказують на те, що особистість найінтенсивніше формується у період шкільного віку, тому на школу покладена ключова роль у розвитку творчості в школярів. На жаль, в сучасній системі загальної освіти є певні прогалини щодо творчого розвитку учнів [3,с.100-101]. Тому виникає необхідність в глибшому вивченні сучасної вітчизняної та зарубіжної практики креативної педагогіки, теорії творчого розвитку школярів, педагогічного досвіду навчання, виховання і розвитку особистості учня.

Мета статті: виявити  педагогічні умови розвитку творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання. Знайти шляхи і засоби підвищення ефективності розвитку творчих здібностей учнів на уроках праці.

Методи дослідження: аналіз літератури, нормативних документів, електронних джерел, систематизація результатів дослідження.

Виклад основного матеріалу: Метою освітньої галузі «Технологія» є формування і розвиток проектно-технологічної та інформаційно-комунікаційної компетентностей для реалізації творчого потенціалу учнів і їх соціалізації в суспільстві. Результативність реалізації окресленої мети перебуває в прямій залежності від рівня активності учнів на кожному уроці. Основу активності складає мотивація до навчання. Від мотивації школяра залежить його успішність, глибина і міцність знань, бажання і здатність включатись до предметно-перетворювальної діяльності.

Тому, працюючи над проблемою вдосконалення навчально-пізнавального процесу, постає питання як зробити так, щоб упродовж кожного уроку трудового навчання підтримувати у дітей зацікавленість предметом, бажання вчитися, загалом як підвищити в школярів мотивацію до навчання.

Творчі здібності вчені аналізують як психологічні особливості дитини, які сприяють оволодінню цією діяльністю. Важливо визначитися, які вміння потрібно сформувати в дітей, щоб вони відчували свободу своїх дій у творчості, мали можливість проявити творчість, успішно здійснювати цю діяльність. Вчені визначають здібності як психічні властивості індивіда, що регулюють досягнення людини і слугують умовою життєдіяльності; як властивості функціональних систем, що реалізують окремі психічні функції та мають індивідуальну міру прояву і виявляються в успішності та якісній своєрідності засвоєння і реалізації діяльності.

Уроки трудового навчання один з головних предметів, що виконує функцію розвитку творчих здібностей учнів, виховує працьовитість, терплячість, формує естетичні смаки, виконує профорієнтаційну роботу, виховує цілеспрямованого лідера, що доводить справи до кінця.

Однією із особливостей уроку трудового навчання є те, що в учнів поряд із засвоєнням визначених програмою техніко-теоретичних положень мають бути сформовані практичні вміння роботи з різними конструкційними матеріалами. Для цього, як правило, до 80 % навчального часу відводиться на практичну частину уроку. Тоді як інтерактивні технології навчання, які обґрунтовано пропонуються на сучасному етапі для підвищення ефективності навчального процесу, потребують значного обсягу часу.

Вивчення та аналіз передового педагогічного досвіду, підтвердили доцільність для підвищення мотивації учіння на уроках трудового навчання використовувати як складники методів прийоми активізації  навчально-пізнавальної діяльності учнів: розгадування загадок, ребусів, кросвордів, включення елементів змагання, ігри.

В різних освітніх документах, навчальних програмах, пояснювальних записках, наголошується про необхідність розвитку творчих здібностей в учнів на уроках праці. Ця проблема є досі складною для виконання в школі,адже це не є лише завданням школи. Все починається з розвитку дитини,її оточення, можливостей і вмінь батьків, родичів, велику роль відіграє рівень підготовки в дитячому садочку, технічного забезпечення школи, наявність гуртків. Якщо в сім’ї буде приклад (хтось із рідних займається творчістю, долучає до цього дитину, надає їй матеріальне забезпечення для творчості, бачить результати праці, схвалення батьків, підтримує в критичні моменти, надихає), то дитина захоплюється творчістю, з часом підростаючи, використовує мережу Інтернет для свого розвитку, щоб дізнатися щось цікаве для себе і спробувати щось нове.

При виконанні творчих завдань важливо навчити дитину концентруватися, не відволікатися, перероблювати при виявленні недоліків та помилок, доробляти до кінця виріб, таким чином ми  виховуємо в дитині  силу волі, терплячість, працьовитість, креативність, якості лідера, які потім будуть потрібні в подальшому житті для досягнення більш значущих цілей. Взагалі, для розвитку творчого потенціалу потрібно тренуватися в даній сфері, тільки отримавши попередній досвід, дитина може щось згадати і зрозуміти як краще зробити цього разу, що змінити, що додати, починаються так звані експерименти, «творчий політ». Так як зараз на вивчення трудового навчання виділяється скорочена кількість годин для кожного модуля, то дітям важко встигнути досягнути такого рівня, як раніше, дуже багато залишається на самостійне доопрацювання, що є більш складним, так як без допомоги вчителя учневі важко подолати деякі труднощі, що виникають, особливо коли батьки не розуміються на даних техніках, і тоді в дитини, може згасати інтерес. Для подолання даної проблеми існують гуртки і факультативи, на яких дитина може поглибити свої знання та вміння з даної техніки [1, с.14].

Починати розвиток творчих здібностей потрібно з легких завдань, поступово збільшуючи обсяги складності, щоб зростала самостійність учнів, щоб потім вони могли самі розробляти проекти, організовувати свою працю.

Трудові завдання (за своїм змістом), спрямовані на розвиток технічної творчості, розділяються на три групи: 1) конструювання, 2) розробка технологічного процесу, 3) раціональна організація праці.

На уроках трудового навчання, для творчої спрямованості навчання учнів, необхідно використовувати конструювання за зразками, вирішення технічних і технологічних творчих завдань. На системі об‘єктів праці необхідно демонструвати напрями ускладнення технічних і технологічних завдань від об‘єкта до об‘єкта. Підбираючи завдання відповідної складності,учнів необхідно залучати до вдосконалення виробничих процесів (організації праці, знарядь праці, технології). Для цього їм доводиться вносити свої пропозиції, спираючись на власний досвід, застосовуючи свої знання і вміння в нових умовах. Цей процес супроводжується критичним аналізом існуючих умов виробництва, пошуком нових можливостей для їх удосконалення.

Зрозуміло, що процес розвитку творчих здібностей складний, він потребує системного підходу та наполегливої та систематичної праці учня, та вчителя, який супроводжує дитину під час її творчої діяльності, спонукаючи учня до саморозвитку та самовдосконалення.

Висновки. Сучасна проблема розвитку творчих здібностей учнів успішно вирішується завдяки впровадженню у навчальний процес з трудового навчання творчих завдань. Тому на вчителів трудового навчання покладається важливе завдання – розвиток творчих здібностей учнів.

Список літератури:

1. Коберник О.М. Наукові засади теорії та методики навчання технологій: навч. посібн. / О.М. Коберник, С.М. Ящук. –Умань: ФОП Жовтий О.О., 2013. – 289 с.

2. Курок В.П. / В.П. Курок, Г.В. Ігнатенко // Трудова підготовка в рідній школі, 2015. – №2. – С. 14.

3. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. [Кремінь та ін.], 2016. – C. 100.

4. Тхоржевський Д.О. Система трудового навчання: навч. посібн. / Д.О. Тхоржевський, 1975.