Білоус Олександр

Науковий керівник: доктор пед. наук, професор Садовий М.І.

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

Анотація. У статті обґрунтовано необхідність систематичної організації самоконтролю у процесі фахової підготовки майбутніх учителів технологій. Акцентується увага на ідеях синергетики у процесі професійної підготовки майбутніх учителів технологій.

Ключові слова: самостійна робота, самоконтроль, хмаро орієнтоване навчальне середовище, підготовка вчителів технологій, тестові технології.

Постановка проблеми. Принципові зміни у змісті загальної середньої освіти і технологічній у навчанні учнів, запровадження профільного навчання в загальноосвітніх навчальних закладів (ЗНЗ) зумовлюють необхідність вироблення нової методології методичної підготовки майбутніх учителів технологій та створення відповідного науково-методичного забезпечення навчально-виховного процесу у вищих навчальних закладах (ВНЗ). Важливо, щоб методична підготовка розглядалася як провідний аспект формування професійної компетентності майбутнього вчителя технологій. Методична компетентність майбутніх учителів має базуватися на сучасних технологіях навчання, якими випускники повинні володіти бездоганно. У першу чергу, йдеться про інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ), нові педагогічні технології навчання і виховання, інтерактивну методику навчання [3; 6].

Отже, процес підвищення вимог до рівня підготовки майбутніх учителів спеціальності: 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології), профіль навчання: автосправа, технічний дизайн має бути неперервним і відповідати запитам сьогодення.

Мета статті: виявити і проаналізувати проблеми організації самоконтролю у процесі підготовки студентів за профілем «Автосправа».

Для досягнення поставленої мети та розв’язання окреслених проблем були використані наступні методи дослідження: аналіз наукових досліджень та психолого-педагогічної літератури; узагальнення, систематизація.

Аналіз актуальних досліджень. Удосконаленням теорії та методики підготовки майбутніх учителів технологій займалися В. Галай, О. Коберник, В. Мадзігон, Н. Манойленко, М. Садовий, В. Сидоренко, Г. Терещук, О. Трифонова, О. Царенко, О. Щирбул  [2; 5; 6; 8; 9]. Однак, поза увагою залишилась проблема організації самоконтролю у процесі становлення майбутніх учителів технологій за профілем «Автосправа».

Виклад основного матеріалу. Нами встановлено [7], що формування ініціативи, пізнавальних здібностей та професійних компетентностей студентів, буде ефективним за умови, коли їм буде запропоновано завдання на творчий пошук і самостійне пізнання істини, які мають бути мотивованими і викликати інтерес у студентів.

Знаннєва парадигма освіти нині втратила традиційну актуальність, оскільки визначальними якостями, що забезпечать ефективність і конкурентоспроможність спеціаліста в динамічному світі, який постійно змінюється, на наш погляд, постають ініціативність, самостійність думок, прагнення до самовдосконалення, тобто до навчання впродовж усього життя. Так, озброїти майбутнього вчителя теоретичними знаннями є важливим завданням, проте цієї суми фактичних знань недостатньо для успішної професійного діяльності сучасного вчителя. Тому все більшого значення набуває заохочення студентів до самоосвіти та самовдосконалення впродовж усього процесу навчання у педагогічному ВНЗ та після його завершення [4].

Міцність знань студентів, що є основою для формування професійної компетентності, з психологічної точки зору характеризується пам’яттю. Відомо [1], що для пам’яті людини властива здатність втрачати інформацію, або забування. З метою запобігання такому негативному психологічному явищу, потрібно регулярно поновлювати знання студентів, для чого добре себе зарекомендувало проведення своєчасного діагностування рівня засвоєння матеріалу студентами та самоконтролю навчальних досягнень.

Для забезпечення якісного діагностування та організації на належному рівні повторення і закріплення навчального матеріалу при підготовці майбутніх учителів технологій варто особливу увагу приділити організації самоконтролю знань студенів. В ході дослідження нами встановлено, що значно розширюються можливості організації самоконтролю при підготовці учителів спеціальності трудове навчання та технології з навчання дисциплін автосправа, технічний дизайн  впровадження у навчальний процес тестових технологій (ТТ) та використання ІКТ.

Проведені дослідження [1; 4] показали, що ТТ можуть бути використані на будь-якому етапі навчального процесу. Адже, одні види тестів допомагають оцінити рівень теоретичних знань студентів, а інші – прогнозувати результати навчальної діяльності.

Запровадження системи тестового контролю знань студентів з використанням ІКТ сприятиме, на нашу думку, динамічності навчального процесу, швидкому усуненню прогалин у знаннях студентів та мотивації їх до самонавчання та самовдосконалення. Подібні засоби діагностики запропоновані у переважній більшості навчальних робочих програм [9] з дисциплін, що опановують у процесі підготовки майбутні вчителі технологій.

За сучасних умов організації самоконтролю слід враховувати, що традиційна реалізація самостійної навчально-пізнавальної діяльності чи репродуктивне відтворення навчального матеріалу не приводить до виникнення суперечності, нелінійності міркувань студентів, коли студент надає однозначну відповідь на поставлене запитання. Порушити цю лінійність якраз і покликане використання синергетичних закономірностей навчання суб’єктів навчання під час організації навчального процесу в педагогічному ВНЗ. Сутність цього полягає у тому, що для формування професійної компетентності майбутніх учителів технологій необхідно створити у суб’єкта навчання збурення думки, посіяти хаос у порядок наукових пошуків студента, які приводять після проходження точки біфуркації до рівноважного порядку розмірковування нової якості. Якщо виникає ланка: збурення думки → впорядкування знань, то ефективність навчання поліпшується. Організація самостійної навчально-пізнавальної роботи за нелінійного підходу відрізняється тим, що суб’єкт дослідження може активно втручатись у хід дослідження [7]. Студент сам собі планує самостійну діяльність та здійснює контроль її результатів.

Висновки. Організований таким чином навчальний процес найбільшою мірою відповідає меті однієї з актуальних проблем сучасної педагогічної науки [7] – залучення суб’єктів навчання до пізнавальної діяльності для формування творчої конкурентоздатності студентів.

На нашу думку, застосування засобів систематичного самоконтролю знань при підготовці майбутніх учителів технологій за профілем «Автосправа» сприятиме виходу процесу освіти на новий рівень – постійного систематичного самовдосконалення особистої професійної компетентності майбутнього фахівця з вищою освітою. Перспективи подальших пошуків ми пов’язуємо з формуванням хмаро орієнтованого навчального середовища, що розширить можливості комплексного самоконтролю знань.

Список літератури:

  1. Засоби діагностики зі шкільного курсу фізики: [навч. посібн. для студ. фіз.-мат. факул. вищ. пед. навч. закл.]. / С. П. Величко, М. І. Садовий, О. М. Трифонова. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. – Ч. 1. – 136 с.; Ч. 2. – 28 с.
  2. Манойленко Н. В. Професійна підготовка майбутніх учителів технологій до використання мікроелектронних засобів у професійній діяльності: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Манойленко Н. В.; Інститут педагогіки НАПН України. – Київ, 2010. – 22 с.
  3. Садовий М. І. Вибрані питання загальної методики навчання фізики: [навч. посібн. для студ. ф.-м. фак. вищ. пед. навч. закл.] / М. І. Садовий, В. П. Вовкотруб, О. М. Трифонова. – Кіровоград: ПП «ЦОП «Авангард», 2013. – 252 с.
  4. СадовийМ. І. Методичні проблеми створення засобів діагностики знань студентів / М. І. Садовий, О. М. Трифонова // Педагогічні науки. – Херсон: Вид. дім: «Гельветика», 2016. – Вип. LXXI. Т. 1. – С. 64-70.
  5. Садовий М. І. Підготовка вчителів технологій з використанням синергетичного підходу / М. І. Садовий, О. М. Трифонова // Зб. наук. пр. Кам.-Под. нац. ун-ту імені Івана Огієнка. – Серія: Педагогічна. – Кам.-Под.: Кам.-Под. нац. ун-т Івана Огієнка, 2014. – Вип. 20: Управління якістю підготовки майбутнього вчителя фізико-технологічного профілю. – С. 53 –http://journals.uran.ua/index.php/2307-4507.
  6. Теорія і методика навчання технології: [програма для пед. навч. закл.] / Укл.: О. М. Коберник, В. К. Сидоренко. Г. В. Терещук. В. М. Галай; Рецензенти: В. М. Мадзігон, С. В. Кулик. – К.: Науковий світ, 2011. – 19 с.
  7. Трифонова О. М. Синергетичні особливості організації самостійної роботи студентів за інформаційно-комунікаційних технологій навчання / О. М. Трифонова, М. І. Садовий // Зб. наук. пр. Уманського ДПУ імені Павла Тичини. – Умань: ФОП Жовтий О.О., 2014. – Ч. 2. – С. 369 – 375.
  8. Царенко О. М. Інноваційні засоби у підготовці майбутніх учителів технологій до викладання автосправи // Наук. зап. КДПУ ім. В. Винниченка. – Серія: Педагогічні науки. – 2012. – Т. 1. – Вип. 108. – С. 240-246.
  9. Щирбул О. М. Підготовка майбутніх учителів трудового навчання до організації технічної творчості учнів основної школи: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Щирбул О. М.; Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. – Умань, 2012. – 22 с.