Петрунчак Віталій

Науковий керівник: доктор пед. наук, професор Садовий М.І.

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

Анотація. У статті обґрунтовано необхідність вдосконалення і оновлення методик фахової підготовки майбутніх учителів в умовах хмаро орієнтованого навчального середовища, зокрема вчителів технологій. Проведено аналіз робочих навчальних планів підготовки зазначених фахівців.

Ключові слова: хмаро орієнтоване навчальне середовище, підготовки вчителів технологій, робочий навчальний план, компетентність.

Постановка проблеми. Нині загальноосвітні навчальні заклади (ЗНЗ) спрямовують свою діяльність на всебічний розвиток людини як найвищої цінності суспільства, розвиток її розумових і фізичних здібностей [4]. Згідно Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти в процесі навчання у ЗНЗ передбачено формування в учнів ключових компетентностей, які є фундаментом подальшого становлення фахівця. Ці аспекти визначають необхідність аналізу реального стану формування таких компетентностей та відповідного перегляду вимог до підготовки майбутніх учителів технологій.

Стрімкий науково-технічний прогрес та розвиток хмарних сервісів, які з кожним роком все більше використовуються у навчальному процесі, вимагає змін у структурі навчальних планів і змісті підготовки учителів технологій, які у своїй професійній діяльності забезпечують основи політехнічних знань випускників ЗНЗ [2].

Мета статті – дослідити умови формування компетентності майбутніх учителів технологій в хмаро орієнтованому навчальному середовищі.

Для досягнення поставленої мети були реалізовані наступні методи дослідження: спостереження; вивчення, узагальнення та систематизація досвіду підготовки майбутніх учителів технологій у КДПУ імені Володимира Винниченка, аналіз науково-методичної літератури з теми дослідження.

Аналіз актуальних досліджень. Проблемі організації навчально-виховного процесу в умовах хмаро орієнтованого навчального середовища присвячені праці науковців: В. Ю. Бикова, М. І. Жалдака, О. М. Спіріна, О. М. Трифонової та ін. [1; 5; 7; 8; 9; 10]. При цьому розвиток та впровадження інформаційно-комунікаційних (ІКТ) і хмарних технологій (ХТ) початку ХХІст. в освітній процес знаходиться на початковій стадії[8], де ще слабо реалізовані завдання, викладені у Законі України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні».

Виклад основного матеріалу. Вирішення цієї проблеми ми вбачаємо у формуванні єдиного хмаро орієнтованого навчального середовища (ХОНС), яке забезпечить доступ до якісних освітніх ресурсів.

В сучасних умовах професійна діяльність учителя стає все більш складною: впроваджуються нові педагогічні технології, змінюється зміст освіти, виникають нові види діяльності. Крім того, якість навчально-виховного процесу у ЗНЗ залежить від ІКТ, без яких неможливо забезпечити рівний доступ до якісної освіти [5].

Проведені дослідження [6; 7; 8] показують необхідність неперервного вдосконалення та оновлення методик фахової підготовки майбутніх учителів в умовах ХОНС, зокрема вчителів технологій. Аналіз робочих навчальних планів (РНП) для І курсу за попередні роки з напрямку підготовки фахівців: 6.010103 Технологічна освіта показав відсутність дисциплін, орієнтованих на використання хмарних технологій у майбутній діяльності (табл. 1).

Як показують проведені у таблиці 1 дані стабільним є рівень наповнення ІКТ є лише на 4 курсі. Три роки поспіль він становить 12,5 %. Позитивною є тенденція для студентів спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології) (1 курс 2016 – 2017 н. р.), для робочого навчального плану яких рівень наповнення дорівнює 18,75 %. На інших курсах цей показник є стабільно низьким.

Таблиця 1

Рівень наповнення РНП дисциплінами орієнтованими на використання ХТ у майбутній професійній діяльності вчителів технологій

Курс

Загальна к-ть дисциплін у РНП

Кількість дисциплін орієнтованих на використання ХТ у майбутній професійній діяльності вчителів технологій

Рівень наповнення РНП, %

2014 – 2015 н. р.

1

23

1 – Сучасні інформаційні технології

4,35

2

18

1 – Компютерна графіка

5,56

3

19

0

0

4

16

2 – Інформаційно-технічні засоби навчання; Інформаційні машини та кібернетичні системи

12,5

2015 – 2016 н. р.

1

20

1 – Основи інформатики та ІКТ

5

2

19

1 – Сучасні інформаційні технології в освіті

5,26

3

18

0

0

4

16

2 – Інформаційно-технічні засоби навчання; Інформаційні машини та кібернетичні системи

12,5

2016 – 2017 н. р.

1

16

3 – Інженерна та КГ; Нарисна геометрія; Інженерна та комп’ютерна графіка: Креслення; Інформаційні технології в освіті: Основи інформатики та ІКТ;

18,75

2

16

0

0

3

18

0

0

4

16

2 – Інформаційно-технічні засоби навчання; Інформаційні машини та кібернетичні системи

12,5

Аналіз таблиці 1 показав, що елементи методики використання ІКТ і ХТ представлені у приведених навчальних програмах з напрямку підготовки: 6.010103 Технологічна освіта (1 курс 2016 – 2017 н. р.) є низьким рівень. Наповнення РНП з цього напрямку підготовки дисциплінами орієнтованими на використання ХТ у професійній діяльності не забезпечує формування в студентів інформаційно-комунікаційної компетентності.

Для розв’язання окресленої проблеми, ми пропонуємо доповнити відповідні навчальні плани дисциплінами пов’язаними з комп’ютерним дизайном, комп’ютерним моделюванням і графікою, використанням хмаро орієнтованих середовищ у навчальному процесі.

Висновки. Впровадження у процес фахової підготовки зазначених курсів та реалізація їх в умовах хмаро орієнтованого навчального середовища вищого педагогічного навчального закладу сприятиме формування у фахівців напрямку підготовки: 6.010103 Технологічна освіта та спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології) готовності до впровадження хмарних технологій у навчально-виховний процес ЗНЗ.

Перспективи подальших пошуків пов’язані з розробленням методики організації навчання з дисциплін пов’язаними комп’ютерним моделюванням та комп’ютерною графікою у такому середовищі.

Список літератури:

  1. Биков В.Ю. Категорії простір і середовище: особливості модельного подання та освітнього застосування / В.Ю. Биков, В.Г. Кремень // Теорія і практика управління соц. системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2013. – № 2. – С. 3 – 16. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/1188/1/Art100Text-3.pdf.
  2. Возжіна Н.В. Формування фахової компетентності майбутніх учителів технологій в умовах науково-технічного прогресу / Н.В. Возжіна, М.І. Садовий // Фізика. Технології. Навчання: [зб. наук. пр. студ. і молод. наук.] – Кіровоград: ПП «ЦОП «Авангард», 2015. – Вип. 13. – С. 192 – 196.
  3. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п.
  4. Закон України «Про освіту». – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1060-12.
  5. Литвинова С.Г. Проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу: [монографія] / Литвинова С.Г. – К.: ЦП «Компринт», 2016. – 354 c.
  6. Садовий М.І. Застосування ІКТ для дослідження систем з найменшою енергією / М.І. Садовий, М.В. Хомутенко, О.М. Трифонова // Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського нац. ун. ім. І. Огієнка. – Серія педагогічна. – 2013. – Вип. 19: Інноваційні технології управління якістю підготовки майбутніх учителів фізико-технологічного профілю. – С. 234 – 
  7. СадовийМ.І. Організація професійної підготовки фахівців в умовах хмаро орієнтованого навчального середовища / М.І. Садовий, О.М. Трифонова // Актуальні проблеми сучасної соціології, соціальної роботи та професійної підготовки фахівців: [матер. доп. та повідом. Міжнародн. наук.-практ. конф., 16 верес. 2016 р., м. Ужгород]. – Ужгород, 2016. – С. 176 – 178.
  8. Садовий М.І. Методика формування уявлень про сучасну наукову картину світу в хмаро орієнтованому навчальному середовищі / М.І. Садовий, О.М. Трифонова, М.В. Хомутенко // Вісник Черкаського університету. Серія: педагогічні науки. – 2016. – С. 8 – 16.
  9. Триус Ю.В. Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: [метод. пос.] / Ю.В. Триус, І.В. Герасименко, В.М. Франчук; за ред. Ю.В. Триуса. – Черкаси: ФОП Чабаненко Ю.А., 2012. – 220 с.
  10. Трифонова О.М. Принципи добору матеріалів для матриці композиційних матеріалів // Наукові записки. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти / За заг. ред. М.І. Садового. – Кропивницький: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2016. – Вип. 10, Ч. 3. – С. 147-151.