Сергійчук Олексій

Науковий керівник: канд. тех. наук, доцент Рябець С.І.

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

Анотація. У статті розглянуто використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на уроках трудового навчання. Проведено аналіз науково-педагогічної та методичної літератури щодо визначення видів ІКТ, які є ефективними під час навчально-виховного процесу з трудового навчання (технологій) у загальноосвітній школі. Запропоновано завдання, які ставляться на уроках технологій.

Ключові слова: трудове навчання, технології навчання, ІКТ.

Постановка проблеми. Кардинальна зміна економічної політики в нашій країні, перехід до нової ринкової економіки зумовлюють необхідність переосмислення і чіткого визначення ролі професійної освіти, конкретизації її мети і завдань з урахуванням особливостей сьогодення. Тому, актуальність проблеми реформування сучасної технологічної освіти в Україні загострюється. Технологічна освіта ставить перед собою завдання забезпечити випускників загальноосвітніх шкіл фундаментальними знаннями і достатнім рівнем практичної компетентності. Досягти цієї мети можливо за умов раціонального використання часу на уроці, запровадження новітніх педагогічних технології та методів навчання [2].

Аналіз актуальних досліджень. Проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій з метою інтенсифікації навчального процесу висвітлені в роботах В. Баштовий, С. Величко, Р. Лещук [4], Л. Пироженко [7] та багатьох інших дослідників. Суттєвий вклад у розв’язання цієї проблеми у процесі трудового виховання молодого покоління зробили В. Сидоренко, Д. Тхоржевський та інші вчені.

Мета статті: визначення місця інформаційно-комунікаційних технологій на уроках трудового навчання.

У процесі дослідження нами використані такі методи:

теоретичні – вивчення та аналіз наукової і методичної літератури з питань теорії і методики професійної освіти та трудового навчання, деякі освітні аспекти інформаційно-технічних засобів навчання;

емпіричні – педагогічне спостереження за навчальною діяльністю учнів, бесіди з вчителями трудового навчання та професійної освіти.

Виклад основного матеріалу. Сучасний урок технологій це дзеркало педагогічної системи вчителя. Використання ІКТ у навчально-виховному процесі стимулює учня до оволодіння та активного засвоєння нових знань. Водночас, учитель допомагає, мотивує та керує процесом навчання учня.

Перспективи технологічної освіти сьогодні пов’язані з сучасними інформаційними технологіями. Адже інформаційні технології застосовуються у технічному проектуванні та конструюванні, дизайні, моделюванні та деяких технологічних процесах [4; 5].

Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ ст. головною метою визначає «створення умов для розвитку й самореалізації кожної особистості як громадянина України, формування покоління, здатного навчатися впродовж життя, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства». Саме тому в національній системі освіти пріоритетним напрямком є особистісний розвиток, який пов’язаний із формуванням творчого потенціалу, розвитку творчих здібностей учнів [6].

Завдання вчителя – забезпечити реалізацію вимог Державного стандарту базової і повної середньої освіти, всебічний розвиток учнів та повноцінне оволодіння ними всіма компонентами діяльності. З огляду на це, ІКТ виступають як засіб досягнення цих цілей.

До сучасних інформаційно-комунікаційних технологій відносять:

1. Інтернетце джерело інформації, корисної з точки зору навчальної діяльності, її аналізу та оцінювання.

2. Мультимедійні програмні засоби. Під час уроків використовуються мультимедійні засоби, зокрема мультимедійні презентації. Це викликає живий інтерес в учнів, покращує процес засвоєння матеріалу, унаочнює пізнання, сприяє розвитку творчих здібностей учнів.

3. Офісні програмні продукти. На уроках технологій широко використовують офісне та спеціалізоване програмне забезпечення (тобто те, що входить в пакет програм комп'ютера) для підготовки навчально-методичного матеріалу (шаблонів, діаграм, таблиць тощо) та для подання учнями результатів виконання завдань в електронній формі.

Проведений аналіз літератури показав, що на уроках трудового навчання доцільно використовувати такі види ІКТ [1]:

1. Інтерактивні творчі заняття – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету ‑ створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Цей вид роботи з використанням ІКТ підходить, здебільшого, для вивчення нового матеріалу. У ході інтерактивного навчання школярі навчаються спілкуватися, критично мислити, приймати рішення.

2. Комп'ютерні вправи. Вид практичної діяльності спрямований на практичне застосування і засвоєння відповідних умінь і навичок на основі попередньо вивченого теоретичного матеріалу. При такому підході корисним є те, що можна розширювати комплекс вправ, доповнювати його. Наприклад, під час вивчення теми «Елементи машинознавства», а саме будови швейної машини, можна запропонувати учням спочатку опрацювати внутрішню її будову за допомогою комп’ютера, маючи можливість побачити її ніби «зсередини». Потім відповісти на питання про типи з'єднань (які використовуються у швейній машині), які несправності знайшли у роботі і можливі методи ліквідації цих несправностей [7].

3. Використання мультимедійних посібників. Посібники, книги, рекомендації, науково-методична література є необхідною в організації і практичній реалізації навчального процесу. Використання мультимедійної літератури є доцільним і з економічної точки зору, оскільки наразі учням не потрібно купувати дорогі книги, адже є література яку можна завантажити на безкоштовних сайтах.

4. Тестові програми полегшують роботу як вчителю так і учню, дозволяють виявити реальний рівень підготовки учнів, адже вони можуть самостійно перевірити свої знання і звернути увагу на прогалини в них [8].

Впровадження інформаційних технологій у навчально-виховний процес загальноосвітньої школи на уроках технологій дає можливість: розвивати нахили і здібності дітей; задовольняти потреби учня; розкривати їх творчий потенціал; формувати елементи інформаційної культури тощо.

Висновки. Використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі дає змогу здійснити справжній технологічний прорив в організації занять з трудового навчання та досягненні навчальних цілей уроку. На уроках технологій завдяки ІКТ учні мають можливість не тільки набути необхідних знань, а й виробити вміння застосовувати ці знання на практиці.

Список літератури:

1. Бербец В.В. Методика організації проектно-технологічної діяльності учнів на уроках обслуговуючих видів праці: навч. метод. посіб. / За заг. ред. О.М. Коберника. – К.: Науковий світ, 2003. – 92 с.

2. Боринець Н.І. Трудове навчання. Банк ідей для творчих проектів: 5-11 класи / Н.І. Боринець, Р.М. Лещук ; упоряд. Л. Рак. – К. : Шк. світ, 2011. – 112 с.

3. Рябець С.І. Інформаційно-методичні матеріали до підготовки і складання державної атестації: навч. посіб. / О.В. Гур’янова, Т.В. Куценко, С.І. Рябець. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015.– 180 с.

4. Лещук Р.М. Система роботи учителя трудового навчання на основі використання інформаційно-комунікаційних технологій : методичний посібник / Р. М. Лещук. – Вінниця: ММК, 2016. – 56 с.

5. Лещук Р.М. Творчий підхід до організації практичної діяльності учнів у різних системах трудового навчання / Р.М. Лещук, С.С. Півень // Трудове навчання в школі. – 2014. – №1-2 (85-86). – С. 7-15.

6. Національна доктрина розвитку освіти. Указ Президента України від 17 квітня 2002 року № 347 / 2002 // Урядовий кур’єр. – 2002. – 18 квітня.

7. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод. посіб. / [за ред.О.І.Пометун]. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – С. 192.

8. Баштовий В.І. Спецкурс «Сучасні технології навчання і технічні засоби їх реалізації» / В.І. Баштовий, С.П. Величко, О.М. Царенко. – К., 2000. – 116 с.