Миц Віталій

Науковий керівник: канд.ф-м наук, доцент  О. В. Волчанський

Кіровоградський педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація: в статті розглядаються можливості використання ІКТ при вивченні майбутніми вчителями природничих дисциплін розділу "Будова Сонячної системи» у курсі астрономії. Показано, що використання комп’ютерних презентацій з відео-фрагментами, робота з інтерактивними моделями дозволяє активізувати роботу студенів, стимулює їх пізнавальну активність, сприяє формуванню навичок дослідницької діяльності

Ключові слова: навчання астрономії, інформаційні технології.

Актуальність. Застосування комп’ютерних технологій на заняттях дисциплін природничого циклу дозволяє активізувати пізнавальну діяльність студентів; посилити самостійність в опануванні знаннями, вміннями і навиками, мотивацію та інтерес до навчання, в короткий час опанувати великий обсяг навчального матеріалу учнями і, тим самим, покращити навчальні досягнення учнів.

Мета полягає в розкритті переваг використання інформаційних технологій при вивченні розділу "Будова Сонячної системи» у курсі астрономії педагогічних ВНЗ.

Постановка проблеми. Використання новітніх технологій у навчанні на даний час є досить актуальним і загальним процесом. Інформаційні технології дають можливість по новому подати матеріал уроку та зацікавити учнів до вивчення предмету. Саме тому майбутній вчитель повинен володіти всіма можливостями ІКТ, та вміти компетентно їх використовувати.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Астрономія, як навчальний предмет, має цілий ряд особливостей. Вона відрізняється, по-перше, абстрактністю понять, недоступністю явищ і процесів для чуттєвого сприйняття, відмінністю видимого і дійсного; по- друге, необхідністю інтегрувати знання з різних областей та застосувати вивчені закони і методи досліджень до об'єктів і явищ космосу [1]. Сьогодні не існує навчального предмета, в процесі вивчення якого не застосовуються ІКТ [2-5]. Астрономія в цьому питанню займає одне з перших місць. Зокрема відобразити і доступно пояснити матеріал можливо значно краще за використання комп’ютерного моделювання [6, 7].

Виклад основного матеріалу дослідження. Неможливо уявити заняття з астрономії без використання наочних посібників. Саме тому всі без винятку методики викладання астрономії вказують на велику роль наочності у процесі вивчення цього предмета [2].

Застосування нових інформаційних технологій дозволяє значно покращувати ефективність навчального процесу при вивченні курсу астрономії, позитивно впливає на підвищення інтересу учнів і студентів до її вивчення; дозволяє поліпшити якість засвоєння складних астрономічних понять. Для активізації роботи учнів можна використовувати презентації, відеофрагменти, різного типу анімації та віртуальні планетарії. Використання ж інтернет-ресурсів (самостійний пошук потрібної інформації) відкриває можливості самоосвіти.

Сучасні мультимедійні комп’ютерні програми та телекомунікаційні технології відкривають для учнів широкий доступ до нетрадиційних джерел інформації – електронним гіпертекстовим підручникам, загальноосвітнім та освітнім сайтам, системам дистанційного навчання і так далі, все це покликано для підвищення ефективності розвитку самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів і дає широкі можливості їх творчого росту та розвитку[3, 4].

Застосування у процесі навчання астрономії мультимедійних технологій відкриває широкі можливості як у викладанні дисципліни, так і в опануванні її. Електронні посібники, створені на базі мультимедіа, здійснюють сильний вплив на пам’ять та уяву, полегшують процес запам’ятовування, дозволяють зробити урок більш цікавим і динамічним.

Вивчення розділу " Будова Сонячної системи " передбачає велику кількість ілюстративного матеріалу. Важливу роль тут можуть грати вечірні спостереження зоряного неба, які, звісно можна проводити тільки в позаурочний час:

  • знаходження полюса світу і визначення широти місцевості по Полярній зірці,
  • знаходження небесного меридіана і екватора;
  • орієнтація на місцевості по Полярній зірці;
  • знаходження основних сузір'їв і яскравих зірок, видимих в цю пору року;
  • знайомство з шкалою зоряних величин, відмінностями в блиску і кольорі зірок;
  • спостереження за добовим обертанням небесної сфери;
  • спостереження за річною зміною виду зоряного неба;
  • орієнтація на місцевості за допомогою рухомої карти зоряного неба;
  • Меркурій і Венера (фази планети);
  • Марс (полярні шапки і моря в епоху  протистоянь);
  • Юпітер (екваторіальні смуги, Галілеєві супутники);
  • Сатурн з кільцем;
  • Уран і Нептун, диски планет;
  • яскраві астероїди.

Серйозним замінником таких спостережень може стати використання на уроках віртуальних планетаріїв, презентацій, відеофрагментів різного типу. При цьому дуже актуальним у сферичній та практичній астрономії навчити учнів із спостережень за небесними явищами (добове обертання неба, рух Сонця по екліптиці, зміна фаз Місяця) робити висновки при їх реальні причини – космічні явища (обертання Землі навколо осі і навколо Сонця, зміна умов освітленості Місяця і т.д.).

Нами була розроблена система конспектів лекцій та презентацій з теми «Будова Сонячної системи»

  1.  «Системи світу. Видимий рух планет та їх конфігурації».
  2. «Рівняння синодичного руху. Закони Кеплера».
  3. ««Видимий рух Сонця і Місяця. Сонячні і місячні затемнення».

Яскравими прикладами переваги використання комп’ютерних  технологій при поясненні руху в системі Сонце-Земля-Місяць. Існуючі в кабінетах астрономії для демонстрації цього процесу прилади – телурії  мають один недолік – Земля, Місяць і Сонце знаходяться в одній площині. З даної причини неможливо продемонструвати студентам умови настання сонячних та місячних затемнень. Розроблена нами система презентацій дозволяє виправити цей недолік, демонструючи різні варіанти конфігурацій системи Земля, Місяць і Сонце під час повно- або новомісяч, де враховується розташування світил відносно вузлів місячної орбіти.

Таким чином, використання комп’ютерних програм на заняттях астрономії розвиває інтерес студентів до вивчення предмета, підвищує ефективність їхньої самостійної роботи, індивідуалізації процесу навчання шляхом: покращення наочності навчання, сприяння формуванню абстрактних уявлень про небесні і космічні явища та їх відмінності, поглиблення самостійності вивчення курсу, створення комфортних умов проведення різних форм контролю знань, що допомагає в розробці індивідуальних заходів для корекції знань студентів у межах досягнення визначених цілей навчання. Використання комп’ютерних презентацій з відео-фрагментами, робота з інтерактивними моделями дозволяє активізувати роботу студентів на занятті, стимулює їх пізнавальну активність, сприяє формуванню навичок проектної та дослідницької діяльності.

Список літератури

  1. Александров Ю.В. Астрономія: книга для учителя. – Харків: Веста: Видавництво “Ранок”, 2005. –250с.
  2. Биков О. Новітні інформаційні технології в навчально-виховному процесі / О. Биков // Школа. – 2008. – № 7. с 75.
  3. Букач А. Інформаційні та комунікаційні технології в освітній системі міста / А. Букач // Школа. – 2007. – № 12, с.77.
  4. Пархомець І.Ю. Нові інформаційні технології навчання І.Ю. / Пархомець // Управління школою. – 2007. – № 29.
  5. Рєзнік Т. О. Впровадження ІКТ технологій навчання для покращення результативності навчально-виховного процесу. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://yroki.at.ua/load/dilimosja_dosvidom/dilimosja_dosvidom/vprovadzhennja_ikt_tekhnologij_navchannja_dlja_pokrashhennja_rezultativnosti_navchalno_vikhovnogo_procesu/86-1-0-391
  6. Бородіна І. Використання мультимедійних засобів на уроках фізики та астрономії // Фізика (Шкільний світ). – 2004. - №33. – С.1-8.
  7. Князєв С. Г. Комп'ютер на уроці астрономії // Фізика в школах України. - 2004. - №19. - С. 2-3.