Підгорний Олександр
Науковий керівник: доктор пед. наук, доцент Ткаченко І. А.
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Анотація: В статті розглядається можливості програми Star Walk 2 та використання її вчителем і учнем при формуванні астрономічних понять.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, програмне забезпечення, новітні технології, формування понять, астрономія.
Астрономія, як наука, має неабияке практичне спрямування, зокрема, це проявляється в орієнтуванні на місцевості за положенням небесних світил, визначенні географічних координат; вимірюванні часу, здобутті навичок застосування кутомірних і оптичних інструментів, розв'язанні задач з використанням формул астрономічного календаря та карти зоряного неба. Тому знання і практичні навички учнів з астрономії мають бути тісно пов'язані з сучасним станом науки і виробництва, відповідати вимогам нового високотехнологічного суспільства. У цьому контексті кожен творчо працюючий вчитель повинен прагнути, щоб учні сповна володіли знаннями фізики та астрономії, використовуючи при цьому різні новітні технології [2].
Я навчальний предмет, астрономія має цілий ряд особливостей. Вона вирізняється абстрактністю понять, недоступністю явищ і процесів для чуттєвого сприйняття, відмінністю видимого і дійсного. Але використання мультимедійних астрономічних програм усуває багато проблем та труднощів вивчення практичної астрономії [1].
На наш погляд, цікавою з дидактичної точки зору є програма Star Walk 2. Це багатофункціональна програма для аматорів астрономії й професіоналів, яка працює на базі Android, IOS та Windows Mobile [3].
При вивченні деяких тем з астрономії, наприклад: «Небесна сфера», «Орієнтування на місцевості» та ін., завжди виникають труднощі. Програма Star Walk 2 легко розв’язує це складне питання, адже вона має дуже багато цікавих функцій, які можуть прийти на допомогу вчителеві та учням. Наведемо основні характеристики цієї програми.
Star Walk 2 має надзвичайно зручний інтерфейс з фоновим музичним супроводом, який можуть освоїти не лише вчителі та учні 11 класу, а й діти початкової ланки, які тільки почали цікавитися астрономією.
Основна функція даної програми − це можливість в реальному часі відобразити інформацію про ту ділянку неба, яку ви спостерігаєте. Для цього необхідно просто направити на небосхил камеру телефону. При цьому рух небесних тіл відповідає вашому місцезнаходженню на даний момент часу. Якщо спостерігач змінить своє положення або положення телефону й, відповідно, ділянку неба, будуть змінюватися й параметри програми. Такий елемент програми вчитель або учень може використовувати для кращого орієнтування на місцевості, знаходження різних сузір’їв та інших небесних об’єктів.
Ще одна функція програми Star Walk 2 має назву «машина часу». Вона дозволяє змінювати час спостереження і спостерігати, як змінюється зоряне небо з плином часу. При цьому є можливість прискорювати або сповільнювати час.
Наступна функція, яка викликає зацікавлення, – «спектральна шкала». Вона дозволяє спостерігати за зоряним небом в різних спектрах, а саме: γ- промені, рентгенівські промені, видимий спектр, інфрачервоне випромінювання та радіовипромінювання.
Функція «Sky Live» дозволяє отримати дані про схід, захід і положення над горизонтом Сонця, Місяця та деяких планет. Також можна дізнатися інформацію про фази Місяця та положення супутників. Зазначена функція прийде на допомогу при розв’язуванні задач, а також при вивченні теми «Фази Місяця».
Star Walk 2 має зручну функцію пошуку об’єктів, які значно пришвидшують та полегшують роботу з програмою. Пошук дозволяє знаходити планети, сузір’я, об’єкти Месьє, супутники та ін.
Останній цікавий компонент програми – надзвичайно велика кількість різноманітної інформації (текстової, числової, графічної) про кожний об’єкт. Вона, в свою чергу, поділяється на декілька категорій. Перша категорія – візуалізація об’єктів, яка дає можливість спостерігати сузір’я, планети, природні та штучні супутники та інші небесні тіла далекого космосу в 3D зображенні. Для сузір’їв цю категорію можна використовувати для того, щоб довести, що насправді зірки в сузір’ях розташовуються на різних відстанях одна від одної. Візуалізацією користуються й під час вивчення планет, зірок та інших об’єктів, які потребують сферичного зображення.
В другій категорії надається загальна інформація про об’єкт: історія відкриття, структура та ін. Наступна категорія відображає координати даного об’єкта. Четверта категорія – це галерея. Вона дає змогу переглядати фотографії вибраного об’єкта. І остання категорія – інформація з Wikipedia.
Проаналізувавши функції програми Star Walk 2, зазначимо, що робота учнів з даним програмним забезпеченням дає можливість не лише отримати нові форми комутативної роботи та значно підвищити їхню пізнавальну активність, результативність навчального процесу, а й виховувати особистість, яка зможе комфортно відчувати себе в інформаційному суспільстві.
Все це дозволяє вивести сучасний урок з астрономії на якісно новий рівень; підвищити статус вчителя; впроваджувати в навчальний процес інформаційно-комунікаційні технології; розширити можливості ілюстративного супроводу уроку; використовувати різні форми навчання та види діяльності в межах одного уроку; ефективно організовувати контроль знань, вмінь та навичок учнів; вдосконалювати розробку творчих робіт, проектів, рефератів.
Проведення уроків з астрономії за умови використання традиційних та мультимедійних технологій забезпечує набуття учнями не лише глибоких та міцних знань, а й вміння розвивати інтелектуальні, творчі здібності, самостійно набувати нових знань та працювати з різними джерелами інформації.
Насамкінець зауважимо, що інформаційно-комунікаційні технології – це досить потужні механізми, які мають багато можливостей. Але вони не заміняють викладача, а можуть бути лише інструментом у його руках. Причому таким інструментом, який є потужним функціоналом з широким ресурсом використання.
Список літератури:
- Мацюк В. Використання інформаційних технологій під час вивчення фізики / В. Мацюк, С. Крижановський // Фізика та астрономія в рідній школі. – 2017. - №1(130). – С. 38-42
- Пінчук О. Особливості застосування засобів мультимедійних технологій / О. Пінчук, О. Шевченко // Фізика та астрономія в сучасній школі. – 2013. – №6(109). – С. 8-12
- Веб-сайт «Google Play» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vitotechnology.StarWalk 2&hl=ua