Биченко Тетяна

Науковий керівник: канд. техн. наук, професор Царенко О.М.

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

Анотація. В статті розглядаються елементи методики вивчення розділу «Квантова фізика» в загальноосвітній школі з метою впровадження ідеї розвиваючого навчання.

Ключові слова: фізична освіта, квантова фізика, розвиваюче навчання, методика навчання фізики.

Мета сучасної освіти − створення умов для розвитку і саморозвитку учнів, виховання у них здатності приймати самостійні рішення [1, 3]. Тому центром державної освітньої політики стає особистість людини. Основним завданням навчання в традиційній школі вважалася передача учням знань, проте установки освіти на засвоєння «готових» знань, відчужених від діяльності людини, вичерпали свій розвиваючий потенціал. При традиційній орієнтації процесу навчання не враховуються в повній мірі індивідуальні особливості учнів, їхні інтереси та потреби. Сучасна освітня парадигма вимагає перегляду, зокрема, характеру знань, характеру діяльності учнів і вчителя, процесу формування умінь, що, в кінцевому рахунку, впливає на якість знань і мислення взагалі [5].

Мета статті полягає в розробці основ методики формування квантових уявлень учнів загальноосвітньої школи на основі ідей розвивального навчання.

Проблемою нашого дослідження є пошук шляхів подолання суперечності між провідною роллю квантових ідей в сучасній науці та традиційним змістом курсу фізики загальноосвітньої школи.

Закони квантової фізики складають фундамент вивчення будови речовини, дозволяють з’ясувати будову атомів, встановити природу хімічного зв’язку, властивості напівпровідників тощо. Квантова фізика – це фізична теорія, що відкрила своєрідність властивостей і закономірностей мікросвіту. Методи квантової фізики знаходять широке застосування в квантовій електроніці, фізиці твердого тіла, сучасній хімії. Квантові властивості речовини широко використовують у фізиці високих енергій, яка вивчає будову ядра атома і властивості елементарних частинок, а результати дослідження знаходять широке застосування в техніці.

Останнім часом у вітчизняній освіті все більше уваги приділяється проблемам навчання, а принцип розвивальної освіти закладено в основу реформування сучасної школи. Обов'язковою умовою в системі розвивального навчання виділяють два основних підходи: найактивнішим суб'єктом в процесі пізнавальної діяльності повинен бути той, кого навчають, а головна функція вчителя пов'язана з організацією власної діяльності школярів.

Аналіз програмам з фізики загальноосвітньої школи показує, що в процесі вивчення питань оптики (хвильової та квантової), атомної та ядерної фізики запланований наступний розподіл матеріалу [4]:

На рівні стандарту:

На академічному рівні:

На профільному рівні:

  • Тема «Хвильова і квантова оптика» на яку виділяється 12 годин, входить одна лабораторна робота «Спостереження інтерференції та дифракції світла».
  • Тема «Атомна і ядерна фізика» на яку виділяється 12 годин, входить одна лабораторна робота «Спостереження неперервного й лінійчатого спектрів речовини».
  • Тема «Хвильова і квантова оптика» на яку виділяється 19 годин, входить дві лабораторні роботи «Спостереження інтерференції світла» та «Спостереження дифракції світла».
  • Тема «Атомна і ядерна фізика» на яку виділяється 15 годин, входить дві лабораторні роботи «Спостереження неперервного й лінійчатого спектрів речовини» та «Дослідження треків заряджених частинок за фотографіями».
  • Тема «Оптика» на яку виділяється 38 годин, входить три лабораторні роботи «Спостереження інтерференції світла», «Спостереження дифракції світла» та «Визначення довжини світлової хвилі».
  • Тема «Атомна і ядерна фізика» на яку виділяється 32 години, входить дві лабораторні роботи «Спостереження неперервного й лінійчатого спектрів речовини» та «Дослідження треків заряджених частинок за фотографіями».

Особливість змісту квантової фізики накладає відбиток на методику її вивчення. У цьому розділі учнів знайомлять з такими поняттями [5]: джерела й приймачі світла; поширення світла в різних середовищах; поглинання й розсіювання світла; відбивання й заломлення світла; закони заломлення світла; світло як електромагнітна хвиля; інтерференція й дифракція світлових хвиль; поляризація й дисперсія світла; неперервний спектр світла; спектроскоп; квантові властивості світла; гіпотеза М. Планка; світлові кванти; енергія та імпульс фотона; фотоефект; атомне ядро; протонно-нейтронна модель атомного ядра; нуклони; ядерні сили та їхні особливості; елементарні частинки; класифікація елементарних частинок; кварки; космічне випромінювання.

Особливості методики вивчення даного розділу визначаються місцем цього розділу в шкільному курсі фізики і специфікою досліджуваного в ньому матеріалу. Квантову фізику вивчають на завершальному етапі навчання в школі у другому півріччі 11 класу, причому вивчають вперше. Ніде протягом усього шкільного курсу фізики учні практично не зустрічалися з дуалізмом властивостей частинок, речовини і поля, з дискретністю енергії, з властивостями ядра атома, з елементарними частинками. Лише про будову атома і його ядра школярі отримали початкові уявлення в базовому курсі фізики, а більш повні − в курсі хімії (9 клас). Ця обставина вимагає від учителя так побудувати навчальний процес, щоб при вивченні матеріалу домагатися глибокого і міцного засвоєння його учнями. Необхідна продумана робота із закріплення і застосування досліджуваного матеріалу при вирішенні завдань, виконанні лабораторних робіт і т.д.

Для підвищення якості засвоєння матеріалу дуже важливо спиратися на раніше отримані знання. Наприклад, при вивченні правил зміщення при радіоактивному розпаді і при вивченні ядерних реакцій необхідно широко спиратися на закони збереження маси і заряду. Перед вивченням будови атома доцільно повторити поняття доцентрове прискорення, закони Ньютона, закон Кулона, а також ті відомості про будову атома, які учні отримали в базовому курсі фізики і при вивченні хімії.

Особливість змісту квантової фізики також накладає відбиток на методику її вивчення. В цьому розділі учні знайомлять зі своєрідністю властивостей і закономірностей мікросвіту, які суперечать багатьом уявленням класичної фізики. Від школярів для його засвоєння потрібно не просто високий рівень абстрактного мислення, а й діалектичне мислення. Протиріччя «хвиля-частинка», «дискретність-безперервність» розглядають з позицій діалектичного матеріалізму. Тому при вивченні цього розділу вчителю важливо спиратися на ті філософські знання, які мають учні, частіше нагадувати їм, що у метафізичному тлумаченні діалектика протиставляє твердження: і так, і ні. Тому немає нічого дивного в тому, що світло в одних умовах поводиться як хвиля, в інших − як потік частинок.

Матеріал розділу надає значні можливості для організації самостійної діяльності учнів. Корисно широко використовувати Періодичну систему Менделєєва і запропонувати їм на її основі самостійно розкрити склад ядер деяких елементів, розрахувати для них дефект мас, енергію зв'язку, питому енергію зв'язку і т. п. Оціночні розрахунки різних параметрів мікросвіту, широко використовувані в цьому розділі, можуть бути змістом самостійної діяльності учнів в школі і вдома, а аналіз отриманих в них результатів − найкраща школа розвитку мислення учнів. Цій же меті служить вирішення завдань, які в даному розділі носять переважно тренувальний характер і вимагають акценту на аналіз отриманих даних: корисно зіставляти енергії зв'язку ядер з енергією зв'язку інших систем, наприклад молекул; кінетичну енергію α-частинок з енергією теплового руху молекул; щільність ядерної речовини з відомими густинами різних речовин. Результати цього аналізу дозволяють учням краще зрозуміти порядок величин в мікросвіті, осмислити своєрідність мікросвіту.

Для полегшення засвоєння квантової фізики необхідно в навчальному процесі широко використовувати різні засоби наочності. Але кількість демонстраційних дослідів, які можна поставити при вивченні цього розділу в середній школі досить незначна. Тому, крім експерименту, широко використовують рисунки, креслення, графіки, фотографії треків, плакати і діапозитиви. Перш за все, необхідно ілюструвати фундаментальні досліди, а також роз'яснювати принцип будови приладів, які реєструють частинки, прискорювачів, атомного реактора, атомної електростанції тощо. При вивченні цього розділу широко використовують навчальні відеофільми, діафільми, а також діапозитиви і настінні таблиці. Значні можливості в цьому відношенні відкриває комп'ютерне моделювання [2].

Висновки. Розвиток фізичної освіти в школі − об'єктивний закономірний процес. Він визначається завданнями, висунутими суспільством перед школою на даному історичному етапі, рівнем розвитку науки і техніки та досягненнями педагогіки, що розробляє і удосконалює зміст і методи навчання та виховання.

Міцні знання з квантової фізики вкрай важливі для формування в учнів сучасної фізичної картини світу і глибокого розуміння природи фізичних процесів на атомному і молекулярному рівнях. В даний час у зв'язку з швидким розвитком нанотехнологій і атомної енергетики даний розділ фізики має особливе значення.

Список літератури

  1. Атаманчук П. Сучасні проблеми фізичної освіти / П. Атаманчук, А. Кух, В. Мендерецький, О. Ніколаєв // Фізика та астрономія в школі: Науково-методичний журнал. ‑ К.: «Педагогічна преса», 2007. – № 3. – С.50-54.
  2. Жук О.Ю. Головні етапи процесу розв’язання навчальної фізичної задачі з використанням педагогічних програмних засобів математичної підтримки // Наукові записки Кіровоградського педагогічного університету. – Кіровоград, 2001. – Вип. №34. – C. 35-39.
  3. Ляшенко О. Зміст фізичної освіти: яким йому бути? / О.Ляшенко // Фізика та астрономія в школі: Науково-методичний журнал. ‑ К.: «Педагогічна преса», 2009. – № 6. – С. 3-6.
  4. Навчальна програма з фізики для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів: академічний та рівень стандарту [Електронний ресурс]. – Київ, 2011. – Режим доступу:http://osvita.ua/doc/files/news/309/30993/52.doc
  5. Савченко В.Ф. Уроки фізики/ В.Ф. Савченко, Є.В. Коршак, О.І. Ляшенко – К.: Перун, 2002. − 320 с.