Додорошко Сергій

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Чінчой О.О.

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

 

У статті висвітлено теоретичні засади використання ІКТ при викладанні фізики. Розглянуто окремі програмні продукти, які можна застосовувати під час вивчення розділу ”Електродинаміка”.

Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, бібліотека електронних наочностей, віртуальна фізична лабораторія», Microsoft Excel.

 

Постановка проблеми. Стрімкий розвиток комп'ютерної техніки та її різноманітного програмного забезпечення − це одна з характерних прикмет розвитку сучасного суспільства. Технології, основним компонентом яких є комп'ютер, проникають практично в усі сфери людської діяльності [2]. Сучасний вчитель повинен володіти комп’ютерною грамотністю, адже саме він передає свої знання та вміння майбутньому поколінню.

Інформаційно-комунікаційні технології поступово трансформують усі сфери суспільного життя, формують нові системи потреб, спосіб життя, демократизують процес навчання, роблять процес пізнання творчим, стимулюють заняття самоосвітою. Активне впровадження інформаційних технологій у першу чергу стосується системи освіти. Традиційні форми навчання поступово замінюються новітніми технологіями, спрямованими на формування умінь та навичок, що відповідають вимогам суспільства. Це змушує фахівців у багатьох країнах світу періодично переглядати якість і рівень шкільної освіти, що зумовлює необхідність її реформування.

Електродинаміка, як і будь-який розділ фізики, для засвоєння його учнями потребує значного наочного матеріалу. Але, нажаль, ряд  демонстрацій та дослідів, важко, або ж зовсім неможливо відтворити у рамках шкільного кабінету. Саме тут у нагоді вчителю стають ІКТ.

Дуже часто можна спостерігати, як цікавий урок у школі проходить на зразок монотонної лекції. Відомо, що інформація краще засвоюється, якщо задіяні всі органи сприйняття людини. Педагогічний досвід показує, що учні краще запам’ятовують інформацію яка супроводжується мультимедійною презентацією, адже мультимедіа це комбінування різних форм подання інформації на одному носієві, наприклад текстової, звукової та графічної, або, останнім часом все частіше — анімації та відео.

Аналіз досліджень. Висвітлення проблем, які пов'язані з використанням ІКТ у навчальному процесі, започатковано і розвинуто в працях провідних фахівців у галузі дидактики фізики. У роботах вітчизняних вчених В.Ю. Бикова, С.П. Величка, А.М. Гуржія, Ю.О. Жука, В.Ф. Заболотного, О.І. Іваницького, І.В. Сальник, В.П. Сергієнка, М.І. Шута описані теоретичні та методологічні основи, психолого-педагогічні проблеми й можливості застосування даних технологій [1].

Метою статті є обґрунтування доцільності використання інформаційно – комунікаційних технологій при викладанні фізики, а саме розділу ”Електродинаміка”.

Виклад основного матеріалу. Добре відомо, що курс фізики середньої школи включає розділи, вивчення і розуміння яких вимагає розвиненого образного мислення, уміння аналізувати, порівнювати. Деякі теми ”Електродинаміки” в умовах шкільного фізичного кабінету не можуть бути продемонстровані. В результаті учні зазнають труднощі при вивченні, оскільки не в змозі уявити як протікають фізичні процеси. У таких ситуаціях на допомогу учневі приходять сучасні технічні засоби навчання − у першу чергу персональний комп’ютер.

Проаналізуємо деякі програмні засоби. Найбільш розповсюдженим є продукт ”Квазар-мікро”, який використовується як для проведення фронтального експерименту, так і для виконання лабораторних робіт. При підготовці до лабораторної роботи доцільно ”попрацювати” із анімацією лабораторного досліду. Але слід пам’ятати, що ніякий віртуальний дослід не замінить реальний фізичний експеримент, тому до використання комп’ютера для проведення лабораторних робіт слід підходити обережно, і використовувати лише в тих випадках, коли, через брак приладів, неможливо виконати дану лабораторну роботу.

Навчальні програми з фізики змінюються значно швидше, ніж оновлюється чи створюється нове програмне забезпечення. Однак це не означає, що потрібно відмовлятися від використання ППЗ з фізики, оскільки ”Бібліотека електронних наочностей” разом з ”Віртуальною фізичною лабораторією” дозволяють комплексно підходити до викладання навчального матеріалу з фізики, використовуючи конструктор уроків.

Мультимедійні презентації надзвичайно ефективні при проведенні уроків, лекцій, конференцій, окремих виступів як для вчителя, так і для учнів. Компонування матеріалу програми в цьому випадку слугує своєрідною формою опорного конспекту. Варто зазначити також, що учні під час підготовки домашнього завдання часто використовують презентацію, вважаючи, що вона більш зрозуміла й логічна.

У пакеті Microsoft Office є ефективна програма Microsoft Excel в плані економії навчального часу, коли учням треба показати, як залежить той чи інший процес від зміни певної фізичної величини. Це гарний засіб для автоматичного обчислення різних даних, записаних у табличній формі. Також ця програма зручна для графічного представлення фізичних процесів, для аналізу та порівняння отриманих графіків. При поясненні нового матеріалу з таких тем:

  • залежність сили струму від напруги та опору;
  • залежність опору провідників і напівпровідників від температури;
  • електроліз;
  • механічні коливання;
  • електромагнітні коливання [3].

Висновки. Застосування у навчальному процесі такого типу програмних продуктів з фізики дає можливість не тільки отримати нові форми роботи учнів, значно підвищити їхню пізнавальну активність та результативність навчального процесу, а й виховувати особистість, яка зможе комфортно відчувати себе в інформаційному суспільстві.

Список літератури:

  1. Додорошко С.А. Використання інформаційно комунікаційних технологій а процесі навчання фізики в загальноосвітній школі /С.А. Додорошко // Фізика. Технології. Навчання. Збірник наукових праць студентів і молодих науковців – Випуск 14. – Кіровоград: ПП «Центр оперативної поліграфії «Авангард»», 2016. – 216 с.
  2. Електронний ресурс http://www.moippo.mk.ua/attachments/article /1282/%D0%91%D1%80%D0%BE%D1%88%D1%83%D1%80%D0%B0%201.pdf
  3. Котко О. М. Досвід використання ІКТ та можливостей мережі Інтернет у вихованні дітей та учнівської молоді [Електронний ресурс]. – Режим доступу до статті: http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=82060