Янсон Володимир
Науковий керівник: канд. ф-м. н., доцент Федорова О.В.
Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Анотація: у статті аналізується можливості використання соціальних Інтернет мереж щодо інтерактивного підходу до навчально-пізнавальної діяльності студентів на заняттях з технології громадського харчування.
Ключові слова: соціальні Internet-мережі, навчальний процес інтерактивне навчання, інформація, технології громадського харчування.
На сучасному етапі розвитку інформаційно-комунікаційних технологій особливе місце посідають розроблені великими IT-корпораціями сервіси та служби мережі Internet, що отримали назву – соціальних. Їх популярність зростає не тільки серед корпоративних клієнтів, а й серед молоді, яка є отримувачем освітніх послуг, що здійснюються вищими навчальними закладами. Зважаючи на це, звернемо нашу увагу на такі сервери мережі Internet, як соціальні мережі «ВКонтакте», Facebook.
Аналіз основних публікацій щодо проблеми використання можливостей соціальних сервісів у середній та вищій освіті розглядаються в роботах: К. Бондаренко, Є. Патаракіна, К. Бугайчука, Б. Ярмакова, М. Резніка, Тіма О’Рейлі та ін. Акцент у сучасних дослідженнях Є. Патаракіна і К. Бугайчука робиться на ролі соціальних сервісів Інтернету в дистанційному навчанні, поєднуючись із теорією колективізму Стефана Доунса та Джорджа Сіменса. Слід зазначити, що основні дослідження в галузі використання соціальних Internet-мереж у навчанні переважно ведуться зарубіжними вченими.
К. Бондаренко виділила два основних види соціальних мереж, які виконують навчальну функцію (рис.1).
На думку К. Бондаренко, цінність для навчання та розвитку здебільшого бачимо в американській соціальній мережі Facebook, користувачами якої є 50 млн. людей. По-перше, Facebook дає змогу викладачам університетів створити різноманітні курси для студентів, по-друге, організації можуть створити закриту корпоративну мережу співробітників на платформі Facebook [1].
Рис.1. Класифікація соціальних мереж, з точки зору навчання та розвитку.
Основним у процесі навчання в соціальних мережах науковці вважають утворення спільнот. Спільнота – це група людей, які навчаються і взаємодіють один з одним, будують відносини, які утворюють почуття приналежності груп і взаємних зобов’язань. Соціальні мережні технології пропонують можливості для участі в інтерактивному діапазоні і є засобами для проведення навчання.
Мета статтіполягає в огляді можливостей використання соціальних Internet-мереж як форми інтерактивного підходу до навчально-пізнавальної діяльності студентів на заняттях з технології громадського харчування.
Сьогодні вже неможливо викладати дисципліни традиційно, коли у центрі навчального процесу знаходиться викладач, а студенти мовчки сприйматимуть матеріал, слухають пояснення на лекціях або звітують на семінарських і практичних заняттях, виконують контрольні завдання, складають заліки і одержують оцінки за ті завдання та навики, які набули у процесі навчання. Але все одно визначальна роль у традиційному навчанні належить викладачеві. Спілкування викладача зі студентом складає основу передачі інформації, важливою особливістю якої є наявність оперативного зворотного зв’язку. Інша ситуація виникає з використанням комп’ютера в навчально-пізнавальній діяльності. Головною особливістю, що відрізняє комп’ютер від звичайних технічних засобів освіти, є можливість організації діалогу людини з людиною через комп’ютер, тому фахівці в галузі науки все більше сходяться на думці, що навчання має відбуватися там, де студенти проводять найбільше часу. На сьогодні домівкою для більшості став Internet, який є одним з найбільш популярних захоплень молоді [3]. Одне з визначень поняття «соціальна мережа» виглядає таким чином: «Соціальна мережа – інтерактивний, багатокористувацький веб-сайт, контент якого наповнюється самими учасниками мережі. Сайт являє собою автоматизоване соціальне середовище, що дозволяє спілкуватися групі користувачів, об'єднаних спільним інтересом» [4, с 159-162].
Мережні соціальні сервіси стали основним засобом спілкування, підтримки та розвитку соціальних контактів; спільного пошуку, зберігання, редагування та класифікації інформації; творчої діяльності мережного характеру; виконання безліч інших завдань. Така їх група, як соціальні мережі надають такі інструменти для здійснення вищенаведених функцій:
- групи (академічні, науково-дослідні, за інтересами);
- обмін файлами (лекції, завдання, програми);
- публікація матеріалів (відео, фото, посилання на зовнішні ресурси);
- обговорення, опитування, оповіщення, додатки (перекладач, калькулятор, стікери тощо) [2, с 169].
Для більшості студентів технології мережі Internet – це знайомі технології, тому викладачам не треба їх навчати, як працювати. Викладач і студент має можливість створювати власний навчальний корект, здійснювати його трансформацію, переосмислення обговорення.
Найпопулярнішими соціальними мережами серед студентів українських ВУЗів є «ВКонтакте», Facebook, Twitter та ін. Проаналізувавши літературу, джерела мережі Internetта сервіси, які надають віртуальні соціальні мережі, варто зазначити що особливої уваги заслуговує можливість в соціальних мережах створювати віртуальні співтовариства (з відкритим та закритим доступом), що об’єднують користувачів з спільними інтересами. У такому форматі викладач може організовувати та координувати роботу секцій та груп.
Кафедра технологічної, професійної освіти та загальнотехнічних дисциплін Ізмаїльського державного гуманітарного університету активно впроваджує різноманітні форми комп’ютерної підтримки навчального процесу. Викладання окремих дисциплін, таких як технологія громадського харчування, відбувається на базі застосування різноманітних програмних продуктів та ресурсів мережі Internet.
Тому організовуючи навчально-пізнавальну діяльність студентів на заняттях з технології громадського харчування, можна використовувати соціальні мережі для вирішення наступних завдань:
- організовувати колективну роботу студентів на занятті та за межами аудиторії, що сприяє співпраці, набуттю досвіду роботи в команді;
- розширювати організацію навчання студентів удома, оскільки соціальні мережі дозволяють використовувати навчальний контент не обмежуючись часовими, географічними та віковими межами;
- забезпечувати розвиток персоніфікованого навчального середовища студента, створення його портфоліо та навчального контенту дисципліни.
Таким чином, соціальні Internet-мережі як форма інтерактивного підходу до навчально-пізнавальної діяльності студентів на заняттях з технології громадського харчування має низку переваг:
- для ВНЗ це легка доступність та вільна альтернатива дорогим соціальним платформам навчання;
- соціальні мережі прості у використанні й інтуїтивно зрозумілі для викладачів та студентів;
- використання соціальної мережі стимулює навчально-пізнавальну активність студентів і, як результат, підвищує рівень освіти;
- дозволяє заощадити час витрачений на те, щоб студенти могли б звикнути до нового комунікативного простору, яке дозволяє опанувати неформальне спілкування між викладачем і студентами і допомагає організовувати особистісно-орієнтоване навчання.
Список літератури:
- Бондаренко К. Социальные сети как инструмент развития: виды и возможности 24 марта 2008 г. [електронний ресурс] / К. Бондаренко. - Режим доступу: http:www. trainings.ru/library/articles/?id=10067
- Осадчий В.В. Соціальні Інтернет-мережі як засіб дистанційного навчання / В.В. Осадчий. - Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць. Ун-т менедж. Освіти НАПН України; редкол.: О.Л. Онуфрієва (та ін.).- К,2005.- Вип. 7(20) / голов.ред. В.В. Олійник. – К: «АТОПОЛ», 2012.- с.169
- Патаракин Е.Д. Социальные взаимодействия и сетевое обучение 2.0. / Е.Д. Патаракин. - М. : НП «Современные технологии в образовании и культуре», 2009. – 176 с.
- Щербаков О. В. Соціальна мережа для підтримки навчального процесу у ВНЗ / О. В. Щербаков, Г. А. Щербина // Системи обробки інформації: зб. наук. праць. / М-во оборони України, Харк. ун-т Повітр. Сил ім. Івана Кожедуба. – 2012. – Вип. 8 (106) : Проблеми і перспективи розвитку IT- індустрії. – С. 159-162