Погорєлова Альона

Науковий керівник: канд.пед. наук, доцент Букатова О.М.

Ізмаїльський державний гуманітарний університет

Анотація: В статті розглядаються деякі аспекти формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій. Розкриті основні поняття та складові, особливості та умови розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі фахової підготовки Зроблено акцент на важливості формування інформаційно-комунікаційної компетентності саме вчителів трудового навчання та технологій, як складової їх професійної компетентності.

Ключові слова: компетентність, інформаційно-комунікаційна компетентність, інформаційна компетентність, комп’ютерна компетентність.

ХХІ століття сьогодні називають століттям інформації, інформатизації та інформаційної революції, основу якої становить швидкий розвиток нових  технологій. Сучасні реалії характеризуються впровадженням інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) в усі сфери діяльності людини.

Прогрес в галузі ІКТ висуває нові завдання перед суспільством, у зв’язку з цим в галузі освіти постають питання підготовки інформаційно-компетентних фахівців. Не оминає це і підготовку фахівців з технологічної освіти, майбутніх учителів трудового навчання та технологій.

Концептуальною основою організації вищої освіти в умовах масштабних євроінтеграційних процесів ХХІ ст. є компетентнісний підхід, який спрямовує навчальний процес на формування в майбутнього фахівця соціально та професійно важливих компетенцій, які відповідають вимогам національного і світового ринків праці. Перехід на використання в практиці вищих навчальних закладів компетентнісно орієнтованих освітніх стандартів доповнює традиційні підходи до навчання, веде до нового бачення його змісту, методів і технологій.

Головним фактором ефективності впровадження та використання ІКТ при підготовці майбутніх учителів трудового навчання та технологій постає компетентність викладачів.

Проблема використання засобів ІКТ у професійній підготовці ґрунтовно розглянута в дослідженнях Е. Бєлікова, С. Бешенкова, В. Виноградова, С. Гончаренка, В. Касаткіної, Г. Кедровича, О. Коберника, Г. Козлакової, С. Литвинової, І. Роберта, Л. Шевченка та ін.

У вирішенні проблеми формування інформаційно-комунікаційної компетентності педагога є серйозні дослідження вітчизняних і зарубіжних учених (В. Алейников, Е. Купріна, З. Новікова, С. Сивих, А. Молокова, Г. Бордовський, Н. Гендіна та ін.).

Мета статті полягає у розгляді проблеми формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій.

Завдання статті: розкрити основні поняття та складові, особливості та умови розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі фахової підготовки.

Слід розглянути поняття «компетентність» та «інформаційно-комунікаційна компетентність».

В. Дьомін дає таке визначення: компетентність – це рівень умінь особистості, котрі визначають ступінь відповідності певної компетенції, дозволяючи діяти конструктивно у змінних соціальних умовах [1, с.8].

С. Литвинова дає таке визначення: інформаційно-комунікаційна компетентність – здатність вчителя-предметника, а саме вчителя трудового навчання та технологій орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного суспільства [3, с.8].

Ці поняття є складовими професійної компетентності вчителя трудового навчання та технологій.

Підготовка майбутніх учителів трудового навчання та технологій спрямована на оволодіння новими інформаційними технологіями. Проте, важливою є не сама техніка, а вміння максимально ефективно використовувати її для вирішення педагогічних проблем.

Слід зазначити, що інформаційно-комунікаційна компетентність майбутнього вчителя трудового навчання та технологій включає в себе інформаційну компетентність та комп’ютерну компетентність і є складовою його професійної компетентності.

Інформаційна компетентність пов’язана з роботою над інформацією, вміннями та навичками одержувати та обробляти її, демонструванням інформації в найбільш зручному вигляді.

Комп’ютерна компетентність виявляє готовність майбутнього вчителя трудового навчання та технологій застосовувати на практиці різноманітні програмні засоби для переробки отриманої інформації.

Український науковець С. Раков до складу компетентності з ІКТ майбутнього вчителя трудового навчання та технологій включає такі складові:

  • методологічну – усвідомлення комп’ютера як основи інтелектуального технологічного навколишнього середовища, усвідомлення можливостей та обмежень застосування засобів ІКТ для розв’язування соціальних та індивідуально значущих завдань сьогодні й у майбутньому;
  • дослідницьку – усвідомлення комп’ютера як універсального технічного засобу автоматизації дослідження; володіння засобами ІКТ і методами застосувань та наукових досліджень у різних галузях знань;
  • модельну – усвідомлення комп’ютера як універсального засобу інформаційного моделювання; опанування професійними пакетами комп’ютерного моделювання для різних освітніх галузей і навчальних предметів;
  • алгоритмічну – усвідомлення комп’ютера як універсального виконавця алгоритмів і як універсального засобу конструювання алгоритмів; володіння базовими поняттями теорії алгоритмів, володіння сучасними засобами конструювання алгоритмів;
  • технологічну – усвідомлення комп’ютера як універсального автоматизованого робочого місця для будь-якої професії; володіння сучасними засобами ІКТ для розв’язування практичних завдань [4, с. 36].

Формуванню інформаційно-комунікаційної компетентності майбутнього вчителя трудового навчання та технологій сприяють такі особливості інформаційно-комунікаційного освітнього простору:

  • безперервність інформаційно-комунікаційної підготовки студентів;
  • інтегративність різних рівнів системи освіти щодо формування інформаційно-комунікаційної компетентності;
  • відкритість змісту і процесу формування інформаційно-комунікаційної компетентності студентів;
  • адаптивність формування компетентності;
  • оцінка результативності формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх вчителів трудового навчання та технологій [2, с.75].

Умовами формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх вчителів трудового навчання та технологій є: формування потреби в  інформаційно-комунікаційній компетентності через організацію діяльності в інформаційно-освітньому середовищі; забезпечення формуванням інформаційно-комунікаційної компетентності на основі індивідуального підходу; організація самостійної роботи з використанням засобів ІКТ; взаємодія між викладачем і студентами через електронні засоби зв’язку.

Підсумовуючи викладене вище слід зазначити, що інформаційно-комунікаційна компетентність учителя – це важлива складова його професійної компетентності, яка є інтегративною властивістю особистості, що виявляється у готовності до формування навчально-інформаційних умінь і навичок учнів. За допомогою ІКТ сучасний вчитель доповнює традиційну методику навчання, формує творчу атмосферу, підштовхує учнів до самоосвіти.

Список літератури:

  1. Демин В. А. Профессиональная компетентность специалиста: понятия и виды / В. А. Демин // Мониторинг образовательного процесса. – 200. – 34. – С. 35–37.
  2. ГуревичР. С., КадеміяМ. Ю. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх учителів трудового навчання (технологій) /  Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю. // Теорія і практика управління соціальними системами. 2009. – № 2. – С. 73–78.
  3. Литвинова С.Г. Шляхи формування інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів-предметників / С. Г. Литвинова // Комп’ютер у школі та сім’ї. 2008. – № 2. – С. 8.
  4. Раков С.А. Сучасний учитель інформатики: кваліфікація і вимоги / С.А. Раков // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2005. – № 3. – С. 35 – 38.

 

Додати коментар