Коваль Ольга
Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Букатова О.М.
Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Анотація: В статті розглядається проблема естетичного виховання учнів на уроках трудового навчання.Досліджено вплив декоративно-ужиткового мистецтва на естетичне виховання школярів. Зроблено акцент на підходах до реалізації впливу декоративно-ужиткового мистецтва, як засобу формування національно-культурної свідомості учнів.
Ключові слова: естетичне виховання, трудова підготовка, мистецтво, декоративно-ужиткове мистецтво, творча праця.
Актуальність теми. За різних політико-економічних трансформацій, які переживала Україна, коли змінювалися уявлення про світ і місце людини в ньому, як ніколи гостро постало питання про роль естетизації життя людини та суспільства в цілому, інтеграцію української національної культури у світову, що загалом виражається в посиленні впливу прекрасного на різні аспекти життєдіяльності суспільства.
На сучасному етапі розвитку української культури та сучасних інформаційних технологій у вихованні дітей, актуальним є виховання в народних традиціях. Народне (декоративно-ужиткове) мистецтво нерозривно пов'язане з життям і побутом людства. Краса здавна вважалася могутнім засобом морального вдосконалення особистості. Головне завдання естетичного виховання полягає в тому, щоб засобами мистецтва прищепити людині високі норми і принципи моралі, прагнення до творчої діяльності, яка є засобом реалізації духовних потреб особистості. Розвиваючи культуру почуттів, поведінки, особистих інтересів, творчу працю, активну громадську діяльність, можна формувати всебічно-досконалу і розвинену людину. Для розв'язання цього завдання важливе значення має декоративно-ужиткове мистецтво.
Аналіз останніх досліджень. Над проблемою формування естетичних смаків та національних цінностей працювали чимало педагогів сьогодення, серед яких: В. Довбишенко, П. Дроб’язко, Р. Захарченко, П.Ігнатенко, В. Каюков, В. Кузь, І. Мартинюк, Ю. Руденко, З. Сергійчук, М. Стельмахович, Б. Ступарик, Є. Сявавко та інші, які в основу змісту естетичного виховання вкладали історико-культурну народну спадщину. У кінці ХХ ст. академіком АПН України Д. Тхоржевським започатковано наукову школу з проблеми національного виховання учнів загальноосвітніх закладів навчання. Окремі педагогічні аспекти формування в учнів естетичних цінностей засобами декоративно-ужиткового мистецтва були розглянуті у дослідженнях Б. Тимківа, О. Лихолата, Л. Оршанського, В. Рака, Л. Савки, С. Чебаненка, С. Павх, М. Бойчука.
Мета написання статті – висвітлити проблему впливу саме декоративно-ужиткового мистецтва на естетичне виховання учнів на уроках трудового навчання.
Виклад основного матеріалу. Освіта ХХІ століття – це освіта для людини. Її стрижень – розвиваюча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовуючи набуті вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни. ХХІ століття – це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, у якому якість людського потенціалу, рівень освіченості і культури всього населення набувають вирішального значення для економічного і соціального розвитку країни [1].
Загальна середня освіта має забезпечити умови для морального, інтелектуального, фізичного, художньо-естетичного розвитку учнів, виховання громадянина демократичного суспільства, яке визнає освіченість, вихованість, культуру найвищими цінностями, незамінними чинниками соціального прогресу [2, с.5].
Естетичне виховання учнів на всьому етапі навчання, ставить на меті розвиток у них особистісно цілісного ставлення до мистецтва, здатності до сприймання, розуміння і творення художніх образів, через залучення до творчої предметно-перетворювальної діяльності за допомогою таких предметів як: «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», «Художня культура», «Трудове навчання», тощо [3, с.7].
Художньо-трудова діяльність на уроках трудового навчання надає можливість оволодіння дітьми не лише життєво-необхідними знаннями, уміннями і навичками а й забезпечує ознайомлення учнів з основами сучасного виробництва, основами матеріалознавства, основними технологічними процесами виготовлення виробів, що сприяє професійному самовизначенню школярів. Крім того художньо-трудова діяльність повинна забезпечувати зв’язок дитини з естетичним предметним середовищем.
Поєднуючи працю і мистецтво, під час трудової підготовки учнів, можемо отримати високу результативність в процесі естетичного розвитку, адже кожен може вправлятися в декоруванні предметів на доступному рівні, що позитивно впливає на їх творчий розвиток [4, с.13].
Програми з трудового навчання пропонують у варіативних модулях вивчати сучасні та традиційні види декоративно-ужиткового мистецтва, що створює додаткові можливості для виготовлення виробів в поєднанні з теоретичними знаннями та практичними уміннями. Тобто, на всіх етапах виготовлення виробу – вчитель може залучати дітей до українського декоративно-ужиткового мистецтва.
За рахунок цього, взаємодія трудової та мистецької діяльності має високу результативність в процесі естетичного розвитку кожної сучасної дитини, позитивно впливає на їх мотиваційну сферу, підвищує зацікавленість, пробуджує інтерес до народної культури. Тому уроки трудового навчання повинні забезпечувати ознайомлення з народними ремеслами, формувати в учнів навички та уміння виготовлення виробів декоративно-ужиткового значення та розвивати художньо-образне мислення.
Спостереження за учнями Шевченківської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1, Кілійського р-ну, Одеської обл., під час уроків трудового навчання та технологій показують, що декоративно-ужиткове мистецтво зацікавлює і пробуджує творчість та позитивні емоції в учнів. Але якщо не залучати дітей до пошукових робіт, зустрічей з народними майстрами, екскурсій в музеї, участі у майстер-класах тощо, то інтерес до мистецтва може знизитись.
Також впливає на продуктивність та якість знань учнів - вміння та навички самого вчителя, його енергійність, вміння спілкуватись, створення проблемних ситуацій та, за потреби, організація виходу з непередбачуваних ситуацій. Також занадто тривалі тренувальні вправи та великий об’єм теоретичного матеріалу знижують зацікавленість і самим предметом. Лише правильний підхід до організації навчального часу, теоретичного матеріалу, практичних робіт, активне залучення вчителем учнів до народної творчості, забезпечує єдність трудового, морального й естетичного виховання учнів.
Висновки. Система естетичного виховання, що нині існує в українській освіті, потребує певного удосконалення. Фундаментом естетичного виховання учнів, не лише на уроках трудового навчання та технологій, має стати національна художня спадщина, родинні та загальнонародні традиції, звичаї, обряди, скарби народнопісенної, поетичної та декоративно-ужиткової творчості, художні ремесла.
Формування та удосконалення естетичних смаків учнів під час уроків трудового навчання буде ефективним, якщо виконуватимуться наступні педагогічні умови:
- при визначенні змісту художньо-трудової діяльності учнів спиратися на народні мистецькі традиції;
- залучати учнів до пошуково-дослідної діяльності;
- проводити майстер-класи та зустрічі з відомими майстрами;
Підбиваючи підсумки можна сказати, що навчаючи дитину різним видам декоративно-ужиткового мистецтва та народним ремеслам, на уроках трудового навчання, ми формуємо в школярів естетичні смаки, підвищуємо зацікавленість до народної культури, надаємо можливість розвинути спеціальні художні уміння та навички, які є складовими естетичного виховання особистості. Естетичне виховання учнів на уроках трудового навчання є необхідним у формуванні національно-культурної свідомості та професійних якостей громадянина сучасної України.
Список літератури
- Постанова Колегії МОН України, Президії АПН України № 12/5-2 від 22.11.01 року «Про Концепцію загальної середньої освіти» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/2712/
- Гур’єва Н.П. Настільна книга молодого вчителя трудового навчання.- Х: Вид-во «Ранок», 2010. – 256с.
- Савчук І.В. Формування естетичних смаків учнів 5-9 кл. на уроках трудового навчання засобами декоративно-ужиткового мистецтва: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика трудового навчання» / І.В. Савчук. – Чернігів, 2008. – 22[7]с.
- Маркусь І.С. Вплив художньо-образного мислення на творчий розвиток учнів 5-9 класів на уроках трудового навчання / І. С. Маркусь // Трудова підготовка в рідній школі. – 2014. - № 2. – с.13-15.