Сікора Галина
Науковий керівник: доктор пед..наук, професор, академік АНВО України Атаманчук П.С.
Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
Анотація: У статті розглядається проблема підвищення ефективності навчання на уроках фізики, напрямки застосування ІКТ на уроках, позакласній роботі, дослідницьких проектах, про навички, якими повинен володіти вчитель для успішного застосування ІКТ.
Ключові слова: фізика, ІКТ, Інтернет, мультимедіа.
В умовах сучасного розвитку школи виникає гостра необхідність перетворення традиційної системи навчання в якісно нову систему освіти, результатом якої буде виховання грамотної, продуктивно мислячої людини, адаптованої до нових умов життя в суспільстві.
Природною в навчально-виховному процесі стає установка на самостійне отримання знання учнями, на їх самоосвіту і на самопізнання.
Реалії сучасної освіти і зокрема предмета фізики такі, що обсяг інформації, який необхідно освоїти учню зростає з кожним навчальним роком. Причому особливості викладання предмета такі (незважаючи на концентричний характер структури предмета), що практично кожен урок несе в собі новий обсяг інформації, який учень повинен освоїти (тобто зрозуміти і прийняти). Часу ж достатнього на осмислення й закріплення практично не залишається. Виникає проблема інформаційної адаптації людини в суспільстві. Якщо учень не має достатніх навичок обробки одержуваної ним інформації, він відчуває величезні труднощі і втрачає інтерес як до процесу вчення і навчання, так і до самого предмету. Тому перед учителем в даний час постає проблема навчити дитину таким технологіям пізнавальної діяльності, вмінню освоювати нові знання в будь-яких формах і видах, щоб він міг швидко, а головне якісно обробляв одержувану ним інформацію, застосовувати її на практиці при вирішенні різних видів завдань, відчути особисту відповідальність і причетність до процесу вчення, готувати себе до подальшої практичної роботи і продовження освіти.
Комп'ютер – найпотужніший і найефективніший зі всіх існуючих досі технічних засобів, якими мав змогу користуватись учитель.
Викладання фізики, в силу особливостей самого предмета, являє собою сприятливу сферу для застосування сучасних інформаційних технологій. Інформаційні технології застосовуються як при проведенні уроків, так і в організації позаурочної діяльності учнів.
Фізика – наука експериментальна. Вивчення фізики важко уявити без лабораторних робіт. На жаль, оснащення фізичного кабінету не завжди дозволяє провести програмні лабораторні роботи, не дозволяє зовсім ввести нові роботи, які потребують більш складного обладнання. На допомогу приходить персональний комп'ютер, який дозволяє проводити досить складні лабораторні роботи. В них учень може за своїм розсудом змінювати вихідні параметри дослідів, спостерігати, як змінюється в результаті саме явище, аналізувати побачене, робити відповідні висновки.
Багато явищ в умовах шкільного фізичного кабінету не можуть бути продемонстровані. Наприклад, це явища мікросвіту, або швидко текучі процеси, або досліди з приладами, що відсутні в кабінеті. В результаті учні відчувають труднощі в їх вивченні, так як не в змозі подумки їх представити. Комп'ютер може не тільки створити модель таких явищ, але також дозволяє змінювати умови протікання процесу, «прокрутити» з оптимальною для засвоєння швидкістю.
Застосувати інформаційні технології на уроках фізики можна в наступних напрямках:
- мультимедійні сценарії уроків або фрагментів уроків;
- підготовка дидактичних матеріалів для уроків;
- використання готових програмних продуктів зі своєї дисципліни;
- робота з електронними підручниками на уроці;
- пошук необхідної інформації в Інтернеті в процесі підготовки до уроків і позакласних заходів;
- пошук необхідної інформації в Інтернеті безпосередньо на уроці;
- робота на уроці з матеріалами Web-сайтів;
- розробка тестів, використовуючи готові програми-оболонки;
- застосування комп'ютерних тренажерів для організації контролю знань.
Для підтримки інтересу і розвитку пізнавальної активності учнів необхідно розширити кількість творчих і дослідницьких робіт, виконуваних з використанням ІКТ; використовувати матеріал з фізичним змістом при проведенні практичних робіт на уроках інформатики; проводити тиждень фізики та інформатики, на якому учні зможуть виставити на конкурс і захистити свої творчі та дослідницькі роботи, виконані з використанням ІКТ.
Щоб комп'ютер і його можливості з користю використовувати в навчанні будь-якого предмету, необхідно, щоб вчитель був з комп'ютером на «ти», тому, використання ІКТ у навчальному процесі припускає, що вчитель вміє:
- обробляти текстову, цифрову, графічну і звукову інформацію за допомогою відповідних редакторів для підготовки дидактичних матеріалів, щоб працювати з ними на уроці;
- створювати слайди з даного навчального матеріалу, використовуючи редактор презентації MS PowerPoint, щоб продемонструвати презентацію на уроці;
- використовувати наявні готові програмні продукти зі своєї дисципліни;
- організувати роботу з електронним підручником на уроці;
- застосовувати навчальні програмні засоби;
- здійснювати пошук необхідної інформації в Інтернеті в процесі підготовки до уроків і позакласних заходів;
- організовувати роботу з учнями з пошуку необхідної інформації в Інтернеті безпосередньо на уроці;
- працювати на уроці з матеріалами Web-сайтів;
- створювати web-сторінки з того питання навчального матеріалу, яке цікавить;
- розробляти тести, використовуючи готові програми-оболонки або самостійно, і проводити комп'ютерне тестування.
Використання інформаційних технологій у навчально-виховному процесі дозволяє вчителям зробити освітній процес більш насиченим, яскравим, результативним.
Аналізуючи свій досвід використання ІКТ на уроках фізики під час проходження практики, я переконалась, що це дозволяє з високим ступенем ефективності розвивати пізнавальну активність учнів, підвищувати інтерес до вивчаючого предмету, розвивати аналітичне мислення, формувати й удосконалювати навички роботи з комп'ютером, формувати навички колективної роботи і самостійного дослідження.
Список літератури:
- Атаманчук П.С. Дидактичне забезпечення семінарських занять з курсу «Методика навчання фізики» (загальні питання): навчальний посібник. – 2-е вид., випр. і доп. / П.С. Атаманчук, О.М. Семерня. Т.П. Поведа. – Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2011. – 384 с.