Магар Владислав

Науковий керівник: канд. ф-м. наук, доцент Волчанський О. В.

Кіровоградський педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація: в статті розглядається можливості використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій  у загальноосвітній школі, зокрема, як приклад, на уроці астрономії з теми «Методи астрономічних досліджень». Звертається увага на дидактичні та методичні аспекти застосування комп’ютера та різних програмних засобів на уроці.

Ключові слова: урок астрономії, ІКТ, тестування.

Актуальність. Так як астрономія – це наука, що має багато абстрактних понять та характеризується недоступністю явищ і процесів для чуттєвого сприйняття, тому досить актуальним є використання інформаційно-комунікативних технологій. Це дозволяє значно полегшити сприймання учнями нової інформації.

Мета. Розглянути переваги використання ІКТ на уроках астрономії в загальноосвітніх школах.

Постановка проблеми. В сучасних умовах інтенсивного розвитку інформаційних технологій виникає необхідність у створенні іншого навчально-виховного середовища. В даний момент часу актуальним питанням є використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховному процесі, зокрема на уроках  астрономії .

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Освіта – це така сфера діяльності людини, яка дуже тонко реагує на різні способи подачі інформації. Саме так в сферу освіти увійшли кінофільми, відеофільми, звукові магнітні записи, а зараз впроваджуються нові сучасні комп’ютерні технології [1, 2].

У навчально-виховному процесі комп’ютери використовуються за такими основними напрямами:

  • як засіб індивідуалізації навчання. Під час індивідуальної роботи учнів за комп’ютером досягаються значні успіхи у засвоєнні матеріалу. Комп’ютер здатен фіксувати всі етапи роботи учня і оцінювати їх. Вчитель же будь-коли може проаналізувати його дії.
  • як потужне джерело додаткової інформації. За допомогою ПК можна отримувати величезну кількість інформації, яку можна використати в навчальному процесі. Але потрібно пам’ятати, що комп’ютер не повинен замінювати підручники, книги та інші джерела інформації.
  • як потужний засіб творчої діяльності учня. Використання методу проектів дає можливість творчої роботи як кожного учня окремо так і групи учнів.
  • як засіб оцінювання, обліку та реєстрації знань. Використовуючи тестові програми можна досить ефективно оцінити знання учнів, при можливості ПК може надати необхідні рекомендації щодо виправлення помилок.

Виклад основного матеріалу дослідження. Для вчителя використання інформаційно-комунікаційних технологій дає можливість фахового зростання та навчання разом з учнями.

Впровадження нових сучасних технологій в навчально-виховний процес сприяє всебічному розвитку учнів та формуванню їхнього світогляду. На даному етапі розвитку інформаційно-комунікаційних технологій існує реальна можливість застосовувати їх не лише на уроках інформатики, а й на будь-яких інших предметах.

Найдоцільнішим є використання комп’ютерних моделей для демонстрацій під час пояснення нового матеріалу чи розв’язування практичних задач.

Також дуже корисним є використання ІКТ для контролю знань учнів після вивчення нового матеріалу. Для цього пропонуємо використовувати програму для тестування Test-W2.

Система Test-W2 надає такі можливості:

  • встановлення індивідуальних параметрів тестування (кількість запитань, час тестування тощо);
  • використання шкали оцінювання на 2, 5, 6, 9 або 12 балів;
  • проведення тестування з діагностикою (в процесі тестування позначаються правильні й неправильні відповіді);
  • авторизація учня (вводиться прізвище, ім’я, клас) та збереження даних у протоколі;
  • захист тестів і протоколу тестування від несанкціонованих дій;

редагування тестів;

  • використання можливостей редактора Paint та процесора Microsoft Word  для редагування тестів;
  • конвертування тестів системи Test-W2;
  • робота в локальній комп’ютерній мереж

Для апробації використання цієї програми ми розробили узагальнюючий тест з теми «Методи астрономічних досліджень» відповідно до традиційного змісту уроку [3]. Як приклад, наведемо один із варіантів тесту, який включає такі питання:

  1. Які з цих тіл із такою температурою не можуть існувати у Всесвіті?

А) Зоря з температурою +10 000 градусів Цельсія.

Б) Зоря з температурою 10 000 Кельвінів.

В) Планета з температурою -300 градусів Цельсія.

Г) Комета з температурою 0 Кельвінів.

Д) Планета з температурою 300 Кельвінів.

  1. Астрономи називають Сонце:

А) Білою зорею.

Б) Жовтою зорею.

В) Синьою зорею.

Г) Червоною зорею.

Д) Блакитною зорею.

  1. Які з названих зір мають найнижчу температуру поверхні?

А) Білі зорі.

Б) Жовті зорі.

В) Червоні зорі.

Г) Блакитні зорі.

Д) Оранжеві зорі.

  1. Де застосовуються ПЗЗ-матриці?

А) У телескопах для реєстрації слабких зір.

Б) У фотоапаратах.

В) У відеокамерах.

Г) У радіотелескопах.

Д) У комп’ютерах.

  1. Де знаходиться найбільший у світі радіотелескоп для декаметрового діапазону хвиль?

А) У Росії.

Б) У США.

В) У Китаї.

Г) В Україні.

Д) У Японії.

  1. Що можна виміряти за допомогою спектрів?

А) Хімічний склад зір.

Б) Розмір планет.

В) Швидкість галактик.

Г) Температуру зір.

Д) Радіус супутників планет.

Учень, запустивши програму, натискує кнопку «Відкрити тест» (рис.1). Далі, з переліку тестів обирає вказаний вчителем файл і відкриває його (рис.2).

image002

Рис.1.

image004

Рис.2.

Потім учень  бачить перед собою вікно авторизації, де повинен ввести своє прізвище, ім’я та клас, після чого приступає до виконання завдань (Рис. 3). Кожен варіант включає 6 запитань з вибором однієї або кількох правильних відповідей з 5-ти можливих. Час відведений для виконання - 12 хвилин (при створені завдань можна обрати інший час, в залежності від складності запитань). Перейти до наступного запитання можна лише відповівши на поточне (Рис.4).

image006

Рис.3.

image008

Рис.4.

Отже, використання ПК на уроках астрономії дає змогу підвищувати ефективність навчання шляхом оптимізації та інтенсифікації навчально-виховного процесу, враховуючи індивідуальні особливості учнів, що дуже важливо у світлі завдань, поставлених реформою загальної середньої освіти.По завершенню тестування програма повідомляє учневі результат та зберігає його в пам’яті, де їх може переглянути вчитель, натиснувши кнопку «Результати». Таке тестування дозволяє зекономити час при проведенні контролю знань учнів.

Список літератури

1. Князєв С. Г. Комп'ютер на уроці астрономії // Фізика в школах України. - 2004. - №19. - С. 2-3.

Додати коментар